Butik skickat varor, kräver mer pengar eller retur. Vad gäller? (Löst)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Sen så dömer tingsrätter olika då de som sitter där inte är utbildade (nämndemännen)

Men snälla lilla du, för andra gången, det sitter inga nämndemän och dömer tvistemål.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

TS Stå på dig mot Dustin, dom kan inte kräva pengar i efterhand, strunta i vad hobbyjuridiker som powernet som inte kan lägga fram några som helsta bevis säger, läs fallet om ClickOK och har dustin något mer att säga så kan du hänvisa dom till det domstolsbeslutet.

Permalänk
Medlem

Alltså, förutom PowerNet och nån enstaka individ till så hoppas jag att snittåldern på folk som svarar inte överstiger 15 år. Läs första posten. TS förstod ju att priset inte stämde, det är uppenbart, han tog en rövare och handlade ändå, men det var ju absolut i ond tro. Varför göra det svårare än vad det är bara för att man kan?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Alltså, förutom PowerNet och nån enstaka individ till så hoppas jag att snittåldern på folk som svarar inte överstiger 15 år. Läs första posten. TS förstod ju att priset inte stämde, det är uppenbart, han tog en rövare och handlade ändå, men det var ju absolut i ond tro. Varför göra det svårare än vad det är bara för att man kan?

Det handlar inte om ålder, det handlar om åsikt (vilket än så länge skall vara fritt att få ha i Sverige).

Däremot håller jag med att det är fel när man är säker på att priset är felaktigt satt. Min största anledning till att jag frågade / informerade Dustin är mer för att ev. se hur de löser detta.

Som jag sagt tidigare så är det en gråzon med vad som är "felaktigt satt"-pris och "väldigt billig rea"-pris. Hur ska man kunna veta? Beställer jag en produkt som är riktigt bra pris på i tro om att de kanske fått in ett tillfälligt parti / utförsäljning men sen är priset helt felaktigt, då har jag ändå handlat i "ond tro" enligt leverantören och således kräver produkt i retur alt. mer pengar? Vem har då gjort rätt och vem har gjort fel? Skall kunden ändå "straffas" för detta trots att det är leverantörens fel att priset var felaktigt?

Tror inte detta är ett stort problem som förekommer allt för ofta, men scenariot är ändå väldigt intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxieboy:

Vänd på kalkonen och tänk att du ser dessa minnen för 400 kr som egentligen kostar runt 2000 kronor. När du tryckt köp och skrivit in nummer etc så trycker du på betala. Men du var inte så noga med att kolla priset och det var en bugg som gjorde att du betalde 4000 kronor istället för de 400 som du trodde.

Hade du i det fallet bara accepterat att ni gjort ett avtal och att affären är slutför fastän du betalade det dubbla priset mot vad de egentligen kostar och tio gånger mer än vad du egentligen trodde, så kan du med gott samvete behålla dessa minnen nu. Tycker du dig ha rätt att få tillbaka den summan som du felaktigt har betalat så bör du så klart sköta detta snyggt med företaget nu.

Det behöver inte vara svårare än så!

Snälla.

Han har endast köpt ett par minnen hur i helavärden ska man kunna ha koll på rätt pris ???? Han tyckte det var ett ok pris och beställde. Företaget tyckte det var en ok deal och skickade produkten. Affären är slut......... (om nu affären ångrar sig så är det ett problem för affären inte köparen) Det kan vara dyrt om man inte har koll både som köpare och säljare.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Det handlar inte om ålder, det handlar om åsikt (vilket än så länge skall vara fritt att få ha i Sverige).

Däremot håller jag med att det är fel när man är säker på att priset är felaktigt satt. Min största anledning till att jag frågade / informerade Dustin är mer för att ev. se hur de löser detta.

Som jag sagt tidigare så är det en gråzon med vad som är "felaktigt satt"-pris och "väldigt billig rea"-pris. Hur ska man kunna veta? Beställer jag en produkt som är riktigt bra pris på i tro om att de kanske fått in ett tillfälligt parti / utförsäljning men sen är priset helt felaktigt, då har jag ändå handlat i "ond tro" enligt leverantören och således kräver produkt i retur alt. mer pengar? Vem har då gjort rätt och vem har gjort fel? Skall kunden ändå "straffas" för detta trots att det är leverantörens fel att priset var felaktigt?

Tror inte detta är ett stort problem som förekommer allt för ofta, men scenariot är ändå väldigt intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Det känns som att många argumenterar från ett barnperspektiv dock, eftersom att hänsyn inte tas till skyldigheter osv, utan bara till vad man har för rättigheter. I detta fallet kan vi se i första posten att det handlar om ond tro, det är solklart, men ändå är det nära 5 sidor med "behåll dom, det är butikens fel, inte ditt". Tycker det känns som ett barnsligt sätt att se på saker och ting. Sen håller jag med dig i stort, det är intressant, men jag tycker inte att kunden straffas på något vis alls faktiskt.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Det känns som att många argumenterar från ett barnperspektiv dock, eftersom att hänsyn inte tas till skyldigheter osv, utan bara till vad man har för rättigheter. I detta fallet kan vi se i första posten att det handlar om ond tro, det är solklart, men ändå är det nära 5 sidor med "behåll dom, det är butikens fel, inte ditt". Tycker det känns som ett barnsligt sätt att se på saker och ting. Sen håller jag med dig i stort, det är intressant, men jag tycker inte att kunden straffas på något vis alls faktiskt.

Straffas var kanske fel ord, men leverantören lägger problemet på kunden fastän att det (i mitt scenario ovan) var leverantörens fel. Hade jag handlat något i god tro precis som jag skrev så hade jag blivit väldigt irriterad och arg på leverantören som då kräver saker av mig fastän att allt fel ligger hos dem.

Självklart förstår jag leverantörens situation men att kräva saker av kunder i efterhand är PR-mässigt självmord. Jag har aldrig hört att Dustin kört med efterkrav tidigare och det skulle kunna hända vem som helst som hittat en rabatterad produkt i deras sortiment och klickat beställt.

Men allt handlar om den där gråzonen. Sen är det en rätt stor skopa fråga om moral.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Fast leverantören kräver i detta fallet ingenting alls. TS kan ju bara låta bli att hämta ut minnena, så går dom tillbaka och ingen har drabbats av något eller krävts på något. Sen ligger inte allt fel hos leverantören i detta fallet heller, då, som tidigare sagt, TS insåg att priset var för lågt men beställde ändå. Jag tror inte dustin har sagt "du måste betala X antal kronor till, eller så får du stå för returfrakten" t.ex.

Det finns ju en del fall av folk som har fått in en massa pengar på sitt bankkonto pga fel hos banken, sen har personerna i fråga satt sprätt på dessa innan felet uppdagats. Tycker du att personerna i dessa fall handlat rätt, och bankerna fel, när dessa kräver personerna i fråga på pengarna i efterhand?

Men jag håller med dig om det sista, det är en gråzon och det handlar om moral, därför är det enda rätta i detta fallet att antingen betala mellanskillnaden (kanske kan man få en schysst deal om man gör det, då dustin slipper en del administration) eller bara låta bli att hämta ut, så är det inte mer med det. Just när dessa minnen var fel prissatta så var en hel del andra produkter också fel. Moderkort i 3000-kronorsklassen gick för runt tusenlappen osv, jag hade lätt kunnat beställa och sen sätta mig på tvären, men jag förstod samtidigt mycket väl att priserna var felaktiga och hade aldrig kunnat hävda att jag handlade i god tro, även om det "bara" var mellan 50 och 70% rabatt...

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Fast leverantören kräver i detta fallet ingenting alls. TS kan ju bara låta bli att hämta ut minnena, så går dom tillbaka och ingen har drabbats av något eller krävts på något. Sen ligger inte allt fel hos leverantören i detta fallet heller, då, som tidigare sagt, TS insåg att priset var för lågt men beställde ändå. Jag tror inte dustin har sagt "du måste betala X antal kronor till, eller så får du stå för returfrakten" t.ex.

Det finns ju en del fall av folk som har fått in en massa pengar på sitt bankkonto pga fel hos banken, sen har personerna i fråga satt sprätt på dessa innan felet uppdagats. Tycker du att personerna i dessa fall handlat rätt, och bankerna fel, när dessa kräver personerna i fråga på pengarna i efterhand?

Men jag håller med dig om det sista, det är en gråzon och det handlar om moral, därför är det enda rätta i detta fallet att antingen betala mellanskillnaden (kanske kan man få en schysst deal om man gör det, då dustin slipper en del administration) eller bara låta bli att hämta ut, så är det inte mer med det. Just när dessa minnen var fel prissatta så var en hel del andra produkter också fel. Moderkort i 3000-kronorsklassen gick för runt tusenlappen osv, jag hade lätt kunnat beställa och sen sätta mig på tvären, men jag förstod samtidigt mycket väl att priserna var felaktiga och hade aldrig kunnat hävda att jag handlade i god tro, även om det "bara" var mellan 50 och 70% rabatt...

Jag pratade om mitt scenario som sagt (som är relevant), inte TS nuvarande läge.

Men nej, hade pengar rullat in på bankkontot hade jag kontaktat banken då det är solklart ett fel som förekommit. Jag drog scenariot om en vara är felaktigt prissatt vs. väldigt rabatterad och det är verkligen inte lika solklart att veta som med att en mystisk summa pengar kommit in på kontot så din liknelse är rätt felaktig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Jag pratade om mitt scenario som sagt (som är relevant), inte TS nuvarande läge.

Men nej, hade pengar rullat in på bankkontot hade jag kontaktat banken då det är solklart ett fel som förekommit. Jag drog scenariot om en vara är felaktigt prissatt vs. väldigt rabatterad och det är verkligen inte lika solklart att veta som med att en mystisk summa pengar kommit in på kontot så din liknelse är rätt felaktig.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast TS insåg ju i detta fallet att det var för billigt, så det är inte en felaktig liknelse med det här fallet, men visst finns det hypotetiska fall där man inte vet om det bara var billigt eller felaktigt pris, men det kanske är en diskussion för en annan tråd isåfall?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Fast TS insåg ju i detta fallet att det var för billigt, så det är inte en felaktig liknelse med det här fallet, men visst finns det hypotetiska fall där man inte vet om det bara var billigt eller felaktigt pris, men det kanske är en diskussion för en annan tråd isåfall?

Nej det har du helt rätt i, i TS fall är din liknelse korrekt. Ja jag började fundera på att starta en tråd om det då mina frågor kring ärendet är mer av allmän natur. Kände dock att diskussionen antagligen skulle bli lite som i denna tråden, två sidor med olika åsikter och ingen som kommer fram till något konkret. I denna tråden kanske man (förhoppningsvis?) kan få lite insyn i Dustins rutiner gällande detta (OM de nu svarar).

Men jag släpper detta, jag tror vi tycker rätt lika men att jag är mer intresserad av situationen ur det allmäna perspektivet. Oavsett följer jag tråden för att se om Dustin svarar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Alltså, förutom PowerNet och nån enstaka individ till så hoppas jag att snittåldern på folk som svarar inte överstiger 15 år. Läs första posten. TS förstod ju att priset inte stämde, det är uppenbart, han tog en rövare och handlade ändå, men det var ju absolut i ond tro. Varför göra det svårare än vad det är bara för att man kan?

Som sagt, ond tro är inte applicerbart i detta fallet.
Anledning, jo det är butiken själv som godkänt ordern och och "aktiverat" avtalet med kunden.
Ond tro kan det endast bli om man sluter avtal med annan part genom t.ex. ett ombud för denna och man är medveten om felaktigheter.
I detta fallet är är det butiken som sluter avtalet med kunden genom att godkänna orderna och bekräfta denna, kan ju inte sen last över skulden på köparen för att dom själva gjort fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Som sagt, ond tro är inte applicerbart i detta fallet.
Anledning, jo det är butiken själv som godkänt ordern och och "aktiverat" avtalet med kunden.
Ond tro kan det endast bli om man sluter avtal med annan part genom t.ex. ett ombud för denna och man är medveten om felaktigheter.
I detta fallet är är det butiken som sluter avtalet med kunden genom att godkänna orderna och bekräfta denna, kan ju inte sen last över skulden på köparen för att dom själva gjort fel.

För att ett avtal skall komma till så behöver båda parterna "godkänna" och "aktivera" sin del av avtalet. Rätten att häva ett avtal pga ond tro skulle inte finnas om rätten till denna försvann när man har godkänt och accepterat ett avtal. Oavsett avtal och vilka rutiner som har föregåtts när avtalet skapads så kan ond tro appliceras. För att ond tro ska kunna åberopas krävs att ena parten har eller borde ha känt till missförhållandet i avtalet när det tecknades. Man utgår då från den tidpunkt på den part som handlar i ond tro tecknade sin del av avtalet, när butiken tecknar sin del är av mindre vikt.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Dom kan inte kräva att du ska betala fullpris för minnena. Men dom kan faktiskt häva avtalet då dom av misstag satt ett felaktigt pris. Det är deras ansvar och skylldighet att få tillbaka varan, såsom att skicka ett bud och betala dig kostnader för din tid och utgifter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Dom kan inte kräva att du ska betala fullpris för minnena. Men dom kan faktiskt häva avtalet då dom av misstag satt ett felaktigt pris. Det är deras ansvar och skylldighet att få tillbaka varan, såsom att skicka ett bud och betala dig kostnader för din tid och utgifter.

Nu sitter du och skriver saker utan någon som helst hänvisning. Jag tror inte att det stämmer om du läser det jag länkade på föregående sida

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Anta bara för en stund att affären var en bygghandel.
Och att jag köpt 10 säckar cement som jag redan hämtat ut och gjutit en grund utav.

Ska dom då när jag redan förbrukat varan, till det överenskomna och levererade priset, kunna kräva mer pengar? Låter ju helt sjukt.

Edit: sen om det är Dustin så fattar jag inte vad dom gråter över, dom borde vara stora nog att utan problem kunna ta en förlust i storleksordningen ramminnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nu sitter du och skriver saker utan någon som helst hänvisning. Jag tror inte att det stämmer om du läser det jag länkade på föregående sida

Har själv haft en bekant som varit med om en liknande grej fast om en ny motorcykel. Företaget gav han möjlighet att köpa ut mellanskillnaden eller att lämna tillbaka cykeln och få pengarna tillbaka eller ta det via tingsrätten. Men han var ju så säker på sin sak, som många i den här tråden. Han gick till en jurist för råd och fick då rådet att häva köpet med företaget för han skulle förlora i rätten ialf. Nånting om att avtalet kan hävas pga felaktigt pris från firman, köpare i ond tro. Det är mer praxis att detta är så en lag-paragrafer (i domstol beslut). Detta för att företag också måste ha lite skydd mot "mänskliga fel" så att säga, vad vet jag.

Men för all del, låt TS gå upp i rätten om detta så får vi väl se vem som har rätt.

http://www.alltomtv.se/archive/index.php/t-13284.html Uppenbart felaktigt? ARN nekar alltså eftersom priset var uppenbart felaktigt. Samma sak gjorde nämnden i ett fall med en stuguthyrare i Danmark, där en kund bokade en stuga för 2745 kronor för två veckor. Det riktiga priset var 18400 kr. Som van stughyrare borde han ha insett det orimliga priset, ansåg ARN. ”Räcker det inte med att få priset bekräftat? – Nej, inte om resenären är i ond tro, det vill säga att han vet eller borde veta att det är alldeles fel pris. Går jag in i en butik och köper en kostym för 200 kronor som borde kosta 2 000 kronor, har säljaren rätt att korrigera detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Har själv haft en bekant som varit med om en liknande grej fast om en ny motorcykel. Företaget gav han möjlighet att köpa ut mellanskillnaden eller att lämna tillbaka cykeln och få pengarna tillbaka eller ta det via tingsrätten. Men han var ju så säker på sin sak, som många i den här tråden. Han gick till en jurist för råd och fick då rådet att häva köpet med företaget för han skulle förlora i rätten ialf. Nånting om att avtalet kan hävas pga felaktigt pris från firman. Det är mer praxis att detta är så en lag-paragrafer (i domstol beslut). Detta för att företag också måste ha lite skydd mot "mänskliga fel" så att säga, vad vet jag.

Men för all del, låt TS gå upp i rätten om detta så får vi väl se vem som har rätt.

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1200181-cli...
Läs denna tråden så finns där ett case där bolaget förlora.

Samt att jag vet att dustin eller komplett varit med om exakt samma visa tidigare med ett paket med 3 skärmar, grafikkort och skärmstativ väldigt billigt, den som orkar får gärna söka fram tråden/inläggen.

Värt och tänka på är att de ofta säljer av produkter till löjligt låga priser, dustin, komplett och alla andra i denna branschen gör det!

Tar inte ställning om vad som är rätt eller fel, bara att det inte är ett helt uppenbart fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Har själv haft en bekant som varit med om en liknande grej fast om en ny motorcykel. Företaget gav han möjlighet att köpa ut mellanskillnaden eller att lämna tillbaka cykeln och få pengarna tillbaka eller ta det via tingsrätten. Men han var ju så säker på sin sak, som många i den här tråden. Han gick till en jurist för råd och fick då rådet att häva köpet med företaget för han skulle förlora i rätten ialf. Nånting om att avtalet kan hävas pga felaktigt pris från firman, köpare i ond tro. Det är mer praxis att detta är så en lag-paragrafer (i domstol beslut). Detta för att företag också måste ha lite skydd mot "mänskliga fel" så att säga, vad vet jag.

Men för all del, låt TS gå upp i rätten om detta så får vi väl se vem som har rätt.

http://www.alltomtv.se/archive/index.php/t-13284.html Uppenbart felaktigt? ARN nekar alltså eftersom priset var uppenbart felaktigt. Samma sak gjorde nämnden i ett fall med en stuguthyrare i Danmark, där en kund bokade en stuga för 2745 kronor för två veckor. Det riktiga priset var 18400 kr. Som van stughyrare borde han ha insett det orimliga priset, ansåg ARN. ”Räcker det inte med att få priset bekräftat? – Nej, inte om resenären är i ond tro, det vill säga att han vet eller borde veta att det är alldeles fel pris. Går jag in i en butik och köper en kostym för 200 kronor som borde kosta 2 000 kronor, har säljaren rätt att korrigera detta.

Sunkig jurist kan jag tycka. Vad kan man förlora på att gå vidare i rätten och mot förmodan förlora? 3-4000:-? Känns som att det kan vara värt det. Och en intressant fråga för alla parter och oss andra, att få svar på.

Nu är inte resten ett svar på citatet
-------------------------

Som jag sagt tidigare måste skillnaden vara så stor att ingen som helst tvekan finns att vilken myndig individ som helst, lätt, ska förstå att priset inte bara är billigt, utan fel.
Det är så oerhört långt dit.

2745/18400 är 15% och då börjar vi närma oss en zon där det åtminstone kan börja diskuteras. Själv skulle jag säga att 10% borde vara en generell övre gräns, men det är bara en uppskattning jag gör.

Sen kan det såklart variera med vad det gäller för typ av produkt. När det handlar om tex nytillverkade bilar kan man tänka sig att det råder en större kunskap runt ett normalt lägsta pris. Men då blir det också en bedömning från fall till fall. Men just bilförsäljare har nog koll på sina kronor.

Nej, man måste som konsument ha rätt att slå till på bra priser. Det är absolut inte otänkbart att leverantörer ger låga inköpspriser och att dessa räknas om automatiskt hos butiken (så de fortfarande tar samma marginal och därmed går plus) och att man får skynda sig att beställa produkten innan marknaden gör vad marknaden ska, nämligen att maximera vinsten för företaget. Kanske har man inte råd. Kanske har man inte behovet av produkten just nu. Men man har rätt att beställa PGA att det är BILLIGT. Det är inte samma sak som ond tro eller att man är girig/snål, som många bestämt verkar påstå att TS är.

Om det är viktigt att pracka på andra moral så kan man ju börja i toppen. Hos dem som drar in miljarder. Inte för att Dustin eller andra aktörer i branschen har det så lätt. Men det finns ingen anledning att gå omvägar för att hitta fel på oss konsumenter. Vi borde hålla ihop så gott det går tycker jag.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Har själv haft en bekant som varit med om en liknande grej fast om en ny motorcykel. Företaget gav han möjlighet att köpa ut mellanskillnaden eller att lämna tillbaka cykeln och få pengarna tillbaka eller ta det via tingsrätten. Men han var ju så säker på sin sak, som många i den här tråden. Han gick till en jurist för råd och fick då rådet att häva köpet med företaget för han skulle förlora i rätten ialf. Nånting om att avtalet kan hävas pga felaktigt pris från firman, köpare i ond tro. Det är mer praxis att detta är så en lag-paragrafer (i domstol beslut). Detta för att företag också måste ha lite skydd mot "mänskliga fel" så att säga, vad vet jag.

Men för all del, låt TS gå upp i rätten om detta så får vi väl se vem som har rätt.

http://www.alltomtv.se/archive/index.php/t-13284.html Uppenbart felaktigt? ARN nekar alltså eftersom priset var uppenbart felaktigt. Samma sak gjorde nämnden i ett fall med en stuguthyrare i Danmark, där en kund bokade en stuga för 2745 kronor för två veckor. Det riktiga priset var 18400 kr. Som van stughyrare borde han ha insett det orimliga priset, ansåg ARN. ”Räcker det inte med att få priset bekräftat? – Nej, inte om resenären är i ond tro, det vill säga att han vet eller borde veta att det är alldeles fel pris. Går jag in i en butik och köper en kostym för 200 kronor som borde kosta 2 000 kronor, har säljaren rätt att korrigera detta.

Finns precis likadana fall där priset varit 5000 istället för 8000 och det gick igenom och kunden fick rätt för det var inte "uppenbart" fel. Så det är inte så svart på vitt som du får det att låta som

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Sunkig jurist kan jag tycka. Vad kan man förlora på att gå vidare i rätten och mot förmodan förlora? 3-4000:-? Känns som att det kan vara värt det. Och en intressant fråga för alla parter och oss andra, att få svar på.

Nu är inte resten ett svar på citatet
-------------------------

Som jag sagt tidigare måste skillnaden vara så stor att ingen som helst tvekan finns att vilken myndig individ som helst, lätt, ska förstå att priset inte bara är billigt, utan fel.
Det är så oerhört långt dit.

2745/18400 är 15% och då börjar vi närma oss en zon där det åtminstone kan börja diskuteras. Själv skulle jag säga att 10% borde vara en generell övre gräns, men det är bara en uppskattning jag gör.

Sen kan det såklart variera med vad det gäller för typ av produkt. När det handlar om tex nytillverkade bilar kan man tänka sig att det råder en större kunskap runt ett normalt lägsta pris. Men då blir det också en bedömning från fall till fall. Men just bilförsäljare har nog koll på sina kronor.

Nej, man måste som konsument ha rätt att slå till på bra priser. Det är absolut inte otänkbart att leverantörer ger låga inköpspriser och att dessa räknas om automatiskt hos butiken (så de fortfarande tar samma marginal och därmed går plus) och att man får skynda sig att beställa produkten innan marknaden gör vad marknaden ska, nämligen att maximera vinsten för företaget. Kanske har man inte råd. Kanske har man inte behovet av produkten just nu. Men man har rätt att beställa PGA att det är BILLIGT. Det är inte samma sak som ond tro eller att man är girig/snål, som många bestämt verkar påstå att TS är.

Om det är viktigt att pracka på andra moral så kan man ju börja i toppen. Hos dem som drar in miljarder. Inte för att Dustin eller andra aktörer i branschen har det så lätt. Men det finns ingen anledning att gå omvägar för att hitta fel på oss konsumenter. Vi borde hålla ihop så gott det går tycker jag.

Skrivet av Lagerlöf:

Finns precis likadana fall där priset varit 5000 istället för 8000 och det gick igenom och kunden fick rätt för det var inte "uppenbart" fel. Så det är inte så svart på vitt som du får det att låta som

Det handlar ju om man köpt i god tro. I detta fall kan han gå fri eller få lämna tillbaka produkten vi vet inte eftersom fallet inte har prövats en. Men vad jag kan förstå så har han inte köpt dom i god tro.

Känns också som att Dustin har mer att förlora på att dra detta i en tvist för en såpass liten summa , men varför uppmuntrar ni till att inte göra rätt för sig?

Permalänk
Medlem

Jag har inte lusläst alla poster men jag kan i alla fall från första posten inte se att TS bekräftar att han visste att det var en felskrivning när han beställde minnena. Han tyckte säkerligen att det var ett lågt pris och en riktigt bra deal men mellan beställningen och att han har gjort posten så har han fått mer information, nämligen att affären bekräftat att det var ett felaktigt pris. Det kan vara anledningen till att han har skrivit spm han har gjort. Han har (eventuellt) endast handlat i ond tro om han har vetat (eller starkt misstänkt antar jag) att det är en felskrivning och sen utnyttjat det.

Givetvis mycket möjligt att han har handlat i ond tro här men det kan vi inte säga ifrån den informationen vi fått (i alla fall ifrån första posten). Det är lågt pris men det är inte orimligt lågt om man jämför med vissa reor etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Det handlar ju om man köpt i god tro. I detta fall kan han gå fri eller få lämna tillbaka produkten vi vet inte eftersom fallet inte har prövats en. Men vad jag kan förstå så har han inte köpt dom i god tro.

Känns också som att Dustin har mer att förlora på att dra detta i en tvist för en såpass liten summa , men varför uppmuntrar ni till att inte göra rätt för sig?

Jag gör tolkningen att TS misstänkte att priset var "fel" i förhållande till vad butiken skulle kunna ta betalt. Jag tolkar det inte som att TS beställer i vetskapen om att butiken kommer att skadas av affären, dvs gå minus.

Att göra rätt för sig handlar om att leva upp till ingångna avtal. Det är ju aktuellt i såna här tider - politiskt menar jag.

Det jag främst tänker på är att konsumenten förväntas leva upp till ingångna avtal, annars straffas den.

Men också att man i det långa loppet alltid ska kunna lita på att sagt pris gäller. Det kan absolut ske misstag och därför finns regler omkring det.

Det fungerar inte om man alltid måste tänka på butikens bästa när man går runt och handlar. Om jag väljer leverpastej baserat på priset som står på hyllan och priset sedan ändras i kassan, så att jag måste gå tillbaks till hyllan och göra om beslutsprocessen - kommer jag tröttna. Hinner jag hem först och de ska komma och hämta min pastej precis när jag ska käka mig macka - kommer jag tröttna och bli förbannad. Detta funkar så länge enbart en butik gör det, då kan jag välja handla någon annan stans. Men i förlängningen............ har jag inte det valet.

Ännu konstigare blir det när det kommer till second hand-butiker som drivs som företag. Eller ännu värre omkring antikviteter. Hela grejen går ju ut på att hitta fynd.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
SpelClockers

Om det skulle vara rätt att lägga ut varor för en summa och sedan kräva mer pengar i efterhand så skulle vi se en massiv prisdumpning på många mindre seriösa butiker där dom sedan kräver mer pengar av beställaren i efterhand.
Butiken har flera steg där dom borde upptäckt eventuellt fel, Lägger upp varan för försäljning, Tar emot beställningen, Packar beställningen, Skickar paket med beställningsbekräftelse så jag anser att dom haft sina chanser att göra rätt om det skulle vara ett felaktigt pris.

Från att varan är betalad OCH packad skickad med orderbekräftelse så är avtalet skrivet. Det är iallafall vad jag tycker och tydligen även tingsrätten.

Skrivet av PowerNet:

...
Och denna tråden är bara ytterligare en i raden av alla där köpare hänger ut företag för att "de gjort fel", vilket i de flesta fallen visar sig att det är köparen som haft / gjort fel.
...

TS frågar hur man ska göra vid ett mycket ovanligt ärende. Inga namn eller på något sätt identitet på butiken har angivits utan det enda som gjorts är att hänvisade till några rader av avtal från butiken, varpå DU såg möjligheten att hänga ut butiken för att skapa argument mot trådskaparen. Så den som hänger ut butiken i detta fall är DU och ingen annan.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Man kan bara gå så långt som till sig själv när det gäller en sådan här händelse. Vad skulle ni själva göra?
Jag vet vad jag skulle göra, skicka tillbaka minnena och få pengarna tillbaka och vänta med att köpa nya då det inte var akut.

Om folk vill försöka få rätt i tingsrätten, hålla på med långdragna processer och gud allt möjligt så låt dem då göra det, men det här är ett par minnen för kanske ett par hundringar vilket inte är värt besväret.

Bara släpp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Men snälla lilla du, för andra gången, det sitter inga nämndemän och dömer tvistemål.

det gör det visst det, dock gällde tvisten jag var inblandad i ett par miljoner och inte ett par hundralappar

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Man kan bara gå så långt som till sig själv när det gäller en sådan här händelse. Vad skulle ni själva göra?
Jag vet vad jag skulle göra, skicka tillbaka minnena och få pengarna tillbaka och vänta med att köpa nya då det inte var akut.

Om folk vill försöka få rätt i tingsrätten, hålla på med långdragna processer och gud allt möjligt så låt dem då göra det, men det här är ett par minnen för kanske ett par hundringar vilket inte är värt besväret.

Bara släpp det.

Vem är det som bestämmer vem som ska "hålla på med långdragna processer"? I mina ögon är det butiken som gör det valet, I dina ögon är det kunden.

Med samma argument kan jag kräva dig på någon ägodel du inte behöver akut just nu. Annars kommer en faktura. Och du väljer då att skicka den till mig istället för att du ska få rätt i tingsrätten (eftersom jag inte har någon chans).

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Anta bara för en stund att affären var en bygghandel.
Och att jag köpt 10 säckar cement som jag redan hämtat ut och gjutit en grund utav.

Ska dom då när jag redan förbrukat varan, till det överenskomna och levererade priset, kunna kräva mer pengar? Låter ju helt sjukt.

Edit: sen om det är Dustin så fattar jag inte vad dom gråter över, dom borde vara stora nog att utan problem kunna ta en förlust i storleksordningen ramminnen

Fast nu var det fel pris på väldigt många produkter i sortimentet, hade det handlat om en beställning på ett par ramminnen så hade det förmodligen fått passera, men varken du eller jag eller nån annan här har en aning om hur många beställningar vi snackar om och hur mycket pengar det innebär i slutändan. Vad händer då med alla andra beställningar, om dustin släpper igenom denna? Nej, det är nog bäst att antingen släppa igenom alla köpen, eller häva alla köpen.

Sen när folk börjar snacka om procentsatser och skit hit och dit...det är ju helt irrelevant. En fabriksny bil, säg random volvo har ett listpris på 500000. Det blir fel och den listas för 250000 hos en försäljare...är detta då inte uppenbart felaktigt, för att det bara rör sig om 50% rabatt? Jag såg att t.ex ett Gigabyte G1 Sniper såldes för strax över 400 spänn under tiden det var fel i dustins priser, jämförde med prisjakt där det låg runt 1500 om jag minns rätt. 30% av normalpriset kanske, det var helt uppenbart att det hade smugit sig in ett fel där med. Hade vi däremot snackat ett utgånget moderkort från 2012 så hade det inte varit lika uppenbart, men det gör vi ju inte, och vi pratar inte ddr2-minnen som butiken vill bli av med.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Fast nu var det fel pris på väldigt många produkter i sortimentet, hade det handlat om en beställning på ett par ramminnen så hade det förmodligen fått passera, men varken du eller jag eller nån annan här har en aning om hur många beställningar vi snackar om och hur mycket pengar det innebär i slutändan. Vad händer då med alla andra beställningar, om dustin släpper igenom denna? Nej, det är nog bäst att antingen släppa igenom alla köpen, eller häva alla köpen.

Sen när folk börjar snacka om procentsatser och skit hit och dit...det är ju helt irrelevant. En fabriksny bil, säg random volvo har ett listpris på 500000. Det blir fel och den listas för 250000 hos en försäljare...är detta då inte uppenbart felaktigt, för att det bara rör sig om 50% rabatt? Jag såg att t.ex ett Gigabyte G1 Sniper såldes för strax över 400 spänn under tiden det var fel i dustins priser, jämförde med prisjakt där det låg runt 1500 om jag minns rätt. 30% av normalpriset kanske, det var helt uppenbart att det hade smugit sig in ett fel där med. Hade vi däremot snackat ett utgånget moderkort från 2012 så hade det inte varit lika uppenbart, men det gör vi ju inte, och vi pratar inte ddr2-minnen som butiken vill bli av med.

Jag tycker inte att det är irrellevant. Och nej 250 000 på 500 000 är inte uppenbart för alla. För alla med intresse ja, för de flesta med lite koll ja, men inte alla.
Men det blir relevant först när man konstaterar att ingångna avtal faktiskt kan brytas. Detta skulle jag vilja ha belägg på. De exempel som kommit upp här i tråden saknar många detaljer.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Alla ni som tycker det är rätt av butiken att häva ett köp EFTER att leverans skett. Hur vill ni egentligen att världen skall se ut? Kan man inte lita på att de saker man köper och fått levererade har det pris man betalat faller hela handelssystemet. Hur långt efter köpets fullbordande tycker ni att butiken skall komma och kräva extrabetalt? Ni som säger att lagen ger företaget stöd, visa gärna en källa som säger att företaget har denna rätt EFTER leverans. Om det skulle fungera skulle vi ha väldiga problem om det gällde förbrukningsvaror. Säg att jag köper en rulle Cat 6 kabel som jag använder, 2 dagar senare kommer butiken och säger att priset var fel och vill nu ha 1000 kr extra. Om det är som ni vill kan vi konstantera att ingen bör våga köpa förbrukningsvaror alls eftersom företagen har laglig rätt att kräva mer betalt i efterhand.

Det är ju helt okej om Dustin kontaktat TS innan de skickade paketet och sagt "Oj, vi hade problem och kan tyvärr inte leverera din order". Men nu har de dessutom skickat ut varan till TS och således är affären avslutad. Det Dustin borde göra är att sparka den inkompetenta delen av personalen de har och upprätta rutiner som fångar dessa fel tidigare.