Asus MG279Q med 144 Hz IPS-panel i april

Permalänk
Avstängd

http://www.blurbusters.com/acer-predator-xr341ck-34-144hz-g-s...

Där har ni, så släng inte iväg pengarna på denna asus-skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Om du stänger av gsync och kör med ulmb istället på en ips panel för att minska motion blur. Kastar du fortfarande pengar i sjön då. Eller ips paneler kanske inte lider av motion blur?

Jag har inte testat ULMB för att vara ärlig. Men jag ställer mig tveksam till om fördelarna överväger nackdelarna

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Hur vet du vilka motion blur reducerande funktioner denna skärm har? Det enda du vet är att den inte har ULMB som är omdöpt nvidia skit, finns gott om gratis teknologier för att stroba bakgrundsbelysningen.

Det var ett antagande då man inte gjort reklam för något och det är en mainstream produkt. Men de kanske har ett ess i skjortärmen.
Men det min kommentar handlade om är att det kan vara värt att köpa gsync för ulmb funktionen om motsvarande saknas.

Sen det här gratis snacket, jag tror inte att om det kostar låt säga x kronor mer att tillverka en backlight som kan reducera motionblur. Att ett företag då ger bort denna ökade kostnad gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Det var ett antagande då man inte gjort reklam för något och det är en mainstream produkt. Men de kanske har ett ess i skjortärmen.
Men det min kommentar handlade om är att det kan vara värt att köpa gsync för ulmb funktionen om motsvarande saknas.

Sen det här gratis snacket, jag tror inte att om det kostar låt säga x kronor mer att tillverka en backlight som kan reducera motionblur. Att ett företag då ger bort denna ökade kostnad gratis.

Det är inte något magisk backlight. Det är bara att stroba backlight som ger blur reduction. De första 120 Hz skärmarna som släpptes runt 2010 klarar av strobing backlight med lite specialprogram så nej ulmb är verkligen inget speciellt utan något de flesta 120+ Hz fixar.

Tja ess i rockärmen ska tydligen vara freesyncstöd om man ska tro tftcentral

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Trodde det stog G-sync eller free-sync blev helt till mig sen läste jag igen :'(

Jag med

Permalänk
Medlem

Att INTE lägga till stöd för FreeSync på en sån här skärm är ju fängelse, utan att passera gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Skulle inte denna vara 120hz och inte 144hz?

Skrivet av JimmieSan:

Den var 120hz när den visades. Men dom sa också att dom jobba på att få den cerifierad/godkänd för 144hz, vilket var målet.
Verkar som dom gjort det.

Är det bara jag som hellre tar 120Hz med FreeSync än 144Hz utan?
Liksom... 24Hz spelar mindre roll, om man inte kan få adaptiv fps, om spelet blir "tungt" och hamnar på 100-110 i vissa segment.

Visst, om den kunde haft båda är en sak, men om man måste välja...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Jazz 1-up:

Ni kanske känner till vad stutter är för något? Det är när det ibland tar lite längre tid att rendera en bild, denna långsamma rendering kan du märka av då du över lag har en snabbare rendering. När g-sync gör sin grej och syncar skärmen till renderingen så kommer inte renderigshastigheten att påverkas, därmed kommer fortfarande en del frames ta lite längre tid.

Skaffa för allt i världen inte kort med hög microstutter bara för att ni har g-sync.

Jag börjar bli för gammal för sweclockers forum.

Det är lugnt asså jag har alla sakerna.

Nvidia har massa problem med sutter i bioshock och g-sync fixa allt så är nöjd skiter i vilket allt flyter på som guld.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

http://www.blurbusters.com/acer-predator-xr341ck-34-144hz-g-s...

Där har ni, så släng inte iväg pengarna på denna asus-skärmen.

Nej tack.
Vill inte ha 21:9 format för allt i världen.
Skulle aldrig vilja spela mina spel i det formatet. Har redan provat och var de värsta jag gjort.
Sen kommer den säkert ligga på 2-3k högre i pris.

Slänger iväg mina pengar på denna skärmen, tack

Permalänk
Medlem

Asus MG279Q + R9 380X/390 blir säkert en riktigt mumsig combo lagom till slutet av sommaren. Gäller bara att hålla lite i semesterpengarna.

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kinc:

Det är det enligt infon vi har nu

Hur ser det ut med FreeSync på denna skärmen? Kan den få stöd senare? Bortsett från det ser ju denna skärm riktigt bra ut (bortsett från priset möjligen).

Permalänk
Medlem

Samma specs, men 2560x1600/16:10. DÅ blir jag intresserad.

Nöjer mig med Dell U3014 så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

En "Ny" skärm utan Freesync/Gsync? De kunde lika gärna släppt den med enbart VGA-anslutning.

Men plussidan blir väl att vi snackar ett pris på max 3000Kr. Annars är de tokiga i huvudet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Äntligen en tillverkare som kommer med en 144Hz skärm med IPS panel och dessutom i hög upplösning !

Visst hade Gsync/freesync varit trevligt, men man kan ju inte få allt direkt. Det här är ändå ett stor steg fram på skärmfronten.
Det lär väl dock inte bli billgt. Kan jag få den under 5K så är det ett givet köp. Lär väl dock hamna på 5-10 K, speciellt med tanke på att den är unik i sitt slag (mig veterligen) att kombinera IPS och 120/144 Hz..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Skulle inte denna vara 120hz och inte 144hz?

Och du märker säkert en enorm skillnad emellan.. huvudsaken den är på minst 120Hz.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Och du märker säkert en enorm skillnad emellan.. huvudsaken den är på minst 120Hz.

Minns inte var jag läste det nu men den mänskliga hjärnar är fullt kapabel att bearbeta ~500hz.. Så allt upp till det borde vara en klar förbättring. Det finns även forskning som tyder på att för låg Hz kan ge huvudvärk och yrsel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Minns inte var jag läste det nu men den mänskliga hjärnar är fullt kapabel att bearbeta ~500hz.. Så allt upp till det borde vara en klar förbättring. Det finns även forskning som tyder på att för låg Hz kan ge huvudvärk och yrsel.

Jag får ont i hövet om jag slår på 30Hz

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Minns inte var jag läste det nu men den mänskliga hjärnar är fullt kapabel att bearbeta ~500hz.. Så allt upp till det borde vara en klar förbättring. Det finns även forskning som tyder på att för låg Hz kan ge huvudvärk och yrsel.

http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem

kommer garanterat slå hål i plånboken.
allt som bra prylar som folk suktar efter får en prislapp därefter

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Minns inte var jag läste det nu men den mänskliga hjärnar är fullt kapabel att bearbeta ~500hz.. Så allt upp till det borde vara en klar förbättring. Det finns även forskning som tyder på att för låg Hz kan ge huvudvärk och yrsel.

Haha, kanske därför man får sån j*vla huvudvärk ibland då... måste nog slänga bort 60Hzare och byte upp mig

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av zxhosting:

Varför 4 ms jag vänta till det kommer 1 ms som ROG SWIFT PG278Q hade.

Måste köpa en ny skärm snart orka inte sitta på min gammal skärm från 2006 med 720p. Försöker hitta den perfekta skärmen för mig kanske blir det en PG278Q.

Dold text

Spelar själv på en skärm med 4ms IPS (som jag bytte till från min TN panel 1ms ) och jag märker inte någon skillnad.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag får ont i hövet om jag slår på 30Hz

Jag med. Ju högre Hz desto bättre.

Där kan det ha varit ja.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Fast å andra sidan fanns inte tekniken för IPS och 144hz när Swift släpptes.
Det är först detta året panelerna faktiskt börjat producerats och det kommer en del modeller.
Som alltid med nya saker så kostar det i början.
Swiften var dessutom helt ensam i segmentet ett bra tag.

Om man ser till dom vettigare 1440p ips idag så ligger dom ju mellan 3500-5000:-
Så typ 1000kr extra för 144hz är ju faktiskt rätt väntat.

Absolut. Menar bara att en sådan ny teknik inte ska finnas i en mainstream serie eftersom en mainstreamserie ska inte ligga i närheten av en premiumserie i pris. Att introducera denna teknik gör att serien närmar ett premiumpris och då försvinner helt orsaken att lansera det som en "mainstream" skärm.

Skrivet av tvelander:

Spelar inte med G-SYNC I CS skulle jag aldrig göra.

Spelar med G-SYNC där man får tearing och stutter.

Personlig preferens. Priset för G-Sync gör ju det ganska ovärt i mina ögon. Där är Freesync betydligt mer attraktivt om man vill ha en liknande teknik.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Minns inte var jag läste det nu men den mänskliga hjärnar är fullt kapabel att bearbeta ~500hz.. Så allt upp till det borde vara en klar förbättring. Det finns även forskning som tyder på att för låg Hz kan ge huvudvärk och yrsel.

Därför konsolägare äter Alvedon jämt då

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Därför konsolägare äter Alvedon jämt då

Det kunde ju vara något. "Senaste AAA-spelet har 'filmisk' känsla med 30FPS och levereras med "Alvedon mega-bundle", en årsförbrukning alvedon!"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tumnus:

Absolut. Menar bara att en sådan ny teknik inte ska finnas i en mainstream serie eftersom en mainstreamserie ska inte ligga i närheten av en premiumserie i pris. Att introducera denna teknik gör att serien närmar ett premiumpris och då försvinner helt orsaken att lansera det som en "mainstream" skärm.

Personlig preferens. Priset för G-Sync gör ju det ganska ovärt i mina ögon. Där är Freesync betydligt mer attraktivt om man vill ha en liknande teknik.

Problemet är har man Nvidia så är man körd.

SÅ blir dyrare för vissa köra Free-sync vissa dyrare köraq g-sync så

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Varför 4 ms jag vänta till det kommer 1 ms som ROG SWIFT PG278Q hade.

Måste köpa en ny skärm snart orka inte sitta på min gammal skärm från 2006 med 720p. Försöker hitta den perfekta skärmen för mig kanske blir det en PG278Q.

Dold text

Det är lite det som är grejen. Går tydligen inte lika lätt att få ner IPS paneler till en sådan svarstid, i alla fall inte utan andra negativa effekter.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Problemet är har man Nvidia så är man körd.

SÅ blir dyrare för vissa köra Free-sync vissa dyrare köraq g-sync så

Förhoppningsvis kommer Nvidia införa freesync stöd någon gång om de är ens i närheten av funktionalitet eller prestanda. Vi får veta inom en vecka iaf.

Skrivet av elajt_1:

Det är lite det som är grejen. Går tydligen inte lika lätt att få ner IPS paneler till en sådan svarstid, i alla fall inte utan andra negativa effekter.

G2G responstid är ju dock inte det viktigaste, hellre låg input lag och lägre average responstid på pixlar över alla färger än väldigt låg G2G med högre input lag.

http://www.tftcentral.co.uk/images/acer_xb270hu/response_5.pn...

Swiften har alltså i snitt 2.6 ms snabbare responstid. Den här däremot 0,95 ms högre input lag.

http://www.tftcentral.co.uk/images/acer_xb270hu/lag.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nvidia har massa problem med sutter i bioshock och g-sync fixa allt så är nöjd skiter i vilket allt flyter på som guld.

Det är UE3 på sitt bästa.
"Alla" UE3 spel lider av samma sak på nvidia, grundar sig i sättet UE3 streamar in texturer på, jag antar att det är en eftergift till multiplatformkapasiteten i den motorn.
Det går att fixa i dom flesta fall med lite tweaking, nackdelen är att vram bruket går upp ca 3 gånger(från runt 500Mb till 1.7Gb i AA:PG), inget för klena kort/löjligt höga upplösningar.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av frankof:

Det är UE3 på sitt bästa.
"Alla" UE3 spel lider av samma sak på nvidia, grundar sig i sättet UE3 streamar in texturer på, jag antar att det är en eftergift till multiplatformkapasiteten i den motorn.
Det går att fixa i dom flesta fall med lite tweaking, nackdelen är att vram bruket går upp ca 3 gånger(från runt 500Mb till 1.7Gb i AA:PG), inget för klena kort/löjligt höga upplösningar.

Tack för förklaringen lär sig något nytt

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240