Nvidia Geforce GTX Titan X kostar 10 990 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Med den prislappen så är det till att de inte cripplat dubbelprecisionsprestandan. Annars är det bara ett vanligt toppkort fast med extrem prislapp. Motsvarande har tidigare gått loss på 5000-6000 vid lansering.

Om jag inte hörde fel på presentationen så sa han att om man ville ha dubbelprecision så fick man köpa ett Titan Z.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MakeCoke:

Högljudda: Ja, referenskylaren till 290x var högljudd, men inte eftermarknadskylarna.

Drar mycket ström: 290x drar ungefär lika mycket som 780 Ti (lite mer) och presterar lite sämre. D.v.s. ungefär samma prestanda/W. 900-serien är dock betydligt strömsnålare, men den ligger ju en genration före.

Blir varma: Beror helt på kylaren, referens 290x blev varma som attan men eftermarknads var svala.

Sen så har AMD historiskt sett haft bättre prestanda/W och lägre strömförbrukning, så att förkasta ett helt märke tycker jag är tråkigt. Kolla på enskilda kort, inte märket. Just nu har Nvidia bäst prestanda/W, innan hade AMD det. Det lär skifta många gånger till. 390x har enligt ryktena ett TDP på 300W, Titan X har ett på 250W. Ingen jätteskillnad direkt, och då ska det nämnas att de inte anger TDP på samma sätt, AMD anger maxvärde och Nvidia ett slags medelvärde; så AMD:s kommer vara högre.

Nja, 290X ligger lite efter i prestanda per watt om du jämför med 780 (10-20%).
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/R9_290X/28.html
Senaste gången AMD hade hårt grepp om kronan över prestanda per watt var ju Evergreen (5000-serien)

Kretsarna blir naturligt varmare då det är mindre kretsarea att få bort värmen ifrån.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv

Väntat pris. Även om jag faktiskt gissade på 10999 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrkorapi:

amds nya kort R9 390X verkar lovande, dock så är jag inget fan av deras kort pga av högljudda,drar mycket ström och blir varma!

tänk vad tråkigt att folk skriver sådana här dumheter på sweclockers, youtube-nivå på det.

Permalänk

nån som ser på presentationen??
pascal verkar smått otroligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

nån som ser på presentationen??
pascal verkar smått otroligt!

*bild*

Mmm.. vi får väl se om det stämmer när det kommer, om en sisådär 4 år när de kört färdigt alla Maxwell refreshes!

Skrivet av Helllodar:

15k för digits devbox med 4 titans som är bara värda 4k?

uh, what?

15k dollar dessutom.

999$ för 1 titan X, 15,000$ för en digit devbox.

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Är det bättre än två 980s i SLI är det väl värt det. Men det skulle nog kännas bättre att få två grafikkort för samma peng haha

Hade varit trevligt, men det känns väldigt osannolikt. I synnerhet om det finns någon som helt kredibilitet i de läckta prestandasiffrorna.

Ska dock bli intressant hur GTX Titan X står sig mot GTX 980, kontra hur "vanliga" GTX Titan presterade jämfört med GTX 680, med tanke på att det har ett nästan 2000:- dyrare lanseringspris. (Vilket man till viss del kan skylla dollarkursen på.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Ska bli skoj o kolla in prestanda siffrorna nu klockan 20. BLir det 50% bättre än mitt 780ti blir det garanterat ett Titan X.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Alltså ja, det är ett värstingkort. Men varför lägger dem priset så otroligt jäkla högt jämfört med andra kort? Det är väl inte DUBBELT så bra som GTX 980? Och AMD med 390X på ingång kommer nog inte ha i närheten av detta priset.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Är det bättre än två 980s i SLI är det väl värt det. Men det skulle nog kännas bättre att få två grafikkort för samma peng haha

Om man ska tro de läckta firestrike-testerna är det betydligt långsammare än 980 sli, snarare i klass med dubbla Titan. Men vi får se om några timmar i de riktiga testerna. Annars är det så det har varit förut också t ex när 780 kom i jämförelse med Titan.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Alltså ja, det är ett värstingkort. Men varför lägger dem priset så otroligt mycket högt jämfört med andra kort? Det är väl inte DUBBELT så bra som gtx980? Och AMD med 390X på ingång kommer nog inte ha i närheten av detta priset.

GTX Titan (och antagligen Titan X) är inga renodlade spelkort, till skillnad från t.ex. GTX 970.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Allting beror på hur amd prissätter sitt 390X. Om nu 390X är snabbare och billigare än titan x så kommer de bli helt otroligt för amd. Hoppas verkligen amd knappar in på nvidia nu så vi kunder får lite bättre priser och produkter i framtiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Med den prislappen så är det till att de inte cripplat dubbelprecisionsprestandan. Annars är det bara ett vanligt toppkort fast med extrem prislapp. Motsvarande har tidigare gått loss på 5000-6000 vid lansering.

Dom har tagit bort de ju, de inkräktade på quadro-korten, finns nyhet på swec

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

GTX Titan (och antagligen Titan X) är inga renodlade spelkort, till skillnad från t.ex. GTX 970.

Titan X är ett spelkort. Beräkningskraften (DP, FP64) på Titan X är 192 GFLOPS medans Titan och Titan Black har 1 300 GFLOPS.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tjobbo:

Ska bli skoj o kolla in prestanda siffrorna nu klockan 20. BLir det 50% bättre än mitt 780ti blir det garanterat ett Titan X.

Det bör vara mer än 50% jämfört med ditt 780Ti, men kommer det vara värt det då Titan inte riktigt har samma målgrupp?

"Uppgifterna kan enkelt sammanfattas med att Geforce GTX Titan X med tillhörande grafikprocessorn GM200 kliver upp med 50 procent jämfört mot GTX 980."

http://www.sweclockers.com/nyhet/20204-nvidia-geforce-gtx-tit...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mrkorapi:

Ska bli intressant och se tester sen. Grafikkortet ser lovande ut för 4k med max settings. Gtx titan x i sli, med 4k,ips,60hz och g-sync skärm!

amds nya kort R9 390X verkar lovande, dock så är jag inget fan av deras kort pga av högljudda,drar mycket ström och blir varma!

Höggljudda. Lösning, byt kylare.
Drar mycket ström. Lösing: Lägg till en tia på elräkningen om året så är de löst.
Varma. Vem bryr sig?

Fattar inte varför folk klagar på dessa 3 saker som kan lösas på ett så simpelt sätt.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av chipw00t:

Titan X är ett spelkort. Beräkningskraften (DP, FP64) på Titan X är 192 GFLOPS medans Titan och Titan Black har 1 300 GFLOPS.

Titan X verkar vara det kort nvidia vill att folk ska utveckla AI´s på

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrkorapi:

amds nya kort R9 390X verkar lovande, dock så är jag inget fan av deras kort pga av högljudda,drar mycket ström och blir varma!

vad är varmt? Mitt R9 290 med MSI eftermarknadskylare peakar typ 60 grader under en längre session BF4, tycker inte jag är speciellt varmt iaf, och långt under vad kortet är specat att klara.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det bör vara mer än 50% jämfört med ditt 780Ti, men kommer det vara värt det då Titan inte riktigt har samma målgrupp?

"Uppgifterna kan enkelt sammanfattas med att Geforce GTX Titan X med tillhörande grafikprocessorn GM200 kliver upp med 50 procent jämfört mot GTX 980."

http://www.sweclockers.com/nyhet/20204-nvidia-geforce-gtx-tit...

Där ser man. Värt o värt! kan inte påstå att det var värt att köpa ett 780ti, när man satt på 680SLI, men vill inte köra SLI lösningar längre så!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Oj det där var ju nästan rimligt.. och här sitter man med 980 och 4gb ram som vissa titlar utnyttjar till 100% (3440x1440). Blir ingen SLI precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Inte för att jag är en potentiell köpare men jag hade väntat mig ett högre pris

Inte dåligt egentligen, du får trots allt 12GB, AMDs bästa kommer då sitta på 4GB mindre

Skrivet av Alibaba123:

Allting beror på hur amd prissätter sitt 390X. Om nu 390X är snabbare och billigare än titan x så kommer de bli helt otroligt för amd. Hoppas verkligen amd knappar in på nvidia nu så vi kunder får lite bättre priser och produkter i framtiden.

Om man tittar på "interna prestandatester" från AMD 390X och sedan den påstådda prestandan från Titan X så kommer antagligen Titan X vara snabbare, samt vet vi att den har 4GB mer minne vilket bara det gör väldigt mycket på priset. Tror Titan X blir bäst men 390X är nog ett mer billigare alternativ som kanske är en starkare konkurrent mot 980 eller möjligen uppkommande 980Ti, får väl se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Ska bli intressant att se vem som köper detta när R9 390X kommer ut snart.

När är snart?

Permalänk
Medlem

En femtedel av DP compute-kraften hos ett 7970 och bara tre gånger så dyrt!

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Avstängd

Gillar

Visa signatur
Permalänk
Testpilot
Skrivet av Mrkorapi:

Ska bli intressant och se tester sen. Grafikkortet ser lovande ut för 4k med max settings. Gtx titan x i sli, med 4k,ips,60hz och g-sync skärm!

amds nya kort R9 390X verkar lovande, dock så är jag inget fan av deras kort pga av högljudda,drar mycket ström och blir varma!

Förhoppningsvis bättre resultat än vad 980 ger i SLI.. såg PC Gamer's 8000$-dator review, med i7 5960x och 3st 980 SLI, de fick 17fps avg i Shadow of Mordor på ultra och 4k, runt 40fps med medium i 4k utan AA.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Hade varit trevligt, men det känns väldigt osannolikt. I synnerhet om det finns någon som helt kredibilitet i de läckta prestandasiffrorna.

Ska dock bli intressant hur GTX Titan X står sig mot GTX 980, kontra hur "vanliga" GTX Titan presterade jämfört med GTX 680, med tanke på att det har ett nästan 2000:- dyrare lanseringspris. (Vilket man till viss del kan skylla dollarkursen på.)

Till viss del och till viss del, Titan och Titan Black hade också ett pris på 999 dollar, vilket är valutan som korten prissätts i.

Däremot så har det här kortet inte alls samma DP-prestanda, så man kan inte motivera priset alls lika lätt längre.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Bra pris! Väntar ivrigt på testerna!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Är det bättre än två 980s i SLI är det väl värt det. Men det skulle nog kännas bättre att få två grafikkort för samma peng haha

Nja, 980 har endast 4GB och då är du fast med det, vilket nästan är för lite för 4K idag, Titan X kommer ju ha 12GB så även om den inte är dubbelt så snabb som ett 980 så kommer den nog vara bra mycket bättre än 980x2 i spel i 4K och över

Permalänk

Som vanligt är det folk som vill jämföra med AMD fram och tillbaka, men något som stör mig och har gjort väldigt länge är rendingstiderna på amd's kort är så frukansvärt dåliga. Går i mellan min dator och min brors(min bror har ett r9 290x) och det är ganska stor skillnad. 60fps känns inte alls som 60...snarare 35-40 kanske i bästa fall 45. Kanske inte så tydligt först, men sätter man sig ner och spelar så märks det. Jag har dock 120hz skärm vilket inte han har. Men jag har lite klena gpu;er nu så kommer bara upp i 70 kanske max i större spel...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Bra pris!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus