Cities: Skylines säljer kvarts miljon exemplar på ett dygn

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Hur fungerar det om jag köper från Elgiganten, vart laddas spelet ner ifrån då? Funderar på om det är värt den extra hundringen att ha spelet på Steamkontot istället

du får det på steam

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpanax:

För 300 pesetas är det ens ett rimligt alternativ att ens 'testa' det innan köp?

Efter senaste flopparna till spel så kände jag att det var det.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem

känns precis som sim city fast med dom helt stört dåliga sakerna som EA introducerade borttagna. redan uppe i 12 timmar i spelet. enda nackdelen jag hittat nu är att det känns för lätt och att trafiken är efterbliven

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

känns precis som sim city fast med dom helt stört dåliga sakerna som EA introducerade borttagna. redan uppe i 12 timmar i spelet. enda nackdelen jag hittat nu är att det känns för lätt och att trafiken är efterbliven

måste säga att trafiken är bra mycket smartare än den i simcity, men att deras filkörning kan förbättras, om du har andra problem så är det pga dåligt planerade vägar

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

måste säga att trafiken är bra mycket smartare än den i simcity, men att deras filkörning kan förbättras, om du har andra problem så är det pga dåligt planerade vägar

allt är smartare än sim city. där kunde man ha köer längre än motorvägen var lång.

det som stör mig med hur dom väljer vägar är oavsätt hur många avfarter från motorvägen, hur många vägar jag än flyttar så envisas motorvägsförarna att ta avfart #3, vilket kloggar upp som fan, medan #2 och #4 leder till samma ställe. men har nog med filkörningen att göra. att alla ska ta samma fil fastän det finns 4 filer att ta

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av formerself:

För att matcha Stockholms skoltäthet behöver du 11 förskolor, 3 grundskolor och 1 gymnasieskola.

Hm... har ärligt talat inte tänkt på hur det ser ut överallt i verkligheten. Det kanske kan vara lite snarlikt ändå. Tänkte främst på att kapaciteten på skolorna räcker till och blir över... men "täckningen" däremot är inget bra, så många missar skolan. Tror ni skolbussar kommer att läggas till?

"Färdiga byggnader" som t.ex. brandstation eller park kan inte placeras på insidan av en böjd väg oftast... det är oerhört frustrerande. Sedan är skalan på de olika byggnaderna helt åt helsefyr. Parkerna tar upp det mesta av områdena man byggt upp. Att man vid de färdiga byggnaderna inte heller kan uppgradera de lagda vägarna är ett mindre problem... man kan ju flytta på dessa byggnader.

Krematorierna skapar ingen luftförorening? Jag har placerat dem mitt i bostadsområdena och folket är jättelyckliga över att ha brinnande döda bredvid sig. Känns ju lite sådär lagom normalt tycker jag. xD

Att vissa byggnader som t.ex. tågstationen kräver en väg innan man kan placera dem är också irriterande. Varför kan man inte placera ut byggnaderna och sedan dra vägarna till/från?

Finns väl lite fler saker man stör sig på... men spelet är ändå hur himla kul som helst att slösa bort tiden framför. Sim City var inte alls lika underhållande.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

@GaMeR2K5
Vad gäller parker, orginal finns för lite olika storlek att välja mellan tycker jag, de flesta är väldigt stora. Men det är här moddar kommer in, finns hur många parker som helst på Steam Workshop att välja mellan, allt från 1x1 ruta upp till enorma.

Permalänk
Medlem

Har spelat i ca 2-3 timmar nu och jag gillar det skarpt. Det känns som att man spelar en Sim City-variant, men som samtidigt är bra mycket bättre än något Maxis har tryckt ut dom senaste 15 åren.
Gillar också att infrastruktur (i synnerhet trafik) är det riktiga problemet och inte budget, samt att man kan utvinna naturresurser är sjukt kul.

Bra jobbat Paradox! Lär bli många timmar spelat på detta innan det blir sommar.

Edit: Köpte det förövrigt på Electroworld (Elgiganten) för 179:-. Känns nästan som att jag betalar underpris...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfkin:

@GaMeR2K5
Vad gäller parker, orginal finns för lite olika storlek att välja mellan tycker jag, de flesta är väldigt stora. Men det är här moddar kommer in, finns hur många parker som helst på Steam Workshop att välja mellan, allt från 1x1 ruta upp till enorma.

På tok för mycket där att kolla igenom.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Edit: Köpte det förövrigt på Electroworld (Elgiganten) för 179:-. Känns nästan som att jag betalar underpris...

Vi tyckte det var ett rätt vettigt pris för vad du får, i och med att det till stor del är en basplatform vi planerar på att bygga upp under åren. Inte så att spelet kommer kvävas med DLC men är ju inget AAA-projekt med allt och lite till content-mässigt vid launch

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalyMoo:

Vi tyckte det var ett rätt vettigt pris för vad du får, i och med att det till stor del är en basplatform vi planerar på att bygga upp under åren. Inte så att spelet kommer kvävas med DLC men är ju inget AAA-projekt med allt och lite till content-mässigt vid launch

Ni på Paradox har en hel del och lära ut till andra utvecklare när det kommer till ödmjukhet.
Två tummar och två stortår upp!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalyMoo:

Vi tyckte det var ett rätt vettigt pris för vad du får, i och med att det till stor del är en basplatform vi planerar på att bygga upp under åren. Inte så att spelet kommer kvävas med DLC men är ju inget AAA-projekt med allt och lite till content-mässigt vid launch

Kommer det någon form av MP och/eller coop och isånafall vilken(/a) form(/er) tror ni att komma fram till?

Personligen så tror jag att MP i nån form av (upp/)låsbara sektioner är/vore kanon

Tummen upp för ett kanon bra jobb med spelet!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweets589:

Kände likadant men jämnade ut dig igen vid ~40-50k inv.

Skickades från m.sweclockers.com

Jasså!? Jag ligger på 48.000 invånare nu, tjänar in över 25.000 i veckan och har över 3 miljoner på kontot som jag inte ved vad jag ska göra av...

Permalänk
Medlem

Från kommentarerna (och videon i nyheten) så verkar det här helt klart vara ett bra spel.
Priserna på elgiganten med 179 för standard utgåvan och 229 för deluxe var också bra.

Men vad skiljer mellan utgåvorna?
Är det bara soundtracket som har skrivits om?
Finns det några samples på soundtracket man kan lyssna på innan man bestämmer sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Jag förstår hur du menar och jag håller till en viss del med

MEN, själv så anser jag att utmaningarna är betydligt större än bara ekonomiska. Bara att kunna bygga en fungerande infrastruktur är oerhört utmanande ibland för att inte minst få brandbilar och andra yrkesfordon att inte fastna i trafiken.

Visst finns det andra utmaningar, men jag saknar ändå den ekonomiska. Efter att ha sett massa let's play videos inför release så hade jag skapat mig en strategi för hur jag skulle bygga upp staden på bästa sätt angående trafik, så jag har inte riktigt den utmaningen heller...

Permalänk

Nån mer än mig som är nyfiken på säljsiffrorna nu ett dygn senare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Wow, vilka sköna typer! Måste nästan köpa spelet bara för att stödja dom, oavsett hur bra spelet är.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Prisa paradox som ger alla dessa spelutvecklarföretag den chans de förtjänar!
Tack paradox för Europa Universalis, Victoria 1&2, Crusader kings 1&2.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Ser att Deluxe-versionen innehåller soundtracks. Icke-uppskalad FLAC förutsätter jag då jag inte vill betala för söndertrasat mp3-ljud.

Skrivet av MathNinja:

MP3, 320 kbit/s, låter bra i mina Sennheiser HD598 lurar.
Det är 13 låtar, varje ca 10 minuter lång.

Suck, kan inte MP3 bara dö nu... Det kunde åtminstone varit AAC. Alla har kunnat spela det i 10 år nu, dags att gå vidare. Vägrar betala för något i MP3. Hur svårt kan det vara att ge alternativ år 2015? Kolla in Bandcamp, de erbjuder tonvis med olika format. Jaja, Colossal och Paradox är inte direkt musikutgivare, but still, MP3 2015...

Skrivet av Minsc S2:

Har spelat i ca 2-3 timmar nu och jag gillar det skarpt. Det känns som att man spelar en Sim City-variant, men som samtidigt är bra mycket bättre än något Maxis har tryckt ut dom senaste 15 åren.
Gillar också att infrastruktur (i synnerhet trafik) är det riktiga problemet och inte budget, samt att man kan utvinna naturresurser är sjukt kul.

Bra jobbat Paradox! Lär bli många timmar spelat på detta innan det blir sommar.

Edit: Köpte det förövrigt på Electroworld (Elgiganten) för 179:-. Känns nästan som att jag betalar underpris...

Det är finska Colossal Order som utvecklat det

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

allt är smartare än sim city. där kunde man ha köer längre än motorvägen var lång.

det som stör mig med hur dom väljer vägar är oavsätt hur många avfarter från motorvägen, hur många vägar jag än flyttar så envisas motorvägsförarna att ta avfart #3, vilket kloggar upp som fan, medan #2 och #4 leder till samma ställe. men har nog med filkörningen att göra. att alla ska ta samma fil fastän det finns 4 filer att ta

Det vore bra om det fanns något sätt att göra vägar mer prioriterade i förarnas val. Det verkar som att förare ofta tar den närmsta vägen. Så det det hjälper inte att bygga en lite sido-väg som går förbi korsningar, då den vägen blir lite längre vilket gör att de fortsätter att köra fast i totala köer.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad på OffTopic*

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Skrivet av TotalyMoo:

Testa att köra med sandbox-modden påslagen så har du allt upplåst från början

Du verkar ha lite koll, behöver man bygga brandstation, skolor,polis och sjukhus inom viss radie så det täcker alla hus som sim city 4?

Gillade då systemet i sim city 2013 mer, med att man sätter ut skyltar (som man slipper riva hus i onödan, när man gjort snygga bostadsområden) och slipper ha onödigt många så man snarare går back till slut för att täcka hela staden (med dom där cirklarna).

Men verkar ju vara ett grymt spel och inte något farligt pris heller:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Du verkar ha lite koll, behöver man bygga brandstation, skolor,polis och sjukhus inom viss radie så det täcker alla hus som sim city 4?

Jo allt måste vara inom viss radie för att ha effektiv täckning, det funkar men blir absolut inte optimalt.
Ex: Jag la flertal sopstationer samt kyrkogårdar långt ut, vilket gjorde att invånarantalet hoppade mellan 40-100k
Fixade de så upptäcker jag att trafiken gör att staden fortsätter att pendla nu mellan 80-120k
Med senaste optimeringen av vägnätet (har dock mycket kvar) så ligger jag tämligen stabilt 120-130k
Men min stad är fortfarande bara 75% bebygd.

Funderar starkt på att börja ny

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Jo allt måste vara inom viss radie för att ha effektiv täckning, det funkar men blir absolut inte optimalt.
Ex: Jag la flertal sopstationer samt kyrkogårdar långt ut, vilket gjorde att invånarantalet hoppade mellan 40-100k
Fixade de så upptäcker jag att trafiken gör att staden fortsätter att pendla nu mellan 80-120k
Med senaste optimeringen av vägnätet (har dock mycket kvar) så ligger jag tämligen stabilt 120-130k
Men min stad är fortfarande bara 75% bebygd.

Funderar starkt på att börja ny

Borde man inte lägga sopor så långt ifrån människor man kan eller ja själva tippen i alla fall?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har suttit klistrad mer eller mindre hela dagen, och jag har även väldigt kul åt ingame-tweets:en.

Fick denna precis:

Dold text

Half-Life 3 confirmed? Hehe.

Transport/förar-AI:n behöver nog tweakas dock känner jag.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Borde man inte lägga sopor så långt ifrån människor man kan eller ja själva tippen i alla fall?

En bit bort, men int för långt... ca 20 rutor från stadens gräns och inte längre än ca: 200 rutor in (tror jag är optimalt)

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Då har även jag köpt spelet.
Standard versionen för 179 på Elgiganten.
Laddas ner nu.

Permalänk
Medlem

Den versionen Elgiganten säljer för 179, funkar den till OSX också?

Visa signatur

Ditt nya verktyg i TV-soffan: ShowTrack

Permalänk
Medlem
Skrivet av reevilo:

Den versionen Elgiganten säljer för 179, funkar den till OSX också?

Jadå, om du kör Mac OS Snow Leopard eller senare.

Edit: Tänk dock på spelet inte trivs så bra på Integrerade Intel grafikkretsar. "Does not support Intel Integrated Graphics Cards"

Permalänk
Medlem

Roligt spel, över 70k pop nu enda problemet har varit vägnätet vilket är riktigt skoj att sitta och klura ut
Policys är riktigt skoj att fippla med också det gör stor skillnad.

Negativt: Det finns inte så mkt att göra med byggnaderna, det gick ju att bygga ut moduler och uppgradera byggnader i sim city och det saknas verkligen. Lätt att man bara kör upp samma lvl 1 byggnader överallt då de verkar vara mest effektiva?

Vore även skoj om det gick att tillverka lite prylar med olika naturresurser och sälja på marknaden.