Permalänk
Medlem

Gamla eller nya MacBook PRO?

hej,
Jag har nyligen beställt den gamla modellens MacBook PRO för 10,999 (retina, 8gig, 128 flash) och undrar om detta var ett bra beslut, nu när den nya modellen är ute. Bör ja ångra köpet och beställa den nya varianten? På sikt skulle de nya funktionerna och utrustningen i MBP vara värt de extra 2 tusen som ja skulle betala för den tror ni?

Visserligen har ju inte os:ET uppdaterat för prestandan än så vitt ja vet, så det är inte helt klart vad man betalar för på den fronten. Vilket fall som helst, vad ni tror? Jag spelar inte så extra grafik är nog inte lönt, men kommer den gamla MBP hållas stark i några år framöver? Snabbare / nytt tangentbord och processor är som lockar. Och har hört en den skräckhistorier om hur gamla Apple modeller åldras

MvH,
Carl Dencker

Permalänk
Skrivet av ciazo:

hej,
Jag har nyligen beställt den gamla modellens MacBook PRO för 10,999 (retina, 8gig, 128 flash) och undrar om detta var ett bra beslut, nu när den nya modellen är ute. Bör ja ångra köpet och beställa den nya varianten? På sikt skulle de nya funktionerna och utrustningen i MBP vara värt de extra 2 tusen som ja skulle betala för den tror ni?

Visserligen har ju inte os:ET uppdaterat för prestandan än så vitt ja vet, så det är inte helt klart vad man betalar för på den fronten. Vilket fall som helst, vad ni tror? Jag spelar inte så extra grafik är nog inte lönt, men kommer den gamla MBP hållas stark i några år framöver? Snabbare / nytt tangentbord och processor är som lockar. Och har hört en den skräckhistorier om hur gamla Apple modeller åldras

MvH,
Carl Dencker

Tycker du borde avbeställa

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciazo:

hej,
Jag har nyligen beställt den gamla modellens MacBook PRO för 10,999 (retina, 8gig, 128 flash) och undrar om detta var ett bra beslut, nu när den nya modellen är ute. Bör ja ångra köpet och beställa den nya varianten? På sikt skulle de nya funktionerna och utrustningen i MBP vara värt de extra 2 tusen som ja skulle betala för den tror ni?

Visserligen har ju inte os:ET uppdaterat för prestandan än så vitt ja vet, så det är inte helt klart vad man betalar för på den fronten. Vilket fall som helst, vad ni tror? Jag spelar inte så extra grafik är nog inte lönt, men kommer den gamla MBP hållas stark i några år framöver? Snabbare / nytt tangentbord och processor är som lockar. Och har hört en den skräckhistorier om hur gamla Apple modeller åldras

MvH,
Carl Dencker

Med tanke på att billigaste macbook pro med retinaskärm kostar 15000 idag så tycker jag du skall behålla den du beställt. Prestandaskillnaden är minimal och priset är bra mycket högre

Permalänk
Inaktiv

Att gamla modeller åldras så som du säger vet jag inte. Sitter på en macbook aluminium från 2008 som fungerar utmärkt. Den nya modellen har väl heller inte nytt tangentbord utan ny trackpad och cpu. Batteritiden är längre och bara det gör att jag tycker du ska avbeställa. Den datorn du bestållt får de allt rea ut..

Om du kan få den för 2000kr mer. Därefter går väl smärtgränsen.

Permalänk
Medlem

Batteritiden skiljer 1 timme, något snabbare CPU och SSD, ny trackpad är det som skiljer. Är det värt 4000 kr kan bara du själv svara på

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av matte70:

Batteritiden skiljer 1 timme, något snabbare CPU och SSD, ny trackpad är det som skiljer. Är det värt 4000 kr kan bara du själv svara på

Han skrev ju att det bara skiljde 2000kr. Skiljer det verkligen så mycket? JAg tror dig men då har TS kollat fel?

Permalänk

Köpte nyligen en retina 13" ny för 9990kr, hade den nya funnits hade jag nog ändå valt att ta den äldre.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Köpte nyligen en retina 13" ny för 9990kr, hade den nya funnits hade jag nog ändå valt att ta den äldre.

Vars fick du tag i den för det priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciazo:

hej,
Jag har nyligen beställt den gamla modellens MacBook PRO för 10,999 (retina, 8gig, 128 flash) och undrar om detta var ett bra beslut, nu när den nya modellen är ute. Bör ja ångra köpet och beställa den nya varianten? På sikt skulle de nya funktionerna och utrustningen i MBP vara värt de extra 2 tusen som ja skulle betala för den tror ni?

Visserligen har ju inte os:ET uppdaterat för prestandan än så vitt ja vet, så det är inte helt klart vad man betalar för på den fronten. Vilket fall som helst, vad ni tror? Jag spelar inte så extra grafik är nog inte lönt, men kommer den gamla MBP hållas stark i några år framöver? Snabbare / nytt tangentbord och processor är som lockar. Och har hört en den skräckhistorier om hur gamla Apple modeller åldras

MvH,
Carl Dencker

Skrivet av matte70:

Med tanke på att billigaste macbook pro med retinaskärm kostar 15000 idag så tycker jag du skall behålla den du beställt. Prestandaskillnaden är minimal och priset är bra mycket högre

Priset ligger på 10990 - 11490, inte 15k!

Vilken hade du tänkt beställa? Det är ingen större skillnad om du jämför komponenterna mellan de nyare och äldre versionerna. Den datorn du har köpt har legat nere på 9995kr vid flera tillfällen de senaste månaderna.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av puwerpling:

Vars fick du tag i den för det priset?

Elgiganten mellandagsrea

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiftyNips:

Priset ligger på 10990 - 11490, inte 15k!

Vilken hade du tänkt beställa? Det är ingen större skillnad om du jämför komponenterna mellan de nyare och äldre versionerna. Den datorn du har köpt har legat nere på 9995kr vid flera tillfällen de senaste månaderna.

Det du länkar till är gamla mbp. Den nya broadwell versionen (lättast att se på att det är Iris 6100 grafikkrets istället för 5100) kostar betydligt mer:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3039934

Permalänk
Medlem
Skrivet av löparn:

Det du länkar till är gamla mbp. Den nya broadwell versionen (lättast att se på att det är Iris 6100 grafikkrets istället för 5100) kostar betydligt mer:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3039934

Ja? Jag länkade till den eftersom att TS hade beställt just den modellen. Det inte värt att gå upp 3000kr för att få en dator med i princip samma prestanda och battertid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Att gamla modeller åldras så som du säger vet jag inte. Sitter på en macbook aluminium från 2008 som fungerar utmärkt. Den nya modellen har väl heller inte nytt tangentbord utan ny trackpad och cpu. Batteritiden är längre och bara det gör att jag tycker du ska avbeställa. Den datorn du bestållt får de allt rea ut..

Om du kan få den för 2000kr mer. Därefter går väl smärtgränsen.

Nä, skulle snarare säga tvärt om. För mig som har typ 250 resdagar per år med datorn (konsult, främst kortare resor) så har mina 3 senaste datorer varit just MacBook Pro TROTS att jag i princip bara kör Windows. Det är helt enkelt det enda som håller i längden. När det nu är dags att uppgradera tycker jag dock att PC tillverkarna kommit närmare helt klart, då även med viss hänsyn tagit till att Windows på Mac fortfarande är sämre än OSX på en Mac men numera fungerar Bootcamp faktiskt riktigt bra.

Med det sagt så lyckades jag faktiskt böja en MacBook Pro 2008 så att hela underdelen blev bananformad. De 2 efterföljarna är dock snudd på i nyskick, med undantag för en del chips och liknande i tangentbordet