Permalänk

Prestanda förväntningar!

Tjena allihop!
Jag har (förhoppningsvis) inget problem än, mer en fundering.
Setup:
Moderkort: MSI 970 Gaming
CPU: AMD FX-8370 125W 4,0GHz
RAM: 8GB Corsair Vengeance Pro 1600
GPU: Gigabyte 960 G1 2gb
CPU kyl: Kraken x61
Chassi: NZXT H440
stoppade även in 2Bitfenix Spectre 140mm i front.

Ja visst ja, SSD corsair force 120GB för Windows 8.1.

All mjukvara ska vara uppdaterad. Kört all drivrutins program och bios från resp företag.

Men den känns slö, kör inget spel på Ultra, inget är öveklockat. Men det känns som om den kämpar med mycket. Fått lite varningar om att Chrome använder 90% av processor kapaciteten. Det känns väldigt konstigt.

När jag byggde ihop den så gjorde jag även en ny installation av Windows. Några tankar? Idéer? Försökt googla och kolla runt men hittar inget riktigt. Så nu vänder jag mig till Gudarna på Mount Sweclockers.

Spel som körs är:
Watch_Dogs
CoD advanced warfare
Battlefield 4
Batman Archam city

Tare lugnt och Rock on!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ja, 960 är inga monsterkort direkt..
i bf4 på ultra borde du få ca 50fps

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

I spelen som nämnts tror jag grafikkortet är flaskhals om inget annat är knasigt i systemet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av Kingchaos:

Tjena allihop!
Jag har (förhoppningsvis) inget problem än, mer en fundering.
Setup:
Moderkort: MSI 970 Gaming
CPU: AMD FX-8370 125W 4,0GHz
RAM: 8GB Corsair Vengeance Pro 1600
GPU: Gigabyte 960 G1 2gb
CPU kyl: Kraken x61
Chassi: NZXT H440
stoppade även in 2Bitfenix Spectre 140mm i front.

Ja visst ja, SSD corsair force 120GB för Windows 8.1.

All mjukvara ska vara uppdaterad. Kört all drivrutins program och bios från resp företag.

Men den känns slö, kör inget spel på Ultra, inget är öveklockat. Men det känns som om den kämpar med mycket. Fått lite varningar om att Chrome använder 90% av processor kapaciteten. Det känns väldigt konstigt.

När jag byggde ihop den så gjorde jag även en ny installation av Windows. Några tankar? Idéer? Försökt googla och kolla runt men hittar inget riktigt. Så nu vänder jag mig till Gudarna på Mount Sweclockers.

Spel som körs är:
Watch_Dogs
CoD advanced warfare
Battlefield 4
Batman Archam city

Tare lugnt och Rock on!

Skickades från m.sweclockers.com

på min 8350 tyckte jag att systemet blev slött under 1866mhz på ram och sen körde
jag 2000mhz på nordbryggan, gav mer respons prova

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Avstängd

Ja det är ingen raket direkt.
GTX 960 ligger mellan 760 och 770 i prestanda.
har du nyss köpt grafikkortet skulle jag byta mot ett r9 290 eller gtx 970

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2963341
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2436924

Permalänk

Ok. Köpte det 25/2. Så förra månaden från Inet. Efter ha kollat på testcenter här på SC så tänkte jag att det var ett bra kort. Men hur funkar det nu då? Kan jag bara kontakta Inet och skicka tillbaka kortet och köpa ett nytt? Är det värt det? Samma med RAM?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Kingchaos:

Ok. Köpte det 25/2. Så förra månaden från Inet. Efter ha kollat på testcenter här på SC så tänkte jag att det var ett bra kort. Men hur funkar det nu då? Kan jag bara kontakta Inet och skicka tillbaka kortet och köpa ett nytt? Är det värt det? Samma med RAM?

Skickades från m.sweclockers.com

låter som något ligger i bakgrunden och stör, jag och en polare kör med 960 utan problem high
i de flesta spelen utan kantutjämning med jättebra flyt
han har en haswell i5s och jag kör ju med sämsta tänkbara scenariot med enbart 2 kärnor.

sen kom jag på, gigabyte ska ha lagt upp bios-update till sina 960 kort. såg en recension där gigabyte korten gick långsammare innan bios update, men du kan ju fortfarande ha det nyaste och recensenten hade preview kort

men prova klocka nordbryggan till 2000mhz, gav fart på både min 8350 och apun 7850K.

tycker bara det är konstigt att din X8 upplevs seg, iofs körde jag win 8.1 med mina system men det ska inte påverka så mycket.

tror mer det är nått i bakgrunden som stör som sagt, avsluta hela chrome aktiviteten innan du spelar och se hur det blir.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Vad ligger tempen på? Både CPU och GPU.

Permalänk

Men just 970 har ju det där "Vi säger 4GB men ger bara 3,5GB" problemet.

Nu kom jag nyss hem från jobbet, ska kolla Gigabyte igen om det kommit nå bios uppdatering.

Tempen.. Jag har dock nyss startat datorn!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingchaos:

Men just 970 har ju det där "Vi säger 4GB men ger bara 3,5GB" problemet.

960 har ytterligare 1,5 GB mindre vRAM.

Citat:

Nu kom jag nyss hem från jobbet, ska kolla Gigabyte igen om det kommit nå bios uppdatering.

Tempen.. Jag har dock nyss startat datorn!
http://i1383.photobucket.com/albums/ah313/AndersT3/PC%20TEMP/...

Det är load som är intressant. Dra igång prime95 och kolla igen.
http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=205

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Ok, vilket av valen för prime95 ska jag köra?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingchaos:

Ok, vilket av valen för prime95 ska jag köra?

Kör blend på 8 trådar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Hur länge ska jag låta det gå? Ser inte ut som den gör något. Pass2=1K. Sen händer det inget mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Ignorera det. Nu händer det något. Hur lång tid tar testet?

Visa signatur
Permalänk

Kört Prime95 i över en timme nu. CPU temp min:12C och max:32C. GPU temp min:22 max:31. Vad testar det egentligen? Det brukar bli mycket varmare när jag spelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Prime95 ska stressa din CPU till 100%. Brukar räcka med högst 10 minuter enligt mig för att den ska nå sin högsta temperatur.

Något känns fel någonstans med så låg temp, eller har du datorn ståendes utomhus? Vad når den när du spelar?

Permalänk

Den körde min CPU 100% enl task manager. Ska dra igång ett spel nu och köra för att kunna ge korrekt temp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingchaos:

Den körde min CPU 100% enl task manager. Ska dra igång ett spel nu och köra för att kunna ge korrekt temp.
http://i1383.photobucket.com/albums/ah313/AndersT3/PC%20TEMP/...

Testa med andra program att mäta temp med. Din temperatur är alldeles för låg i både idle och load.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Så. CoD Advanced warfare med Nvidias egna optimisering. Körde fraps med, låg runt 60 i spel och dippade random ner till 15 ett par gånger!

Men nu ser ni värme skillnaden!

Visa signatur
Permalänk

Och det som händer är att det blir segt ibland och det "fryser till"! Även om jag inte spelar utan bara sitter med chrome eller vad som. tar några sekunder sen hoppar allt igång igen.
Sen jag menar, även om jag bara kör chrome, så borde ju inte det käka upp 90% av min processor kapacitet, sitter trotts allt på en rätt bra processor!

Visa signatur
Permalänk

Vilket program rekommenderar du?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingchaos:

Så. CoD Advanced warfare med Nvidias egna optimisering. Körde fraps med, låg runt 60 i spel och dippade random ner till 15 ett par gånger!

Men nu ser ni värme skillnaden!
http://i1383.photobucket.com/albums/ah313/AndersT3/PC%20TEMP/...

Prime95 testar CPUn, tempen är för låg både i Prime95 och CoD.
Testa RealTemp eller något annat för att mäta temp.

edit: Tips till TS; använd "Redigera inlägg" ist för att skriva flera mindre inlägg i rad.

Permalänk
Medlem

Hur mycket plats har du kvar på SSDn? Du vill ha minst 10 GB ledigt, du kan ju alltid testa hur snabb den är, den kanske krånglar, du ska ligga på några hundra MB/s med en SSD.
Du råkar inte använda utorrent? De smög massa skitprogram som ligger och drar kraft i bakrunden på en av de senare uppgraderingarna.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

edit: Tips till TS; använd "Redigera inlägg" ist för att skriva flera mindre inlägg i rad.

Haha, ja förlåt, jobbskada.

På SSDn äre 48,8GB kvar, hur testar jag hastigheten bäst på den då? antar att det inte bara är att flytta över filer manuellt,

för det går skitfort.

Dold text

Fixar real temp nu och kör igen! RealTemp stöds inte för AMD!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingchaos:

Haha, ja förlåt, jobbskada.

På SSDn äre 48,8GB kvar, hur testar jag hastigheten bäst på den då? antar att det inte bara är att flytta över filer manuellt,

för det går skitfort.

Dold text

Fixar real temp nu och kör igen! RealTemp stöds inte för AMD!

Oj då. OK, välj ett program bara. Vilket som helst förutom hwmonitor.

Permalänk

ladda hem AMD overdrive! i det programmet ser du hur varm prollen är!
http://www.amd.com/en-us/markets/game/downloads

under beta drivers finns nerladdningen, du kan inte missa den.

Och det mäts i TM (thermal margin) Vilket säger sig att ju närmare du är noll grader TM, desto varmare är prollen, och max tempen.

Detta program är mest accurate för AMD. Om du vet maxtempen på prollen så tar du det minus TM värdet du får i full load så får du ut hur varm den är

Lite info om TM: http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-2122665/understanding-temperature-amd-cpus-apus.html

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro