Blir arg när jag spelar - hur hantera?

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem som du dock inte lika allvarligt att jag gör sönder saker (som tur var).

Vet inte om någon nämnt det tidigare men jag skulle vilja dra det så långt att det handlar om självförtroende/självinsikt. Det enda som duger är när man ligger etta och då tänker man "mm, bäst för mig att jag stannar där annars jävlar" dvs inte ens blir glad om man ligger på topp utan tycker det är självklart. Alla andra placeringar är kassa och det är för att man jämför sig med andra för mycket. Bättre i så fall är att tävla mot sig själv men det skall man bara göra när man är trygg i sig själv vilket du kanske inte är?

Man kan inte vara bra på allt, det är omöjligt. Vissa kanske har mer fallenhet för vissa saker och har då lättare att vara duktiga på dem. Det viktigaste är att spela för att man har kul även om man inte är etta. Sen kan man självklart träna och bli bättre men bara man är trygg i sig själv att det går att göra misstag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Hur gammal är du om man får fråga. Hade liknande "problem" när jag var yngre och kan hantera det bättre nu. Fingrarna vek sig i ilska och pop Pop Pop Pop Pop som från popcorn kom tangenterna flygandes Nu mer så, för att ta ett exempel, spelade DayZ standalone, tror det var flera dagars gametime på samma karaktär med massa godis och sånt på.. Så kommer det en fjolla och Poof så var jag död och han loota mig. Blev SKIIT Förbannad på en trekvarts sekund. Men lugnade mig snabbt tänkte jaha nu är det ett nytt äventyr att få tillbaka allt, Och tänkte äsh kan lika gärna sluta spela nu och sen tänkte jag inte mer på det. Men det har ju kommit med åldern

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Boxningssäck, billigt tangentbord och mus, hållbart skrivbord, eventuellt ett löst chassi bredvid datorn som man kan sparka på.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte riktigt samma nivå på aggressionerna, men blir jag riktigt irriterad så brukar jag sluta spela. Detta brukar dock oftast ske när jag sitter och lirar ensam. Har jag några andra personer att lira med, som helst inte tar allt på största allvar heller, så känner jag nästan aldrig att jag blir irriterad på samma sätt.

Sen är det kanske individuellt, men personligen så brukar det många gånger gå mycket bättre när jag slutar bry mig hur det går i spelet. Jag blir liksom mer avslappnad och gör mer genomtänkta ageranden, samt får mindre tunnelseende.

För mig är alltså största avslappningen att ha avslappnade spelkamrater.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Inaktiv

Är själv en utav de lugnaste personerna du skulle kunna träffa på i verkligheten, ungefär som att jag är hög dygnet runt. Men i spel var jag inte direkt lugn jag heller. Det jag körde på var att dra ett slag rätt in i väggen, så att det kändes som att jag krossat näven.. Låter nog inte så hälsosamt, men, det gick rätt fort att avhjälpa utbrotten då man istället tänkte, "Nä det är inte värt det"
Som andra sagt så måste du helt enkelt lära dig att kontrollera det hela. Detta är dock lättare sagt än gjort, speciellt i puberteten.
Ska man utgå från psykologi och liknande så är väl mitt sätt det snabbaste, då det blir som ett straff, dvs att du får ont, och därför lär dig väldigt fort att det inte gör någon nytta, bara skada. Edit: Nej, jag menar inte på att psykologer skulle rekommendera detta
Får du problemet att du fortfarande är arg, för att du aldrig riktigt släpper på ilskan, då får du helt enkelt jobba på att släppa loss det på annat vis, som t ex gymmet. Själv tyckte jag rätt mycket om att ta ut ilskan under deadlifts. Detta kan du slockna utav, när du väl tar i. Du måste även ha koll på hur man utför övningen. Du vill inte att ryggen ska ryka direkt.. Var försiktig, om du kör på min metod.
Annars kan jag väl länka till en video på hur man tar ett djupt andetag. Rekommenderar att titta då den är lite små skojig. Blir själv helt snurrig efter en 5-10 djupa andetag. https://www.youtube.com/watch?v=biFfR2sZGvA Rekommenderar den Youtube-nissen overall då han har en hel del intressanta idéer, även väldigt bra om du nu gymmar! (Nej, det är inget skämt, jag har själv gjort övningarna och de fungerar.)

Permalänk
Medlem

Många dåliga tips..... Och om jag ska gå på egna erfarenheter så spelar det tillslut ingen roll om det går bra eller dåligt. Man är arg oavsett vilket är en mycket ohälsosam tillvaro.

Så som jag löste det är att, som någon nämnt, göra något lugnande när jag blir arg. Alltså spela något annat, titta på en film, andas... Definitivt inte fortsätta, för vad är egentligen poängen? Tyvärr började jag röka under denna tid då jag upplevde det som mycket lugnande. Inget som jag rekommenderar då det var ett helvete att sluta med den vanan.

Så vid ilska, pausa, reflektera, lugna. Tillslut försvinner ilskan i princip helt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem

Köpte själv en stressboll när jag slog handen igenom väggen. Hjälper lite iaf. Tror det handlar mer om att ha något som får dig på andra tankar/ en ritual som stoppar dig att gå bärsärk.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Sedan min som börja spela Amerikansk fotboll så håller datordelarna mycket bättre
Han får tackla och krossa sina motståndare på planen istället.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Detta låter som tecken på en generation med överskotts energi /aggressions problem. Gå ut och njut i solen ett tag!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gtoxed:

Detta låter som tecken på en generation med överskotts energi /aggressions problem. Gå ut och njut i solen ett tag!

Alla har något de blir extra frustrerade över som andra inte förstår.

Permalänk
Medlem

Exakt så jag känner också..

Permalänk
Medlem

Det du beskriver verkar vara en klassisk frustration som blir svårkontrollerad i kombination med att du av någon anledning rackar ner på dig själv. Det senare kan det förstås finnas en mängd orsaker till, allt från familjeförhållanden till hur det är i skolan eller att det blir ännu ett sätt att kanalisera frustrationen.

Det finns många bra metoder för att hantera frustration. Ett klassiskt knep är att ta sig ur situationen. Man känner ofta själv hur lång paus man behöver om man är ärlig mot sig själv, det kan handla om att gå ifrån datorn och ta ett djupt andetag medan man hämtar något i kylen, eller att man behöver gå och göra något annat en stund. Det viktiga är att du byter fokus till något annat, tar några djupa andetag och låter stressnivån sjunka.

Frustration kommer ofta från andra delar av ens liv också. Det kan vara en annan situation i livet man tycker känns stressig eller problem man inte kan ta sig ur. Om man inte sköter om sin kropp och sitt psyke är det lätt att man blir frustrerad eftersom man inte får det man behöver, ungefär som ett djur i bur som börjar med konstiga beteenden. Människan är ju som bekant också ett djur, och vi har såväl fysiska behov som mentala. Det kan handla om rätt mat, rätt sömn, röra på sig, tid för återhämtning/rekreation, en stimulerande miljö, utlopp för sociala behov, bekräftelse osv. Så stark frustration kan vara ett tecken på att något av det här kanske inte är bra.

Du bör också se över om du verkligen har kul när du spelar, på riktigt. Man luras lätt när man har en utmaning och får korta riktigt starka doser av stimulans (t.ex när man besegrar någon på ett snyggt sätt osv), men om man verkligen tänker efter så kanske det inte är så effektiv underhållning trots allt. Det är lätt att man lägger ner alldeles för mycket tid för att få ett par korta starka rus, och mellan dem sitter man antingen och väntar eller är förbannad och stressad på sig själv eller andra.

Jag vet inte hur gammal du är, men det är svårare att kontrollera sina impulser när man är i tonåren upp till ca 21-25 då hjärnan börjar gå igenom sin sista utvecklingsfas. Då utvecklar man bl.a en starkare impulskontroll (och högre social kompetens). Man blir också mer erfaren och kan hantera sig själv, omgivningen, med- och motgångar osv bättre.

Men i grund och botten är det beteende du beskriver tecken på att något är fel, och om du inte lyckas lösa det själv så - och det här är väldigt viktigt, skit i vad andra skrivit - måste du söka hjälp. Du behöver inte känna att det är dig som person det är fel på, känn istället att du är en ansvarstagande person som tar ansvar för ditt eget välmående och din hälsa. Ska du gå känna en massa frustration på daglig basis? Det är inte så livet ska vara. Dessutom riskerar du att pränta in ett destruktivt frustrationsbeteende, vilket i värsta fall kan skada din omgivning. Vad gör du när en random person eller till och med din (ev. framtida) partner är så sjukt överjävlig mot dig, du är trött och har låg guard, och du plötsligt får en impuls att skada? Det behöver inte ens vara avsiktligt, du kanske bara vill markera genom att putta bort eller kasta något, men resultatet är det samma. Det är säkert ingen fara än, och man ska inte dra för stora växlar i nuläget, och jag anklagar dig absolut inte för någonting. Men om du inte kan hantera din frustration är det viktigt att du får hjälp både för din egen skull och för andras. Det finns de som är utbildade och erfarna i att hantera just en sådan problematik så man ska inte tro att ingen kan göra något eller att man är unik på något sätt.

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Äntligen lite kloka ord i den här tråden.

Till er som slentrianmässigt säger att det är onödigt att gå till en psykolog; är inte en psykolog mer kvalificerad att avgöra det än ni? Finns det ett problem så kan han eller hon bättre hjälpa TS att hitta en lösning, och skulle det visa sig att han är helt normal så vore det väl mer lugnande att få höra det från en expert än ett gäng forum-häckare?

Tack! Jävlar vad man fick vänta på lite vett i den här tråden.

Lösningen på aggressionsproblem är knappast så enkel som att aktivt rikta aggression mot något.
Varför är det så angeläget att basha proffs på psykologi? Kanske folk som måste rationalisera att dom själva aldrig tagit den hjälp dom innerst inne vet att dom behöver.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Correnstyle77:

Så Tja! Jag skulle behöva lite tips för ett problem jag har, det är så att jag är så sjukt dålig förlorare, eller jag har blivit det på sistone och jag misshandlad tangentbord,möss och headset. Det sker under alla spel och när jag dör eller förlorar blir jag sjukt arg, även fast vi vinner och jag dödade många så blir jag sjukt arg på mig själv... Jag klagar sjukt ofta på mig själv att jag ska göra bättre och så... :/
Jag undrar mest om någon skulle kunna ge ut några tips eller något för att hjälpa mig, vill inte paja mina prylar. Jag spelar mest CS:GO och är i Silver Elite och jag har en sådan sjuk vinnarskalle på detta spel mest av alla! Tack för mig

Skrev detta från mobilen så stavfel kan förekomma!

Sluta spela, för det kan fan inte sunt att vara så labil i humöret och bli förbannad över ett spel...

Permalänk
Medlem

Jag var en extrem rager när jag var 12-18 o spelade CS,Quake osv. Hatade att förlora.
Har nog skickat ett 30 tale tgb, möss, musmattor (rip icemats) lätt till kyrkogården i mina unga år
Idag är jag 29(Började väl släppa i 25 års åldern dock) och har inga problem med det längre, hatar fortfarande att förlora men blir inte arg över det.

Bryr mig inte, tar de som whatever och kör vidare.

Klart man kan få hjälp med ex KBT med detta. I grund och botten är det ju agression, finns många övningar man kan jobba med för att få bukt med sådant.
Att gå till en vanlig standard "hur var din barndom" kvacklare är knappast lönt dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Till er som slentrianmässigt säger att det är onödigt att gå till en psykolog; är inte en psykolog mer kvalificerad att avgöra det än ni? Finns det ett problem så kan han eller hon bättre hjälpa TS att hitta en lösning, och skulle det visa sig att han är helt normal så vore det väl mer lugnande att få höra det från en expert än ett gäng forum-häckare?

Psykologer kan hjälpa... men det är billigare att köpa nytt tangentbord, och dessutom är det bättre om han själv kan förstå vad som är fel.
De kan endast "standard problemet" och där hjälper sällan lösningarna.

Jag talar av egenerfarenhet, psykologer hjälpte inte mig ett skvatt, förutom att tömma plånboken.
Psykologer är som kiropraktor, de rotar, vrider och böjer på en lite, sen frågar de om det hjälpte.
Den enda som verkligen kan lösa problemet är en själv, då det trots allt är han själv som måste sitta där arg och då hantera det.

Till alla er som säger att han bara ska stanna, och sluta. Tror inte ni förstår problemet, ett endaste dugg.
Gå på gatan och säg till alla att sluta röka, stressa och prata i telefon. Jag blir imponerad om EN enda följer det.
Det är exakt lika enkelt för honom att sluta spela, sluta vara arg eller sluta slå på saker.
Det är ett problem som är likt beroende. Han är beroende av att göra perfekt i spelet, för att hans elektroniska värld ska bli perfekt. Han blir helt enkelt sur på sig själv när han misslyckas. Detta slutar man inte med "bara så där". Man måste flytta avreageringen till något annat, som man kan kontrollera, och sedan få det under kontroll.

Så till MaxWarp säger jag: Jag vet hur det känns. Jag har lidit igenom detta problem, och det enda som hjälpte var att själv få kontroll över det, och kunna avreagera på ett bra sätt när man behöver det. Håller man det inne så kommer det bara bli värre. (Skriver jag på ett 5+ år gammalt tangentbord som håller än).

Sen håller jag med att det finns dumma kommentarer i denna tråd.
tex: "Äntligen lite kloka ord i den här tråden."

Sen är väl inte hugga vattenmeloner med kniv mycket bättre...

Skrivet av JimmieSan:

I grund och botten är det ju agression, finns många övningar man kan jobba med för att få bukt med sådant.
Att gå till en vanlig standard "hur var din barndom" kvacklare är knappast lönt dock

Se där har vi råd som är vettigt...

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem, vad som funka för mig var att jag började på kampsporter och spöa skiten ur folk. Prova det och bli av med lite ilska men använd inte våldet utanför ringen/buren om du inte är ute och någon odräglig idiot på krogen börjar bråka då har man enligt mig tillstånd att lappa till dom

Visa signatur

CPU= Intel Core i7 6700k
PSU= EVGA Supernova G2 750W
Moderkort= ASUS Z170 Pro Gaming
GPU= ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX
Minne= Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 (2x8GB)

Permalänk
Medlem

Jag kan också bli arg och frustrerad i multiplayerspel, eftersom jag alltid spelar för att vinna (vilket också är vad som gör sådana spel kul/spännande). Dock har jag tillräcklig kontroll för att inte avreagera mig fysiskt på någonting i närheten.

Spelar jag dåligt så att jag själv är orsaken till att jag förlorar så blir jag inte sur dock. Jag har dock förstått att många blir det och jag kan inte riktigt förstå det. Förlorar man på grund av någon uppenbar anledning som ligger utanför en själv kan jag förstå ilskan. Det kan röra sig om lagg, hårdvara som buggar sig, lagkamrater i spelet som inte hjälper till ett dyft osv.
Men att förlora för att man blir utspelad ser jag som precis det man vill om man inte vinner. Det var en ärligt fight och man visade sig dra det kortaste strået. Händer det upprepade gånger inser jag att här finns potential för mig att träna och bli bättre, vilket är en positiv känsla. Det var inga orättvisor i fighten inblandade och då finns det ingen som helst anledning att bli arg på någonting. Vad skulle det vara ?

Att vissa inklusive mig själv väldigt gärna vill vinna och ibland blir sur på lagkamrater som inte hjälper till är en sak. Då har man en anledning att bli sur, åtminstone i sina egna ögon. Kör man med en dålig mus som hakar upp sig kan jag förstå att vissa inte kan behärska sig och misshandlar den. Men att bli sur när allt varit i sin ordning kan jag inte förstå.

Lite ilska då och då när man spelar eller i andra sammanhang skulle jag dock säga inte är hela världen.
Går man så långt att man börjar ge sig på saker fysiskt så skulle jag dock säga att man har ett problem. Det är något som kan få ödesdigra följder i livet. Har man en reaktion att ta till fysiskt våld som man inte kan stoppa så är detta reaktionsmönster något som kan aktiveras även utanför spelvärlden. Vid en plötslig känslomässig provokation i verkligheten kan samma automatiska reaktion att ta till våld ta vid. Man är i grunden samma människa. Den primitiva delen av hjärnan bryr sig inte om provokationen kommit från ett spel eller inte.

Jag skulle säga att detta är ett problem som faktiskt kan behöva behandlas om det inte går över av sig självt. KBT är väl isåfall det som ligger närmast till hands, där man konstruktivt försöker utreda vilka tankar som ligger till grund för reaktionen och ifrågasätta dem.
Det går bra att läsa själv i böcker om detta. Man behöver inte nödvändigtvis gå och träffa någon professionell, även om det kan vara bra.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Slå sönder grejerna om du har råd att köpa nytt. Annars, gå iväg bara. Brukar lösa sig ^^

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

jag har inte läst alla svar men har själv varit påväg mot samma situation som du. Sitter idag i en helt annan position och kan spela endast för nöjets skull och kommer inte ihåg senast jag var irriterad av spelande, eller långsam internetuppkoppling för den delen - en av dom svåraste situationerna att hålla sig lugn i

Jag tror att det har mycket med inställningen till livet att göra, med kombinationen att göra saker som ger mening med livet. Sitter man dagligen och spelar för att man inte har annat att göra leder det nog i slutändan till frustration (i motsats till att det är ett aktivt beslut man tar för att avreagera sig eller ha kul).

Jag kan verkligen rekommendera dig att läsa boken The Happiness advantage (@ bokus ). Den målar upp en øvergripande bild av vad man kan fokusera på för att bli gladare och dra nytta av detta i livet.

"Fortunately, we aren’t doomed by our natural disposition towards negativity. What’s amazing is that we have the ability to break out of that negative feedback loop and we can actually rewire our brains to think positively."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Psykologer kan hjälpa... men det är billigare att köpa nytt tangentbord, och dessutom är det bättre om han själv kan förstå vad som är fel.
[...]
Jag talar av egenerfarenhet, psykologer hjälpte inte mig ett skvatt, förutom att tömma plånboken.
Psykologer är som kiropraktor, de rotar, vrider och böjer på en lite, sen frågar de om det hjälpte.
Den enda som verkligen kan lösa problemet är en själv, då det trots allt är han själv som måste sitta där arg och då hantera det.
[...]
Till alla er som säger att han bara ska stanna, och sluta. Tror inte ni förstår problemet, ett endaste dugg.
Gå på gatan och säg till alla att sluta röka, stressa och prata i telefon. Jag blir imponerad om EN enda följer det.

Själva poängen med en psykolog eller terapeut är ju att de hjälper dig förstå problemet och hitta en lösning. Varför det skulle vara sämre att få hjälp att förstå sitt eget beteende än att komma till insikt på egen hand förstår jag inte.
Att du sedan träffat på en urusel psykolog betvivlar jag inte, det finns folk som är mindre duktiga på sitt jobb inom många områden.

Sen vad det gäller att abrupt kunna sluta med saker så beror det helt på hur stark självkontroll man har. Även uppfostran väger in. Själv hade jag turen att bli påkommen som tjuvrökare i mina tonår. Det lärde mig en rätt värdefull läxa om att abrupt kunna sluta med saker. "Nej, nu slutar du med det här" och sen var det inte mer med den saken.

Att fysiskt ge utlopp för mina aggressioner är så pass oacceptabelt beteende att det inte ens finns på kartan. Jag undviker aktiviteter som tar fram den sidan i mig. Själv blir jag väldigt frustrerad och arg när jag spelar dota-kloner. Därför slutade jag spela spel i den genren. Jag spelar inte med de vännerna längre, eftersom de inte vill spela något annat, vilket är trist. Men jag vinner rätt mycket på att inte bli arg och frustrerad varje kväll. Den frustrationen och ilskan var väldigt påfrestande att stå ut med.
Varför ska jag utsätta mig för frustration och ilska om jag kan undvika den? Varför röka och dricka om jag kan låta bli? Det är mycket lättare att sluta abrupt med något än det är att försöka hitta en balans där man själv har en svaghet.
Slutade med läsk för ett par år sedan. Gick från ca 1L/dag till 0 läsk/sötsaker, sen ersattes läsken av kaffe och te. När jag insett detta så slutade jag även med de substanserna. Efter ett tag märkte jag att det var rätt opraktiskt att inte ens kunna ta en kaffe och en bulle när man fikade hemma hos folk. Så då släppte jag sakta men säkert spärren. Nu har jag hittat en rätt bra balans, men det krävs självkontroll för att inte köpa hem två liter cola när man är nere på affären.
Detta har lett mig till en insikt om att jag har en fallenhet för beroenden, så jag är på min vakt.

Det är även rätt uppenbart att det finns två filosofiska läger när det gäller självkontroll. Ena lägret är slavar till sina impulser och det andra lägret utövar självkontroll. En grov förenkling, men inte allt för långt från verkligheten.
Sen har du rätt i att vissa inte förstår. Det vore intressant att få reda på om andras annorlunda syn på saker beror på en fysiologisk skillnad i deras kropp, eller om det bara är en annorlunda uppväxt och uppfostran som ligger till grund för våra skillnader. Men det är därför det är kul att diskutera saker, för att försöka förstå och vidga sina vyer.

#walloftext

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Jag förstår ditt problem, varit där själv en gång i tiden. Nu gjorde jag inte sönder saker, men jag drog näven i bordet så kaffekopparna flög ut med allt kaffe, skrek jävlar o.s.v. så det stod härliga till.

Jag insåg att ilskan inte var helt relaterad till spelet och dom idioter som stör mig där.

Problemet var direkt relaterad till en djupt undermedveten stress orsakad av jobb och annat. När den sitter djupt inne utan att man känner sig stressad kan det vara svårt att inse detta.

Genom att träffa en psykolog var det lättlöst.

Det andra jag kan säga är att utnyttja ilskan när man väl blir arg i spelet, i Smite när jag blir arg så fokuserar jag mer i många situationer och tar ut min hämnd på motståndarlaget.

Det viktigaste av allt är att förstå att det är spel och inget mer, tävlar man inte på elitenivå, så vad gör det om det inte alltid går bra?
Är inget man kan ta för självklart.