Asus släpper slimmade gamingdatorn ROG G501 med Geforce GTX 960M

Permalänk
Melding Plague

Asus släpper slimmade gamingdatorn ROG G501 med Geforce GTX 960M

Tunna speldatorer på omkring två centimeter är på modet och nu hakar Asus på trenden med senaste ROG G501, som dessutom har en 4K-upplöst skärm och purfärska Geforce GTX 960M.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ser ut att bli varmt Men imponerande att få in så mkt prestanda i det tunna formatet

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Entusiast

Snyggt!

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Ser ut som en Republic of Gamers Macbook Pro Snyggt iallafall, men skulle vara bättre med 970M!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Grymt snygg, härligt med slimmad design, gillar även dubbla utblås (har det nu på min Acer).
Men för 15000 kr förväntar jag mig mycket mer än ett 960 (förfinat GT860M).... Ett 860 kort går ju runt för runt 8000 kr idag, varför betala nästa det dubbla för en snyggare dator?

Ej prisvärd!!!

Permalänk

Pris/Prestanda = 0

Permalänk
Medlem

Har svårt att förstå vitsen att få en så tunn dator som möjlikt om det ska vara för spel gör som Toshiba gjorde förr bra batteri & tung & modifierbar & tjock men byggd med kvalite(men var nog bara deras företagsanpassade dator )
kylning borde vara A & O om den ska vara för spelande men är själv inte intresserad av bärbart spela gör jag på min stationära annars får det vara

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamsungLover:

Grymt snygg, härligt med slimmad design, gillar även dubbla utblås (har det nu på min Acer).
Men för 15000 kr förväntar jag mig mycket mer än ett 960 (förfinat GT860M).... Ett 860 kort går ju runt för runt 8000 kr idag, varför betala nästa det dubbla för en snyggare dator?

Ej prisvärd!!!

Skrivet av Melinho2895:

Pris/Prestanda = 0

Skrivet av Ase:

Har svårt att förstå vitsen att få en så tunn dator som möjlikt om det ska vara för spel gör som Toshiba gjorde förr bra batteri & tung & modifierbar & tjock men byggd med kvalite(men var nog bara deras företagsanpassade dator )
kylning borde vara A & O om den ska vara för spelande men är själv inte intresserad av bärbart spela gör jag på min stationära annars får det vara

Det är väldigt många i Sverige som lever i två hem, i veckohem och konstant på fot. Då är det inte kul och släppa rundor på en 4,5kg spellaptop och än mindre på en 20kg stationär dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Det är väldigt många i Sverige som lever i två hem, i veckohem och konstant på fot. Då är det inte kul och släppa rundor på en 4,5kg spellaptop och än mindre på en 20kg stationär dator.

20 kg va lätt, tänk på oss med vattenkylning Utseendemässigt så vill jag ha den, men tycker priset för den prestandan är för hög.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut stil mässigt men 4k på en dator med 960? klara ju kanske driva windows med en weblässare i den upplösningen...

Själv vill jag gärna se 960m med 1080p 250Gb m.2 ssd möjlighet för 2,5" hdd minst 8Gb ram hyffsad prolle i en dator med bra kylning och någon form av batteri tid (>4h..) i ett snyggt chassi med ett pris under 15k... lär ju inte hända förs än efter jag uppdaterat till en ny laptop...

Permalänk
Testpilot

Ser ut som en mindre spejsad version av min Lenovo y50-70

Är dock besviken på specsen, du får en Lenovo y50-70 med nästan samma prestanda, mått och allt för runt 8k idag (då med 8GB RAM, 1Tb SSHD och 1080p skärm visserligen). Tycker priset hade legat rimligare runt 12k kanske? Menar, lägg till 2000kr till och du får en dator med GTX980M och då större SSD dessutom i många modeller.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Snusfri

Släpp en budgetvariant med ett chassi i samma utseende fast i 13.3" storlek, core i3, 8GB Ram, 120GB SSD och 1080p för 4995:- tack

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Slimmat och snyggt som fan, MEN!
Varför inte slänga in ett 970M istället?
MSI klarar av det i ett slimmat chassi, varför inte Asus?
Min GS60 med GTX 870M blir inte överdrivet varm vid gaming även om fläktarna går för fullt.
Helt enkelt för klent grafikkort sett till prislappen.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Pris/Prestanda = 0

Är prestandan oändelig? För priset är sannoligen inte 0. =/

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att det är en intressant kombination av komponenter, som faktiskt är helt perfekt för mina ändamål. 4k skärmen kommer vara helt underbar att sitta och arbeta på. Sedan går det hur bra som helst att spela i 1080p med ett 960, när man av någon anledningar inte vill sitta hemma och använda den stationära. Den låga vikten är ovanlig för dessa relativt högpresterande komponenterna vilket är ett stort pluss.

4k skärmen är uppenbarligen inte avsedd att spela på i native upplösning med ett 960, vilket får mig att undra varför den ingår i deras RoG serie. Men det kanske är avsedd för arbetande gamers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Släpp en budgetvariant med ett chassi i samma utseende fast i 13.3" storlek, core i3, 8GB Ram, 120GB SSD och 1080p för 4995:- tack

kolla ebay ifall kineserna vart framme igen

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

4k upplösning var ju fan bara onödigt..

Permalänk
Medlem

and still sucky 60hz 2015! epic fail!

Permalänk
Medlem

VILL. HA.

Men.. argh.. Hade velat ha den som 13-tum, och skitit i om det inneburit ingen 4K-skärm.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Avstängd

10 + för design.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk

Snygg design. Gillar ROG maskinerna skarpt. Men priset 14 999 kronor... Eh?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Riktigt snygg.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
99:e percentilen

I mina ögon värdelös som (FPS-)speldator pga 60 Hz, annars nice. Högupplöst IPS är ju verkligen inte fel. Dock är jag besviken på att det sitter en HDD i den: Hellre 500 GB ren SSD än denna halvmesyr.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Snygg men som andra hellre billigare modell med samma chassi, snabb Intel I3 och 1080P skärm, kan skippa den mekaniska disken också.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Varit intressant med en 970M men inte 960M, alldeles för dyrt.

Permalänk

Jag bara undrar när man skulle behöva en slimmad gamingslaptop. Köra BF4 på spårvagnen? Jag skaffade min (pheta)för att slippa alla burkar och kablage.

Bara en tanke. Bemöt tack?!

Visa signatur

HP

Permalänk
Skrivet av Summoning:

Jag bara undrar när man skulle behöva en slimmad gamingslaptop. Köra BF4 på spårvagnen? Jag skaffade min (pheta)för att slippa alla burkar och kablage.

Bara en tanke. Bemöt tack?!

Jag köpte min MSI GS60 Ghost Pro (förra modellen, den med GTX 870M) helt enkelt för att den tog lite plats, vägde nästan ingenting och samtidigt hade grym prestanda.

Då jag rotations-jobbar i Norge och flyger dit så är vikt och storlek allt pga storlek och vikt på handbagage på flyget.
Jag vet att vissa av mina kollegor sitter med stora släpbara på 5kg som de packar i väskan när de ska fram och tillbaka men det är inte intressant för mig.
Jag vill ha min laptop, min PS Vita samt övrig elektronik under uppsyn i handbagaget och då är vikt och storlek allt.
Jag hade kunnat få en laptop med samma prestanda som jag har nu för en billigare peng MEN på bekostnad av vikt och storlek och då var det inte längre intressant.

Så för att summera, de som väljer slimmade spel-laptops är troligtvis folk som jag, som reser i jobbet men fortfarande vill ha med sig spel-prestanda i bärbart format.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Summoning:

Jag bara undrar när man skulle behöva en slimmad gamingslaptop. Köra BF4 på spårvagnen? Jag skaffade min (pheta)för att slippa alla burkar och kablage.

Bara en tanke. Bemöt tack?!

Antagligen så vill eller kan man bara ha en enda dator, som då måste agera både speldator och laptop. Vill man då ha med sig sin laptop till skolan och liknande är det kanske lite tråkigt om den väger (och ser ut) som en mindre stridsvagn.

Mer generellt: I alla sammanhang (LAN, flytta mellan föräldrar, resor …) där det överhuvudtaget finns någon anledning att ha en bärbar istället för en stationär speldator är ju en på 2 kg alltid betydligt smidigare än en på 5 kg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Versionen med 4k släpps inte i Sverige, riktpriset för den är $1999 usd, datorn med riktpris 14999kr har 1080p skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk

Alltså jag har inget emot att hög upplösning kommer och är här för att stanna, tvärt om att jag tycker det är väldigt bra!

Men 4K 15.6" är väll i saftigaste laget? med tanke på att där sitter ett 960M där i då kommer ju man köra i 1080P och personligen hade jag nog sätt en 2560x1440 skärm i den.

nu får vi ju 1080P modellen men tycker det känns lite väl lite, 1440P hade varit mycket trevligare i min mening tillsammans med ett 970M

Men det kanske inte går, jag designar inte laptops

Gillade konceptet ivf även om priset var i klass med en Mac. En mac är dock värd det i min mening för det trevliga operativsystemet. denna har dock ett grafikkort som äpplet inte har

iLands problem!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti