Acer XB270HU Predator – IPS-baserad gamingskärm i 144 Hz med Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Någon som har koll på en Gsync skärm fungerar på ett AMD kort med 144Hz aktiverat? kanske låter dumt utan G-Sync men det rör mig inte så mycket.

Det ska funka vad jag läst. Rog skärmen hade problem över 120hz på amd kort. Men denna skulle fungera bättre.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av andreas_dock:

Skall du köra 1080p så ta en annan skärm.
Du köper inte en QHD för att köra i annat än native upplösning...

Det är som att kasta pengar i sjön

Varför inte? Skrivbordet kommer jag ju såklart ha 2560x1440 men vissa lite äldre spel stödjer ju inte så hög upplösning.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Sammanfattningsvis mycket bra men man saknar 4K och OLED..

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Självklart fungerar 144 Hz även med ett AMD kort. Det enda som inte fungerar är ULMB och gsync då dessa är Nvidia exklusiva tekniker.

Skrivet av grahnen:

Det ska funka vad jag läst. Rog skärmen hade problem över 120hz på amd kort. Men denna skulle fungera bättre.

Jo men det låter bättre, nu ska där bara fram lite pengar till skönheten, tror nog min gamla 1200p panel får dö först!

Permalänk
Avstängd

wow, vet inte Vad som skulle få medlemmar att hata så mycket att de får inlägg bortagna...tragiskt..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Förstår inte riktigt dig heller iofs.

8000 kr för en skärm ÄR mycket pengar.
Många andra medelklass skärmar ligger runt 2000, några lite över det.

Jag personligen har inga problem att lägga det på en skärm, när jag vill ha "toppklassen".
Samma sak med TV-aparater. Köper helst topp-modellen, fast gärna från året innan för att komma ner i pris, men man kan inte tumma på kvalitet.

Men att folk tycker 8000 riksdaler är mycket pengar för en skärm - förstår jag helt och hållet.

Ja om det enda man gjort här i livet är att spela cs eller så men om man har fler intressen som tex fotografi låter denna perfekt. Med helt rimligt pris dessutom.TN skärm visst kör på det du om du vill.--lol Du tycker 8000 är för mycket? troligen kommer du tycka att titanx också kostar för mycket? Har man inte råd så självklart är det för mycket för just dig. Du får så klart sansa dig med det du har råd med, är det så konstigt? Troligen ingen 1440 gsync och titanx. Eller? Smakar det så kostar det, hur konstigt är det?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av retro123:

Ja om det enda man gjort här i livet är att spela cs eller så men om man har fler intressen som tex fotografi låter denna perfekt. Med helt rimligt pris dessutom.TN skärm visst kör på det du om du vill.--lol Du tycker 8000 är för mycket? troligen kommer du tycka att titanx också kostar för mycket? Har man inte råd så självklart är det för mycket för just dig. Du får så klart sansa dig med det du har råd med, är det så konstigt? Troligen ingen 1440 gsync och titanx. Eller? Smakar det så kostar det, hur konstigt är det?

Chilla nu killen innan du börjar med allt för personliga påhopp.
Jag har råd, jag har ju redan beställt en.

Men MÅNGA tycker det är mycket pengar är allt jag säger. Du klagade på att folk tycker det är mycket pengar, haha, men det är ju för att det ÄR MYCKET PENGAR.
Jag vet inte hur det är med dig, men jag skiter inte pengar iaf.
Får liksom välja och planera mina inköp, alla är vi inte födda med guldbyxor.

Och ja, Titan X är så sjukt överprisat så det förslår, och då vet jag inte ens vad det kommer kosta, men alla Titan hittills har ju vart löjligt dyra mot vad det finns för alternativ i pris/prestanda.

Med det sagt så har jag ett Titan Black och lite annat "lyx" (iaf i min värld).
Så jag har prestandan att dra runt sakerna, och jag kommer nyttja de mer proffsinställda färgerna och så vidare.

Nu slutar vi gnabba.
Du tycker det är ett fullt rimligt, rent utav billigt kanske (?) pris för denna skärm. Jag tycker det är i överkant men detta är precis vad jag letat efter.. Så, ok då.

Men de flesta tycker nog som sagt att det är dyrt.
ANNARS HADE DE NOG INTE SKRIVIT DET?

... Puss på dej. Trevlig helg med. Heh

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Campaigner:

Varför inte? Skrivbordet kommer jag ju såklart ha 2560x1440 men vissa lite äldre spel stödjer ju inte så hög upplösning.

Att skala pixlar som inte jämt delbart med 4 gör att bilden blir suddig.
Med andra ord att köra 1080p på en 1440p kommer att ge en suddig och dåligt skalad bild ( tänkte först att "så farligt kan det la inte vara?" Men så provade jag... vart dåligt. Check)

Skall du med andra ord få det att skala bra är det 720p som gäller (720p * 4 = 1440p) och det ser ok ut, men fortfarande lite oklara textavsnitt och texturer.
Bättre isåfall att ha en 4k skärm och köra 1080p i spel, eftersom det skalar perfekt med 4K (1080p * 4 = 4K)

Men då finns ju inte alla andra saker som denna skärmen erbjuder.
Alltså 4K, IPS, 144hz, G-sync... Ännu inte släppts/tillverkats.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Blir till att sälja sin Swift och skaffa denna istället, En värdig uppgradering kom fort denna gången.

Permalänk
Avstängd

KILLEN? Påhopp?
Va? Vilka påhopp? Jepp tycker fortfarande att 8k är ett högst rimligt för att inte säga riktigt bra pris för en IPS 144hz g-sync skärm..snackar du om?
citat: ""Och ja, Titan X är så sjukt överprisat så det förslår, och då vet jag inte ens vad det kommer kosta""" wtf,,

Permalänk
Skrivet av cracko:

Sammanfattningsvis mycket bra men man saknar 4K och OLED..

Hade varit fint, men det dröjer nog ett par år till. Kanske lika bra då grafikkorten hinner bli bättre och förhoppningsvis orkar med 4K ordentligt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Verkar som en väldigt trevlig skärm, varit sugen men inte "helsäker" över en ROG ett tag men den den här känns som ett köp för mig

Skrivet av jH0Ni:

Vad är bezel?

Enkelt förklarat: kanterna runt din bildskärm, dvs plastkanter i de flesta fallen. Med andra ord så är folk som kör flera skärmar extra intresserade av mindre bezel

Permalänk
Medlem

4k, 144hz, IPS, G-sync, OLED, 21:9, >34", usb3-hubb

där har vi drömskärmen

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

4k, 144hz, IPS, G-sync, OLED, 21:9, >34", usb3-hubb

där har vi drömskärmen

Du vill ha oled och ips i samma skärm? 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Glöm inte OLED

tyvärr har OLED väldigt blåa färger då "leddarna" lyser mer blått och inte vitt :/ så IPS kommer nog vara the shit för o få korrekt färger ett bra tag till

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Redaktörn: Tearings uppstår ju om jag har 200 fps och v-sync av på en 144hz skärm också men blir för ögat mindre påtagligt vid högre hz och fps. Hur funkar detta med din beskrivningen att att grafikkortet dumpar en halvt renderad frame till skärmen.. är det inte just missmatchen av 1:1 förhållandet mellan grafikpresentation ut på skärmutgång och renderad frame som skapar effekten "tearing"?

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Mjukvaru gsync som visats upp på några laptop med displayport 1.2a kan nog kombineras. Men hårdvaru gsync som även möjliggör "adaptive sync" på displayport 1.2. Det tror jag inte kommer funger. Då nvidias hårdvara sitter ivägen för att kunna kommunicera direkt med skärmen. Asus har kommenterat att det inte går att uppdatera mjukvara i rog skärmen då nvidias hårdvara sitter ivägen tex.

Freesync får utvisa om hårdvaru gsync med video minne och egen scaler är bättre eller inte som nvidia påstår.

Absolut, jag påstår inte att alla skärmar kan uppdateras eller styras med ny mjukvara. Däremot tror jag att skillnaderna mellan de olika signalerna är så små att det inte kommer vara några problem att utveckla de kretsar som krävs för att kunna avkoda bägge formaten och att dessa kretsar kommer att gå att sälja så billigt att det om några år kommer vara en standardfunktion i en ny skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

tyvärr har OLED väldigt blåa färger då "leddarna" lyser mer blått och inte vitt :/ så IPS kommer nog vara the shit för o få korrekt färger ett bra tag till

Fast ser vi på Galaxy S5 som kör med AMOLED så har ju de extremt god färgåtergivning.

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Absolut, jag påstår inte att alla skärmar kan uppdateras eller styras med ny mjukvara. Däremot tror jag att skillnaderna mellan de olika signalerna är så små att det inte kommer vara några problem att utveckla de kretsar som krävs för att kunna avkoda bägge formaten och att dessa kretsar kommer att gå att sälja så billigt att det om några år kommer vara en standardfunktion i en ny skärm.

Därför Nvidia bör gå efter standard inte hitta på något eget format eller egna kretsar i skärmen. Scaler finns redan ute, så det är inte mycket pillande mer än svälja sin stolthet (för mjukvaran har dom ju ordnat genom g-sync projektet, så bör inte vara ett enormt arbete att koda om bitar av den så den jobbar direkt mot skärmens Scaler):D

Men kanske är så Nvidia´s grafikkort klarar inte av detta, som med hög upplösning där dom halkar efter.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Beställt 3 st, nu blir det fint att lira Wolfenstein 3D och Duke Nukem 1&2!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Något som jag saknar i recensionen (om jag nu inte totalt missade det) är huruvida inputlagg blir högre eller ej om man kör lägre upplösning än 1:1.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Har den någon ljussensor? Märkt att många dyrare modeller ser ut att sakna det, inklusive min 2720Z.. Börjar bli trött på att ändra ljusstyrkan manuelt hela tiden.

Hoppas på att Asus MG279Q presterar lika bra(minus G-Sync) och inte är lika dyr!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Beställt 3 st, nu blir det fint att lira Wolfenstein 3D och Duke Nukem 1&2!

Avundsjuka på högsta nivå här. Fan vilken känsla väntan måste vara innan skärmarna kommer hem till dig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad jag säger är att det jag ser på filmerna är problem som endast uppstår i väldigt specifika situationer. Grön text på mörk bakgrund och några gröna vingar på fjärilar(?) i spel jag inte känner till. Det ska mycket till för att ett generellt skärmfel (eller kabel för delen) kan påverka något så specifikt, så problemet ligger närmast i mjukvaran. Men det kan förstås vara en kombination av mjuk- och hårdvara. Jag har svårt att tro att grafikkortens kretsuppsättningar är någon slags paragon av perfekt hårdvara. Så det är uteslutningsmetoden som gäller men inte ens det hjälper alla gånger.

Spelet var World of Warcraft och mig veterligen är det inget speciellt fel på det så sett. Vad svårt det blev att lösa problemet nu då jag inte alls vet vad jag ska göra eller felsöka. Du råkar inte ha några andra förslag? Tack på förhand.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Citat:

denna modell gör vad som tidigare krävt två separata skärmar.

Stämmer, förutom att denna modell inte är två skärmar vilket jag tror många trivs med att använda, personligen skulle jag med dagens prisbild hellre köpt två top-skärmar med olika användningsområden.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Denna verkar ju lovande. Skulle kunna tänka mig att lägga 8k för de egenskaperna, en skärm har man länge. Men jag gillar inte designen, den känns föråldrad. Svart, tjock och klumpig. Hoppas fler hakar på trenden och det kommer någon snygg skärm med liknande egenskaper. Framför allt med smal kant runt ramen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hACmAn:

Något som jag saknar i recensionen (om jag nu inte totalt missade det) är huruvida inputlagg blir högre eller ej om man kör lägre upplösning än 1:1.

Den är uppmätt med lägre upplösning eftersom CRT:n inte kan köra 2560x1440 utan landar på 1920-någonting när vi klonar skärmarna. Skalningen sker endast i grafikkortet, inte i skärmen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mocka:

Spelet var World of Warcraft och mig veterligen är det inget speciellt fel på det så sett. Vad svårt det blev att lösa problemet nu då jag inte alls vet vad jag ska göra eller felsöka. Du råkar inte ha några andra förslag? Tack på förhand.

Ifall det är ett problem som bekräftats på annat håll (?) och av flera källor så är det antagligen ett problem med skärmen och då finns det endast ett sätt att få svar: testa med en annan skärm. Uteslutningsmetoden är det enda som fungerar. Jag märkte i alla fall inget av detta när jag testade Swiften i somras. Det kan vara något problem som uppstått senare i tillverkningen - ifall det nu är skärmen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Scious:

Har den någon ljussensor? Märkt att många dyrare modeller ser ut att sakna det, inklusive min 2720Z.. Börjar bli trött på att ändra ljusstyrkan manuelt hela tiden.

Hoppas på att Asus MG279Q presterar lika bra(minus G-Sync) och inte är lika dyr!

Ingen ljussensor. De har också en tendens att fungera si och så i praktiken. Du kommer iofs åt ljusstyrka-reglaget ganska snabbt, men det är lite trögt att göra stora ändringar.

Annars kan jag rekommendera att anpassa rummet så att det blir mer funktionellt för bildskärmsanvändning som är den enda hållbara och långsiktiga lösningen. Sedan är det förstås inte alltid möjligt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sCaz:

Redaktörn: Tearings uppstår ju om jag har 200 fps och v-sync av på en 144hz skärm också men blir för ögat mindre påtagligt vid högre hz och fps. Hur funkar detta med din beskrivningen att att grafikkortet dumpar en halvt renderad frame till skärmen.. är det inte just missmatchen av 1:1 förhållandet mellan grafikpresentation ut på skärmutgång och renderad frame som skapar effekten "tearing"?

Stämmer bra, tearing uppstår även i högre frekvenser eftersom grafikkortets och skärmens uppdateringar inte är synkade. Men det blir inte lika tydligt så effekten av adaptiv sync beskrivs som mest givande runt 50-100 fps.