Copyswede-dokumentär på Kickstarter

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Han borde gräva i vart alla våra pengar går egentligen!

Det syns i den årsredovisning som finns på Copyswedes hemsida, bara att gå in och titta

Skrivet av LucaBoo:

Utmärkt. Kanske inkompetenta politiker och lagstiftare/lagtolkare kanske kan fatta lite mer vad Copyswede egentligen handlar om (girighet), om de får se en film. Jag är med.

Det här är gammalt klassiskt argument i dessa sammanhang, om någon inte gör som du tycker är rätt så är dom automatiskt inkompetenta? Och det är girighet som ligger bakom...vem är det som är girig och i så fall driver detta? Det är så lätt att komma med påståenden, men det är förvånansvärt få av all de som klagar som faktiskt har satt sig in i hur det egentligen fungerar.

Tycker f.ö. att det är ett lovvärt initiativ, det är uppenbarligen inte bara politiker som behöver bli upplysta om hur/varför Copyswede finns och fungerar

Får hoppas att det inte blir en film där syftet endast är att klaga på Copyswede och nuvarande system, är man inte någorlunda neutral i hur man framställer det så kommer det att vara alldeles för lätt att vifta undan som en partsinlaga som man inte behöver bry sig om.

Ska också bli intressant att se om de får ihop pengarna och vad slutresultatet blir. Nu får vi se om alla de som gillar att klaga på Copyswede är villiga att lägga lite pengar på att få någon att granska det hela eller om det bara är det gamla vanliga där man är mycket upprörd på internet, men inte orkar bry sig i verkligheten...

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

Lovvärt initiativ! Fast jag undrar hur mycket nytta filmen gör om den inte sänds på TV o har lite reklam för sig?

Jag undrade detsamma, men sedan såg jag att de faktiskt har avsatt 10 000 kr för "Distribution & Marketing", så jag hoppas att det innebär att de kan få ut den i gammelmedia också. Det fick mig att gå in med 130 kr för att bli en "Downloader". Hoppas att de når upp till nivån!

Permalänk
Medlem

Inväntar en till kickstarter av dem där de frågar efter pengar till kopieringsavgiften för all lagringsmedia som används i produktionen.

Permalänk
Medlem

när jag läste detta först , så blev jag riktigt orolig på hur detta kommer att belysas och av vilka. är det någon slags organisation bakom film skaparen, som vill (typ) baktala copyswede och på så sett sänka dem .. och på så sett få ut ännu mera pengar när dem jagar sk downloaders.?!! tror inte riktigt på att detta är hela sanningen om att göra denna sk dokumenter om.
och att göra filmen så neutral som han säger ( tror det stod någonting om det.. kan ha fel) .. har jag verkligen svårt att tro..
läste några inlägg ang detta och många ser nog inte riktigt vad detta kan leda till... (kan ju bara hoppas att jag har fel..)
ps: många inlägg finns det givet. och inte bara *wow sicken grej.. detta stöder jag .. ärligt så vet jag inte riktigt om dem är så bra heller.. ( copyswede då)

Permalänk
Medlem

Kastade en femhundring på detta. Copyswede skall förgöras.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Inväntar en till kickstarter av dem där de frågar efter pengar till kopieringsavgiften för all lagringsmedia som används i produktionen.

Tyvärr, de ska inte betala privatkopieringsavgift då det inte är just PRIVATkopiering de utför när de producerar en film

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Det syns i den årsredovisning som finns på Copyswedes hemsida, bara att gå in och titta

Det här är gammalt klassiskt argument i dessa sammanhang, om någon inte gör som du tycker är rätt så är dom automatiskt inkompetenta? Och det är girighet som ligger bakom...vem är det som är girig och i så fall driver detta? Det är så lätt att komma med påståenden, men det är förvånansvärt få av all de som klagar som faktiskt har satt sig in i hur det egentligen fungerar.

Tycker f.ö. att det är ett lovvärt initiativ, det är uppenbarligen inte bara politiker som behöver bli upplysta om hur/varför Copyswede finns och fungerar

Får hoppas att det inte blir en film där syftet endast är att klaga på Copyswede och nuvarande system, är man inte någorlunda neutral i hur man framställer det så kommer det att vara alldeles för lätt att vifta undan som en partsinlaga som man inte behöver bry sig om.

Ska också bli intressant att se om de får ihop pengarna och vad slutresultatet blir. Nu får vi se om alla de som gillar att klaga på Copyswede är villiga att lägga lite pengar på att få någon att granska det hela eller om det bara är det gamla vanliga där man är mycket upprörd på internet, men inte orkar bry sig i verkligheten...

Hoppas att de belyser frågan grundligt och undersöker alternativ till den föråldrade privatkopieringsavgiften. Rimligtvis är det den som köper originalet som skall betala för möjligheten att göra en kopia, inte alla de som köper ett media som man kan tänkas kopiera originalet till (oavsett om de faktiskt köpt originalet och har möjlighet att kopiera det eller ej).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Hoppas att de belyser frågan grundligt och undersöker alternativ till den föråldrade privatkopieringsavgiften. Rimligtvis är det den som köper originalet som skall betala för möjligheten att göra en kopia, inte alla de som köper ett media som man kan tänkas kopiera originalet till (oavsett om de faktiskt köpt originalet och har möjlighet att kopiera det eller ej).

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut intressant att ta upp potentiella alternativ till privatkopieringsavgiften, men Copyswede gör så mycket mer än bara hanterar privatkopieringsavgiften, det är lite det som är problemet. Ska man göra en dokumentär om Copyswede så vi hoppas att den även ta upp de andra saker som Copyswede sysslar med, annars blir det lite skevt.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Absolut intressant att ta upp potentiella alternativ till privatkopieringsavgiften, men Copyswede gör så mycket mer än bara hanterar privatkopieringsavgiften, det är lite det som är problemet. Ska man göra en dokumentär om Copyswede så vi hoppas att den även ta upp de andra saker som Copyswede sysslar med, annars blir det lite skevt.

Det som ska granskas är ju att en privat organisation får lägga på en godtycklig avgift på hårddiskar.

Det spelar ingen roll om Copyswede sedan lägger hälften av pengarna på att ta hand om kattungar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk

Mycket bra initiativ, blir att skänka en slant när jag kommer hem!

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Kastade en femhundring på detta. Copyswede skall förgöras.

Du verkar vara säker på att filmen kommer framställa Copyswede i dålig dager. Filmskapare/distributörer är partiska och ofta väldigt positivt inställda till allt som försvårar kopiering eller olaglig distribution av deras produkter. Jag tillåter mig själv att vara skeptisk till detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Det som ska granskas är ju att en privat organisation får lägga på en godtycklig avgift på hårddiskar.

Det spelar ingen roll om Copyswede sedan lägger hälften av pengarna på att ta hand om kattungar...

Skickades från m.sweclockers.com

Det verkar som att det är privatkopieringsavgiften som man siktar in sig på, det håller jag med om. Men det är bara en liten del av vad Copyswede gör, för att få lite perspektiv på vad just Copyswede sysslar med så vore det intressant om även andra delar av deras verksamhet tas upp, speciellt om det nu är just Copyswede som det ska handla om. Det är många här på forumet som verkar tro att privatkopieringsavgiften är Copyswedes huvudsakliga syssla vilket det inte är.

Och nej, jag tror inte de spenderar några pengar på kattungar...gör du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Du verkar vara säker på att filmen kommer framställa Copyswede i dålig dager. Filmskapare/distributörer är partiska och ofta väldigt positivt inställda till allt som försvårar kopiering eller olaglig distribution av deras produkter. Jag tillåter mig själv att vara skeptisk till detta...

Har svårt att se på vilket sätt som Copywede skulle "försvåra kopiering eller olaglig distribution" av något öht...man skulle möjligen kunna se det som att filmskaparen skulle vara positiv till privatkopieringsavgifter då det skulle kunna ge en potentiell extrainkomst, men det är nog rätt långsökt. Personligen hoppas jag på att filmen om den blir av belyser båda sidors argument och inte bara blir ett korståg mot Copyswede. Det finns mycket okunskap på många sidor om var/när/hur/varför Copyswede och privatkopieringsavgift finns.

Permalänk
Medlem

Hade kickstarter godkänt e-kort hade jag skickat 50kr, men eftersom dem inte gör det får det vara.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

går nog klämma in på sämsta sändningstid, efter den omoraliska schlagerfestivalen

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas att dessa som tillåtit att denna privata skatteorganisation även ställs till svars i dokumentären!
Undrar verkligen hur dem tänkte där?

Copyswede en organisation som inte ska finnas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Hade kickstarter godkänt e-kort hade jag skickat 50kr, men eftersom dem inte gör det får det vara.

Brukar själv av bekvämlighet använda Paypal när alternativen inte fungerar, fast företaget inte tillhör mina favoriter.
Nyttan före så att säga!

Permalänk
Medlem

Mycket bra initativ! Bidrag kommer i slutet av månaden!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Den viktigaste frågan av alla: Varför lägger man inte avgiften på media?

För konsumenten bör det också finnas media som är skyddad från kopiering (lite billigare) och en som man kan privatkopiera (lite dyrare pga avgiften)

Anledningen till frågestälningen är att det inte är självklart att alla som köper lagringsmedia privatkopierar. Om man gör det blir man också dubbelt avgiftsbelagd eftersom avgiften finns på all lagringsmedia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Och nej, jag tror inte de spenderar några pengar på kattungar...gör du det?

Poängen var att även om de gör de mest godhjärtade saker för sina pengar så spelar det ingen roll. De tar in 40% av sina inkomster på ett väldigt konstigt och föråldrat sätt.

Om privatkopieringsavgiften tas bort blir detta en ickefråga för mig, då får de göra vad de vill.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av huxflux:

Den viktigaste frågan av alla: Varför lägger man inte avgiften på media?

För konsumenten bör det också finnas media som är skyddad från kopiering (lite billigare) och en som man kan privatkopiera (lite dyrare pga avgiften)

Anledningen till frågestälningen är att det inte är självklart att alla som köper lagringsmedia privatkopierar. Om man gör det blir man också dubbelt avgiftsbelagd eftersom avgiften finns på all lagringsmedia.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är rätt logiskt ändå.

Den här avgiften har sin grund och började utformas när kasettspelaren kom till världen. Det var den första introduktionen till möjligheten för vanligt folk att enkelt och billigt kopiera media ute i stugorna. Privatkopiering var i stora drag det man gjorde på inspelningsbara kasetter. Visst gick det att göra mer än att privatkopiera, men en väldigt stor andel av tomma sålda kasettband användes för just detta ändamål. Så lagen är anpassat efter en sådan värld.
Man hade här två alternativ. Antingen kunde man lägga avgiften på de som köper kasetter/vinylskivor men då skulle de som inte privatkopierar också betala. Eller så lade man avgiften på kasettbandet för det användes ju vanligen för att privatkopiera.
Turligt nog så gällde det sambandet i ganska stor utsträckning även när CDbrännaren kom även om brännbara skivor i större utsträckning än tidigare användes till annat också.
Men därifrån så har världen förändrats en hel del så det är klart att lagstiftningen idag ter sig "aningen" märklig. Ingen privatkopierar längre och det finns inte tillstymmelse till reflektion över kopieringsskydd i rådande lagstiftning heller såklart.
Och än tokigare blir det när det inte finns någon form av kontrollorgan eller kontrollfunktion att den här "skatten" tas ut i rimliga proportioner i förhållande till inkomstbortfall av privatkopiering.

Lägger man däremot avgiften på det sålda mediet med musik eller vad det nu må vara så blir det bara en onödig bollning av pengar via copyswede. Bättre och mer effektivt att lägga på några kronor på grundpriset från tillverkaren (mediabloaget) så slipper amn omdistribuera den slanten en gång till.

Edit:
Kan vara så att jag svarat på en fråga du inte riktigt ställde här (att jag missade poängen i din frågeställning kanske).
Aja, jag låter det stå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är rätt logiskt ändå.

Den här avgiften har sin grund och började utformas när kasettspelaren kom till världen. Det var den första introduktionen till möjligheten för vanligt folk att enkelt och billigt kopiera media ute i stugorna. Privatkopiering var i stora drag det man gjorde på inspelningsbara kasetter. Visst gick det att göra mer än att privatkopiera, men en väldigt stor andel av tomma sålda kasettband användes för just detta ändamål. Så lagen är anpassat efter en sådan värld.
Man hade här två alternativ. Antingen kunde man lägga avgiften på de som köper kasetter/vinylskivor men då skulle de som inte privatkopierar också betala. Eller så lade man avgiften på kasettbandet för det användes ju vanligen för att privatkopiera.
Turligt nog så gällde det sambandet i ganska stor utsträckning även när CDbrännaren kom även om brännbara skivor i större utsträckning än tidigare användes till annat också.
Men därifrån så har världen förändrats en hel del så det är klart att lagstiftningen idag ter sig "aningen" märklig. Ingen privatkopierar längre och det finns inte tillstymmelse till reflektion över kopieringsskydd i rådande lagstiftning heller såklart.
Och än tokigare blir det när det inte finns någon form av kontrollorgan eller kontrollfunktion att den här "skatten" tas ut i rimliga proportioner i förhållande till inkomstbortfall av privatkopiering.

Lägger man däremot avgiften på det sålda mediet med musik eller vad det nu må vara så blir det bara en onödig bollning av pengar via copyswede. Bättre och mer effektivt att lägga på några kronor på grundpriset från tillverkaren (mediabloaget) så slipper amn omdistribuera den slanten en gång till.

Edit:
Kan vara så att jag svarat på en fråga du inte riktigt ställde här (att jag missade poängen i din frågeställning kanske).
Aja, jag låter det stå.

Kan ju också tillägga att man i stor utsträckning spelade in från tex radio på kassettbandens tid, då blev det påtagligt krångligt att avgiftsbelägga originalmediet. Sedan existerar privatkopiering även i dessa tider, ett ofta förbisett typexempel är digitalboxar med inbyggd hårddisk. Känner även en hel del personer som har sitt cd-arkiv på datorn för att det är enklare att söka och spela upp därifrån. Däremot bör man se över och anpassa avgiftsbeläggningen till moderna användarmönster då fler och fler börjar använda sig av streamingtjänster vilket gör att färre och färre apparater används till privatkopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:
Skrivet av Frispel:

Den här frågan ska dokumentärfilmaren ställa till poltikerna
Om man ska ha en privatkopieringsavgift så ligger den som den är nu helt fel.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Du verkar vara säker på att filmen kommer framställa Copyswede i dålig dager. Filmskapare/distributörer är partiska och ofta väldigt positivt inställda till allt som försvårar kopiering eller olaglig distribution av deras produkter. Jag tillåter mig själv att vara skeptisk till detta...

Tillräckligt säker, ja.

Läs här:

http://copygate.eu/

Kan de blåsa oss alla, vara hemligt sponsrade eller på annat vis kopplade till Copyswede? Jepp. Men jag ser den sannolikheten som väldigt låg.

Att kasta pengar på Kickstarterprojekt är ju för övrigt alltid en risk, så det är en god idé att inte satsa mer än man har råd att förlora.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hmm... en snabb koll på Copyswedes "Fördelning av ersättningar 2013" ( http://viewer.zmags.com/publication/66d7b2ed#/66d7b2ed/1 ) säger mig:
204M SEK delades ut (Tabell 1)
Hårddiskar (aka. "Hårddiskvideospelare" ), externa hårddiskar och USB-minnen stod för nästan 90M SEK av inkasserad ersättning (Tabell 17)
Den grupp som fick näst mest ersättning 2013 var dramatiker (19,04%) (Tabell 21)

Alltså... vilken verklighet ska detta återspegla? Ser jag till mina egna bekanta så skulle jag spontant uppskatta att ca. 100% av dem har fått betala extra för någon produkt de äger pga. Copyswede och att ca. 0% av dem äger en privatkopia av någon teaterpjäs... något säger mig att det inte är på grund av att jag är en så fantastiskt unik individ som det ser ut så.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Tyvärr, de ska inte betala privatkopieringsavgift då det inte är just PRIVATkopiering de utför när de producerar en film

Jo, det är exakt det man gör.
Filmproduktion kräver minneskort och hårddiskar. När man köper in dessa så betalar man privatkopieringsavgiften.

Nu verkade det ju dock som filmskaparen var baserad i staterna, då blir det såklart inget sådant.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Vem är Daniel?

Vem är egentligen Daniel Bramme och vad har han för agenda? Han är filmproducent, och ska ha jobbat med "stora produktionsbolag" enligt Moviezine, samt är creddad som producent på ett antal produktioner på IMDb.
Har någon annan mer information om tidigare jobb inom sfären, politisk inriktning med mera som kan vara av intresse för att se i vilken riktning denna dokumentär kommer att röra sig?

Visa signatur

"Penol, the makeup of mobbade makeup artists" - Ritarn, MNK, P3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nu ska man inte ha USA som en förebild när det kommer till lagsystem. Om något folk är "blåsta" så är det väl USA och dess befolkning.

Nej, vi ska väl föra dialog med Copyswede och efter en ursäkt så är allt okej igen utan några utdelade straff! Swedish style! :'D

Svenska rättssystemet är definitivt sämre än USAs. Det är underligt att vi inte straffar för offrens upprättelse, istället för rehabilitering som vi har nu. Har man läst brottsstatistik de senaste 25 åren så finns det två trender och vårt rättssystem är inte anpassat för dessa trender, som inte är så konstigt.

Dold text
Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem

Uppdrag granskning borde ha tagit tag i det här för länge sen, men skönt att någon gör det i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Totalt verkar de fråga efter 280 Kr, det betalar jag gärna om det är allt vad de behöver...

Läser du artikeln så... "I en insamling på Kickstarter hoppas Daniel Bramme få ihop 280 000 kronor"