Nintendo börjar med mobilspel – avslöjar nästa generations spelkonsol

Permalänk
Melding Plague

Nintendo börjar med mobilspel – avslöjar nästa generations spelkonsol

Den japanska speljätten Nintendo ger sig in på marknaden för mobilspel genom ett partnerskap med inhemska Dena. Samtidigt avslöjas arbetat på en ny spelkonsol med kodnamnet NX.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter otroligt intressant och finns det något bolag som kan göra bra spel till mobilerna så är det nintendo! hoppas de släpper spel man kan lira med kontroll på en android tv eller liknande också

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Mario, Metriod och Zelda i Smartphoneformat? Sure, why not?

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Hoppas på NX. Jag se gärna att de vågar ta ut svängarna rejält så vi slipper klen-varianter likt XB1 och PS4.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

God tanke med att utveckla spel, men dom lär nog bli tvungna att skära ner på utgifterna

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Skrivet av Mr.Berling:

Mario, Metriod och Zelda i Smartphoneformat? Sure, why not?

"I ett uttalande berättar Dena att inga spel blir portar från Nintendos stationära och handhållna spelkonsoler, utan att samtliga speltitlar ur partnerskapet blir originella och anpassade för smarta, mobila enheter. "

Eller tolkade jag det fel?

Visa signatur

4690K, GTX 1080, 16GB RAM, 750W, 250GB SSD x2, iPhone 7, Macbook Pro 2012

Permalänk
Inaktiv

Mobilsatsningen är klok. Återstår att se om de får fram några passande IPn också.

NX ser jag fram emot att höra mer om. Bör vara stationär med tanke på hur relativt bra 3DS går samt denna mobila satsning

Skrivet av Laxen123:

God tanke med att utveckla spel, men dom lär nog bli tvungna att skära ner på utgifterna

Nintendos ekonomi är bra, inte Sony vi pratar om här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coffeesauce:

"I ett uttalande berättar Dena att inga spel blir portar från Nintendos stationära och handhållna spelkonsoler, utan att samtliga speltitlar ur partnerskapet blir originella och anpassade för smarta, mobila enheter. "

Eller tolkade jag det fel?

Bara för att dom inte kloner ett befintligt spel kan dom fortfarande skapa ett nytt med befintliga karaktärer.

Ta tex Zelda Skyward sword och Zelda spirit tracks. 2 olika plattformar men samma serie.

Permalänk
Medlem

Tycker det var på tiden. Har förutspått detta i flera år. Deras handhållna konsoler har alldeles för liten marknad i dagsläget, de måste skifta över till att producera premium-spel för mobilmarknaden. Finns många exempel där det har lyckats med spelpriser på 50-150kr, tex remakes på Final Fantasy spelen har väl sålt bra vad jag vet på IOS. Tror de framför allt bör satsa på IOS i dagsläget då det är flest betalande användare, men även Windows Mobile och Android borde få stöd, men de måste tänkte till vilken typ av kopieringsskydd de ska ha eller mervärde i äkta versioner.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

om det är någon av de 3 stora konsol ägarna så är ju Nintendo utan tvekan en av de mest intressanta för att se hur de tänker utveckla företaget fram över. Wii u är den enda konsol jag äger för det är den enda som har 60fps och en faktisk intressant spel lösning till skillnad från ps enter number eller Xbone. jag hoppas att star fox och zelda blir bra på wii u skulle vara trevligt med 2 sista bra titlar till konsolen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Tycker det var på tiden. Har förutspått detta i flera år. Deras handhållna konsoler har alldeles för liten marknad i dagsläget, de måste skifta över till att producera premium-spel för mobilmarknaden. Finns många exempel där det har lyckats med spelpriser på 50-150kr, tex remakes på Final Fantasy spelen har väl sålt bra vad jag vet på IOS. Tror de framför allt bör satsa på IOS i dagsläget då det är flest betalande användare, men även Windows Mobile och Android borde få stöd, men de måste tänkte till vilken typ av kopieringsskydd de ska ha eller mervärde i äkta versioner.

Ja för touch/mobilspel är ju verkligen vad "gamers" vill ha?

3DS och Vita är de enda portabla enheter som faktiskt är designade för fungerande spel i dagsläget. Google och Apple får slita bort min knapp och spakförsedda spelkonsol från mina kalla döda händer.

Permalänk
Medlem

Tror detta är Nintendos sista chans. Floppar nästa konsol också lär vi nog inte se fler konsoler från Nintendo i framtiden..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

om det är någon av de 3 stora konsol ägarna så är ju Nintendo utan tvekan en av de mest intressanta för att se hur de tänker utveckla företaget fram över. Wii u är den enda konsol jag äger för det är den enda som har 60fps och en faktisk intressant spel lösning till skillnad från ps enter number eller Xbone. jag hoppas att star fox och zelda blir bra på wii u skulle vara trevligt med 2 sista bra titlar till konsolen.

Zelda och Star Fox kommer garanterat bli bra. Men jag hoppas på att Wii U får iaf 2 år till på sig att utöka sitt spelbibliotek. Nya Metroid-spel, F-Zero, Mega Man, Mario Galaxy mfl +några 3epart som är värda namnet. Sen tror jag de måste lägga om inför nästa gen och lägga sig i prestandanivå med PS och XBOX släppa handhållna konsoler och dra in pengar genom mobila plattformar. Finns stor potential där, kanske kan de leverera välfungerande streamingtjänster från nsäta Wii -> Mobil.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

De släpper mer detaljer nästa år när AMD börjar lätta på informationen om Zen.
Vilket kan betyda ny konsol inom ett par år från nu.

Permalänk
Medlem

Känns ganska säkert att säga att nästa konsol från Nintendo har något med VR att göra.

Permalänk
Medlem

"..utan att samtliga speltitlar ur partnerskapet blir originella och anpassade för smarta, mobila enheter."
Jag tror faktiskt att ordet originella är felanvänt. Något som är originellt är annorlunda, nyskapande etc. Det är givetvis ingenting vi kan förvänta oss bara därför att spelet inte blir en ren portning av ett befintligt spel.

Dessutom, är det inte dags att lägga bort ordet "smarta" nu. Min tv är "smart", min dator är "smart", min mobiltelefon är "smart", min spelkonsol är "smart", min surfplatta är "smart", min mediaspelare är "smart". "Smart" är alltså det normala och därför normalt sett onödigt att nämna.

Permalänk
Avstängd

Jag förmodar att NX kommer att floppa också.

Problemet med Nintendo är att även om dom har en del roliga spel och bra spel så är det för få. Nintendo är en egen liten bubbla och dom har för få titlar och för lite variation. Alla spel är familjegodkända Nintendospel. Dom behöver mer AAA-titlar och mer indietitlar. Mer variationer.

Sen behöver Nintendo göra något mer öppet. Typ som Pandora och Ouya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coffeesauce:

"I ett uttalande berättar Dena att inga spel blir portar från Nintendos stationära och handhållna spelkonsoler, utan att samtliga speltitlar ur partnerskapet blir originella och anpassade för smarta, mobila enheter. "

Eller tolkade jag det fel?

går väl ändå att t.ex. göra ett mario kart för android med samma upplägg som versionen till 3ds fast omarbetat för touch skärm?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Nintendo skulle kunna göra en SEGA bara och sluta med stationära konsoler och sen släppa alla spel och kontrollers cross-plattfrom, det mest optimala.

Permalänk
Avstängd

Nintendo är helt slut. Har själv haft nintendo 8-,16- och 64- bitars Nintendo. Alla dessa 3 var otroligt roliga att spela, riktiga toppspel fanns till dem. Speciellt super nintendo. Resterande Nintendos som kom efteråt var så jävla tråkiga, har inte spelat Wii U men med tanke på att den också floppa så var den nog också tråkig. Att Nintendo nu ska satsa på mobilspel verkar helt pt helvete, förväntar dom att vi ska betala 300 spänn för att knappa på spelet på mobilen? Fixar de inte till de med NX så kommer Nintendo gå åt helvete, vilket är jävligt synd.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Hoppas på NX. Jag se gärna att de vågar ta ut svängarna rejält så vi slipper klen-varianter likt XB1 och PS4.

Kommer inte hända. Det är en specialbyggd PC. Antingen blir den relativt klen och relativt billig eller så blir den kraftig och svindyr. Nintendo lär inte bygga en konsol som kostar 8000 kr utan de lär ligga kvar runt 4000 kr och då blir det ungefär samma prestanda som de andra i nuvarande generation. Det går inte att magiskt trolla fram prestanda från ingenstans. Om nu inte Nintendo ska subventionera halva kostnaden för konsolerna vilket inte heller kommer hända som marknaden ser ut nu.

Sen förstår jag inte varför alla ska ha så mycket prestanda. Just Nintendo har ju visat att de vet hur man gör sjukt snygga spel utan att det kräver extremt mycket prestanda då de arbetar mer med intressant estetisk snarare än att dyka djupare ner i the uncanny valley som de andra. Alla andra borde lära sig av Nintendo.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Tycker det var på tiden. Har förutspått detta i flera år. Deras handhållna konsoler har alldeles för liten marknad i dagsläget, de måste skifta över till att producera premium-spel för mobilmarknaden. Finns många exempel där det har lyckats med spelpriser på 50-150kr, tex remakes på Final Fantasy spelen har väl sålt bra vad jag vet på IOS. Tror de framför allt bör satsa på IOS i dagsläget då det är flest betalande användare, men även Windows Mobile och Android borde få stöd, men de måste tänkte till vilken typ av kopieringsskydd de ska ha eller mervärde i äkta versioner.

Nintendo 3DS har sålt över 215 miljoner enskilda spel (antagligen endast fysiska spel inkluderat) alla vilka Nintendo tar en plattformsägaravgift på. Många av miljonsäljarna på plattformen är också Nintendo spel på vilka Nintendo tar hela vinsten. 3DS-spelen i sig kostar också betydligt mer än mobilspel, vilket innebär större inkomster för Nintendo. Du tror seriöst att Nintendo ist ska migrera till en plattform som dom inte äger själva, där dom får betala en licensavgift på varje sålt spel till ett annat företag och detta på en plattform där dom dyraste spelen kostar runt 100kr (vilket är extremt premium), att jämföra med ett vanligt 3DS spel som kostar ca 400kr och fortfarande kan sälja miljoner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

"..utan att samtliga speltitlar ur partnerskapet blir originella och anpassade för smarta, mobila enheter."
Jag tror faktiskt att ordet originella är felanvänt. Något som är originellt är annorlunda, nyskapande etc. Det är givetvis ingenting vi kan förvänta oss bara därför att spelet inte blir en ren portning av ett befintligt spel.

Dessutom, är det inte dags att lägga bort ordet "smarta" nu. Min tv är "smart", min dator är "smart", min mobiltelefon är "smart", min spelkonsol är "smart", min surfplatta är "smart", min mediaspelare är "smart". "Smart" är alltså det normala och därför normalt sett onödigt att nämna.

Smart är ett ord man sätter på saker när man gjort dem dumma för dumma människor. För att något ska vara "smart" så sätter de ett dumt begränsande interface som ska vara så idiotsäkert att det blir säkert idiotiskt. Möjligheter och flexibilitet plockas bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Nintendo skulle kunna göra en SEGA bara och sluta med stationära konsoler och sen släppa alla spel och kontrollers cross-plattfrom, det mest optimala.

De skulle tappa allt inflytande om de gjorde det. Nintendo har alltid varit ett experimenterande företag. Gamepad hade knappast blivit verklighet om de bara tillverkade spel till Sony och Microsofts konsoler. Nintendo kommer att förbli självständig under många år framåt. Även om det går skit för dem just nu så är det Nintendo som har störst förutsättningar för att kunna klara av en ny generation.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Kommer inte hända. Det är en specialbyggd PC. Antingen blir den relativt klen och relativt billig eller så blir den kraftig och svindyr. Nintendo lär inte bygga en konsol som kostar 8000 kr utan de lär ligga kvar runt 4000 kr och då blir det ungefär samma prestanda som de andra i nuvarande generation. Det går inte att magiskt trolla fram prestanda från ingenstans. Om nu inte Nintendo ska subventionera halva kostnaden för konsolerna vilket inte heller kommer hända som marknaden ser ut nu.

Sen förstår jag inte varför alla ska ha så mycket prestanda. Just Nintendo har ju visat att de vet hur man gör sjukt snygga spel utan att det kräver extremt mycket prestanda då de arbetar mer med intressant estetisk snarare än att dyka djupare ner i the uncanny valley som de andra. Alla andra borde lära sig av Nintendo.

Mja. Jag är väl kvar i en tidsålder där konsolerna spöade skiten ur vilken monster-PC som helst, till ett acceptabelt pris, och det är lite det jag vill tillbaks till. Så att jag som PC-spelare slipper bli "begränsad" av konsolernas sävlighet.

Som exempel så var ju varken PS2 eller PS3 särskilld dyra när de kom, med tanke på vad man fick, men de var ändå bättre än PC.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Porta gamla NES titlar till mobil borde väl funka hur bra som helst?
Skulle själv köpa Mario 1 om de fanns till mobben

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Mja. Jag är väl kvar i en tidsålder där konsolerna spöade skiten ur vilken monster-PC som helst, till ett acceptabelt pris, och det är lite det jag vill tillbaks till. Så att jag som PC-spelare slipper bli "begränsad" av konsolernas sävlighet.

Som exempel så var ju varken PS2 eller PS3 särskilld dyra när de kom, med tanke på vad man fick, men de var ändå bättre än PC.

Ja och teknikutvecklingen har gått framåt på 20 år. Teknikmarknaden är en helt annan idag och det du och många andra nostalgiker drömmer om är idag omöjligt. PS3 var kraftigt subventionerad av Sony när den släpptes och det höll på att gå åt skogen. Sony gick ut med att de inte skulle sälja PS4 med förlust vilket de delvis backade på. De subventionerar den lite men har för mig att det räcker med ett spel och en extra handkontroll för att de ska börja gå med vinst vilket är rätt rimligt. Efter ekonomiska kriser och sviktande konsolmarknad så är ingen korkad nog att gå in och subventionera konsolen så kraftigt. Det vore ekonomsikt självmord från Nintendos sida.

Sen har ju PC-prestandan sprungit iväg all världens väg också. Det går inte att konkurrera med x86 idag så det finns två alternativ för CPU och det är Intel och AMD. Intel brukar inte jobba så nära andra företag. Det är ju bara med Atom som de kört ett djupare sammarbete med specialbyggda kretsar och det är bara för att de behöver slå sig in på den mobila marknaden. Vill Nintendo ha deras big core lär de få köpa loss vanliga mobila kretsar eller i3-or eller nåt. AMD jobbar med specialkretsar som vi sett. När det gäller grafik så är det AMD eller Nvidia som gäller. Eftersom AMD kan erbjuda både grafik och processorprestanda samtidigt så är det ju det naturliga valet. Då blir prestandan i praktiken begränsad till vad AMD kan erbjuda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Sen förstår jag inte varför alla ska ha så mycket prestanda. Just Nintendo har ju visat att de vet hur man gör sjukt snygga spel utan att det kräver extremt mycket prestanda då de arbetar mer med intressant estetisk snarare än att dyka djupare ner i the uncanny valley som de andra. Alla andra borde lära sig av Nintendo.

Just nu räcker inte Nintendos egna spel att bära en egen konsol ekonomiskt. Divisionen blir en förlustaffär.

Om de vill göra en ny konsol, då har de två alternativ:
1) AMD-baserad konsol med liknande prestanda som PS4/XB1 men med egna ideer på andra håll. Risk är att den blir för dyr?
2) En ny billig konsol med en ny gimmick som säljer den, typ som Wii när den kom. Risk för Wii U 2 och ny flopp om inte gimmicken säljer.

Permalänk
Medlem

Jag hade hellre sett att Nintendo vågar testa något nytt i spelen. Vi får väl se hur de ska vända skutan.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Tror detta är Nintendos sista chans. Floppar nästa konsol också lär vi nog inte se fler konsoler från Nintendo i framtiden..

Skickades från m.sweclockers.com

Hade ju mycket med deras marknadsföring på Wii U som gjorde att det blev en flopp. Första Wii sålde ju i över 100 miljoner ex totalt, mer än 360 och PS3.