Laddar bara ned i 4 mb/s trots tråd med 50 mb/s

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eribo01:

Och om man bara ska vara dryg behöver man ej delta i diskussionen SÅLÄNGE man ite kan bidra med något vättigt.

I detta fallet är det dock berättigat att vara dryg med mb/s, Mb/s och MB/s. För det spelar väldigt stor roll för din fråga hur du anger måttenheterna. Om du inte kan ange dem rätt så är det bästa svar du kan få att allt funkar som det ska. 4MB/s är en bra fart på ett 50Mb/s bredband. EOD.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

I detta fallet är det dock berättigat att vara dryg med mb/s, Mb/s och MB/s. För det spelar väldigt stor roll för din fråga hur du anger måttenheterna. Om du inte kan ange dem rätt så är det bästa svar du kan få att allt funkar som det ska. 4MB/s är en bra fart på ett 50Mb/s bredband. EOD.

Skrivet av eribo01:

Nej, helt säker är jag ej, men kan ge ett exempel.
Skulle ladda ner en fil på ca 400 mb. Tog 6 timmar. Nåt känbs himmla fel.... Så ska det väl ändå inte vara?

Läste du alla inlägg eller fastnade du bara på prefixen? Jag tror OP menar Mbit/s varje gång... Dvs OP har tjänsten 50Mbit/s och får ut endast 4Mbit/s

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Avstängd

Har du haft snabbare nedladdning tidigare?

Jag hade extremt långtsamt på min nya dator. Var virusprogrammet som sabbade, Avast. Låg på under 1 MB/s när det var igång, hoppa upp i 10 efteråt. Så testa stäng av virusprogram en stund och se om det blir bättre.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av broschi:

Läste du alla inlägg eller fastnade du bara på prefixen? Jag tror OP menar Mbit/s varje gång... Dvs OP har tjänsten 50Mbit/s och får ut endast 4Mbit/s

Det är omöjligt att veta vad han menar eftersom han inte är noggrann med att ange rätt enheter. För mig låter det väldigt likt någon som inte har fattat att man inte kan jämföra siffror från tex Steam med hastigheten på sitt bredband.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

Han skrev att 400MB tog 6h. Det är varken 4MBps eller 4Mbps.
Pre- och suffix kan ni pseudointellektuella ta för er själva i PM.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eribo01:

Okej, har ett konstigt problem. Jag hr skaffat tråd till mitt rum och har enligt bredbandskollen runt 50 mb/s i nedladdning och 40 i uppladdning. Men när jag laddar ner något( spelar ingen roll från vilken sida) så laddar den bara ner i runt 4 mb/s. Har ringt min leverantör som ominstallerade routern, men utan framgång. Kan tillägga att jag har fibrer.
Vet någon hur man löser detta? Snabb hjälp uppskattas!

50Mbit brukar generera en maximal nedladdningshastighet på ca 5.5mb/s
Själv har jag 100mbit och brukar komma upp i ca 11-12mb/s i bästa fall

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Demonoidz:

Han skrev att 400MB tog 6h. Det är varken 4MBps eller 4Mbps.
Pre- och suffix kan ni pseudointellektuella ta för er själva i PM.

Men skrev inget om varifrån han laddat dessa 400MB. Det är ju inte bara TS bredbandshastighet som spelar roll.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Demonoidz:

Han skrev att 400MB tog 6h. Det är varken 4MBps eller 4Mbps.
Pre- och suffix kan ni pseudointellektuella ta för er själva i PM.

När TS inte givit något vettigt exempel, t ex ett resultat från Bredbandskollen, då kan, till och med jag, som inte ser mening med storbokstav, mm, anse att det är nödvändigt.
Jag har många gånger suttit och väntat i timmar på 400MB filer.. när jag tankar via webbläsaren. Jag kommer inte upp i över 5MBps via Steam, trots att jag bör kunna komma till ca 12,5.

Edit: Använder storbokstav, och liknande, då jag inte orkar med allt trams kring det på forumet..
Edit2: Blev tydligen förvirrad av alla inlägg, så jag läste om, och det känns nu rätt uppenbart att TS menar att han har 50Mbps men laddar ned i 4MBps.
TS, du har fått svaret tidigare. Du kommer inte få ut 50MBps då du har 50Mbps.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eribo01:

Maxfarten är 58 mb/s. De på supporten sa att det la konstigt också...

Om du nu inte sitter på en 500Mbit/s lina så tvivlar jag att du ska komma upp ens i närheten av 58 mb/s. Kom ihåg att en byte är 8 bit. Alltså är 1 mb = 8mbit. Så för att få ut din högsta teoretiska hastighet så delar du din mbit med 8. Alltså 58/8. Sedan behöver du inte få ut full kapacitet heller eftersom det beror på om du kör via fiber eller koppar. Leverantör och distans. Får ut ungefär 90/85 hos farsan vilket jag anser är okej.

Skrivet av eribo01:

Jag har 50 mbit i sekunden med sladden, tack för korrekteringen!
Men jag kan väll ändå inte ha bara ha 4 mbit i nedladdning? Är inte det lite lite?

Megabyte. Inte megabit. Du har 50 mbit /s vilket borde ge dig en teoretisk högsta hastighet på 7 MB/s.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

I vissa sammanhang är hur en enhets uttrycks väldigt viktig tex i medicinska sammanhang, folk har dött PGA att någon skrivit slarvigt.

Att någon skriver i datorrelaterade sammanhang skriver mb/s kanske inte är hela världen dom allra flesta förstår att det är MB/s som menas.

Dock när man i samma veva börjar eventuellt blanda ihop Mbit/s med MB/s då kan det bli stor förvirring vad som egentligen menas.
TS skriver att ladda hem filer går i 4Mbit/s när överföringshastighet av data i filer aldrig brukar uttryckas eller mätas i denna enhet, utan i MB/s eller KB/s

Program som håller reda på hastighet i hur snabbt en fel överförs brukar alltid uttryckas i KB/ eller MB/s jag har aldrig sett något annat.
Så därför tror man att TS menar 4MB/s inte4 Mbit/s och då är hastigheten ganska normal om man har en 50Mbit lina.

Fast så denna nerladdning som tar 6 timmar, tja man kan ha 1Gbit lina men ändå så kan nån enstaka MB ta timmar att tanka hem, man måste först kolla hur snabbt man kan ladda hem på några tillförlitliga ställen, innan man kan säga om nått inte är som det ska vara med linan i sig själv.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Du menar inte 50Mbit nu? då ska du ligga på ca 4-5Mb/s.

Jag har fiber 100/100Mbit och laddar i ca 10Mb/s

Mbit och Mb är samma sak! b = bit.

Gissar att du menar att du laddar i ca. 10MB/s, då B = Byte.

Allmänt om tråden

Denna tråden är ett utmärkt exempel på varför man ska vara tydlig med sina enheter.

b = bit -> alltså använder man inte b när man menar B
B = Byte (8 bit)
m = milli (10^-3)
M = Mega (10^6)
SI-prefix

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Att någon skriver i datorrelaterade sammanhang skriver mb/s kanske inte är hela världen dom allra flesta förstår att det är MB/s som menas.

Jag fattar inte om det menas Mb/s (megabit/s) eller MB/s (megabyte/s) - och det gör nog ingen annan heller.

Så jo, det spelar väldigt stor roll hur man uttrycker sig. Det visar den här tråden med all tydlighet - vi vet ju fortfarande inte om TS laddar ner i 4Mb/s eller 4 MB/s.

Permalänk
Medlem

Att en trådskapare inte har rätt på prefix och enheter är inget nytt fenomen, men nu verkar ju halva SweClockers forum ha tappat förståndet. Om ni inte har stenkoll själva, rätta inte andra!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du har 50 mbit /s vilket borde ge dig en teoretisk högsta hastighet på 7 MB/s.

Räkna igen och räkna rätt, svaret finns i tråden

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Jag fattar inte om det menas Mb/s (megabit/s) eller MB/s (megabyte/s) - och det gör nog ingen annan heller.

Så jo, det spelar väldigt stor roll hur man uttrycker sig. Det visar den här tråden med all tydlighet - vi vet ju fortfarande inte om TS laddar ner i 4Mb/s eller 4 MB/s.

nja nu tog jag upp mb/s och MB/s och av sammanhanget i övrigt så kan man ofta förstå att det är egentligen är MB/s som menas, då milibyte/s är så långsamt att det vore orimligt att anta att det är det som menas.

Dock så kan det bli knepigare om man skriver mb/s men egentligen menar Mbit/s eller tvärtom. så visst håller jag med om att det kan vara ibland svårt att förstå vad som menas, men att man kan klura ut det ofta av övrig text.

Dock av TS text förstår man inte vad som egentligen menas riktigt, därav den långa tråden om detta.
TS skriver ju helt klart fel i rubriken 4 mb/s och 50 mb/s vilka är helt orimliga siffror, att TS menar 50Mbit/s förstår man av resten av texten, men vad som menas med 4mb/s kan nog ingen räkna ut riktigt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

nja nu tog jag upp mb/s och MB/s och av sammanhanget i övrigt så kan man ofta förstå att det är egentligen är MB/s som menas, då milibyte/s är så långsamt att det vore orimligt att anta att det är det som menas.

Hur kan du förstå att det är bytes som avses?
Kan inte 10 mb/s lika gärna betyda 10 Megabit per sekund?
Speciellt med tanke på att trådrubriken är "Laddar bara ned i 4 mb/s trots tråd med 50 mb/s".

Om en person skriver m (milli) i stället för M (mega) så drar jag slutsatsen att personen inte heller känner till skillnaden mellan byte och bit.
Om däremot en person är noggrann och skriver Mb/s så drar jag slutsatsen att personen även förstår skillnaden mellan bit och byte.

Personligen gillar jag dock inte förkortningen b eftersom det är lätt att förväxla med B.
Jag fördrar bit/s - då är det inte ens några tveksamheter om man råkar skriva mbit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

M = Mega (10^6)

Ofta så brukar M i data sammanhang betyda Mi dvs 2^20 (vilket i och för sig är mycket nära 10^6)

Tex: så används ofta MB när det handlar om MiB.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Ofta så brukar M i data sammanhang betyda Mi dvs 2^20 (vilket i och för sig är mycket nära 10^6)

Tex: så används ofta MB när det handlar om MiB.

Jo, M och Mi brukar blandas ganska mycket inom data. Det märks ju t.ex på alla som kommer till Sweclockers och klagar på att deras 1TB HDD bara har ~970GB, då Windows läser det ena men säger det andra.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av madtop:

Nej så är det inte, nu sitter du och hittar på.

En router eller switch har inte ens något begrepp om bytes, de jobbar med paket som har en storlek som mäts i bits.
En router jobbar på L3 och den har inte en aning om hur de olika paketen sätts ihop till data (bytes).

Vidare kan du titta på de standard som finns, som exempel kan vi ta 100base-TX.
Standarden säger inte ett ord om "bytes" utan det handlar om hastighet mätt i Mbit/s.

Du har helt rätt.
Dock är den stora anledningen att enheterna betecknar två olika saker, inte att det finns standarder på routrar som använder sig av den ena eller den andra.

Byte = Datamängd
Bit = Bandbredd

Routrar och switchar har bandbreddsbegränsningar och inte datamängdsbegränsningar.
Mobilplaner har Datamängdsbegränsningar.

Till alla i tråden:
Det ingen anledning att folk surar över detta prefix, man kan inte kunna något utan att först lära sig det. Man lär sig av sina misstag så inte hacka på TS för det (eller någon annan för den delen).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Hur kan du förstå att det är bytes som avses?
Kan inte 10 mb/s lika gärna betyda 10 Megabit per sekund?
Speciellt med tanke på att trådrubriken är "Laddar bara ned i 4 mb/s trots tråd med 50 mb/s".

Om en person skriver m (milli) i stället för M (mega) så drar jag slutsatsen att personen inte heller känner till skillnaden mellan byte och bit.
Om däremot en person är noggrann och skriver Mb/s så drar jag slutsatsen att personen även förstår skillnaden mellan bit och byte.

Personligen gillar jag dock inte förkortningen b eftersom det är lätt att förväxla med B.
Jag fördrar bit/s - då är det inte ens några tveksamheter om man råkar skriva mbit/s.

Skrev att man kan förstå det av efterföljande text ibland vad som ska vara det rätta, inte specifikt TS "problem", av TS rubrik förstår man att det menas 50Mbit/s egentligen när man läser inlägget.
Men jag kan inte räkna ut vad som menas med 4ms/s i rubriken, det ända man kan räkna ut är att det INTE är 4mb/s som menas.

Jo föredrar också att man skriver Mbit, men med tanke på att så många inte kan skilja på och bandar friskt M och m, B och b och antagligen lite till så är man aldrig riktigt säker på vad som egentligen menas, och det är mest övrig text som ger ledtrådar till vad det är som menas egentligen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZaInT:

Men NEJ. Det handlar inte om vad som är "ganska självklart", det handlar om rätt och fel.
Att en dator inte kan mäta en millibit är en sak, men det betyder inte att det inte existerar. Du kan definiera en mikrobit om du så vill, µb. Så - där har du det.
M ÄR mega. m ÄR milli. Oavsett vad som går att mäta.
Att du sedan fortsätter att enbart använda gemener där det ska vara versaler tyder ju på att du bara försöker vara dryg.

Det är ingen doktorsavhandling vi pratar om utan en fråga på ett forum. Om man förstår vad som menas så är det tillräcklig korrekthet enligt min mening och här var det rätt uppenbart. Minst 9 av 10 frågor av denna typ har samma svar och det är att den tjänst du beställt räknar i megabit och det program du använder räknar i megabyte, därav avvikelsen.

Det handlar inte om att en dator inte kan mäta mindre än en bit utan att en bit inte går att dela upp. En bit är 0 eller 1; på eller av; sant eller falskt, binära värden som inte går att dela i mindre bitar. Dock kan man förstås skriva 0,1 bit eller 0,00247 bit men det är inga reella enheter och har alltså ingen relevans i verkligheten vare sig i den digitala eller fysiska världen, precis som 0,003 A eller B inte är relevant (om inte A är en variabel eller enhet som representerar något annat, som en ampere). Poängen är att du omöjligt kan ha trott att hen menade millibit och således tar du inte upp det för att förtydliga utan för att gnälla eller anmärka på språkbruket.

Sen använder jag inte gemener där det ska vara versaler alls. Jag skriver megabyte och inte Megabyte (eller MegaByte) men det är helt korrekt. Förkortningen bör skrivas med versalt B för att indikera byte istället för bit men det gäller bara i förkortningen och inte i löpande text.

Skrivet av madtop:

Nej så är det inte, nu sitter du och hittar på.

En router eller switch har inte ens något begrepp om bytes, de jobbar med paket som har en storlek som mäts i bits.
En router jobbar på L3 och den har inte en aning om hur de olika paketen sätts ihop till data (bytes).

Vidare kan du titta på de standard som finns, som exempel kan vi ta 100base-TX.
Standarden säger inte ett ord om "bytes" utan det handlar om hastighet mätt i Mbit/s.

Vad har det med saken att göra? Hårddisken jobbar med bits precis som routrar men likväl har hårddisktillverkarna lyckats multiplicera bitsen med 8 för att få fram den enhet som är intressant för användaren i sin marknadsföring likväl som i sin mjukvara. Skalan går bit - byte - kilobyte - megabyte osv. inte bit - byte - kilobit - kilobyte osv. Att standarden är 100base T har heller inget med saken att göra utan är en följd av att man räknar på detta sätt, det hade lika gärna kunnat heta 12,5base t eller bara fast ethernet.

Någonstans någon gång gjorde man valet att istället för att presentera den siffra som är intressant och relevant så valde man att presentera en högre siffra som är svårare att relatera till andra siffror som man behöver relatera den till, som hårddiskkapacitet eller hur lång tid det tar att ta ner en fil av en viss storlek. Du kanske tror att det kommer av att nätverkstrafiken skickar bits fram och tillbaka men det tror inte jag, uträkningen är inte så komplicerad (X*8) att det inte är görbart, således har man valt att inte göra den av en anledning och i mina ögon är det ytterst sannolikt att det beror på marknadsföringsorsaker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Det är ingen doktorsavhandling vi pratar om utan en fråga på ett forum. Om man förstår vad som menas så är det tillräcklig korrekthet enligt min mening och här var det rätt uppenbart. Minst 9 av 10 frågor av denna typ har samma svar och det är att den tjänst du beställt räknar i megabit och det program du använder räknar i megabyte, därav avvikelsen.

Håller fullständigt med. Och att ladda ner i 4MB/s på en 50Mb/s uppkoppling är inte någon världsbäst siffra, men i helt rätt härad. Diskussionen kan avslutas där. Bredbandet funkar som det ska. Vill man ha mer svar så måste man vara tydlig med vilka enheter som faktiskt används.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

När det gäller anslutningar så mäts det i Megabit, folk går ju inte runt och säger att de har en 12.5 Megabyte uppkoppling direkt istället för 100 Mbit. Även om folk skriver "mb" utav lathet så förstår man oftast.

Jag blev iaf lite fundersam över att han bara laddade ned i 4mb och antog han menade Megabyte eftersom det var många många år sedan jag ens använde ett nedladdnings program som mätte hastigheten i bits

Permalänk
Medlem

Troligast efter att ha läst tråden är att snubben har 50 Mbit ner, tankar i ca 4 MB/s och därmed inte har några större problem med nätverket, men i ett specifikt exempel tog det 6 timmar att tanka 400MB vilket antagligen berodde på vad han tankade och vartifrån.

Vi vet att bredbandskollen skriver ut Mbit/s och vi vet att 99% av alla nedladdningsprogram mäter nedladdningshastighet i MB/s, så det är ganska meningslöst att göra en enorm grej av inkorrekt användning av suffix.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

När det gäller anslutningar så mäts det i Megabit, folk går ju inte runt och säger att de har en 12.5 Megabyte uppkoppling direkt istället för 100 Mbit. Även om folk skriver "mb" utav lathet så förstår man oftast.

Jag blev iaf lite fundersam över att han bara laddade ned i 4mb och antog han menade Megabyte eftersom det var många många år sedan jag ens använde ett nedladdnings program som mätte hastigheten i bits

...

Skrivet av LemonIllusion:

Om ni inte har stenkoll själva, rätta inte andra!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Förstår att man kan känna sig lite utpekad om man blir tillrättavisad. Men att påpeka de ENORMA skillnaderna det är mellan olika storheter är inte att "vara dryg". Det är AVGÖRANDE för hela frågan och således svaret.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad har det med saken att göra?

Jag påpekade att ditt påstående "Att megabit (eller kilobit osv.) ens används har bara med marknadsföringsorsaker att göra" var felaktigt. Vi använder bit/s för att det är den enheten som används i standards samt att det sedan många år är praxis inom teknikområdet. Det har inte ett dugg med marknadsföring att göra.

Jag skulle bli utskrattad på jobbet om jag började prata om 1,25GB/s interface.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ggustavsson:

Att någon skriver i datorrelaterade sammanhang skriver mb/s kanske inte är hela världen dom allra flesta förstår att det är MB/s som menas.

Tycker det är lite märkligt att du skriver så i en tråd som börjar så här:

Skrivet av eribo01:

Okej, har ett konstigt problem. Jag hr skaffat tråd till mitt rum och har enligt bredbandskollen runt 50 mb/s i nedladdning och 40 i uppladdning. Men när jag laddar ner något( spelar ingen roll från vilken sida) så laddar den bara ner i runt 4 mb/s.

Tycker också att denna tråd är ytterligare en i raden av trådar som bevisar min tes att det är viktigt att använda rätt enhetsbeteckningar och prefix och motbevisar alla som tycker att "spela roll man fattar va man menar".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av inquam:

Förstår att man kan känna sig lite utpekad om man blir tillrättavisad. Men att påpeka de ENORMA skillnaderna det är mellan olika storheter är inte att "vara dryg". Det är AVGÖRANDE för hela frågan och således svaret.

Fast uppenbarligen var det inte avgörande eftersom vem som helst (med lite erfarenhet) förstod vad frågan var och då också det upplevda problemet och dess orsak. Alltså vill jag fortfarande hävda att det handlar om att vara dryg, eller gnällig var väl uttrycket jag använde. Man hade kunnat påpeka misstaget utan att vara gnällig, exempelvis genom att hjälpa TS genom att svara på hens fråga och sen påpeka att det hade varit lättare att förstå problemet ifall hen hade använt korrekt storlek på bokstäverna i sina förkortningar. Istället så valde en del att börja svamla om millibits och hetsa upp sig helt i onödan.

Skrivet av madtop:

Jag påpekade att ditt påstående "Att megabit (eller kilobit osv.) ens används har bara med marknadsföringsorsaker att göra" var felaktigt. Vi använder bit/s för att det är den enheten som används i standards samt att det sedan många år är praxis inom teknikområdet. Det har inte ett dugg med marknadsföring att göra.

Jag skulle bli utskrattad på jobbet om jag började prata om 1,25GB/s interface.

Jo precis. Det är praxis inom detta område men i princip inga andra att ange en annan, och mindre, enhet än den som är intressant för användarna trots att förhållandet mellan dem är ganska enkelt. Således har man vant sig att överföringskapacitet beräknas enligt bps och att man måste multiplicera det med 8 för att få fram en siffra som är intressant för annat än att just jämföra olika nätverkskopplingar.

För en nätverkstekniker så känns detta förstås helt naturligt idag då hen jobbar med dessa siffror en hel del och sannolikt alltid har betecknat enheten så då det blev så redan när man gick över från Baud till bps (om inte innan), men för till exempel en utvecklare så blir det bara en extra uträkning man måste lägga till och ett ställe till där det riskerar att räknas fel på. Ingen komplicerad uträkning visserligen men fortfarande en onödig. Privatpersoner har inte alltid så bra koll på detta och således uppstår ständigt denna typ av trådar där folk har missförstått bandbredden på sin uppkoppling och då kanske beräknat sina behov fel eller i alla fall tiden det tar att ladda ner en viss sak.

Jämför med enheterna tum och fot som inte används här längre men som man måste ha koll på om man ska diskutera saker med amerikaner. En fot är tolv tum och därför pratar man främst om tum när det gäller värden som är under några fot, över det så är inte tummen relevanta utan då räknar man hela fot och man använder inte kilotum eller liknande.

Å andra sidan så är det kanske mer relevant med bits då relationen en byte - en bokstav sällan gäller längre eller så och således är kanske inte byte en så intressant enhet egentligen. Men eftersom det är bytes vi använder precis överallt förutom i denna bemärkelse (och i bitrates för mediafiler) så är det mer naturligt att köra vidare på det. Också för att det är en större enhet förstås, mindre enheter ger större siffror och det är svårare att hålla reda på.

Frågan är då varför man valde denna enhet istället för en större enhet på samma skala. Det kan förstås ha tekniska orsaker men det finns lika stora tekniska orsaker att benämna exempelvis hårddiskar eller internminnen i bits också men ändå använder man bytes där, inte internt i hårdvaran men i allt från mjukvara till marknadsföring. Jag håller det som mycket mer sannolikt att man valde bps över Bps för att man får en högre siffra att presentera. Nätverkskapacitet släpar alltid efter hårddisk- eller internminneskapacitet i rena siffror (per sekund för nätverken) och då är det kanske inte så konstigt att man vill separera enheterna för dessa saker så de blir svårare att jämföra och en högre siffra är ju alltid bättre i många konsumenters ögon.

Permalänk
Medlem

Rätt uppenbart att trådskaparen har 50Mbit och tror att det ger 50MB/s
50Mbit = ungefär 5MB/s så brukar jag tänka... är något högre än 5 men lätt att dela på 10 så får man ganska rätt