Använda flera wifi-nätverk samtidigt med lastbalansering

Permalänk

Använda flera wifi-nätverk samtidigt med lastbalansering

Jag har tillgång till 4 öppna nätverk där jag bor och varje nätverk för sig funkar sisådär men om man hade kunnat kombinera dom och lastbalansera emellan dom ungefär som med speedify så känns det som att man hade kunnat säga upp sitt vanliga bredband och spara lite slantar.

Så är det någon som har testat detta och vad är den enklaste hårdvaran jag skulle kunna köpa för att fixa detta? 4 wifi-donglar och programvara i datorn eller finns det någon form av wifi-repeater som kan hantera 4 nätverk samtidigt och lastbalasera?

Då det är öppna nätverk så är ju säkerheten en fråga också, kommer att sitta bakom en vpn men är det något annat jag borde tänka på där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av harrymaxer:

Då det är öppna nätverk så är ju säkerheten en fråga också, kommer att sitta bakom en vpn men är det något annat jag borde tänka på där?

Så länge du kör ALLT via vpn så är det ingen fara.

Den första frågan har jag tyvärr ingen koll på.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Då blir det nog billigare (och säkrare) att skaffa eget bredband än att snika på andras uppkopplingar..

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Skrivet av JenzA:

Då blir det nog billigare (och säkrare) att skaffa eget bredband än att snika på andras uppkopplingar..

Om du vet att det blir billigare att ha en egen bredbandsuppkoppling så bör du rimligtvis också veta vad det är för utrustning jag är ute efter så länka gärna. Betalar just nu 399:-/mån så har svårt att se att det skulle vara billigare i längden.

Jag skall tillägga att det inte är några privata nätverk jag pratar om, det är jobbet, biblioteket och 2 restauranger.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter rätt sniket att snylta på andras nätverk. Tvivlar på att de tycker det är OK att du använder deras nätverk på det sättet, såvida du inte frågat om lov?

Tycker du 399/mån är för dyrt kanske du ska titta på ett annat abonnemang? Kan ju omöjligt vara så att det är den enda uppkoppling du kan få.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av harrymaxer:

Jag har tillgång till 4 öppna nätverk där jag bor och varje nätverk för sig funkar sisådär men om man hade kunnat kombinera dom och lastbalansera emellan dom ungefär som med speedify så känns det som att man hade kunnat säga upp sitt vanliga bredband och spara lite slantar.

Så är det någon som har testat detta och vad är den enklaste hårdvaran jag skulle kunna köpa för att fixa detta? 4 wifi-donglar och programvara i datorn eller finns det någon form av wifi-repeater som kan hantera 4 nätverk samtidigt och lastbalasera?

Då det är öppna nätverk så är ju säkerheten en fråga också, kommer att sitta bakom en vpn men är det något annat jag borde tänka på där?

Det är inte helt enkelt att lastbalansera så som jag tror att du tänker. Jag tror att du vill dela upp en anslutning så att tex när du laddar ner en fil så splittar den upp filen över de fyra anslutningarna så att det går fyra gånger så fort som att använda en av dem. Det kan du inte åstadkomma med bara hårdvara eller mjukvara hemma hos dig så som internet är uppbyggt.

Jag har för mig att någon tipsat här om att det finns VPN-lösningar som kan fixa detta. Det krävs då att du hyr en server någonstans med bra uppkoppling och använder den som VPN. Det finns ingen befintlig leverantör av VPN-tjänster som tillhandahåller detta vad jag vet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Det är inte helt enkelt att lastbalansera så som jag tror att du tänker. Jag tror att du vill dela upp en anslutning så att tex när du laddar ner en fil så splittar den upp filen över de fyra anslutningarna så att det går fyra gånger så fort som att använda en av dem. Det kan du inte åstadkomma med bara hårdvara eller mjukvara hemma hos dig så som internet är uppbyggt.

Jag har för mig att någon tipsat här om att det finns VPN-lösningar som kan fixa detta. Det krävs då att du hyr en server någonstans med bra uppkoppling och använder den som VPN. Det finns ingen befintlig leverantör av VPN-tjänster som tillhandahåller detta vad jag vet.

Nej jag förstår att man inte kan ladda ner en fil från fyra olika uppkopplingar, men sitter man på en bra tracker är det mesta rar-at och då borde man väl kunna ladda ner vissa filer via den ena uppkopplingen och vissa via den andra för att på så sätt maximera hastigheten?

Permalänk
Skrivet av Cyne:

Tycker det låter rätt sniket att snylta på andras nätverk. Tvivlar på att de tycker det är OK att du använder deras nätverk på det sättet, såvida du inte frågat om lov?

Tycker du 399/mån är för dyrt kanske du ska titta på ett annat abonnemang? Kan ju omöjligt vara så att det är den enda uppkoppling du kan få.

Jag har frågat om lov när jag var där, ingen sa något om en tidsbegränsning på erbjudandet.
Huruvida detta är sniket eller moraliskt rätt hör inte riktigt till sakfrågan, frågan kan fortfarande vara helt legitim i andra sammanhang.

Säg att jag har en vanlig trådlös uppkoppling men även en 4G-router och vill använda mig av båda för att maximera hastigheten eller vad som helst, finns ju hundratals scenarion som är helt legitima.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av harrymaxer:

Nej jag förstår att man inte kan ladda ner en fil från fyra olika uppkopplingar, men sitter man på en bra tracker är det mesta rar-at och då borde man väl kunna ladda ner vissa filer via den ena uppkopplingen och vissa via den andra för att på så sätt maximera hastigheten?

Du får titta om du hittar någon torrentklient med den funktionen i så fall.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av harrymaxer:

Nej jag förstår att man inte kan ladda ner en fil från fyra olika uppkopplingar, men sitter man på en bra tracker är det mesta rar-at och då borde man väl kunna ladda ner vissa filer via den ena uppkopplingen och vissa via den andra för att på så sätt maximera hastigheten?

Hur kan en tracker vara bra om det är rar:at? Det gör det per automatik till en dålig tracker i mina ögon, men, men...

Permalänk
Skrivet av cbtcp:

Hur kan en tracker vara bra om det är rar:at? Det gör det per automatik till en dålig tracker i mina ögon, men, men...

Hör inte riktigt till saken men varför skulle det vara sämre med RAR?

Permalänk
Skrivet av giplet:

Du får titta om du hittar någon torrentklient med den funktionen i så fall.

Till att börja med behöver jag dock hårdvaran, några tips där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av harrymaxer:

Hör inte riktigt till saken men varför skulle det vara sämre med RAR?

För att det är helt meningslöst...

Permalänk
Skrivet av harrymaxer:

Till att börja med behöver jag dock hårdvaran, några tips där?

Till att börja med så måste du ha ett nätverkskort för varje anslutning då varje nätverkskort endast kan vara anslutet till ett WiFi-nätverk. Mer än så vet jag tyvärr inte.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Skrivet av cbtcp:

För att det är helt meningslöst...

Då vet du inte vad du pratar om, läs på lite och återkom.

Permalänk
Skrivet av Kevinkingeen:

Till att börja med så måste du ha ett nätverkskort för varje anslutning då varje nätverkskort endast kan vara anslutet till ett WiFi-nätverk. Mer än så vet jag tyvärr inte.

Jo det är ju en väg att gå, min förhoppning var dock att det fanns en wifirepeater eller liknande som kunde ansluta till flera wifinätverk samtidigt och sköta lastbalanseringen så alla mina enheter kunde använda sig av en anslutning mot den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harrymaxer:

Då vet du inte vad du pratar om, läs på lite och återkom.

Det är ytterst uppenbart att det är DU som inte vet vad du pratar om. Du kan börja läsa här om du vill: https://torrentfreak.com/unpack-rar-archives-before-you-relea...
http://soup.tilman.baumann.name/post/70406425/RARs-are-a-bitc...

Permalänk
Medlem

Det du söker efter är egentligen Multi Wan Load Balancing.
Jag skulle gissa på att du behöver en lite mer avancerad brandvägg med någon form av lastbalansering som kan brygga dessa nät. Inget jag sökt efter på djupet då jag(och väldigt få andra) någonsin skulle få för sig att göra detta.

Kan även gå med en mjukvarobrandvägg:
http://www.zeroshell.org/load-balancing-failover/'

Skulle satsa på pfsense:
http://www.communig8.com/articles/64-open-source/137-pfsense-...

Men det är nog lite pill att få till det. Skulle tippa på att du behöver en miniserver för det som har flera nätverkskort som kan vara anslutna samtidigt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av cbtcp:

Det är ytterst uppenbart att det är DU som inte vet vad du pratar om. Du kan börja läsa här om du vill: https://torrentfreak.com/unpack-rar-archives-before-you-relea...
http://soup.tilman.baumann.name/post/70406425/RARs-are-a-bitc...

Suck... Idiotisk artikel.

Till att börja med, RAR må vara "onödigt" för torrents men det är högst relevant för i princip alla andra protokoll så som Usenet, FTP osv.
Det är totalt jävla meningslöst att ha olika typer av filuppsättningar som skall användas för olika protokoll när RAR funkar perfekt för alla.

Att dom sen håller på att snacka om att det tar upp dubbel plats osv är ju också korkat, alla större mediaspelare kan spela upp RAR utan att man behöver packa upp dom.

För det tredje så är det så releasen kommer ut från scenen och på en bra tracker tankas detta upp automatiskt och det finns ingen anledning att sitta och packa upp varenda fil innan man lägger upp dom, det som sen händer när en tracker tillåter icke RAR är att det kommer att vara två releaser av samma fil som kommer att dela upp seedsen vilket betyder långsammare nedladdning för alla.

För det fjärde är det hundra ggr större chans att nån idiot ändrar releasenamnet om det är uppackat så man inte vet vart det kommer ifrån och vilken subtitle som kommer vara synkad mm.

Finns säkert 1000 fler anledningar att använda RAR, kan du komma på en anledning att inte använda det?

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Det du söker efter är egentligen Multi Wan Load Balancing.
Jag skulle gissa på att du behöver en lite mer avancerad brandvägg med någon form av lastbalansering som kan brygga dessa nät. Inget jag sökt efter på djupet då jag(och väldigt få andra) någonsin skulle få för sig att göra detta.

Kan även gå med en mjukvarobrandvägg:
http://www.zeroshell.org/load-balancing-failover/'

Skulle satsa på pfsense:
http://www.communig8.com/articles/64-open-source/137-pfsense-...

Men det är nog lite pill att få till det. Skulle tippa på att du behöver en miniserver för det som har flera nätverkskort som kan vara anslutna samtidigt.

Intressant, får ta och läsa igenom det där när jag har lite mer tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harrymaxer:

Suck... Idiotisk artikel.

Till att börja med, RAR må vara "onödigt" för torrents men det är högst relevant för i princip alla andra protokoll så som Usenet, FTP osv.
Det är totalt jävla meningslöst att ha olika typer av filuppsättningar som skall användas för olika protokoll när RAR funkar perfekt för alla.

Att dom sen håller på att snacka om att det tar upp dubbel plats osv är ju också korkat, alla större mediaspelare kan spela upp RAR utan att man behöver packa upp dom.

För det tredje så är det så releasen kommer ut från scenen och på en bra tracker tankas detta upp automatiskt och det finns ingen anledning att sitta och packa upp varenda fil innan man lägger upp dom, det som sen händer när en tracker tillåter icke RAR är att det kommer att vara två releaser av samma fil som kommer att dela upp seedsen vilket betyder långsammare nedladdning för alla.

För det fjärde är det hundra ggr större chans att nån idiot ändrar releasenamnet om det är uppackat så man inte vet vart det kommer ifrån och vilken subtitle som kommer vara synkad mm.

Finns säkert 1000 fler anledningar att använda RAR, kan du komma på en anledning att inte använda det?

Nu var det ju hurvida RAR var bra för torrent. Och där är svaret nej. Finns ingen anledning att använda RAR för torrent

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Nu var det ju hurvida RAR var bra för torrent. Och där är svaret nej. Finns ingen anledning att använda RAR för torrent

Då tycker jag att du ska läsa mitt inlägg igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harrymaxer:

Då tycker jag att du ska läsa mitt inlägg igen.

Det har jag gjort. Det var du som började blanda in annat än torrent.

Trackerna säger ju själva att RAR inte passar för torrent. Men vad vet dom?

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Det har jag gjort. Det var du som började blanda in annat än torrent.

Trackerna säger ju själva att RAR inte passar för torrent. Men vad vet dom?

Men snälla du, att dom (för deras egna specifika syfte) inte tycker att RAR är nödvändigt betyder inte att det är dåligt eller försämrar det på något sätt.

Jag har nämnt flera anledningar till att RAR är bättre, kan du nämna en anledning till att det är sämre?
Är det bra att dela upp seeders så alla får sämre hastighet?

Permalänk
Skrivet av harrymaxer:

Suck... Idiotisk artikel.

Till att börja med, RAR må vara "onödigt" för torrents men det är högst relevant för i princip alla andra protokoll så som Usenet, FTP osv.
Det är totalt jävla meningslöst att ha olika typer av filuppsättningar som skall användas för olika protokoll när RAR funkar perfekt för alla.

Att dom sen håller på att snacka om att det tar upp dubbel plats osv är ju också korkat, alla större mediaspelare kan spela upp RAR utan att man behöver packa upp dom.

För det tredje så är det så releasen kommer ut från scenen och på en bra tracker tankas detta upp automatiskt och det finns ingen anledning att sitta och packa upp varenda fil innan man lägger upp dom, det som sen händer när en tracker tillåter icke RAR är att det kommer att vara två releaser av samma fil som kommer att dela upp seedsen vilket betyder långsammare nedladdning för alla.

För det fjärde är det hundra ggr större chans att nån idiot ändrar releasenamnet om det är uppackat så man inte vet vart det kommer ifrån och vilken subtitle som kommer vara synkad mm.

Finns säkert 1000 fler anledningar att använda RAR, kan du komma på en anledning att inte använda det?

Subbs löses oftast ändå. Bara varit med om några få filmer som det varit svårt att få syncad text till. Står i filnamnet på subben vilken den är syncad till (alltså man går gå på namnet på den som laddat upp, men inte alltid det behövs andra texter kan funka bra med). XBMC hjälper även till med detta och kan berätta vilken som är syncad:)

Klarar mig utan RAR, det brukar ju följa med textfil vart källan är med dom utan RAR med(men inget jag bryr mig nått om).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av harrymaxer:

Men snälla du, att dom (för deras egna specifika syfte) inte tycker att RAR är nödvändigt betyder inte att det är dåligt eller försämrar det på något sätt.

Jag har nämnt flera anledningar till att RAR är bättre, kan du nämna en anledning till att det är sämre?
Är det bra att dela upp seeders så alla får sämre hastighet?

Går inte fortare med RAR på torrent i alla fall, här väl snarare när man laddar hem där det saknas möjlighet med uppdelning (som när man laddar hem från en server t.ex).

Torrent splittras filen i småbitar och pusslas ihop hemma hos dig. Alltså flera källor som har denna och tar bitar ifrån, även andra som har denna filen hemma.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Subbs löses oftast ändå. Bara varit med om några få filmer som det varit svårt att få syncad text till. Står i filnamnet på subben vilken den är syncad till (alltså man går gå på namnet på den som laddat upp, men inte alltid det behövs andra texter kan funka bra med). XBMC hjälper även till med detta och kan berätta vilken som är syncad:)

Klarar mig utan RAR, det brukar ju följa med textfil vart källan är med dom utan RAR med(men inget jag bryr mig nått om).

På filmer håller jag med om att det sällan behövs och det är enkelt att synca om i XBMC om det är några sekunder fel men på serier är det en helt annan femma då dom klipper reklamen olika. På vissa avsnitt får man gå från 2 sekunders delay i början till 50-60 sekunder i slutet vilket är sjukt störande, om det däremot är korrekt namn på avsnitten hittar XBMC nästan alltid rätt undertext automatiskt.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Går inte fortare med RAR på torrent i alla fall, här väl snarare när man laddar hem där det saknas möjlighet med uppdelning (som när man laddar hem från en server t.ex).

Torrent splittras filen i småbitar och pusslas ihop hemma hos dig. Alltså flera källor som har denna och tar bitar ifrån, även andra som har denna filen hemma.

Nej men det har jag aldrig påstått heller Jag vet hur torrents fungerar men det har inte med saken att göra.

Däremot så går hastigheten ner om man har mindre seeders, om samma fil har både en RARad och en uppackad version ute kommer folk att fördela sig olika och du får mindre hastighet.

Permalänk
Skrivet av harrymaxer:

Nej men det har jag aldrig påstått heller Jag vet hur torrents fungerar men det har inte med saken att göra.

Däremot så går hastigheten ner om man har mindre seeders, om samma fil har både en RARad och en uppackad version ute kommer folk att fördela sig olika och du får mindre hastighet.

Brukar oftast vara mindre som är intresserade av RAR, finns annat alternativ dra sig folk dit.

Är så på mycket. Är en fil på 4/6Gb med både bra ljud och blid kvalité. Så väljer många en på 2Gb med bara bra bild och hyfsat ljud i stället. Fördelningen är runt 80% på 2Gb filen(ingen i RAR arkiv). Är faktiskt sällan jag ser RAR längre i just dessa kretsar, mest äldre material som jag ens sett något sådant och det är väl på 1 av 100 filer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Brukar oftast vara mindre som är intresserade av RAR, finns annat alternativ dra sig folk dit.

Är så på mycket. Är en fil på 4/6Gb med både bra ljud och blid kvalité. Så väljer många en på 2Gb med bara bra bild och hyfsat ljud i stället. Fördelningen är runt 80% på 2Gb filen(ingen i RAR arkiv). Är faktiskt sällan jag ser RAR längre i just dessa kretsar, mest äldre material som jag ens sett något sådant och det är väl på 1 av 100 filer.

Förstår dock inte varför, har inte sett ett enda argument till varför man inte vill ha RAR. Folk verkar på något vis övertygad om att man måste packa upp dom vilket man inte behöver. Om man av någon outgrundlig anledning ändå vill det är det ju bara att ställa in Sickrage eller vad man nu använder till att packa upp dom när dom är klara.

När det gäller film är det mindre RAR ja, men på alla sidor jag använder släpps alltid alla serier i RAR först, sen kommer nån idiot och laddar upp exakt samma fil igen fast uppackat.