Nybörjare lost i nätaggsdjungeln

Permalänk
Medlem

Nybörjare lost i nätaggsdjungeln

Sitter och väljer delar till mitt första egetbygge (speldator). Jag har i princip fått ihop alla delar, utom nätagg och chassi.
Just nätaggregaten känns svårast, helt enkelt för att jag inte har några referenser om vad som är bra och inte.

Specifikationer:
Moderkort: Asus Z97-A
CPU: i5 4690k
CPU-fläkt: 212 Evo
RAM: 16 GB (2x8), low profile.
Grafik: GTX 970 (eller möjligen 980)
SSD: Samsung 850 Pro

Optisk enhet och W-LAN-enhet kommer även att tillkomma.

Efter en del research och surfande hos olika butiker, så fastnade jag efter ett tag för be quiet! Pure Power L8 (600W).
Dock känns det som att jag mest tog en lite på måfå, som pris- och kvalitetmässigt verkade ligga i mellanklassen. Dessutom verkar 600W vara tillräckligt för en speldator, även om det är i underkanten.
Angående grafik: jag planerar inte att SLI:a, och jag har inte hos någon nätbutik kunnat se några speficikationer vvad för slags pin-portar nätaggen har: gör jag rätt i att utgå från att alla moderna nätagg av mellanklass har åtminstone två 6-pin- och 8pin-ingångar? 970-kortet har t.ex 1x6 pin och 1x8 pin, medans 980 har 2x8. Fast detta är kanske olika hos olika tillverkare?

Verkar be-quiet-agget ovan räcka? Finns det modeller som absolut inte passar alls till ovanstående grafikkort?

Permalänk
Medlem

EVGA G2 750W är mycket bra för sitt pris. Om inte det bästa för sitt pris tom.

Permalänk
Medlem

Seasonic. Har sagt det förr och säger det igen. Det bästa som finns på området, troligtvis också den bästa konsumentelektronikvaran, möjligtvis också de bästa elektronikprodukterna som existerar över huvud taget.

Inga snikserier nånstans. Det kan inte gå fel oavsett vilken modell du väljer ur deras sortiment. Deras platinaserie är rakt igenom awesome, men det finns billigare äldre serier också. Kolla här t ex

Lustigt nog är det i skrivandets stund en reklam för just Seasonic här till höger

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Seasonic. Har sagt det förr och säger det igen. Det bästa som finns på området, troligtvis också den bästa konsumentelektronikvaran, möjligtvis också de bästa elektronikprodukterna som existerar över huvud taget.

Inga snikserier nånstans. Det kan inte gå fel oavsett vilken modell du väljer ur deras sortiment. Deras platinaserie är rakt igenom awesome, men det finns billigare äldre serier också. Kolla här t ex

Lustigt nog är det i skrivandets stund en reklam för just Seasonic här till höger

SuperFlower är också rätt heta, i klass med Seasonic. EVGA G2 750 är ett SuperFlower agg.

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&... jonnyGURU testar G2.

Permalänk
Medlem

Ska du inte köra flera grafikkort (SLI/CF) så klarar du dig bra på ett nätagg kring 450 - 600W.
Ska du nu köpa nytt så ta minst 80plus Guld.. så vet du att designen är ny och fräsch (relativt) och modern.
Vill du undvika kabelhärva så med fördel ett (semi-)modulärt..

Fractal Design Edison-aggen är byggda av Seasonic (OEM) och är deras G-serie.. Var nån typ inet eller netononet som hade bra priser på dom.
Annars XFX XTR, Antec Edge.. EVGA G2 är jättebra, men kanske lite overkill (750W och uppåt). Finns ett CM V700 också, lite overkill det med..

Här några du kan titta på: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2858002,2858003,2768815,...

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Håller med talarna ovan när det gäller kvalitet. Man ska ej skippa på detta.

Men folk här överdimensionerar också sina PSUer till att driva 2 maskiner, med överklockning och nog med kraft över att driva kylskåpspumpen...
750W kvalitetsagg är nog till att driva denna datorn, 2x om.

Hellre ett 500W kvalitet, än 750W skräp, utan tvekan dock.
Men om han nu sitter på ett så strömsnålt GPU som 970/980, som alla säger ska vara så mycket snålare än 290 korten, varför tycker folk att han ska ha nog för att driva nästan 2 290x kort!??!

Ensamt kort, så räcker ca 500-550W lätt, så länge du har ett bra kvalitets agg, och detta även till törstigare 290X kort. Ska du köra dubbla kort, så okej, då kanske mer är att föredra, men det fråga inte TS om heller.

Det viktiga är 12V, dens Ampere och stabilitet vid last. Energibesparingen med 80 plus cert är både bra för din plånbok i långa loppet, samt att det blir svalare och ofta lite bättre saker under huven, då det är svårt att få bra cert med dåliga komponenter.

Så min rek: Ca 500W agg, som är av bra kvalitet, gärna med bra 80-cert och läs igenom lite recensioner om dem innan. Du måste inte ha marknadens bästa, men om priset är det samma, så självklart ta det bästa. Du kan komma undan med < 500W, men du når ofta bästa effektiviteten på ett nätaggregat om du är mellan 50-75%, vilket menar 250-375W, vilket är ungefär vad den datorn kommer dra i allt från prestanda tester till spelande, som max.

Du kan också leka med denna:
http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp
Men som sagt, kvalitet >> Watt, alla dagar. Och titta då på vad 12V effekt du kan få, inte hela agget.
Lite snabbt med din info i den ger:
Minimum PSU Wattage: 367 W
Recommended: 417W
Och detta med 100% load, 100% TDP, ej OC dock.

Permalänk
Medlem

EVGA G2 750 eller CM v700 säger jag! Riktigt bra agg finns tester på dem här på Sweclockers.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Håller med talarna ovan när det gäller kvalitet. Man ska ej skippa på detta.

Men folk här överdimensionerar också sina PSUer till att driva 2 maskiner, med överklockning och nog med kraft över att driva kylskåpspumpen...
750W kvalitetsagg är nog till att driva denna datorn, 2x om.

Absolut, men tex EVGA G2 serien har varit så prisvärd under en period så att det blir nästan samma pengar som de riktigt bra 500-650W aggen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

SuperFlower är också rätt heta, i klass med Seasonic. EVGA G2 750 är ett SuperFlower agg.

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&... jonnyGURU testar G2.

Super Flower har inte genomgående hög kvalitet på samma sätt dom Seasonic, så du kan inte rekommendera Super Flower rakt av. Säg istället att Super Flower Leadex är en utmärkt plattform.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NatureBoyyy:

EVGA G2 750 eller CM v700 säger jag! Riktigt bra agg finns tester på dem här på Sweclockers.

Köp cooler master v700. Tror netonnet säljer det för 999kr
Annars evga g2
Ser ingen anledning att lägga ut 500kr extra för ett seasonic när v700 och evga g2 finns att tillgå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

970 och 980 korten ligger mellan 400-650 Watt enligt rekommendationerna från tillverkarna. Ska du också köra SLI i framtiden, alltså dubbla GPU´s så får du tänka på de också. Tänkte bara flika in det..

Visa signatur

CPU: i5 4670K @ 3.90 GHz MB: MSI Z87-G45 GAMING ATX COOLER: H60 (v2) Push/Pull GPU: MSI GeForce GTX 780 3GB SSD: 250 GB Samsung 840 EVO HDD: 1TB Seagate RAM: Corsair 2x8 GB 1600Mhz VENGEANCE LP PSU: FSP 650W 80+ Gold OS: win 8.1 CASE: PC-9XW LED: White SCREEN: BenQ 24'' 144hz HS: QPAD QH-90 KB: SteelSeries 6G v2 Mechanical MX Red MOUSE: Sensei RAW Rubberized

Permalänk
Medlem
Skrivet av xiin0o:

970 och 980 korten ligger mellan 400-650 Watt enligt rekommendationerna från tillverkarna.

Nä, korten i sig ligger inte mellan 400-650W
... räknar man på hela datorns last inklusive effektförluster så stämmer det bättre, men är ändå relativt högt räknat.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

EVGA eller corsairs modulära agg

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! EVGA G2 och CM V700 skall jag kolla närmare på.

Skrivet av Roger W:

Nä, korten i sig ligger inte mellan 400-650W
... räknar man på hela datorns last inklusive effektförluster så stämmer det bättre, men är ändå relativt högt räknat.

980 drar knappt 100 W, vad jag har sett (tror det var enligt nordic hardware). Men grafikkortet är väl alltid den enskilda delen som drar mest.

Skrivet av Paddanx:

Det viktiga är 12V, dens Ampere och stabilitet vid last. Energibesparingen med 80 plus cert är både bra för din plånbok i långa loppet, samt att det blir svalare och ofta lite bättre saker under huven, då det är svårt att få bra cert med dåliga komponenter.

Jag har sett detta dyka upp pü flera ställen, men jag har nästan inte i någon webbutik sett några specifikationer för just 12V.

Skrivet av Paddanx:

Du kan också leka med denna:
http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp
Men som sagt, kvalitet >> Watt, alla dagar. Och titta då på vad 12V effekt du kan få, inte hela agget.
Lite snabbt med din info i den ger:
Minimum PSU Wattage: 367 W
Recommended: 417W
Och detta med 100% load, 100% TDP, ej OC dock.

Tack, den länken var hjälpsam!

Skrivet av Gibbe:

Inga snikserier nånstans. Det kan inte gå fel oavsett vilken modell du väljer ur deras sortiment. Deras platinaserie är rakt igenom awesome, men det finns billigare äldre serier också. Kolla här t ex

Tog denna ur listan, (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1398458) 550 W verkar räcka, dessutom har den 80 Guld-certifikat, dessvärre verkade det inte finnas särkilt många modulära. Enligt länken nedan verkar den dock rätt högljudd jämfört med de andra? Tysthet är inget absolut krav, men ger ehlt klart pluspoäng.

Permalänk
Avstängd

Mitt system i sign ligger på runt 300-330w vid load

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Mitt system i sign ligger på runt 300-330w vid load

Jag antar att det är den burken du har i signaturen? Vad har du för agg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweGer:

Jag antar att det är den burken du har i signaturen? Vad har du för agg?

Om det är samma som står i hans signatur, EVGA G2 850W.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Om det är samma som står i hans signatur, EVGA G2 850W.

Tack, det borde jag ju ändå kunnat ha listat ut tycker jag...:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweGer:

980 drar knappt 100 W, vad jag har sett (tror det var enligt nordic hardware). Men grafikkortet är väl alltid den enskilda delen som drar mest.

Njäe, under last ska du kunna få upp det mer än så! Den är designad för 165W (TDP kallat) och den kan spika högre än så, samt att man förstås kan överklocka den högre...

Skrivet av SweGer:

Tog denna ur listan, (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1398458) 550 W verkar räcka, dessutom har den 80 Guld-certifikat, dessvärre verkade det inte finnas särkilt många modulära. Enligt länken nedan verkar den dock rätt högljudd jämfört med de andra? Tysthet är inget absolut krav, men ger ehlt klart pluspoäng.

Det är ett bra agg tveklöst, men låter en del under last har jag för mig att jag läst...
Och det är ju i praktiken generellt dyrare än de 700 watts agg som nämnts tidigare i tråden, och det utan att vara bättre.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

En jämförelse mellan EVGA G2 och CM V700, ger att CM är billigare, däremot har den bara en 12V-ingång, finns det någon anledning till att vilja ha två? Är det när man skall SLI:a?
Är det någon anmärkningsvärd skillnad mellan vätskelager och kullager?

Permalänk

Kör agget i sign o e riktigt nöjd, rekomenderas varmt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweGer:

Jag har sett detta dyka upp pü flera ställen, men jag har nästan inte i någon webbutik sett några specifikationer för just 12V.

Detta kan du på alla vettiga aggregat hitta på deras hemsida om inget annat. Och du kan alltid kolla recensioner på aggr före

Skrivet av SweGer:

En jämförelse mellan EVGA G2 och CM V700, ger att CM är billigare, däremot har den bara en 12V-ingång, finns det någon anledning till att vilja ha två? Är det när man skall SLI:a?
Är det någon anmärkningsvärd skillnad mellan vätskelager och kullager?

Jag väljer alltid de som har en, därför splittrade kommer du aldrig kunna använda ordentligt. Om du har riktigt kraftiga strömslukare så kanske de maxar ena linan, medan den andra knappt används. 2 Fungerar att balanserar mellan, då GPUer ofta har 2 PCI-E kontakter. Men man måste då splitta HDD (om du har många) och moderkort mm också. Är i mina ögon onödigt bök med flera, samt svårt att få ut all effekt.
Om man "skiter i att göra detta" så kan man hamna i en sits där "halva" 12V är utsliten och knappt orkar något om några år, och andra är nästan oanvänt.

Skrivet av Roger W:

Njäe, under last ska du kunna få upp det mer än så! Den är designad för 165W (TDP kallat) och den kan spika högre än så, samt att man förstås kan överklocka den högre...

Men snälla ge er nu ffs. Om ni vill rekommendera 2000W för att den kostar som en 500W med samma eller bättre kvalitet, fine, det är en bra rekommendation. Men sluta överdriva effekten för bövelen.

http://www.sweclockers.com/recension/20193-nvidia-geforce-gtx...
OC 980 kort, med en Intel Core i7-5930K @ 4,4 GHz
Högsta värde... 350W. HÖGSTA, alltså max, inte mer, så mycket hela systemet kommer någonsin att dra i detta fallet.
Och detta i en dator som drar MER än hans kommer göra, med OC CPU, gott om RAM mm.
Tom OC 290X eller Titan X kommer bra bit under 500W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Men snälla ge er nu ffs. Om ni vill rekommendera 2000W för att den kostar som en 500W med samma eller bättre kvalitet, fine, det är en bra rekommendation. Men sluta överdriva effekten för bövelen.

Kan vi vara överens om att ett 980 i sig drar mer än 100W under last? Isåfall tycker jag det är rätt vettigt att flagga för det! (det var det jag reagerade på)

Jag har inte rekommenderat några 2kw agg.. Jag har bara påpekat att vissa 700-750w agg kostar samma pengar som 500wattarna för typ motsvarande kvalitet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tack, det lutar då allt mer mot CM V700! Det räcker oavsett om 980 drar 90 eller 170 Watt.

Permalänk
Medlem

Av alla aggen kring 500-700W så hade jag nog själv tatt ett FD Edison 550W eller 650W.. Det är Seasonic G-serien i botten, alltså ett gediget bygge från en gedigen tillverkare..
Men, CM V700 är ett väldigt bra agg till bra pris, så det är inte fel välja det

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Av alla aggen kring 500-700W så hade jag nog själv tatt ett FD Edison 550W eller 650W.. Det är Seasonic G-serien i botten, alltså ett gediget bygge från en gedigen tillverkare..
Men, CM V700 är ett väldigt bra agg till bra pris, så det är inte fel välja det

Det är ett mycket rimligt val om de bygger på G-serien i grunden (jag har inte riktigt koll på nya Fractal-aggen)
Det blir ju faktiskt lite billigare än V700 mfl och räcker mer än väl. (Enda frågetecknet är väl då möjligen fläktljud vid belastning)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Som du ser i min signatur har jag nästan exakt samma dator som du, där kan du också se vilket val jag gjorde när det kommer till nätagg. Spoiler: Jag är sjukt nöjd. Helt knäpptyst, enkelt att koppla in och få snygg sladdragning med. Att EVGA sen har awesome garanti är ju en bonus.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lacrits:

Av alla aggen kring 500-700W så hade jag nog själv tatt ett FD Edison 550W eller 650W.. Det är Seasonic G-serien i botten, alltså ett gediget bygge från en gedigen tillverkare..
Men, CM V700 är ett väldigt bra agg till bra pris, så det är inte fel välja det

Mycket bra tips. Just nu rea på Inet också.
http://www.inet.se/produkt/6910020/fractal-design-edison-m-55...
http://www.inet.se/produkt/6910021/fractal-design-edison-m-65...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag har nyss skaffat en i5 4690 k, kolla så att socketen passar kylaren, min 212 EVO hade dock ingen fästpunkt för det (enligt paketet)

EDIT: Jag kollade upp via inet på 212 EVO och det står att det ska funka för 1150 socket där ( dock inte på kartongen jag har hemma).

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

EDIT: Jag kollade upp via inet på 212 EVO och det står att det ska funka för 1150 socket där ( dock inte på kartongen jag har hemma).

1150 är bakåtkompatibelt med 1156/1155 när det gäller montering av cpu-kylare

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.