Windows på flera ställen

Permalänk

Windows på flera ställen

Hej, jag har nyss köpt en ny SSD och ny hårddisk. Jag har tänkt mig att klona över all data från min förra hårddisk till den nya medan jag bara har windows och lite spel på min SSD. Men när jag klonar allt från den förra hårddisken över till den nya hårddisken så kommer windows att hänga med också, då får jag windows på både den nya hårddisken och min SSD. Spelar det någon roll eller måste jag radera windows från min hårddisk? Isåfall hur gör jag det?

Permalänk
Medlem

Vad tror du om att göra en fräsch installation för att sedan manuellt flytta över det du vill ha kvar?

Permalänk
Medlem

SSD är också en hårddisk. Jag rekommenderar att du gör en ren install av Windows istället för att klona. Man slipper massa problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Formatera och gör en ren installation istället, blir betydligt enklare städat samtidigt på disken.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Adam West:

Formatera och gör en ren installation istället, blir betydligt enklare städat samtidigt på disken.

Så jag installerar Windows på min SSD, men hur får jag över all data från min gamla hårddisk till den nya?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalrselin:

Så jag installerar Windows på min SSD, men hur får jag över all data från min gamla hårddisk till den nya?

Antagligen på samma sätt som du flyttar saker till vardags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalrselin:

Så jag installerar Windows på min SSD, men hur får jag över all data från min gamla hårddisk till den nya?

Du menar personliga filer? Koppla in den disk du vill flytta över allting till och bara flytta över allting.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kan också rekommendera använda molnlagring i framtiden. Det gör det lättare och säkrare att sköta filer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Tack för alla svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cooling23:

SSD är också en hårddisk.

Mjae, inte egentligen. "Hårddisk" syftar på "hard disk drive" (HDD), där "disk" syftar på de där magnetiserade skivorna som snurrar.

En "solid state drive", eller SSD, är inte en HDD, men vi saknar särdeles bra svenska ord. "SSD-enhet" skulle jag personligen välja i nuläget, eller bara "SSD" ("D":et räcker ju egentligen, liksom man kan säga "CD" snarare än "CD-skiva", eller "RAM" snarare än "RAM-minne").

Svenska datatermgruppen rekommenderar "SSD-minne". Alla borde dock åtminstone kunna komma överens om att "SSD-disk" aldrig borde användas .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Mjae, inte egentligen. "Hårddisk" syftar på "hard disk drive" (HDD), där "disk" syftar på de där magnetiserade skivorna som snurrar.

En "solid state drive", eller SSD, är inte en HDD, men vi saknar särdeles bra svenska ord. "SSD-enhet" skulle jag personligen välja i nuläget, eller bara "SSD" ("D":et räcker ju egentligen, liksom man kan säga "CD" snarare än "CD-skiva", eller "RAM" snarare än "RAM-minne").

Svenska datatermgruppen rekommenderar "SSD-minne". Alla borde dock åtminstone kunna komma överens om att "SSD-disk" aldrig borde användas .

Det fungerar som en hårddisk. Tycker man kan kalla en SSD för hårddisk även om det låter konstigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cooling23:

Det fungerar som en hårddisk. Tycker man kan kalla en SSD för hårddisk även om det låter konstigt.

Visst finns det många likheter i funktion, men "hårddisk" är likväl en beteckning på tekniken med roterande magnetiska skivor. CRT-skärmar och LCD-skärmar är båda skärmar, men vi kallar inte LCD-skärmar för "CRT-skärmar". En CD och en DVD är lika på många sätt, men vi kallar inte en DVD för "CD".

Vill man hitta ett samlingsnamn som inkluderar både hårddiskar och SSD-enheter så kanske "lagringsenheter" duger. Om vi gör en snabbtitt på våra återförsäljare så är det blandad kompott:

  • Komplett.se har en huvudkategori de kallar "Hårddisk" som i sin tur innehåller underkategorierna "Hårddisk" och "SSD". Underkänt

  • Dustin Home börjar bra med huvudkategorin "Lagring och minneskort", för att sedan tappa genom att ha underkategorin "Interna hårddiskar" som innehåller "Mekaniska hårddiskar" och "SSD-diskar" (trippelfel, om jag lyckats hålla räkningen! ). Underkänt

  • Webhallen har huvudkategori "Hårddiskar" som fylls på med exempelvis "Interna SATA 3.5"", "Interna SATA 2.5"" och "Interna SATA SSD". Underkänt

  • Inet är exemplariska och har huvudkategorierna "Hårddiskar" och "SSD". Godkänt

Inet får alltså härmed dagens språkutmärkelse!

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.