Nvidia Geforce GTX Titan X

Permalänk
Medlem

Jisses vad det klockar, undrar hur mycket man kan kräma ur med custom vattenkylning

Permalänk
Medlem

Vilken best! Resultaten av överklockningen är ju helt sinnes.

Men 11000:-?? Okej för två kort men...

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vi valde att utesluta SLI och CF helt från den här artikeln, trots att vi sitter på en del färdiga resultat. Det kommer en massa fina siffror så snart vi har tillgång till dubbla Titan X, helt enkelt.

Relaterat, jag och Jonas planerar att spela in en podcast imorgon där vi pratar lite om Titan X, testet och vad som hänt bakom kulisserna. Vi kommer även försöka fånga upp frågor här i tråden och besvara dessa så gott vi kan. Just nu tänker jag dock ta kväll, det har varit minst sagt långa dagar senaste veckan (veckorna? vem räknar..).

PS. Ni missar väl inte att det är en helt uppdaterad testsvit på nya testsystem? Vi lyckades till och med klämma in ännu olanserade Catalyst 15.3 Beta..

Trevligt med en podcast! Jag hade gärna sett er diskutera kring huruvida ni hade köpt Titan X eller väntat på 390x om ni velat ha ett sådant här monsterkort.

F.ö. så tycker jag att Nvidia har blivit galna. Jag menar, de andra Titankorten kunde ju motivera sin prislapp någorlunda p.g.a. DP-prestandan vilket gjorde dem rätt så prisvärde jämfört med Quadro/Tesla/Firepro. Men att släppa ett helt spelinriktat GTX-kort för 1000 dollar? Hallå? Jag hoppas att 390x presterar lika bra eller bättre så att Nvidia kommer ner på jorden. Å andra sidan finns det i nuläget inget som ens kommer nära och då kan de väl ta vilka priser de vill antar jag.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av emilakered:

Vi valde att utesluta SLI och CF helt från den här artikeln, trots att vi sitter på en del färdiga resultat. Det kommer en massa fina siffror så snart vi har tillgång till dubbla Titan X, helt enkelt.

Relaterat, jag och Jonas planerar att spela in en podcast imorgon där vi pratar lite om Titan X, testet och vad som hänt bakom kulisserna. Vi kommer även försöka fånga upp frågor här i tråden och besvara dessa så gott vi kan. Just nu tänker jag dock ta kväll, det har varit minst sagt långa dagar senaste veckan (veckorna? vem räknar..).

PS. Ni missar väl inte att det är en helt uppdaterad testsvit på nya testsystem? Vi lyckades till och med klämma in ännu olanserade Catalyst 15.3 Beta..

Riktigt bra skriven recension Emil!
Synd att Nvidia inte gillar tanken på SLI-test men det får väl vänta ett tag då...

Det är någonting med sättet ni skriver recensioner på här på Sweclockers som skiljer er från alla andra och det gillar jag men jag kan inte sätta fingret på vad.
En podcast imorgon vore ju verkligen grädden på moset!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Det lär ju dessutom bara bli bättre och bättre med tiden, då Nvidia lär pumpa ut drivers.
Sen är ju billigaste 980 på prisjakt ca 5200kr och ska man köra dem i sli så landar man ju nästan på Titan X rek pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Jo självklart. Men syftade på om de mätt det under de faktiska speltesterna, givet att folk närmar sig 4GB på 980/970 i vissa spel under vissa inställningar, så hade det varit intressant att veta vad VRAM-usage ligger på i 4K med Titan X. Större möjlighet att pressa upp inställningarna med fortsatt spelbar fps på Titan X och det hade som sagt var varit intressant att se var man landar då.

Vad som uppmätts är rätt irrelevant då den mängden inte nödvändigtvis är vad som krävs. Vad spelar det för roll om det ligger 6GB i minnet på titan-kortet om det är fullt spelbart med ett 4GB-kort? Man ser ju redan i 4K testet att vissa kort får extremt låg min fps förhållande till avrage, i de fallen flaskar nog minnesbussen/minnesmängden för det brukar väl ge rejäla fps-dops och stutter, så du kan ju dra slutsatser efter det.

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt dyrt för inte så mycket mer prestanda. 980 SLI billigare och bättre

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du är långt ifrån den första som klagat på att FP64-prestanda är betydligt mycket lägre än tidigare Titan. Av ren nyfikenhet: ni som säger att detta är en deal-breaker, vad gör ni på era datorer där FP64-prestanda i grafikkortet överhuvudtaget är relevant?

Beräkningsfysik. Kör på ett par Titans nu, där i princip alla beräkningar är FP64 (undantaget om man bara är ute efter preliminära resultat). Titan X är alltså överhuvudtaget inte intressant för det syftet, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Blir min fråga lär ett Geforce GTX990, Kort släppas med GM200 & 6-8 Gb minne eller uteblir detta kort helt ??

I de läckta tester som dök på Chiphell nämndes en begränsad variant på GM200 med 6GB och som mycket väl kan vara en billigare variant av Titan X, och få tillägget "Ti". Chiphell är nere, men bilderna finns här:
http://wccftech.com/amd-r9-390x-nvidia-gtx-980ti-titanx-bench...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Du är långt ifrån den första som klagat på att FP64-prestanda är betydligt mycket lägre än tidigare Titan. Av ren nyfikenhet: ni som säger att detta är en deal-breaker, vad gör ni på era datorer där FP64-prestanda i grafikkortet överhuvudtaget är relevant?

Jag påpekade det tidigare, men det var mest på grund av att någon påstod att Titan X inte är ett gamingkort. Det är ju precis vad det är. Ett renodlat gamingkort.

Bra kort och bra recension. Lade märke till den nya testsviten och det nya prestandaindexet. Hann ha mitt 290 i en månad innan det hamnade under 100 i SweC's prestandaindex. 124 såg ju så fint ut. Haha.

En passande slogan till Titan X dök upp i mitt huvud när jag läste prestandatesterna:

30% snabbare, 100% dyrare

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

För er som vill veta hur SLI och Xfire står sig emot detta, borde det väl bara vara att leta upp någon sida som brukar göra såna tester och sedan jämföra med vad Titan X fick?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vad som uppmätts är rätt irrelevant då den mängden inte nödvändigtvis är vad som krävs. Vad spelar det för roll om det ligger 6GB i minnet på titan-kortet om det är fullt spelbart med ett 4GB-kort? Man ser ju redan i 4K testet att vissa kort får extremt låg min fps förhållande till avrage, i de fallen flaskar nog minnesbussen/minnesmängden för det brukar väl ge rejäla fps-dops och stutter, så du kan ju dra slutsatser efter det.

Det intressanta är väl i de fall då det inte är fullt spelbart på ett 4GB kort?

Men jag har hittat det jag letade efter på Anandtech och Hardocp.

http://www.anandtech.com/show/9059/the-nvidia-geforce-gtx-tit...
Our next benchmark is Monolith’s popular open-world action game, Middle Earth: Shadow of Mordor. One of our current-gen console multiplatform titles, Shadow of Mordor is plenty punishing on its own, and at Ultra settings it absolutely devours VRAM, showcasing the knock-on effect of current-gen consoles have on VRAM requirements.

Meanwhile the game’s minimum framerate further elaborates on the performance hit from the game’s high VRAM usage at Ultra quality. 3GB cards collapse here, leaving the 4GB cards and the 6GB original Titan much higher in our charts. Multi-GPU performance also struggles here, even with 4GB cards, reminding us that while multi-GPU setups can be potent, they do introduce performance consistency issues that single-GPU cards can avoid.

Dold text

http://www.hardocp.com/article/2015/03/17/nvidia_geforce_gtx_...
VRAM is a Thing

The demand for VRAM capacity in PC gaming comes and goes in waves. Some game generations we seem to have enough, or have games that don't demand as much. In other waves we have games that do. We are getting into a time now where VRAM is starting to be important again in allowing you to play games smoothly and at high settings. With the proliferation of 4K displays on the rise, this need and demand is growing exponentially.

We are starting to see games now that not only demand more at 4K, but also at 1440p, such as Dying Light. There are more games coming this year that could potentially utilize more VRAM as well. The Witcher 3 is coming, and the last game was known for its VRAM usage. We also have Grand Theft Auto V on the PC to look forward to, and many others this year.

Whether you play at 4K or 1440p, 4GB video cards may not be enough! Just with this single TITAN X we got two games to use up to 8GB of VRAM. When applying SLI, this demand could increase beyond 8GB at 4K. At this point, 8GB may be the minimum you would want for 4K gaming.

Dold text
Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att de flesta testen körs med postprocess/fxaa på ett kort med 12GB minne, inte msaa/ssaa. Man vill ju se när man lyckas sänka Titan X och hur fördelaktigt 12GB är i detta fall. Balansen mellan gpu, minnesbuss och minne känns ju inte helt optimal.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Typiskt - inga kylare från partnertillverkare. Hade denna kommit med en färdig kyllösning från Asus, EVGA eller MSI och kostat max 8000:- så hade jag köpt ett. Nej, nu blir det att vänta på AMDs svar istället.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Jag påpekade det tidigare, men det var mest på grund av att någon påstod att Titan X inte är ett gamingkort. Det är ju precis vad det är. Ett renodlat gamingkort.

Du verkade missa att det fanns en sida med GPGPU-tester i testet. Visserligen är AMD bättre i render-testet, men det är ändå Nvidias bästa kort, långt bättre än gamla Titan med bra DP. I de två andra testerna är Titan X överlägset.

Nu finns det säkert program där DP är väldigt viktigt, men DP är inte alls viktigt i alla GPGPU-tillämpningar.

Permalänk
Medlem

Om EVGA lägger till detta kort i sitt step-up program blir det uppgradera direkt, speciellt tack vare 12GB minne.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Spelar Star citizen

+1
Star Citizen är för tillfället det enda spel som kommer använda en spelmotor som kör 64-bit (alla andra spelmotorer idag är 32-bit) men skulle inte bli förvånad om det ändras i framtiden när folk vill ha större spelkartor.

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt känns mitt GTX780 jävligt gammalt....

Aja

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

+1
Star Citizen är för tillfället det enda spel som kommer använda en spelmotor som kör 64-bit (alla andra spelmotorer idag är 32-bit) men skulle inte bli förvånad om det ändras i framtiden när folk vill ha större spelkartor.

Nejdå, det finns en bunt spel på PC som är enbart 64-bit idag. Dessutom har det inget med DP att göra, som svarsgrenen ursprungligen handlade om.

Permalänk

999 x 8,7 = 10,999

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vi valde att utesluta SLI och CF helt från den här artikeln, trots att vi sitter på en del färdiga resultat. Det kommer en massa fina siffror så snart vi har tillgång till dubbla Titan X, helt enkelt.

Relaterat, jag och Jonas planerar att spela in en podcast imorgon där vi pratar lite om Titan X, testet och vad som hänt bakom kulisserna. Vi kommer även försöka fånga upp frågor här i tråden och besvara dessa så gott vi kan. Just nu tänker jag dock ta kväll, det har varit minst sagt långa dagar senaste veckan (veckorna? vem räknar..).

Hoppas att ni hinner och kan få in fler SLI/CFX-tester under våren. Det jag är mest nyfiken på är hur dubbla övre medelklass/lägre toppklass klarar att rå på toppkorten men till en kanske lägre kostnad t.o.m. Sedan får man kanske inte alltid lika mycket minne men pris/prestanda är väldigt intressant.

Just nu får man ju också två GTX 980 eller tre R9 290X för 11000 kr, bortsett från monsterminnet kan det ju vara en kul jämförelse

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RedbullF1:

999 x 8,7 = 10,999

Moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Riktigt bra skriven recension Emil!
Synd att Nvidia inte gillar tanken på SLI-test men det får väl vänta ett tag då...
Det är någonting med sättet ni skriver recensioner på här på Sweclockers som skiljer er från alla andra och det gillar jag men jag kan inte sätta fingret på vad.

Håller med, bra test som vanligt.

Hoppas att Total War: Attila kanske kommer med som speltest i framtiden. Kör det själv en del och det var rätt krävande för mig i 2560x1440.

Permalänk
Medlem

Wow vilket kort!
Nu blir det garanterat ett köp! Eller två!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

40 fps i 4k - #framtiden

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk

Varför ett sådant här kort när man får två 980 SLI billigare och snabbare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Varför ett sådant här kort när man får två 980 SLI billigare och snabbare?

För att SLI är hopplöst..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

använder man en gammal HD (1920*1080 60Hz) skärm så är 99% nöjda med prestandarden som 780/7970GHz kort ger. Men när man har en skärm med högre upplösning så är det endast toppkort eller flera grafikkort som funkar för att nå en rimlig prestandard.

Då många fortfarande kör med en gammal skärm så förstår jag varför AMD och nvidia håller uppe priset på nya grafikkort som har likvärdig prestandard som 780, 7970GHz

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

finns det någon anledning till att nvidia inte tillåter tredjeparts kylare på sina titan kort? eller handlar det om girighet?
stör mig lite på att mitt orginal titan låter som ett tåg jämfört med mitt 780ti med twin frzr

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Varför ett sådant här kort när man får två 980 SLI billigare och snabbare?

Det här kortet inriktar sig till de som kanske vill spela på högre upplösning än 4k