Oculus Rift kan dröja till 2016

Permalänk
Melding Plague

Oculus Rift kan dröja till 2016

Uttalandet om att projektets ambition och omfattning vuxit betydligt väcker frågor om den skarpa versionen av Oculus Rift verkligen hinner ut före årsskiftet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då hinner grafikkortsdrivrutiner och övrig mjukvara komma ikapp ytterligare. Finns ju som vi märkt mycket att optimera när det kommer till rendering för VR. Det är lite jobbigt att läsa nyheter med några månaders mellanrum och bli hype på nytt, för att sedan inse att det fortfarande är ett tag kvar till konsumentversionen. Men äsch, jag kan vänta.

Permalänk
Medlem

Känner mig mer inställd på att köpa någon av konkurrenterna om de släpper en godtagbar produkt i sommar.
Oculus rift borde till en början bara bli ett par VR-glasögon, inte en hel miljö av diverse ljud och handhållna tillbehör!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Inaktiv

Jag har kritiserat segheten från Oculus med att få ut konsumentversionen. Känns rätt befogat.

Får de inte ut något i år förvånar det mig inte om konkurrenterna hinner före och gör att Oculus helt tappar eventuellt försprång de haft.

Permalänk
Medlem

Dom måste nog lägga på ett kol eller två om dom inte skall blir allt för omsprunga av konkurenterna.
Finns nog många där ute som in kommer orka vänta specifikt på Oculus.
Själv så kommer jag troligen skaffa en vive om det visar sig att den bli kompatibel men "oculus-spel" och inget blir oculus-exklusivt som det ryktas om kan hända.
Valve eller oculus kommer inte spela någon roll så länga jag kan spela det jag vill och det passar med egna glasögon ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Attans... Bara det blir bra men jobbigt att vänta

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

De fick sig nog en rejält tankeställare när Vive dominerade GDC.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Tja deras senaste uttalande om datum så kunde man ju tolka det att det skulle släppas inom de närmaste 23 månaderna, och ja 2016 är fortfarande inom den ramen.

Dock så kommer de ha skarpa konkurrenter redan ute i höst så man får se hur det går.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd

Vad kommer glasögon kosta egentligen, känns som att de kommer kosta så jävla mycket.

Permalänk
Medlem

Börjar sniffar lite VHS vs Betamax vs Video 2000 här. De bästa formaten vinner inte i slutet pga ett billigt alternativ som är "tillräckligt" bra för allmänheten, får fästa, säljer mycket och slår ut den bästa lösningen. Nördsjälen fäller en tår för Oculus, men håller ändå tummarna och hoppas att bästa lösningen för en gång skull vinner.

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Medlem

Får inte direkt några bra vibbar av detta, det har funnits gott om projekt som också hade gott om pengar och ständigt flyttade fram deadlines för att göra det lite bättre och lite bättre... Tills de inser att det är alldeles försent. Men det är klart att de inte ska släppa skräp bara för att hålla en deadline, får dock ändå en olustigt känsla.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Känner mig mer inställd på att köpa någon av konkurrenterna om de släpper en godtagbar produkt i sommar.
Oculus rift borde till en början bara bli ett par VR-glasögon, inte en hel miljö av diverse ljud och handhållna tillbehör!

Det är ju inte som att det kommer säljas i ett allt-eller-inget paket. Oculus är bara medvetna om hur viktigt input och ljud är för helhetsupplevelsen. För vad gör 90% av alla som testar VR första gången? Jo, de sträcker ut sina händer för att titta på eller försöka vidröra något objekt.

Permalänk
Medlem

Får bli valves variant i avvaktan på occulus dessutom så gillar jag gabes uttalande att det krævs en kraftfull dator før att driva vr, istællet før occulus satsning på telefoner & annat fjoll så kænns mer lovande med steams variant & sen så får man se vart det tar vægen.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Ska det bli något för min del kommer det definitivt att bli Valves dito.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Vad kommer glasögon kosta egentligen, känns som att de kommer kosta så jävla mycket.

Under $400 är en siffra de nämnt fler gånger och aldrig ändrat sig om. Oculus förstår mycket väl att ett lågt pris är otroligt viktigt.

Skrivet av Ase:

dessutom så gillar jag gabes uttalande att det krævs en kraftfull dator før att driva vr, istællet før occulus satsning på telefoner & annat fjoll

"Istället" är fel ord här. Oculus satsar på mobiler utöver datorer. De anser fortfarande att desktops är den huvudsakliga VR-plattformen.

Permalänk
Medlem

Tror valve kommer bli den ledande aktören inom vr. Oculus är för jävla sega.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Tror valve kommer bli den ledande aktören inom vr. Oculus är för jävla sega.

Lite ironiskt att Valve i det här fallet verkar snabba på att släppa en produkt. När det gäller ett visst oannonserat spel är de väldigt långsamma.

Permalänk
Medlem

Bara jag får VR lagom till StarCitizen så blir jag nöjd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buio:

Lite ironiskt att Valve i det här fallet verkar snabba på att släppa en produkt. När det gäller ett visst oannonserat spel är de väldigt långsamma.

Hehe, återstår samtidigt att se om även denna produkt hittar ut. Men med HTCs involvering borde chansen vara hyfsat stor.

Valve kommer nog ta en ganska stor andel av marknaden om de får ut produkten tack vare Steam. Känns som att det är lite som talar för Oculus trots Facebooks uppbackning.

Låt VR-kriget börja på allvar nu!

Permalänk
Medlem

Sa inte både Nate och Palmer att man kunde räkna till releasedagen "i månader istället för år" på någon konferens här i början av året/slutet på 2014? Vilket då antydde på en release till julen 2015.

Känns som att Valve rörde om ordentligt i grytan på GDC. Spelar inte så stor roll för mig vilken som kommer först, jag kommer nog hänga på låset ändå och uppgradera om det kommer något bättre. Var länge sen jag la några större summor på datorspelande, börjar bli dags nu...

Oculus har väl också pratat om ett pris till slutkund på c:a $300, vilket jag tycker känns extremt billigt, även om det landar på 3000SEK med moms och allt. Valves trackingsystem har ju hyllats av många(alla?) recensenter, men visar det sig att det är dyrt att tillverka så brillorna + kontrollerna landar på >$1000 så kommer det bli svårsålt. Landar dom på samma pris men man får inga kontroller med till Riften så blir det också ett lätt val för de flesta.

Tycker det är bra att Valve kommer med ett releasedatum och sätter lite press på Oculus, men det återstår fortfarande för båda företagen att leverera...

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Sa inte Carmack på sitt tal för ett par veckor sen att han var osäker på om de skulle göra en PC-version, och när den i så fall skulle komma. De satsar mest på mobiler nu efter uppköpet.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Skrivet av Buio:

Lite ironiskt att Valve i det här fallet verkar snabba på att släppa en produkt. När det gäller ett visst oannonserat spel är de väldigt långsamma.

Jag tolkar ditt inlägg som att: HL3 CONFIRMED!

Permalänk

hoppas att allt löser sig och den kommer 2016 Q1 då. nu kommer jag ha krav på minimum 1440p och gärna 4k 75hz minimum. inte för att jag kör högre upplösning en 1440p i dags läget men om ett år eller 2 kommer det bli standard med alla 8+ gpuer. skall bli intressant med kontrollerna de utvecklar men det kommer max bli ett roligt liten sak. på samma sett som wii motion plus kontrollerna är roligt att spela med, tills man blir trött av att vifta med händerna och vill ha ett mus och tangentbord. jag spelar spel för underhåll och avslappning inte för att vifta med händerna i 8 timmar.

Permalänk
Medlem

Åksjukan tror jag blir viktigast. Men det kanske är bra om man blir åksjuk efter 30 min så man tvingas att sluta spela och få viktiga saker gjorda istället...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KeVVa:

Känner mig mer inställd på att köpa någon av konkurrenterna om de släpper en godtagbar produkt i sommar.
Oculus rift borde till en början bara bli ett par VR-glasögon, inte en hel miljö av diverse ljud och handhållna tillbehör!

Jag tror problemet ligger i att Facebook köpt Oculus och vill få funktioner implementerade som inte fanns med i tänket från början.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tyckte de var kul att den produkt prisjakt länkat till i artikeln var Matrix trillogin?

Permalänk
Avstängd

Jag har mer förtroende för Valve och Gabe än vad jag har för Facebook, Mark och Oculus.

Gabe Newell är en boss!
Mark Zuckerberg är ett kräk!'

Valve är coolt!
Facebook är ocoolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Tror valve kommer bli den ledande aktören inom vr. Oculus är för jävla sega.

Skrivet av Buio:

Lite ironiskt att Valve i det här fallet verkar snabba på att släppa en produkt. När det gäller ett visst oannonserat spel är de väldigt långsamma.

Valve och Oculus har ju samarbetat i över ett år. De delar mycket kunskap med varandra.

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med att vänta ännu längre. Jag har väntat på VR sedan början av 90-talet när jag var i London och spenderade åtskilliga pund på något obskyrt VR arkadspel med Battletech inspirade mechs.

Vad jag däremot oroar mig för är att vi ser nu flera aktörer med ambiösa VR projekt, och bortser vi från Valve som har tagit steget att öppet dela med sig av det de har lärt sig så är det väldigt tyst från de övriga vilket kan försvåra standiseringen av VR. Vilket i slutändan drabbar oss konsumenter.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emyxia:

Det är ju inte som att det kommer säljas i ett allt-eller-inget paket. Oculus är bara medvetna om hur viktigt input och ljud är för helhetsupplevelsen. För vad gör 90% av alla som testar VR första gången? Jo, de sträcker ut sina händer för att titta på eller försöka vidröra något objekt.

Men jag som tänkt köra med Joystick eller ratt behöver inte ha nå Razor Hydra ditos och headset har jag ett som jag är nöjd med.
Som programmerare känner jag att de göra ett klassikt fel och ska göra "allt" själva a.k.a. "Don't reinvent the wheel".

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~