Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem

Ska du ha iMac så ska du satsa på SSD, hellre en 256GB/(512gb är optimalt) ssd än en 3TB Fusiondrive. Datorn blir så mycket tystare, sen att Apple använder Seagate HDD i sina iMacs gör inte saken bättre med tanke på deras failrate. Ett tips är att gå till Elgiganten eller linkande för att leka lite med en iMac för att se om det är något för just dig.

Skrivet av Viliktotr:

Hej, har datorn I signaturen, funderar på en 27" iMac då jag inte orkar med windows längre. Har 27" och 22" 1080p skärm redan, tänkte behålla datorn jag har men frågan är vilken iMac jag ska välja, funderat på 1440p varianten med 3 tb hybriddisk 8 g minne osv. Är väl beredd att lägga så lite som möjligt men max 20k. Känner inte OSX så väl så lite hjälp vore uppskattat.

(Kommer behålla PC'n dock).

Tack på förhand.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millejan:

Ganska intressant teknik OsX kör med när det gäller och spara på ström. Kanske är det OsX och inte Apples hårdvara som gör att det är så lång batteritid på bärbara Macar.

http://www.99mac.se/artikel/4640-os-x-mavericks-snalar-med-strommen

Ja, det är mjukvaran som till största del gör att mac drar mindre ström mer optimerad och mindre skit som körs i bakgrunden. Min rMbp 15" får nästan halva batteritiden i windows via bootcamp jämfört med osx

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Ja, det är mjukvaran som till största del gör att mac drar mindre ström mer optimerad och mindre skit som körs i bakgrunden. Min rMbp 15" får nästan halva batteritiden i windows via bootcamp jämfört med osx

Beror på att implementeringen av Bootcamp inte är komplett till största del, t.ex. använder den bara diskret grafikkort i Windows – vilket är en begränsning av din MBPrs firmware.

Permalänk

Såhär i efterhand köpte jag en 15 tum Macbook Pro vid samma tid och jag är fortfarande nöjd. Jag har en hel skog av argument varför just jag gillar apple men som för alla inte är lika viktiga. Ex. De är finare både design och och mjukvara. Men de är även strömsnåla, något jag finner skönt (att inte behöva bära med sin laddare hela tiden). När jag gick i skolan behövde man inte ladda dem under dagen så länge man inte spelade CS på rasterna hehe.....

Priset på Macs kan man ju diskutera men 17.000Kr är ju så olika "mycket" för alla. Jag introducerades till Mac via skolan från 7 års ålder för att det ska ha varit ett trivialt operativsystem vilket jag nu i efterhand håller med om. Vi lärde oss redigera film innan 7:an och gjorde personliga webbsidor, mycket kul. Helt annorlunda än gymnasiet Vi hade mycket projekt och inte alls lika mycket prov, kanske 50/50.

Gör man inte så mycket bildspel, webbsidor, filmredigering spelar musik och manipulerar bilder känns det ändå lite onödigt att köpa en Mac, så länge man inte gör det av samma skäl som att du köper en Rolex och inte en Casio.
För de som inte fattar, Du gillar den och du kan betala X tusen kr för att du har det över, ingen anledning som du precis borde långspara till.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herp Derp:

Såhär i efterhand köpte jag en 15 tum Macbook Pro vid samma tid och jag är fortfarande nöjd. Jag har en hel skog av argument varför just jag gillar apple men som för alla inte är lika viktiga. Ex. De är finare både design och och mjukvara. Men de är även strömsnåla, något jag finner skönt (att inte behöva bära med sin laddare hela tiden). När jag gick i skolan behövde man inte ladda dem under dagen så länge man inte spelade CS på rasterna hehe.....

Priset på Macs kan man ju diskutera men 17.000Kr är ju så olika "mycket" för alla. Jag introducerades till Mac via skolan från 7 års ålder för att det ska ha varit ett trivialt operativsystem vilket jag nu i efterhand håller med om. Vi lärde oss redigera film innan 7:an och gjorde personliga webbsidor, mycket kul. Helt annorlunda än gymnasiet Vi hade mycket projekt och inte alls lika mycket prov, kanske 50/50.

Gör man inte så mycket bildspel, webbsidor, filmredigering spelar musik och manipulerar bilder känns det ändå lite onödigt att köpa en Mac, så länge man inte gör det av samma skäl som att du köper en Rolex och inte en Casio.
För de som inte fattar, Du gillar den och du kan betala X tusen kr för att du har det över, ingen anledning som du precis borde långspara till.

Jag fattar ändå inte.. Varför skall man köpa en Casio när den kostar mycket mer än en Rolex ? För du måste ju medge att de flesta PCs är billigare än macar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Nyköpt jobbdator. Man hade ju önskat att slippa sådana uppdateringar och att datorn ska vara ready to go och up do date likt en Mac...

Du vet väl om att macar får uppdateringar oftare än Windows PCs nu för tiden ?

Permalänk
Skrivet av Oldskool:

Du vet väl om att macar får uppdateringar oftare än Windows PCs nu för tiden ?

De sker i bakgrunden automatiskt. Man måste inte starta om, något jag stör mig på när jag spelar eftersom att man inte alltid kan välja då datorn inte anget att en uppdatering är på G.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Skrivet av Oldskool:

Jag fattar ändå inte.. Varför skall man köpa en Casio när den kostar mycket mer än en Rolex ? För du måste ju medge att de flesta PCs är billigare än macar..

Jag tror att du behöver läsa igenom en gång till, tror att du råkade förväxla de bolagen som jag använde i exemplet.
Ber dig vänligen att läsa om eller så trollar du.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herp Derp:

Jag tror att du behöver läsa igenom en gång till, tror att du råkade förväxla de bolagen som jag använde i exemplet.
Ber dig vänligen att läsa om eller så trollar du.

Men alltså du skriver faktiskt inte direkt ut någonstans vilken dator det är som du tycker är en Casio, och vilken det är som du tycker är en Rolex. Jag kan därför bara jämföra med min egen smak, och då är det helt givet att det måste vara PCn som är en Rolex, i sammanhanget. Det som inte stämmer med klock-jämförelsen då alltså att den bättre produkten är mycket billigare.
"Once you go Mac, you always come back"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag fattar ändå inte.. Varför skall man köpa en Casio när den kostar mycket mer än en Rolex ? För du måste ju medge att de flesta PCs är billigare än macar..

Billigare sett till ren prestanda kanske, men inte på andra håll. Många verkar tro att det bara handlar om prestandan, men det är helt fel.

En del PCs vinner över Mac, en del Mac vinner över en del PCs. Då det finns så många olika att välja på. Jag tog två helt olika PCs och en Macbook modell, väldigt lika i pris alla tre:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2751553

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2997087

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3018932

Som ni ser så vinner faktiskt MBPn över Asus och Toshiban i upplösning, Toshiban ligger på framkant i batteritid. Alla processorer är dual core, MBPn är högst klockad, dock är Asusen en i7 istället för en i5. Toshiban och MBPn har bäst integrerad grafik osv. Det mesta är väldigt små skillnader egentligen, som hastigheten på processorn med mera. Då är det mesta som avgör operativsystemet, och efter det, batteritid, tangentbord/styrplatta, skärm... Prestandan är sällan något man prioriterar i såna datorer, dom flesta är väldigt lika i prestanda ändå, finns ju dock undantag (som Apples nya Macbook). Sen om man ska jämföra stationärt blir det lite krångligt. iMac är inte en vanlig stationär utan det är en AiO (All in One) och jämfört med andra AiO datorer är den inte så överprisad som man kanske tror. Givetvis får man alltid bäst prestanda av att bygga själv och att snåla på chassi med mera. Sen finns det t.ex Mac Mini, som är väldigt överprisad egentligen om du frågar mig, finns ju liknande datorer som har bättre prestanda och är samma storlek ungefär för ett lägre pris. Tycker bara att det är fånigt att säga att Mac överlag är överprisat då om man jämför med samma typ av datorer från andra PC tillverkare så är det inte någon större skillnad, så man kan lika gärna kalla alla Ultrabooks/Macbooks eller AiOs för överprisade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Billigare sett till ren prestanda kanske, men inte på andra håll. Många verkar tro att det bara handlar om prestandan, men det är helt fel.

Visst det finns ju hur många aspekter som helst som man kan lägga in.
Själv undviker jag helst Apple-produkter av image-skäl, man vill ju inte framstå som en ängslig person som försöker köpa sig till en konstruerad livsstil, eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Visst det finns ju hur många aspekter som helst som man kan lägga in.
Själv undviker jag helst Apple-produkter av image-skäl, man vill ju inte framstå som en ängslig person som försöker köpa sig till en konstruerad livsstil, eller liknande.

Så man är en ängslig person för att man köper Apple-produkter?

Permalänk
Medlem

Kört med en Macbook Pro i några månader nu och det är nog en av de bästa produkter jag någonsin ägt. Prestandamässigt verkar Yosemite köra allt eller inget(95% av tiden fungerar det rappt som fan, resten av tiden ger typ hela datorn upp och segar). Skulle aldrig få för mig att köpa en stationär Mac, men som bärbar älskar jag det. Mest för batteritiden, det generella flytet och hur nedrans bra touchpaden fungerar!

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Så man är en ängslig person för att man köper Apple-produkter?

Nja, jag skulle snarare uttrycka det så här:
Antingen är man för barnarbete, omfattande miljöförgiftning i Kina, tortyr av arbetare, självmordsepidemier bland tillverkarna, sluten programvara och inkompatibel hårdvara
Eller så ha man köpt Apples marknadsföring och gått på Steve Jobs "reality distortion field".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oldskool:

Nja, jag skulle snarare uttrycka det så här:
Antingen är man för barnarbete, omfattande miljöförgiftning i Kina, tortyr av arbetare, självmordsepidemier bland tillverkarna, sluten programvara och inkompatibel hårdvara
Eller så ha man köpt Apples marknadsföring och gått på Steve Jobs "reality distortion field".

Haha... menar du att man ska undvika Apple-produkter på grund av det? xD

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Haha... menar du att man ska undvika Apple-produkter på grund av det? xD

Haha.... Menar du att det aldrig har hänt att ett företag har bojkottats på grund av dess företagsetik ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Nja, jag skulle snarare uttrycka det så här:
Antingen är man för barnarbete, omfattande miljöförgiftning i Kina, tortyr av arbetare, självmordsepidemier bland tillverkarna, sluten programvara och inkompatibel hårdvara
Eller så ha man köpt Apples marknadsföring och gått på Steve Jobs "reality distortion field".

Det var det mest korkade jag läst på länge. Nästan alla produkter du köper är gjorda i kina av arbetare med en lön som inte är tillräcklig för att leva eller av barnarbetare. Tror du på allvar att Apple är dom enda som har affärer med tillverkare som använder barnarbetare osv? I så fall så är det ingen idé att diskutera, uppenbarligen har du noll koll inom området och antagligen så skiter du i om Apple gör bra produkter eller ej utan du är en så kallad "hater"

Skrivet av Oldskool:

Haha.... Menar du att det aldrig har hänt att ett företag har bojkottats på grund av dess företagsetik ?

Med den logiken kan du knappt köpa 1% av alla produkter som finns, då på ett eller annat sätt så skadar tillverkningen miljö, hälsa och andras liv. Det finns knappt några matprodukter du kan köpa heller. Men det är klart att det handlar om dubbelmoral för din del

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det var det mest korkade jag läst på länge. Nästan alla produkter du köper är gjorda i kina av arbetare med en lön som inte är tillräcklig för att leva eller av barnarbetare. Tror du på allvar att Apple är dom enda som har affärer med tillverkare som använder barnarbetare osv? I så fall så är det ingen idé att diskutera, uppenbarligen har du noll koll inom området och antagligen så skiter du i om Apple gör bra produkter eller ej utan du är en så kallad "hater"

Det är faktiskt inte korkat att vara insatt.
Apple har gång på gång fått hård kritik av övervakande myndigheter och av oberoende människorättsorganisationer för att just de och deras parnertillverkare håller en mycket sämre standsard när det gäller just de här frågorna, än jämförbara konkurrerande tillverkare.
Det är alltid lång bättre att välja t.ex. Samsung, Sony eller Dell än Apple när man köper elektronik vad gäller mänskliga rättigheter, miljö och liknande, för de antingen undviker FoxConn som partnertillverkare, eller underviker de värsta fabrikerna / anläggningarna hos Foxconn.

Bara ett par exempel:
http://da.se/2012/09/ny-kritik-mot-iphones-fabriker/
http://da.se/2012/01/300-kinesiska-arbetare-hotade-med-sjalvm...

För övrigt: Apple är den värsta / sämsta tillverkare i många sammanhang (miljö, när det gäller att använda öppna standardera, att inte låsa in kunder osv.), och de har varit värst när det gäller sånt här i 20-30 år.
Det är just där Apple under lång tid stenhårt jobba på att få en positiv image. Tyvärr har de lyckats rätt bra; Det som från början var ett förebyggande arbete för att slippa rättmätig kritik gör att man idag kan sälja oväntat stora mängder crApple produkter till lurade konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Det är faktiskt inte korkat att vara insatt.
Apple har gång på gång fått hård kritik av övervakande myndigheter och av oberoende människorättsorganisationer för att just de och deras parnertillverkare håller en mycket sämre standsard när det gäller just de här frågorna, än jämförbara konkurrerande tillverkare.
Det är alltid lång bättre att välja t.ex. Samsung, Sony eller Dell än Apple när man köper elektronik vad gäller mänskliga rättigheter, miljö och liknande, för de antingen undviker FoxConn som partnertillverkare, eller underviker de värsta fabrikerna / anläggningarna hos Foxconn.

Bara ett par exempel:
http://da.se/2012/09/ny-kritik-mot-iphones-fabriker/
http://da.se/2012/01/300-kinesiska-arbetare-hotade-med-sjalvm...

För övrigt: Apple är den värsta / sämsta tillverkare i många sammanhang (miljö, när det gäller att använda öppna standardera, att inte låsa in kunder osv.), och de har varit värst när det gäller sånt här i 20-30 år.
Det är just där Apple under lång tid stenhårt jobba på att få en positiv image. Tyvärr har de lyckats rätt bra; Det som från början var ett förebyggande arbete för att slippa rättmätig kritik gör att man idag kan sälja oväntat stora mängder crApple produkter till lurade konsumenter.

Insatt? Du är insatt i dåliga saker kring Apple, men du verkar inte vara så speciellt insatt i något annat företag. Kläderna du har på dig är antagligen gjorda av arbetare som dör av sjukdomar dom får från gifter, gifter som även förstör miljön i dom områdena. Ur en miljösynpunkt på Apples produkter så har dom fått väldigt högt "betyg", vilka standarder snackar du om? Utveckla gärna. Du har en äcklig logik där du attackerar ett företag för någonting som nästan alla andra gör, och tror du är en bättre människa för att du köper hos mindre dumma företag. En del företag (som Samsung) tillverkar mycket eget också, och vad pågår i deras fabriker? Är det bara FoxConn som i princip använder slavarbetare? Verkligen inte. Dags att dra ut huvudet ur sanden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Insatt? Du är insatt i dåliga saker kring Apple, men du verkar inte vara så speciellt insatt i något annat företag. Kläderna du har på dig är antagligen gjorda av arbetare som dör av sjukdomar dom får från gifter, gifter som även förstör miljön i dom områdena. Ur en miljösynpunkt på Apples produkter så har dom fått väldigt högt "betyg", vilka standarder snackar du om? Utveckla gärna. Du har en äcklig logik där du attackerar ett företag för någonting som nästan alla andra gör, och tror du är en bättre människa för att du köper hos mindre dumma företag. En del företag (som Samsung) tillverkar mycket eget också, och vad pågår i deras fabriker? Är det bara FoxConn som i princip använder slavarbetare? Verkligen inte. Dags att dra ut huvudet ur sanden

Läs gärna mitt inlägg igen. Ingenstans har jag kritiserat Apple för att de har tillverkning i Kina, som du skriver - Det har ju alla. Du lägger orden i munnen på mig, sånt som jag inte uttryckt.

Vad jag alltså kritiserar är alltså att Apple är mycket sämre än andra västerländska elektroniktillverkare som har sin tillverkning där. Faktum är att de är sämre än del inhemska (kinesiska) tillverkar också.

Du är så säker på att "alla är lika goda kålsupare" att du bara skriker ut dina åsiker utan någon som helst verklighetscheck. Hade du kollat de länkar / källor jag angav så hade du vetat att jag har rätt. Vi kan med säkerhet vet att inte samma saker händer i Samsungs tillverkares fabriker eftersom de samarbetar med kinesiska LO och accepterar att bli regelbundet / tätt inspekterade av deras tuffa arbetsplatsmiljöinspektörer, det är skillnaden.

Det är ingen slump att t.ex. Green America har upprop / petitioner mot just Apple, och inte mot andra tillverkare. Även om det faktiskt finns någon enstaka produkt i Apples sortiment som är bra ur miljösynvinkel så består helhetsintrycket.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.409105/peter-sunde-darfor-va...
http://macworld.idg.se/2.1038/1.602930/ny-kritik-mot-apples-u...
http://action.greenamerica.org/p/dia/action3/common/public/?a...

Permalänk
Medlem

Klart man kan googla fram ris till Apple. De gör ju fel som alla andra och eftersom de är stora så får de uppmärksamhet och deras artiklar får mycket klick vilket vidare motiverar tidningarna att gräva mer i vad Apple gör, både bra och dåliga saker.

"Mycket bättre att köpa från Samsung" jo tjena. Inte för att jag bojkottar, men de har ju inte mer rent mjöl i påsen än någon annan.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Klart man kan googla fram ris till Apple. De gör ju fel som alla andra och eftersom de är stora så får de uppmärksamhet och deras artiklar får mycket klick vilket vidare motiverar tidningarna att gräva mer i vad Apple gör, både bra och dåliga saker.

"Mycket bättre att köpa från Samsung" jo tjena. Inte för att jag bojkottar, men de har ju inte mer rent mjöl i påsen än någon annan.

Teddis, är det här ett annat nick för Friterad ? Du gör nämligen samma typ av argumentationsfel som honom. Du hävdar, direkt eller indirekt, att jag skulle ha en massa åsikter, som du sedan visar är fel. Detta kallas för "halmgubbe" eller "strawman". Sluta gärna med det.

Jag har ingenstans hävdat att det endast är Apple som har sin tillverkning i Kina. Jag har ingenstans hävdat att bara är Apple som anställer arbetare eller att det inte finns några andra som har problem med mänskliga rättigheter.

Det jag hävdar är att Apple är mycket sämre än sina konkurrenter på de här områdena, och att det beror på att det skiter i det, för de hade med stor lätthet kunnat tvinga sina underleverantörer att ha bättre övervakning när det gäller t.ex. arbetsmiljö och kemisk miljö. Några av de länkar jag kan man se som källor på att jag har rätt i denna sak.

Skall ni argumentera mot mig så får gärna komma med något vettigare än att bara skriva att jag inte vet vad jag snackar om, eller påstå en massa saker som jag faktiskt inte tycker.

Permalänk
Medlem

Svårt att tro att Apple skulle vara sämre än konkurrenterna som använder samma kontrakttillverkare. Dessutom har många konkurrenter egna fabriker med mycket dåliga villkor i fastlandet, Sony-Ericsson på sin tid uttryckte sig som att migrantarbetarna var ersättare till maskiner i deras fabrik i Peking. Däremot har vi hört liknande uttalanden från Apples ledning om hur flexibla personalen på fastlandet är. Flexibilitet och förändringar betalas givetvis med tvingad övertid och liknande för att de ska arbeta igen det hela. Apple brukar få beröm från miljösynpunkt, och i bästa fall om de tar bort farliga ämnen så slutar också arbetare utsättas för ämnena. Det var datorleverantörerna som Dell, HP osv som gav liv till Foxconn till att börja med och möjliggjorde utbyggnaden på fastlandet.

Sen kommer ju komponenter från LG, Samsung, Intel, Sharp, Micron, SanDisk/Toshiba, Marvell osv precis som för alla andra. Apples processorer har främst tillverkats i Texas, nu har de börjat med TSMC i Taiwan precis som resten.

Men alla behöver sluta utnyttja migrantarbetare boende i sovsalar huserade på fabriksområdet när det gäller ihopsättningen. Sådana som Nokia betalade runt 400 Euro / mån i Europa när de hade mobiltillverkning i EU. Det täcker ungefär en enrummare. Det hela är inget Kina-syndrom utan snålhetssyndrom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Teddis, är det här ett annat nick för Friterad ? Du gör nämligen samma typ av argumentationsfel som honom. Du hävdar, direkt eller indirekt, att jag skulle ha en massa åsikter, som du sedan visar är fel. Detta kallas för "halmgubbe" eller "strawman". Sluta gärna med det.

Jag har ingenstans hävdat att det endast är Apple som har sin tillverkning i Kina. Jag har ingenstans hävdat att bara är Apple som anställer arbetare eller att det inte finns några andra som har problem med mänskliga rättigheter.

Det jag hävdar är att Apple är mycket sämre än sina konkurrenter på de här områdena, och att det beror på att det skiter i det, för de hade med stor lätthet kunnat tvinga sina underleverantörer att ha bättre övervakning när det gäller t.ex. arbetsmiljö och kemisk miljö. Några av de länkar jag kan man se som källor på att jag har rätt i denna sak.

Skall ni argumentera mot mig så får gärna komma med något vettigare än att bara skriva att jag inte vet vad jag snackar om, eller påstå en massa saker som jag faktiskt inte tycker.

Det var det absolut ohövligaste inlägget jag sett på länge. Och inte har du rätt i vad som är en straw-man heller. Jag får alltså inte påpeka hur genomkorrumperat Samsung som företag är och hur i dunkel deras arbetsetik ligger? Som jag länkade, de leker alltså med hela rättssystemet i Sydkorea, vi kan inte ens bilda en bra uppfattning på vad som försiggår hos dem.

Men DU får säga att Apple är ruttnast och det är minsann så, för det har du mätt upp genom till synes ytterst arbiträra kriterier.

Du har helt tappat hur man ska föra en diskussion. I ett äkta socialt sammanhang skulle du inte få delta länge med en sån attityd. Synd, för annars brukar vi kunna hålla en rätt bra nivå på diskussionerna i detta forum.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Svårt att tro att Apple skulle vara sämre än konkurrenterna som använder samma kontrakttillverkare..

Jag tror att jag vet hur det känns. En Apple-fan som jag kände hade väldigt svårt att tro mig när jag berättade att Steve Jobs hade drabbats av allvarlig sjukdom. Han var ju trots allt Apples VD och därmed nästan ett helgon, så det är otänkbart att han skulle kunna drabbas av sjukdom.

Det är just det här som brukar kallas för "reality distortion field". Man vägrar helt enkelt att tro på verkligheten, när den på något sätt strider om Apples marknadsföring. Ett annat sätt att uttrycka sig är att det handlar om hjärntvätt. Jag vet om att många Apple fans blir förnärmade när jag på något sätt kritiserar Apple, men jag vill ändå försöka väcka dem.

Vad gäller samma kontraktillverkare så är det framförallt den stora fabriken där man tillverkar iPads som har fått väldigt mycket kritik. Andra västerländska tillverkare brukar dra sig för att lägga någon produktion just där. Jag har för mig att den heter Shen-Suan 13 eller något liknande. Foxconn är en extremt stor tillverkare och det finns grader i helvetet där också. Apple brukar välja de miljömässigt sämsta alternativen hos partnertillverkarna.

http://www.thewire.com/technology/2012/03/shady-dust-explosio...
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1282481/iPad-factory-...
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1382396/Workers-Chine...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Det var det absolut ohövligaste inlägget jag sett på länge.

När en Apple-fan skriver att jag är ohövlig brukar jag uppfatta det som smicker.

Skrivet av Teddis:

Och inte har du rätt i vad som är en straw-man heller. Jag får alltså inte påpeka hur genomkorrumperat Samsung som företag är och hur i dunkel deras arbetsetik ligger? Som jag länkade, de leker alltså med hela rättssystemet i Sydkorea, vi kan inte ens bilda en bra uppfattning på vad som försiggår hos dem.

Det här är ett bra exempel på en strawman. Kan du peka ut exakt VAR jag har sagt att du inte får kritisera Samsung ? Nähä ? Alltså är det en strawman.

Skrivet av Teddis:

Du har helt tappat hur man ska föra en diskussion. I ett äkta socialt sammanhang skulle du inte få delta länge med en sån attityd. Synd, för annars brukar vi kunna hålla en rätt bra nivå på diskussionerna i detta forum.

När det gäller Apple finns det ingen pardon. Jag är en Apple-H8er, på goda grunder. Däremot så brukar jag inte prata om det här i sociala sammanhang för att inte framstå som... Lika ensidig som en standard Apple-fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Läs gärna mitt inlägg igen. Ingenstans har jag kritiserat Apple för att de har tillverkning i Kina, som du skriver - Det har ju alla. Du lägger orden i munnen på mig, sånt som jag inte uttryckt.

Vad jag alltså kritiserar är alltså att Apple är mycket sämre än andra västerländska elektroniktillverkare som har sin tillverkning där. Faktum är att de är sämre än del inhemska (kinesiska) tillverkar också.

Du är så säker på att "alla är lika goda kålsupare" att du bara skriker ut dina åsiker utan någon som helst verklighetscheck. Hade du kollat de länkar / källor jag angav så hade du vetat att jag har rätt. Vi kan med säkerhet vet att inte samma saker händer i Samsungs tillverkares fabriker eftersom de samarbetar med kinesiska LO och accepterar att bli regelbundet / tätt inspekterade av deras tuffa arbetsplatsmiljöinspektörer, det är skillnaden.

Det är ingen slump att t.ex. Green America har upprop / petitioner mot just Apple, och inte mot andra tillverkare. Även om det faktiskt finns någon enstaka produkt i Apples sortiment som är bra ur miljösynvinkel så består helhetsintrycket.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.409105/peter-sunde-darfor-va...
http://macworld.idg.se/2.1038/1.602930/ny-kritik-mot-apples-u...
http://action.greenamerica.org/p/dia/action3/common/public/?a...

Jag sa inte att dom är lika dåliga för att dom har tillverkare i kina, du är bra dålig på att läsa eller så skriver du så medvetet för att attackera mig på något vis. En person har begått mord, en annan har begått två mord, ska du förlåta den som begått ett, men inte två? Alla företag är lika dåliga i grunden är ett tankesätt många har, och det stämmer, nästan. Bara för att just Apple är ett av dom värsta elektronikföretagen så betyder det inte att dom är djävulen själv och borde bojkottas mer än andra. Tittar du på Samsung eller andra så är dom sämre på andra håll säkerligen, tittar du på tillverkare av annat än just elektronik så finns det väldigt massa djävlar som företag. Du stirrar dig blint på några specifika områden hos ett företag inom en specifik bransch och tycker att folk som köper från dom är antingen hjärntvättade eller slavarbetsstödjare, fint tänk. Antar att du är en sadistisk djurplågare då eftersom du antagligen köpt kött från ett djur som blivit dödad på ett plågsamt sätt och/eller levt ett plågsamt liv. Hur djupt i sanden är du egentligen?

Edit: Du verkar tro att jag eller någon annan försvarar Apple för det dom gör eller har gjort, det gör jag verkligen inte. Men varje gång folk går och säger att dom ska bojkotta ett företag för någon anledning så är det samma visa. Du får gärna bojkotta hur mycket du än vill men att påstå att andra är bättre och att folk som köper utav sagd tillverkare stödjer barnarbete eller något annat för den delen är inget annat än trångsynt

Permalänk
Medlem

Får ju nämna att jag läste det som om du kallade mig för "friterad" (vilket kändes otroligt osmakligt), medan jag nu ser att du anklagar mig för att gå under två användarnamn vilket det andra skulle vara användaren "Friterad" som argumenterar emot dig i denna tråd också. Inte för att du vinner några vänner, men nåja. Bättre..

Skrivet av Oldskool:

När en Apple-fan skriver att jag är ohövlig brukar jag uppfatta det som smicker.

Vad gör mig till ett Apple-fan egentligen? Att jag inte är förblindad med hat mot det märket eller något annat? Inte är det min maskinpark precis, där det är gott om Windows och lite Android. Tror du alla som kan säga något gott om Apple aldrig rör andra produkter och på något sätt är förblindade?

Citat:

Det här är ett bra exempel på en strawman. Kan du peka ut exakt VAR jag har sagt att du inte får kritisera Samsung ? Nähä ? Alltså är det en strawman.

Du matar oss med bra exempel på strawmans själv. Verkar inte riktigt sitta där vad det egentligen betyder för du är rätt duktig på att lägga ord i andras munnar själv.

"Jag har ingenstans hävdat att det endast är Apple som har sin tillverkning i Kina" - Nä, men hävdade jag att du hävdat det i mitt korta inlägg? Vem är det som försöker de-raila?

Brukar inte hänvisa till dessa för det blir så otroligt mycket hit och dit diskussioner om terminologi när man tar upp det, men PBS Idea Channel på youtube har en hel rad mycket bra videos som handlar om olika argumentationsfel som uppstår på internet. Värt att kolla och tänka efter.

Citat:

När det gäller Apple finns det ingen pardon. Jag är en Apple-H8er, på goda grunder.

Uppenbarligen tycker inte alla att du har så bra grunder. Men det är ju svårt att argumentera mot någon som diskuterar emot genom att försöka stoppa diskussionen.

Citat:

Däremot så brukar jag inte prata om det här i sociala sammanhang för att inte framstå som... Lika ensidig som en standard Apple-fan.

Jadå, jag får intrycket att du är otroligt mångsidig.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag tror att jag vet hur det känns. En Apple-fan som jag kände hade väldigt svårt att tro mig när jag berättade att Steve Jobs hade drabbats av allvarlig sjukdom. Han var ju trots allt Apples VD och därmed nästan ett helgon, så det är otänkbart att han skulle kunna drabbas av sjukdom.

Det är just det här som brukar kallas för "reality distortion field". Man vägrar helt enkelt att tro på verkligheten, när den på något sätt strider om Apples marknadsföring. Ett annat sätt att uttrycka sig är att det handlar om hjärntvätt. Jag vet om att många Apple fans blir förnärmade när jag på något sätt kritiserar Apple, men jag vill ändå försöka väcka dem.

Vad gäller samma kontraktillverkare så är det framförallt den stora fabriken där man tillverkar iPads som har fått väldigt mycket kritik. Andra västerländska tillverkare brukar dra sig för att lägga någon produktion just där. Jag har för mig att den heter Shen-Suan 13 eller något liknande. Foxconn är en extremt stor tillverkare och det finns grader i helvetet där också. Apple brukar välja de miljömässigt sämsta alternativen hos partnertillverkarna.

http://www.thewire.com/technology/2012/03/shady-dust-explosio...
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1282481/iPad-factory-...
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1382396/Workers-Chine...

Fast nu läser du in väldigt mycket galet, jag har inte en enda Applepryl och såg att Jobs var döende när han visade sig offentligt. Mer är det inte med sånt. Han hade ju tappat halva kroppsvikten eller något i den stilen. Blir inte förnärmad på något sett, kan bara inte se hur Apple skulle skilja sig från alla som beställer av samma leverantörer mer än att de har ett par storsäljare de hetsar fram. Det är sådana som greenpeace som brukar ge Apple höga betyg, själv värderar jag det inte särskilt högt, men de gör åtminstone saker för syntes skull.

Det finns inga "Apple-fabriker" Foxconn har för det mesta så stora anläggningar att de jobbar med allt möjligt där inne, däremot finns det självklart produktionslinor specifikt för dem, men boendesituationen är den samma för migrantarbetarna oavsett kund. Foxconn i Shenzhen anställer runt 300 000 och har en egen stad med bostäder, sjukvård, avloppsverk, elverk och hela köret. De har inte alla de anställda på samma ställe p.g.a. Apple. Apple blev först en stor kund med sina iPods, därefter telefoner och pekplattor. Foxconn är ungefär som alla andra Taiwanesiska firmor med produktion på fastlandet, det är givetvis inte bra om kunder ställer orimliga krav som slår på arbetarna, men tyvärr har vi inte insyn nog i att kunna fördöma enskilda kunder och det kan man lägga på beställarna. De som har egen produktion kan givetvis välja mer hur de vill hantera sina arbetare, men sådana som SE nu Sony Mobile kan jag inte säga skötte sig. Sen är det givetvis fult att låta Taiwan låna upp sig för att producera grejer åt ett Nordamerikanskt bolag i Kina när vi talar om så stora volymer.

Att det inte finns någon insyn är varför du hittar sådana artiklar istället för studier och rapporter om det hela. Det gäller tyvärr de andra också.

Gormar du om alla klädtillverkare/kedjor också? Lönen i Bangladesh eller Kambodja är ca 400-500kr i månaden och arbetarna bor i skjul. Köpcentrum är ändå fulla av sådana kedjor och det orsakar också en hel del dödsfall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oldskool:

Haha.... Menar du att det aldrig har hänt att ett företag har bojkottats på grund av dess företagsetik ?

Jag menade det mer som i att man kanske bara är ett "teknik-freak". En prylnörd som vill ha elektroniska prylar och bryr sig inte riktigt vilka tillverkarna är.

Personligen bryr jag mig inte så mycket om märket på så sätt... inte mer än ifall det har ett gott rykte vad gäller kvalité och så...

Använder själv Windows, Android, OS X och Linux... favoriserar inte direkt något av dem.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro