Butik skickat varor, kräver mer pengar eller retur. Vad gäller? (Löst)

Permalänk
Medlem

Hej, Liten (eller stor...) uppdatering.

Kan börja med att tacka för alla kommentarer synpunkter. Trodde inte tråden skulle bli såhär stor

Tänkte klargöra lite saker... Jag hade ingen som helst uppsåt i att hänga ut återförsäljaren Dustin men bekräftade dem då det redan uppkommit i tråden. Angående "löjligt" bra pris så var det något jag märkte efter jag kollat upp ordinariepriset efter jag fått mailet från dustin, då jag blev fundersam...

Hade ingen möjlighet att ringa konsumentombudsman i måndags (igår) men fick svar i ett mail.
"I 32 § avtalslagen står det att om du kunde inse eller borde insett att det avtalade priset företaget givit är ett misstag är inte avtalet bindande. D.v.s. företaget är inte bunden att sälja varan till det låga priset till dig.

Hurivida priset är så felaktigt att du borde insett att det är ett misstag kan prövas av Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se. Om man ser på tidigare avgöranden från ARN finns det ärenden där man gått på konsumentens linje, d.v.s. att priset i orderbekräftelsen ska anses vara bindande, och ärenden där man ansett att priset varit för orimligt så att en konsument borde förstått att något blivit fel.

Jag kan inte göra en bedömning i ditt enskilda fall men du kan vända dig till ARN för att få det prövat."

Vilket var typ vad som uppkommit i tråden redan.

Jag har dock kommit fram till att skicka tillbaka minnena då jag ej har tid eller ork att dra detta vidare samt att jag accepterar Dustin ursäkt trots att jag personligen tycker att deras agerande inte varit det bästa. Jag kommer dock inte ta mig tiden att fara och hämta ut de och skicka i retur utan de får gå genom postens automatiska retur efter (14 dagar är det väl?), har skrivit detta till Dustin och om de drar någon avgift för detta (vilket står under deras försäljningsvillkor) så kommer jag dra det till ARN, då jag anser att de får står för den lilla administrativa avgiften som tillkomma till dem.

Edit. har redan fått svar från dem, ingen kostnad för returen via postens automatiska retur kommer dras, fast det var väl självklart i detta fall anser ju jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benja93:

Hej, Liten (eller stor...) uppdatering.

Kan börja med att tacka för alla kommentarer synpunkter. Trodde inte tråden skulle bli såhär stor

Tänkte klargöra lite saker... Jag hade ingen som helst uppsåt i att hänga ut återförsäljaren Dustin men bekräftade dem då det redan uppkommit i tråden. Angående "löjligt" bra pris så var det något jag märkte efter jag kollat upp ordinariepriset efter jag fått mailet från dustin, då jag blev fundersam...

Hade ingen möjlighet att ringa konsumentombudsman i måndags (igår) men fick svar i ett mail.
"I 32 § avtalslagen står det att om du kunde inse eller borde insett att det avtalade priset företaget givit är ett misstag är inte avtalet bindande. D.v.s. företaget är inte bunden att sälja varan till det låga priset till dig.

Hurivida priset är så felaktigt att du borde insett att det är ett misstag kan prövas av Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se. Om man ser på tidigare avgöranden från ARN finns det ärenden där man gått på konsumentens linje, d.v.s. att priset i orderbekräftelsen ska anses vara bindande, och ärenden där man ansett att priset varit för orimligt så att en konsument borde förstått att något blivit fel.

Jag kan inte göra en bedömning i ditt enskilda fall men du kan vända dig till ARN för att få det prövat."

Vilket var typ vad som uppkommit i tråden redan.

Jag har dock kommit fram till att skicka tillbaka minnena då jag ej har tid eller ork att dra detta vidare samt att jag accepterar Dustin ursäkt trots att jag personligen tycker att deras agerande inte varit det bästa. Jag kommer dock inte ta mig tiden att fara och hämta ut de och skicka i retur utan de får gå genom postens automatiska retur efter (14 dagar är det väl?), har skrivit detta till Dustin och om de drar någon avgift för detta (vilket står under deras försäljningsvillkor) så kommer jag dra det till ARN, då jag anser att de får står för den lilla administrativa avgiften som tillkomma till dem.

Edit. har redan fått svar från dem, ingen kostnad för returen via postens automatiska retur kommer dras, fast det var väl självklart i detta fall anser ju jag.

Dold text

Snyggt jobbat! och som redan har sagts, ärendet måste prövas ifall konsumenten köpt i god tro eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benja93:

då jag ej har tid eller ork att dra detta vidare

Det är inte du som behöver göra den avvägningen. Du behöver inte dra något vidare. Det är helt upp till dem i detta fallet.

Sen kanske du ändå inte ville lägga pengarna på den produkten och är nöjd med en retur ändå. Och så länge butiken inte får för sig att göra om liknande grejer för att det funkar, så.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

"I 32 § avtalslagen står det att om du kunde inse eller borde insett att det avtalade priset företaget givit är ett misstag är inte avtalet bindande. D.v.s. företaget är inte bunden att sälja varan till det låga priset till dig"

Lustigt, då de redan har sålt varan till dig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Alla ni som tycker det är rätt av butiken att häva ett köp EFTER att leverans skett. Hur vill ni egentligen att världen skall se ut? Kan man inte lita på att de saker man köper och fått levererade har det pris man betalat faller hela handelssystemet. Hur långt efter köpets fullbordande tycker ni att butiken skall komma och kräva extrabetalt? Ni som säger att lagen ger företaget stöd, visa gärna en källa som säger att företaget har denna rätt EFTER leverans. Om det skulle fungera skulle vi ha väldiga problem om det gällde förbrukningsvaror. Säg att jag köper en rulle Cat 6 kabel som jag använder, 2 dagar senare kommer butiken och säger att priset var fel och vill nu ha 1000 kr extra. Om det är som ni vill kan vi konstantera att ingen bör våga köpa förbrukningsvaror alls eftersom företagen har laglig rätt att kräva mer betalt i efterhand.

Lagen säger inget om före eller efter leverans då det handlar om rätten att ev. häva ett avtal, långt ifrån alla avtal handlar om postorderbeställningar. Lagen pratar om att häva ett avtal där ena parten medvetet har gått in i avtalet med vetskap att om att allt inte står rätt till.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Lagen säger inget om före eller efter leverans då det handlar om rätten att ev. häva ett avtal, långt ifrån alla avtal handlar om postorderbeställningar. Lagen pratar om att häva ett avtal där ena parten medvetet har gått in i avtalet med vetskap att om att allt inte står rätt till.

Men blir det inte en viss distinktion mellan att häva ett avtal och avsluta det rakt uppochner - och att backa bandet och i princip ändra avtalet till något annat.

Med andra ord kan de välja att annullera avtalet. Men när det passerat en viss gräns/ett visst antal aktiva godkännanden, måste det ändå rimligen anses vara godkänt.

Butiken har ju rätt att avbryta köpet av i princip vilken anledning de vill fram tills en viss gräns.

Men när den gränsen uppnåtts blir det en fråga huruvida köparen ska behöva ställas till svars för att medvetet vilja gagna sig själv på bekostnad av företaget. Här råder också ett visst ojämnt styrkeförhållande där den enskilda individen inte ska drabbas negativt av att vara den mindre parten. Jag ser inte varför man öht skulle behöva försvara en sådan sak om inte ett brott misstänks.

Sen finns det en annan aspekt och det är om jag inte missminner mig så att paketet är butikens egendom tills mottagaren hämtar ut det.

Alla dessa frågor gör att det är en intressant fråga att diskutera.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Lagen säger inget om före eller efter leverans då det handlar om rätten att ev. häva ett avtal, långt ifrån alla avtal handlar om postorderbeställningar. Lagen pratar om att häva ett avtal där ena parten medvetet har gått in i avtalet med vetskap att om att allt inte står rätt till.

Ja, vad jag vet behandlar lagen inte fullföljda affärer och det är här det blir trixigt. Jag skulle bli väldigt förvånad om butiken får rätt att kräva extra pengar eller återlämnande efter fullföljd leverans. Som sagt skulle det bli befängt vid förbrukningsprodukter eller om kunden skadat varan under tiden den haft den. Jag köper ett moderkort som jag förstör vid montering av CPU, butiken säger sedan ge oss 1000 kr till eller lämna tillbaka moderkortet, vad händer nu? Hela tanken med handel fallerar om en säljare kan ändra sig efter leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Men när den gränsen uppnåtts blir det en fråga huruvida köparen ska behöva ställas till svars för att medvetet vilja gagna sig själv på bekostnad av företaget. Här råder också ett visst ojämnt styrkeförhållande där den enskilda individen inte ska drabbas negativt av att vara den mindre parten. Jag ser inte varför man öht skulle behöva försvara en sådan sak om inte ett brott misstänks.

Troligen missförstår jag ditt inlägg, men låter som att du ifrågasätter hur vår rättsapparat fungerar? Det är Tingsrättens sak att behandla båda parterna lika inför lagen, oavsett vem det är så har man rätt att avgöra tvister i tingsrätten. Det är även frågan om ett civilmål och inte ett brottsmål.

Skrivet av Aktsu:

Ja, vad jag vet behandlar lagen inte fullföljda affärer och det är här det blir trixigt. Jag skulle bli väldigt förvånad om butiken får rätt att kräva extra pengar eller återlämnande efter fullföljd leverans. Som sagt skulle det bli befängt vid förbrukningsprodukter eller om kunden skadat varan under tiden den haft den. Jag köper ett moderkort som jag förstör vid montering av CPU, butiken säger sedan ge oss 1000 kr till eller lämna tillbaka moderkortet, vad händer nu? Hela tanken med handel fallerar om en säljare kan ändra sig efter leverans.

Du missförstår syftet med lagen och du hänger upp dig på affärer och handel fysiska produkter, lagen gör ingen direkt skillnad på olika typer av avtal. Väldigt förenklat: När du handlar av någon ingår ni ett avtal om att du får produkt X och andra parten får Y pengar. Oavsett om du har fått produkten eller inte så har ni ett avtal. Om tingsrätten anser att avtalet är felaktigt (oavsett typ av avtal) så återgår avtalet. Dvs. i ditt fall så lämnar du tillbaka produkt X och andra parten Y pengar. Ska vara tydlig, lagen säger inte att du måste betala mer, den säger att avtalet kan hävas/brytas/återgå. Det hela förutsätter även att Tingsrätten anser att du handlar i "ond tro", så dina exempel är väldigt långsökta.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Troligen missförstår jag ditt inlägg, men låter som att du ifrågasätter hur vår rättsapparat fungerar? Det är Tingsrättens sak att behandla båda parterna lika inför lagen, oavsett vem det är så har man rätt att avgöra tvister i tingsrätten. Det är även frågan om ett civilmål och inte ett brottsmål.

Det jag menar är att de som ska avgöra frågan måste ta hänsyn till att företaget gör affärer till vardags och utan koppling till person. Den enskilda individen borde i just den rättsliga bedömningen kunna antas vara skitkorkad och precis nå upp till gränsen till myndig och därmed inte aktivt behöva försvara sig i ett sådan här fall. Denne är också riktig person till skillnad från den juridiska personen och bör skyddas i större utsträckning.

Edit: Det var svårt att förklara. Men poängen med att slippa försvara sig handlar om att i just denna fråga borde det räcka för rätten att utgå ifrån det mest fördelaktiga för den enskilda individen. Att behöva försvara att man tyckte att priset var bra och valde att handla, skulle skapa sådant kaos. Hela världen verkar gå ut på det i mellandagarna.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av benja93:

Hej, Liten (eller stor...) uppdatering.

Kan börja med att tacka för alla kommentarer synpunkter. Trodde inte tråden skulle bli såhär stor

Tänkte klargöra lite saker... Jag hade ingen som helst uppsåt i att hänga ut återförsäljaren Dustin men bekräftade dem då det redan uppkommit i tråden. Angående "löjligt" bra pris så var det något jag märkte efter jag kollat upp ordinariepriset efter jag fått mailet från dustin, då jag blev fundersam...

Hade ingen möjlighet att ringa konsumentombudsman i måndags (igår) men fick svar i ett mail.
"I 32 § avtalslagen står det att om du kunde inse eller borde insett att det avtalade priset företaget givit är ett misstag är inte avtalet bindande. D.v.s. företaget är inte bunden att sälja varan till det låga priset till dig.

Hurivida priset är så felaktigt att du borde insett att det är ett misstag kan prövas av Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se. Om man ser på tidigare avgöranden från ARN finns det ärenden där man gått på konsumentens linje, d.v.s. att priset i orderbekräftelsen ska anses vara bindande, och ärenden där man ansett att priset varit för orimligt så att en konsument borde förstått att något blivit fel.

Jag kan inte göra en bedömning i ditt enskilda fall men du kan vända dig till ARN för att få det prövat."

Vilket var typ vad som uppkommit i tråden redan.

Jag har dock kommit fram till att skicka tillbaka minnena då jag ej har tid eller ork att dra detta vidare samt att jag accepterar Dustin ursäkt trots att jag personligen tycker att deras agerande inte varit det bästa. Jag kommer dock inte ta mig tiden att fara och hämta ut de och skicka i retur utan de får gå genom postens automatiska retur efter (14 dagar är det väl?), har skrivit detta till Dustin och om de drar någon avgift för detta (vilket står under deras försäljningsvillkor) så kommer jag dra det till ARN, då jag anser att de får står för den lilla administrativa avgiften som tillkomma till dem.

Edit. har redan fått svar från dem, ingen kostnad för returen via postens automatiska retur kommer dras, fast det var väl självklart i detta fall anser ju jag.

Bra för Dustin, dåligt för dig. Men förståeligt att du inte orkar med sådana tvister! Dustin borde iaf kompensera dig med t.ex. någon rabattkod som tack (i mitt tycke)

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Slutsatsen man kan dra efter att ha läst den här tråden är väl att man inte bör våga handla någonting på REA på Dustin eftersom man då riskerar att debiteras ytterligare i efterhand. Det finns ju absolut inget som bevisar att de reapriser som anges är korrekta eller "rimliga" då prissänkningar på över 50% ofta förekommer på vissa varor.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Det jag menar är att de som ska avgöra frågan måste ta hänsyn till att företaget gör affärer till vardags och utan koppling till person. Den enskilda individen borde i just den rättsliga bedömningen kunna antas vara skitkorkad och precis nå upp till gränsen till myndig och därmed inte aktivt behöva försvara sig i ett sådan här fall. Denne är också riktig person till skillnad från den juridiska personen och bör skyddas i större utsträckning.

Edit: Det var svårt att förklara. Men poängen med att slippa försvara sig handlar om att i just denna fråga borde det räcka för rätten att utgå ifrån det mest fördelaktiga för den enskilda individen. Att behöva försvara att man tyckte att priset var bra och valde att handla, skulle skapa sådant kaos. Hela världen verkar gå ut på det i mellandagarna.

Absolut, du har till viss del rätt i det du säger. Tingsrätten skulle i ett sådant fall utgå från butiken sitter på mer kunskap och därför kräva "mer" av denna. Finns även exempel på detta i ärenden hos ARN. Däremot kan vi inte komma ifrån att företag likt privatpersoner har rätt att få sina tvister prövade. Sen ska det mycket till för att någon jurist skulle ta en sådan sak till tingsrätten när det gäller så små summor. Vi skall skilja på verklighet och lagbok.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Absolut, du har till viss del rätt i det du säger. Tingsrätten skulle i ett sådant fall utgå från butiken sitter på mer kunskap och därför kräva "mer" av denna. Finns även exempel på detta i ärenden hos ARN. Däremot kan vi inte komma ifrån att företag likt privatpersoner har rätt att få sina tvister prövade. Sen ska det mycket till för att någon jurist skulle ta en sådan sak till tingsrätten när det gäller så små summor. Vi skall skilja på verklighet och lagbok.

Nej absolut. Och det intressanta där är att avtalet har en stor vikt, om inte den avgörande betydelsen. Företaget skulle bara kunna visa avtalet och kräva det avtalet säger. Inget mer (förutom ränta, reseersättning, rättegångskostnader med mera). Även där blir ju den enskilde personen till viss del "mer skyddad".
Det är inte lätt för privatpersoner att komma ur ingångna avtal, vilket gör just den här frågan så intressant.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av benja93:

Hej, Liten (eller stor...) uppdatering.

Kan börja med att tacka för alla kommentarer synpunkter. Trodde inte tråden skulle bli såhär stor

Tänkte klargöra lite saker... Jag hade ingen som helst uppsåt i att hänga ut återförsäljaren Dustin men bekräftade dem då det redan uppkommit i tråden. Angående "löjligt" bra pris så var det något jag märkte efter jag kollat upp ordinariepriset efter jag fått mailet från dustin, då jag blev fundersam...

Hade ingen möjlighet att ringa konsumentombudsman i måndags (igår) men fick svar i ett mail.
"I 32 § avtalslagen står det att om du kunde inse eller borde insett att det avtalade priset företaget givit är ett misstag är inte avtalet bindande. D.v.s. företaget är inte bunden att sälja varan till det låga priset till dig.

Hurivida priset är så felaktigt att du borde insett att det är ett misstag kan prövas av Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se. Om man ser på tidigare avgöranden från ARN finns det ärenden där man gått på konsumentens linje, d.v.s. att priset i orderbekräftelsen ska anses vara bindande, och ärenden där man ansett att priset varit för orimligt så att en konsument borde förstått att något blivit fel.

Jag kan inte göra en bedömning i ditt enskilda fall men du kan vända dig till ARN för att få det prövat."

Vilket var typ vad som uppkommit i tråden redan.

Jag har dock kommit fram till att skicka tillbaka minnena då jag ej har tid eller ork att dra detta vidare samt att jag accepterar Dustin ursäkt trots att jag personligen tycker att deras agerande inte varit det bästa. Jag kommer dock inte ta mig tiden att fara och hämta ut de och skicka i retur utan de får gå genom postens automatiska retur efter (14 dagar är det väl?), har skrivit detta till Dustin och om de drar någon avgift för detta (vilket står under deras försäljningsvillkor) så kommer jag dra det till ARN, då jag anser att de får står för den lilla administrativa avgiften som tillkomma till dem.

Edit. har redan fått svar från dem, ingen kostnad för returen via postens automatiska retur kommer dras, fast det var väl självklart i detta fall anser ju jag.

Gött det löste sig. Men är upp till butiken att ta saken vidare inte du. Men förstår om du inte vill hamna i tingsrätten för detta

Skrivet av MickeMM:

Så länge inte TS går ut med att det är Dustin det gäller, så är det BARA spekulationer oavsett hur många leverantörer det finns.

Ts har själv nämnt det tidigare i tråden.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

För att ett avtal skall komma till så behöver båda parterna "godkänna" och "aktivera" sin del av avtalet. Rätten att häva ett avtal pga ond tro skulle inte finnas om rätten till denna försvann när man har godkänt och accepterat ett avtal. Oavsett avtal och vilka rutiner som har föregåtts när avtalet skapads så kan ond tro appliceras. För att ond tro ska kunna åberopas krävs att ena parten har eller borde ha känt till missförhållandet i avtalet när det tecknades. Man utgår då från den tidpunkt på den part som handlar i ond tro tecknade sin del av avtalet, när butiken tecknar sin del är av mindre vikt.

Ja jag ger dig delvis rätt eftersom jag ser nu att jag missade en sak i mitt förra inlägg.
Anledningen till att det inte är applicerbart är för att dealen är fullbordad eftersom betalning mottagen och varorna är skickade.

Dom hade kunnat åberopa ond tro fram tills varorna skickats (misstänker betalning gjorts i förhand) även om det egentliga avtalet skulle anses giltigt redan från bekräftelsen.

Tyvärr får butiken stå sitt kast eftersom dom uppenbarligen har bristfälliga rutiner.

Tänk själv, du går in på HM och hittar ett plagg med löjligt låg prislapp som du köper.
Nästa gång du kommer in på HM hugger personalen dig och säger att det var fel pris på det plagget du köpte förra gången, så nu får du lämna tillbaka det eller betala mer.

Sorry, det kommer aldrig hålla i rätten hur mycket folk än menar att det är ond tro.
Affären är avslutad och ond tro måste åberopas innan detta, för att bryta det annars giltiga avtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Sorry, det kommer aldrig hålla i rätten hur mycket folk än menar att det är ond tro.
Affären är avslutad och ond tro måste åberopas innan detta, för att bryta det annars giltiga avtalet.

Om vi pratar detta ärendet så absolut, det skulle trolige inte hålla i rätten. Men åter igen, skilj på affären och avtalet. Avtalet upphör inte bara för att varan är levererad (läs: affären avslutad).

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Om vi pratar detta ärendet så absolut, det skulle trolige inte hålla i rätten. Men åter igen, skilj på affären och avtalet. Avtalet upphör inte bara för att varan är levererad (läs: affären avslutad).

Jo men det är ju detta ärendet vi diskuterar

Att lagar kan tolkas och ge olika utgång i olika ärende är ju ingen nyhet.

Permalänk
Medlem

cred till TS för att han följde den rätta vägen. Att man ska skrika högt om en butik drar för mycket är för alla en självklarhet. Men att man kanske kan komma undan att betala för lite är det väldigt få som vill berätta.

finns bara ett ord till detta: Karma, hoppas du hittar en trisslott inom det närmsta dagarna

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Löjligt att ens jaga några hundringar från en kund skulle jag säga. Om det nu hade varit flera kunder samtidigt, men en enda kund. Att dom ens orkar lägga tid på det förstår jag inte.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Löjligt att ens jaga några hundringar från en kund skulle jag säga. Om det nu hade varit flera kunder samtidigt, men en enda kund. Att dom ens orkar lägga tid på det förstår jag inte.

Kanske var fler än en.

#15295204

Permalänk
Skrivet av blade80:

Löjligt att ens jaga några hundringar från en kund skulle jag säga. Om det nu hade varit flera kunder samtidigt, men en enda kund. Att dom ens orkar lägga tid på det förstår jag inte.

Du missade visst detta:
#15290580

I inlägg nummer 87 från denna tråd finns en länk till Dustins butikstråd där de förklarar att det var en systemuppdatering och att en mängd beställningar/ordrar/kunder blivit påverkade och att de då valt att kontakta alla påverkade kunder för returer.

Edit: Attans, nån hann före....

Skrivet av benja93:

Hej, Liten (eller stor...) uppdatering...

Till TS: Bra val, hade förmodligen gjort det samma!

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Igelkott:

Det är inte du som behöver göra den avvägningen. Du behöver inte dra något vidare. Det är helt upp till dem i detta fallet.

Sen kanske du ändå inte ville lägga pengarna på den produkten och är nöjd med en retur ändå. Och så länge butiken inte får för sig att göra om liknande grejer för att det funkar, så.

Ja och nej... eftersom TS nu valde att skicka tillbaka sakerna istället så slipper han oroa sig över att DE ska dra ärendet vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Ja och nej... eftersom TS nu valde att skicka tillbaka sakerna istället så slipper han oroa sig över att DE ska dra ärendet vidare.

Och här kommer frågan till sin spets - ska man behöva vara orolig för det när man handlar.

Jag läste också Dustins svar i deras tråd. De bekräftade i praktiken att man inte kan handla där för det kan hända igen när som helst och de har ingen koll och/eller tar ansvar.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Igelkott:

Och här kommer frågan till sin spets - ska man behöva vara orolig för det när man handlar.

Jag läste också Dustins svar i deras tråd. De bekräftade i praktiken att man inte kan handla där för det kan hända igen när som helst och de har ingen koll och/eller tar ansvar.

Ja, visst är det anmärkningsvärt? Dustin har stadigt försämrats sedan den ursprungliga ägarfamiljen sålde majoriteten till riskkapitalbolaget Altor (Byggmax osv) 2007. Efter höstens turbulens bestämde jag mig för att helt sluta handla därifrån. I skenet av detta som nu hänt och Dustins svar så var det ett riktigt beslut.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saber3K:

Mm, det är förvisso något man skulle kunna argumentera - men en problematik där är att TS beställning är den första "viljeföreklaringen" och det är sedan butiken som accepterar denna, iom bekräftelse m.m.

Butikens hemsida i sig gäller alltså inte som anbud (=viljeförklaring), utan det är först kunden som gör ett anbud mot butiken som de får välja att acceptera eller inte. och 32§ i avtalslagen tar ju sikte på misstag i anbud och så vidare. Detta borde ju alltså inte skydda butiken i någon större utsträckning i det här fallet, eftersom de är de som accepterar TS anbud och inte tvärtom.

Jag har en nästan exakt sån här anmälan hos ARN mot CDON (dock så trodde jag att det handlade om en utförsäljning som typ när de sålde ut 3690x processorerna). Får se vad utfallet blir.

Det som argumenterar mot att TS skulle få rätt är att Butikens system för att acceptera anbuden är Automatiska och länkade till samma felaktiga databas. Det är ju ingen person som sitter och manuellt accepterar ordrar på så stora företag.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Synd att detta är Dustin. De har ju varit bra.

Minns för 10 år sedan när Komplett satte fel pris på ett lägre topklass/övre mellanklass kort (motsvarande gtx 970 eller så idag), ca 1000kr+ billigare än vad det normalt såldes för. Felet upptäcktes av Komplett men alla som beställde fick behålla korten ändå, och de var en hel del som beställde.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PowerNet:

Jo det har dem visst, om "priset är uppenbart fel" så har butiken rätt att kräva full betalning eller att köpet hävs.

Skrivet av hakro807:

Nu skulle jag inte kalla något med ett faktiskt pris på 3000 som säljs för 1500 för uppenbart fel pris. Bara någon vecka sedan sålde Elfa ut Z77-kort för drygt 400 kronor, övriga butiker krävde ungefär en tusenlapp för samma moderkort, eller likvärdiga. Om minnena däremot hade kostat säg 300 kronor istället för 3000 kronor så bör man förstå att något är fel.

Skrivet av Nattmannen:

Mellan **** och kund gäller avtalat pris om inget annat särskilt överenskommits.

Du har lagt en order, de har accepterat genom att leverera varan.

Skrivet av Divil:

Japp butiken har rätt att kräva ersättning i efterhand om priset varit uppenbart fel sk "ond tro" samtidigt har köparen rätt att hävda att avtalet skall hållas - pacta sund serevanda!

En vecka är i mina ögon mer än tillräckligt för att butiken skall hinna reagera, JAG personligen hade bett butiken se över sina rutiner för att förhindra att liknande händer igen. Ångrar de ingående avtal är de välkomna att lösa tvisten i domstol.

Ni har alla rätt på sätt och vis.
Om ett fel är helt uppåt väggarna felaktigt att det inte råder några tvivel om att det är ett felaktigt pris så ha butiken laga rätt att kräva tillbaka varan eller kräva kund på resterande summa.

Fast sedan är det ju en frågan om vad som är "uppenbart felaktigt pris".
Hade det varit en lyxbil vars normalpris ligger på 1 000 000 kronor, och sålts för 1 000 kronor, så hade det nog varit ett rätt glasklart fall.
Om handlar det om något som kostar normalt 3 000 kronor , men säljs för 1 500 kronor, är det enligt min mening inte lika glasklart.

Vill man, kan man dra upp detta i domstol och hoppas på att man vinner.

Dessa fall är inga svartvita fall som antingen är eller är. Det är en gråzon som i slutändan handlar om vem som ger efter först.

Butiken kan hårdra det om de vill, men det får också räkna med efterföljderna. Och de inkluderar vad som skriv i denna tråd.
Kunden kan välja att acceptera misstaget, och betala resten.
Båda parterna kan komma överens om en mellanväg, och acceptera ett något reducerat, men ändock högre pris.
Båda parterna kan acceptera om att häva hela ordern. Kunden skickar tillbaks varorna och får tillbaks utlagd summa pengar.

Men jag skulle nog i det här fallet säga att butiken har gjort sin blunder. Prisskillnaden är inte stor nog att ses som "uppenbart felaktigt pris". De har godkänt ordern när den kom in, och den borde inte ha passerat kontrollen innan godkännande. Butikens tabbe blir butikens förlust.

Tillägg:
En butik kan ju alltid försöka sig på skrämseltaktiken. Den fungerar ypperligt bra i Sverige mot privatpersoner.
Det är bara att "hota" lite med domstol / rättsprocess, så brukar de flesta kunderna ge vika utan motstånd. Även fast butiken skulle förlora ett sådant fall i domstol. Butikerna vet själva att skrämseltaktiken fungerar.
Det är trots allt så att de flesta svenskar är livrädda för ord såsom "Domstol" och "Rättsprocess".

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ja, visst är det anmärkningsvärt? Dustin har stadigt försämrats sedan den ursprungliga ägarfamiljen sålde majoriteten till riskkapitalbolaget Altor (Byggmax osv) 2007.

Det låter mer som regel än undantag när riskkapitalbolag går in och tar över, enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Ni har alla rätt på sätt och vis.
Om ett fel är helt uppåt väggarna felaktigt att det inte råder några tvivel om att det är ett felaktigt pris så ha butiken laga rätt att kräva tillbaka varan eller kräva kund på resterande summa.

Fast sedan är det ju en frågan om vad som är "uppenbart felaktigt pris".
Hade det varit en lyxbil vars normalpris ligger på 1 000 000 kronor, och sålts för 1 000 kronor, så hade det nog varit ett rätt glasklart fall.
Om handlar det om något som kostar normalt 3 000 kronor , men säljs för 1 500 kronor, är det enligt min mening inte lika glasklart.

Vill man, kan man dra upp detta i domstol och hoppas på att man vinner.

Dessa fall är inga svartvita fall som antingen är eller är. Det är en gråzon som i slutändan handlar om vem som ger efter först.

Butiken kan hårdra det om de vill, men det får också räkna med efterföljderna. Och de inkluderar vad som skriv i denna tråd.
Kunden kan välja att acceptera misstaget, och betala resten.
Båda parterna kan komma överens om en mellanväg, och acceptera ett något reducerat, men ändock högre pris.
Båda parterna kan acceptera om att häva hela ordern. Kunden skickar tillbaks varorna och får tillbaks utlagd summa pengar.

Men jag skulle nog i det här fallet säga att butiken har gjort sin blunder. Prisskillnaden är inte stor nog att ses som "uppenbart felaktigt pris". De har godkänt ordern när den kom in, och den borde inte ha passerat kontrollen innan godkännande. Butikens tabbe blir butikens förlust.

Bra inlägg!

Angående ditt exempel med bilen: vi säger att jag som kund ser att bilen ligger ute till detta pris på internet, tar mig till bilhandlaren och skriver kontrakt med en av säljarna (med det låga priset). Nästa dag tar jag mig till bilhandlaren igen och hämtar bilen. De har alltså godkänt priset, tagit betalt och gett mig varan. Frågan är hur sent i processen, eller egentligen hur långt efter processen, som återförsäljaren kan kräva ytterligare betalning utöver det som har avtalats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Det är det moraliskt korrekta enligt mig.

Moral har inte så mycket att göra med avtalsrätt.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2