OSX snabbare är Windows på motsvarande hårdvara?

Permalänk
Medlem

OSX snabbare är Windows på motsvarande hårdvara?

Jag har hört flera gånger det sägas att OSX är snabbare än Windows på motsvarande hårdvara. Jag har inga argument för eller emot men det sägs aldrig vad osx skulle vara snabbare på.

Jag är ingen expert på lågnivå av operativsystem hur det fungerar men är det någon som vet hur det ligger till med detta?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det mantrat håller när det är hårdvara som finns med i kodningen i OSX. Anledningen är som vissa vet att man aldrig installerar några drivrutiner på en Mac. För att dom finns inbakade i operativet.

Min gamla E6750 med 3gb ram och ett Nvidia graffekort från tidigt 2005 typ sprang på 7 resor bättre i OS X Snow leopard kontra windows 7. Uppstarten tog en tredjedel av tiden mot Windows och allt flöt till synes på bättre.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Det mantrat håller när det är hårdvara som finns med i kodningen i OSX. Anledningen är som vissa vet att man aldrig installerar några drivrutiner på en Mac. För att dom finns inbakade i operativet.

Min gamla E6750 med 3gb ram och ett Nvidia graffekort från tidigt 2005 typ sprang på 7 resor bättre i OS X Snow leopard kontra windows 7. Uppstarten tog en tredjedel av tiden mot Windows och allt flöt till synes på bättre.

Det faktum att de drivrutiner finns inbakade i systemet har inget med prestanda att göra. Smidigt, ja, snabbare, nej.

Windows 7 har lång uppstart, det har däremot inte W8.

"Allt flöt till synes på bättre" är inte speciellt vetenskapligt.

Jag tycker nog att länkarna talar för sig själv. Sen kanske det är så att Apple är duktigare på grafiska illusioner som får saker att kännas snabbare.

Permalänk
Medlem

Jag kör dual boot med Ubuntu och Windows på min Acer s7-392 ultrabook. Jag kan säga att datorn är mycket rappare i både webbläsaren och annat i Ubuntu än Windows, mycket stor skillnad. Däremot är batteritiden helt klart bättre i Windows.

Hur det är i förhållande till Mac OS vet jag inte men det skulle inte förvåna mig.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Jag kör dual boot med Ubuntu och Windows på min Acer s7-392 ultrabook. Jag kan säga att datorn är mycket rappare i både webbläsaren och annat i Ubuntu än Windows, mycket stor skillnad. Däremot är batteritiden helt klart bättre i Windows.

Hur det är i förhållande till Mac OS vet jag inte men det skulle inte förvåna mig.

Även Ubuntu var med i en av länkarna i tidigare post. Blandade resultat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jan-banan:

Jag har hört flera gånger det sägas att OSX är snabbare än Windows på motsvarande hårdvara. Jag har inga argument för eller emot men det sägs aldrig vad osx skulle vara snabbare på.

Jag är ingen expert på lågnivå av operativsystem hur det fungerar men är det någon som vet hur det ligger till med detta?

Snabbare på att göra vad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Även Ubuntu var med i en av länkarna i tidigare post. Blandade resultat.

OpenGL prestanda säger inte så mycket tycker jag men sure, det är ett test. Som dessutom är föråldrat, Ubuntu 12 samt Windows 7. Jag skulle säga att mycket har hänt sedan dess.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Det har väl snarare med optimeringen att göra, Apple har ju koll på hårdvara de skeppar sina produkter med och då kan de optimera OSX på ett bättre sätt än vad MSoft kan göra med Windows. En sak där OSX verkligen s*ger getpung är musacceleration, flytet i Windows är gudomligt jämfört med OSX.

Skrivet av Don_W:

Det mantrat håller när det är hårdvara som finns med i kodningen i OSX. Anledningen är som vissa vet att man aldrig installerar några drivrutiner på en Mac. För att dom finns inbakade i operativet.

Min gamla E6750 med 3gb ram och ett Nvidia graffekort från tidigt 2005 typ sprang på 7 resor bättre i OS X Snow leopard kontra windows 7. Uppstarten tog en tredjedel av tiden mot Windows och allt flöt till synes på bättre.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Jämför du med Windows 8 eller W10 som är påväg så är skillnaden i prestanda minimal skulle jag nog säga, att en del påstår att det ena är snabbare än det andra är endast personliga erfarenheter av individer som inte gjort en rättvis jämförelse utan jämför kanske en Macbook med SSD mot en Windows PC som kör på standard hårddisk eller tvärtom

Permalänk

Notera att senaste OSX, 10.10 Yosemite har ett allvarligt problem som slöar ner datorn till 10% av prestandan i tidigare OSX-versioner. Det kan hända att det bara drabbar förra årets modell så att man ska köpa en ny Mac, men det finns inga fixar som fungerar för detta. Så jag råder att installera Mavericks eller vänta tills de fixat det tämligen vansinniga felet, om det är ett fel.

I bästa fall har Apple bara krabbat en autouppdatering och kan rätta det med en till, i sämsta fall så har de tagit några beslut som gör att påståendet i trådtiteln inte längre gäller.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Notera att senaste OSX, 10.10 Yosemite har ett allvarligt problem som slöar ner datorn till 10% av prestandan i tidigare OSX-versioner. Det kan hända att det bara drabbar förra årets modell så att man ska köpa en ny Mac, men det finns inga fixar som fungerar för detta. Så jag råder att installera Mavericks eller vänta tills de fixat det tämligen vansinniga felet, om det är ett fel.

I bästa fall har Apple bara krabbat en autouppdatering och kan rätta det med en till, i sämsta fall så har de tagit några beslut som gör att påståendet i trådtiteln inte längre gäller.

Har märkt att min skoldator blivit väldigt mycket slöare och en hel del buggigare sen jag uppdaterade till yosemite. Finns det nått smidigt sätt man kan nedgradera utan att ha skivan till hands?

Permalänk
Medlem

Skulle säga tvärtom, Windows 8.1 känns betydligt rappare än vad OS X gör på min Mac mini (core i7/16GB RAM/SSD).
Oavsett om det är *Lion eller Yosemite på den.

Permalänk
Skrivet av Prodigys:

Har märkt att min skoldator blivit väldigt mycket slöare och en hel del buggigare sen jag uppdaterade till yosemite. Finns det nått smidigt sätt man kan nedgradera utan att ha skivan till hands?

Buggar gör det inte (för mig), även om lagget gör att det känns som pre XP och kan få drag+drop och hover att strula. Om det är i specifika program det buggar, googla om det finns en uppdatering för Yosemite. Det hjälpte mig, 3-4 program kraschade efter uppgraderingen och alla hade släppt en uppdatering för Yosemite.

Rekommendationen för nedgradering är Time Machine (om du tog en backup innan) eller en clean install. Det ryktas även att en clean install fixar lagget även om man ominstallerar Yosemite, men med tanke på att samtliga andra fixar inte funkar kanske man inte lägger den tiden på att backupa allt sitt arbete. Notera att återställning med Time Machine gör att du förlorar arbete precis som en clean install, så ta en kopia först.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Notera att senaste OSX, 10.10 Yosemite har ett allvarligt problem som slöar ner datorn till 10% av prestandan i tidigare OSX-versioner. Det kan hända att det bara drabbar förra årets modell så att man ska köpa en ny Mac, men det finns inga fixar som fungerar för detta. Så jag råder att installera Mavericks eller vänta tills de fixat det tämligen vansinniga felet, om det är ett fel.

I bästa fall har Apple bara krabbat en autouppdatering och kan rätta det med en till, i sämsta fall så har de tagit några beslut som gör att påståendet i trådtiteln inte längre gäller.

Köpte en Macbook för några månader sen, och har märkt av det!
Helt sjukt, ibland kan jag slänga upp 50 länkar i Chrome, flera projekt i IntelliJ och flera projekt i Sublime och det flyter på något otroligt bra! Sen vissa perioder skiten den bara i allt och kan lagga sönder med en flik i Safari! Clean install dessutom.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Argument som osx utnyttjar hårdvaran bättre än windows.
Jag har inget spicifik exempel på vad examt som skulle vara bättre som jag hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Det har väl snarare med optimeringen att göra, Apple har ju koll på hårdvara de skeppar sina produkter med och då kan de optimera OSX på ett bättre sätt än vad MSoft kan göra med Windows. En sak där OSX verkligen s*ger getpung är musacceleration, flytet i Windows är gudomligt jämfört med OSX.

Håller med om musaccelerationen. Kör alltid via trackpad på min Macbook Air för att en mus känns som sirap. Helt sinnessjukt hur trögt det går.

Går det att fixa via nått program tro?

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

Det har väl snarare med optimeringen att göra, Apple har ju koll på hårdvara de skeppar sina produkter med och då kan de optimera OSX på ett bättre sätt än vad MSoft kan göra med Windows. En sak där OSX verkligen s*ger getpung är musacceleration, flytet i Windows är gudomligt jämfört med OSX.

Det jag stör mig mest på med min mac...

Permalänk

Ja, jag fick testa några olika möss för att jobba produktivt. Logitech lasermus med sladd funkade för mig. Rullhjulet, mittknappen och högerknappen var ytterligare bonus

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.