Nvidia Geforce GTX Titan X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Visst är det ett konsumentkort, men det är mycket bra i flertalet GPGPU-tillämpningar. Det är bara just applikationer som kör DP där det är riktigt dåligt. Vad jag menar är att det inte är så enkelt att säga att DP krävs för GPGPU. Köper man kort för en specifik tillämpning som inte kräver DP kanske detta kort ger mest prestanda i alla fall.
http://www.sweclockers.com/recension/20193-nvidia-geforce-gtx...
http://www.anandtech.com/show/9059/the-nvidia-geforce-gtx-tit...

Skrivet av GPUan:

Om kretsen saknar FP64 prestanda, så är det bara bra för spel nu. Det innebär att de satsat alla transistorer på spelprestanda. Inga FP64 enheter som tar upp yta på kretsen, som ändå inte gör något för spel ännu.

Visst, det är också bra för FP32 beräkningar och inte bara för spel. Ett riktigt bra GPGPU kort för FP32. Det var väl egentligen felaktigt av mig att skriva att de satsat allt på bara spelprestanda. Frågan är bara om NVIDIA gjort mer för att optimera kretsens GPGPU än på andra spelkort T.ex. 980?

Permalänk
Medlem

Det var väl inga överraskningar direkt?

Bäst just nu men ruskigt dålig prestanda per krona...som vanligt med titan korten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som läser all text med Emils röst i huvudet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Imponerande kort om pengar inte var med i beräkningen, men 11.000 för ett spelkort som "bara" är 30-40% bättre än GTX 980 beroende på upplösning känns ganska "meh". Hade jag haft 11.000:- att lägga på GPU-kraft, så hade jag alla dagar i veckan hellre lagt pengarna på 2st GTX 980 (då SLI funkar väldigt bra idag) eller väntat på R9 390X. Spelar man inte i 4K (eller mer) så är detta kortet imo helt ointressant.

GTX Titan kostade ~9000:- vid lanseringen och var (beroende på upplösning) ca 50% bättre än GTX 680, hade 3 gånger så mycket vRAM och var samtidigt ett kompetent DP-kort.

GTX Titan X kostar ~11000:- vid lansering, är (beroende på upplösning) ca 30-40% bättre än GTX 980, har 3 gånger så mycket vRAM, men är inte ett kompetent DP-kort.

Hade jag köpt ett GTX 980 vid lanseringen hade jag sovit gott inatt.

Enda anledningen egentligen att köpa Titan X för spel är för att man. 1: Har j*kla massa cash att spendera och gillar att göra det. 2: Man spelar i 4K eller över. Försök du spela med 980 eller 290X SLI/CF i 4K+ och se om det presterar bra med ynka 4GB jämfört med 12GB. Om man kör i 1920x1080 så förstår jag inte varför man funderar på att köpa värstingkort alls, om man nu inte som sagt har massa pengar att spendera

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag hade gärna sett att Sweclockers ibland också ställde sig dom mest uppenbara frågorna.

Do we really need 12GB VRAM?

http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_Titan_X...

Call of Duty: AW är ju bara ett skämt av dålig optimering, likaså Shadows of Mordor där utvecklarna erkänt att dom bara slängde med de helt okomprimerade texturerna för dom personer som har ett monstergrafikkort.

Citat:

Our results clearly show that 12 GB is way overkill for the Titan X. Eight GB of memory would have been absolutely sufficient and future-proof too, in my opinion. Even today, the 6 GB of the two-year old Titan are too much, and even 4 GB today is enough for all titles. Both Xbox One and PS4 have 8 GB of VRAM, with 5 GB and 4.5 GB available to games, so I seriously doubt developers will exceed that amount any time soon.

Modern games use various memory allocation strategies, which usually involve loading as much into VRAM as fits, even if the texture might never or only rarely be used. Call of Duty: AW seems even worse, as it keeps stuffing textures into memory, while playing (not during level load), but never frees them, in the hope it might need it again it at some point in the future, which it does not, otherwise FPS on 3 GB cards would be seriously compromised.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Grymt kort, men jag hade förväntat mig högre prestanda. R9 390X kommer äta det, så vänta med köp

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad är "rimlig prislapp" i detta fall? Har man en produkt som står i en klass för sig så finns ytterst sällan någon större koppling av pris till relativ prestandaskillnad mot mer "normala" produkter. Så läge man saknar konkurrens handlar detta mer om PR i form av uppvisande av ingenjörskunnande på högsta nivå, det är viktigaste är att produkten faktiskt finns. Tillverkaren har inga förväntningar om större försäljningar, det kan vara rent positivt för de enklare modellerna att toppmodellen förblir något som väldigt få skaffar sig.

Då bilar nästan alltid kommer upp, jämför med Mercedes AMG-serie, BMW M-serie eller ännu hellre olika former av "supersportbilar". Dessa modeller är inte rimligt prissatt i förhållande till deras prestandaövertag mot de bättre standardmodellerna. Dessa produkter finns enbart för att man ska kunna läsa specifikationen och drömma, samt att personer som Jeremy Clarkson (Top Gear) ska köra runt i den och säga att det är en fantastisk bit ingenjörskonst. Där denna jämförelse till stor del haltar är att 11k är en summa som rätt många som jobbar och har datorer som hobby egentligen kan lägga ut utan att behöva suga på ramarna speciellt mycket, supersportbil förblir en dröm för de flesta.

Jag skrev vad jag baserade det på ("sett till hur det presterar"). Det är en subjektiv åsikt och inget annat.

Intressant att du nämner bilar. Hade varit komiskt om Volvo släppte en bil som är lika bra eller bättre på alla punkter än en Ferrari som släpptes 6 månader innan. Väntar man sedan ytterligare 6 månader så släpper Ferrari själv en bil som är billig och bättre än sitt förra Ess.

Det finns garanterat de som kommer köpa detta kort och vill man så kan de flesta som jobbar hosta upp pengarna. Men det är inte jag...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Enligt prestande Index ligger ju 780 TI på 83 och 290X 100

780 på 83, 780 Ti på 101

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag hade gärna sett att Sweclockers ibland också ställde sig dom mest uppenbara frågorna.
Do we really need 12GB VRAM?
http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_Titan_X...

Call of Duty: AW är ju bara ett skämt av dålig optimering, likaså Shadows of Mordor där utvecklarna erkänt att dom bara slängde med de helt okomprimerade texturerna för dom personer som har ett monstergrafikkort.

En fråga som Techpowerup missat att ställa sig själva är: Hur mycket av priset är de extra 6GB VRAM? Det är trots allt gammalt beprövat GDDR5 fast lite fler kretsar.

Sen säger de att 8GB hade varit tillräckligt. Hur ska Titan X kunna få till det?

Permalänk
Medlem

Mitt stackars 670wf som presterar ungefär som ett 680 (för jag antar att det är referens i listan?) faller längre ner och ner. Nästa generation kommer det bli 100% ökning enligt prestandatestet och då är det fan dags att uppgradera.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Upp till 3-way SLI i testet nedan för den som är intresserad.

http://www.digitalstormonline.com/unlocked/nvidia-gtx-titan-x...

Permalänk

Bräcker detta kort med mina två gigabyte 780 i sli. Med en kostnad flera tusen under detta....

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Medlem
Skrivet av christeribaren:

Bräcker detta kort med mina två gigabyte 780 i sli. Med en kostnad flera tusen under detta....

Med 2 gpuer samt 3GB vram... Titan X är galen prestanda för singel gpu, sjukt bra prestanda vid oc

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Buio:

En fråga som Techpowerup missat att ställa sig själva är: Hur mycket av priset är de extra 6GB VRAM? Det är trots allt gammalt beprövat GDDR5 fast lite fler kretsar.

Sen säger de att 8GB hade varit tillräckligt. Hur ska Titan X kunna få till det?

Det är oundvikligen så att det är en onödig extra kostnad, oavsett.

Kan dom klämma in åtta biljoner transistorer på ytan av en krona så tror jag dom hade rett ut det också.

Rätt eller fel jag tycker det var en relevant fråga att ställa sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Enda anledningen egentligen att köpa Titan X för spel är för att man. 1: Har j*kla massa cash att spendera och gillar att göra det. 2: Man spelar i 4K eller över. Försök du spela med 980 eller 290X SLI/CF i 4K+ och se om det presterar bra med ynka 4GB jämfört med 12GB. Om man kör i 1920x1080 så förstår jag inte varför man funderar på att köpa värstingkort alls, om man nu inte som sagt har massa pengar att spendera

Ja?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

D.v.s. alla sweclockers ljudmätningar görs i "real world scenario". Tittar man historiskt så är eftermarknadskorten till 98% av fallen tystare än referenskorten.

Visst, vill man täcka igen allt i ett chassi och köra med endast en fläkt som utsug så är det sannolikt bättre med referenskylare. men 2 fläktar bör man väl ändå klara av, en för insug och en för utblås?

Fördelen med en eftermarknadskylare är att du kan öka kylarean rejält. Kylflänsar kan växa på bredden, höjden och längden. I en radialkylare har du bara höjden och längden att växa på och du ska bli av med luften genom i princip endast en pci-slot.
En radialkylare kräver mer ingenjörstimmar att få till bra och kommer således kosta mer.

Ja sweclockers testar i chassi det är sant men långt från alla gör det sedan är det som sagt inget krav med fläkt i sidan speciellt ingen 120mm eller större.

Min poäng var också att chassifkylning, eventuellt val av låda bör reflektera val av grafikkort. Ska jag ha öppen kylare ska jag ha minst 120mm fläkt i sidan. Med blower behöver man inte ens någon. Var lite min poäng med.

Insug gör i princip ingen nytta på annat än hårddiskar som arbetar obekvämt varmt. En fläkt in och en ut i teorin dubblar bara tryck skillnaden till det dubbla, luftflödet förblir det samma maximalt sett. Ett "bra" chassi har lite till inget luftmotstånd så då försvinner poängen med push/pull för chassiventilation. Jag själv slängde sedan många år ut alla insugsfläktar på desktopmaskinerna då det gör igen som helst nytta då jag varken har hårddiskar eller något annat som är i behov av fläktarna och luften hittar sig in lika bra ändå.
Finns undantag, passiva grafikkort och CPU kylare tex har det i HTPC:n tex men då fyller fläkten två roller då turbulent och riktat flöde är effektivare men det är i princip inget ett GTX TITAN X gynnas av. Om nåt gynnas dom lite av en fläkt som drar ut eventuell spill-luft men det är så lite att en lågt roterande 92mm fläkt kan hantera 2st i SLI för optimala temperaturer i sidan av lådan.

Ductade kylare är dyrare, var lite min poäng med att eftermarknadskort kommer med billiga openair kylare med axialflälktar, vist PCB mm kan ofta var mer påkostat men i flera fall är korten i princip dyrare utan att erbjuda bättre kvalitet på komponenter eller för den delen i material kosta mer så det är ett sätt att ta lika mycket eller mer för mindre.
Ända jag och många vill ha är ductade kylare i olika klasser efter behov. Finns trots allt en efterfrågan och jag vidhåller att dom är överlägsna just pga det faktum att radialfläktar skalar i prestanda exponentiellt i tryck medan axialfäktar i princip inte ens vet vad tryck är då dom är bäst lämpade för att flytta stora mängder luft vid litet till inget motstånd därför ser man lite till inga blowers med axialfläktar.
Axialfläktar behöver ofta en stator för att skapa större tryckskillnad, Delta kör med detta men inte ens då kan dom mäta sig med radialfläktar. Fördelen då är att en blower kan ha mycket tätare packade flänsar så det gör upp för "platsbristen" som du nämnde.

Kombinera det med en bredare fläns typ som EVGA som förlängde och breddade sin blower för GTX680 med ca 1 tum då kan än mer luft kan hitta sig igenom flänsen så det är bara win win att gå upp i bred på fläns och diameter på fläkten i en blower.

Vet att det fans ett test på EVGA GTX680 Classefied mot ASUS, MSI mm aftermarknadskylare som DCII på sin tid där den i princip presterade lika bra i öppet test.
Försökte hitta det testet men verkar lögn.
Sedan bygger många eftermarkandskylare av öppen design på höjden över 2st PCI-E slots och i princip alla kräver den 3:e fri och man vill slippa extremt höga tempraturer tex vid SLI.
Sedan har man nackdelen att öppna kylare ofta påverkare CPU kylarens tempraturer med. Finns metoder runt det men rent allmänt kör jag på principen att varm luft ska snabbt ut, ju lägre väg ju mer blandar den upp sig med eventuel inkommande luft och ju mer värmer den upp komponenter i omgivningen. Något blowers inte gör i samma grad.

Här är ett gammalt test på EVGA's sissta blower som jag känner till.
http://www.anandtech.com/show/6096/evga-geforce-gtx-680-class...
hade hoppats att EVGA GTX780 skulle kommit med en ny generation av den varianten men så blev det inte.
Tror man hade kunnat få lika bra ljudnivå/temperatur som dom bästa öppna kylarna från ASUS tex för så var fallet med EVGA's GTX 680 i alla fall.

Som sagt inget emot öppna kylare, men jag vill bara ha möjligheten att välja en blower, referens eller gärna någon överdimensionerade variant för att ännu mer pressa ner ljudnivån i mina byggen som helst ska vara helt ljudlösa även när dom drar 400W+.

Jag vill ha valfrihet som sagt, och jag har testat att bygga riggar sida vid sida, referens VS icke referens. Men som sagt svårt att jämföra då det skiljer sig så otroligt mellan olika eftermarknadskylare. Hade 2st GTX260 i SLI som var referens. Dom lät mindre i hop än mitt MSI med TWIN Frozr och det var helt sjukt egentligen. Samtidigt behövde MSI kortet en 120mm fläkt i chassit för kylning för att tempraturerna skulle bli "bättre" madens båda Nvidia referns gladerligen samsades om en 92mm på 950rpm.

Men som sagt äldre kort så saker har ju hänt sedan dess men ja, jag vill helst se framsteg på blowers med då jag vet att det går att göra minst lika bra blowers som openair kylare och har man platsbrist eller bara vill ha riktigt tyst burk så är minimalt med chassifläktar och hål ett måste.

Men jag tycker Nvidias refernskylare är väldigt bra bang for the buck. Stor del gjord av aluminium och koppar med fläktar från kända tillverkare som Delta. Hade dock varit kul om EVGA tex kom ut med en variant med större fläkt och fläns då dom bevisat tidigare att dom kan.

Misstänker dock att efterfrågan inte var allt för hög då det är väldigt "trendigt" med öppna kylare då folk per automatik tror det är bättre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av christeribaren:

Bräcker detta kort med mina två gigabyte 780 i sli. Med en kostnad flera tusen under detta....

Priset är egentligen ganska ointressant.

Jag kan ta mig från Stockholm till Göteborg lika fort med en bil för 6000 som en bil för 600 000, men det är inte riktigt heller samma sak, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det är oundvikligen så att det är en onödig extra kostnad, oavsett.

Om det kommer ett spel senare i år eller nästa år som kan använda mer än 6GB då?

Permalänk
Medlem

Bara att vänta på 390x och se hur det presterar då. Även om det kanske är några månader mellan release, verkar inte dröja lika länge som mellan Titan och 290X i alla fall.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av Wolfkin:

Nix. Finns en del spel som använder vissa 64-bit instruktioner, men inget utan Star Citizen som använder en 64-bit grafikmotor.
DP (Double Precision) har en hel del med det att göra. Du behöver det för att göra stora kartor då du förlorar precision (placering av objekt, avstånd mellan objekt) snabbt när du når gränsen för 32-bit (kommer inte ihåg om det var 16x16km eller 32x32km), en storlek du snabbt kommer upp till i flygspel, strategi, simulatorer osv.

Jag antar att det borde vara en fördel att använda ett vanligt GTX Titan jämfört med ett exempelvis GTX 970 i SC då de går över till dubbelprecision, då de är jämnbördiga i vanliga tester fast Titan har stöd för dubbelprecision. Eller måste man skriva extra kod för den lilla procent som har grafikkort med detta stöd om det nu skulle ha någon extra effekt i just spel?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av LPG:

Trodde inte det skulle gå så snabbt innan det kom ett kort som var DUBBELT så snabb som ens 280x. Ujujuj behöver inte kraften men man vill väl ändå...

Någon mer än jag som annars reagerade på att 290x och 780 ti ligger lika i prestandaindex? Det var väl 10% skillnad vid runt 780 ti release?

Jag har noterat detta tidigare, lägg också märke till hur R9 280x/HD7970 gått förbi GTX680/GTX770 och hur HD7950/R9 280 gått förbi GTX670/GTX760.
Har för mig att HD7970 var billigare än GTX680 och HD7950 var billigare än GTX670, när de såldes, du fick ett HD7970 för nästan samma pris som ett GTX670.
HD7970 och HD7950 har dessutom 1GiB mer minne.

On Topic; hatten av för Nvidia, tror dock att många väntar på en lite enklare och betydligt billigare variant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

hahah 11K för ett skrotet kort som ger 30-40 fps mer än 970 när 970x2 kostar 6k och presterar bättre?? nvidia fail pengar k*ta j*vlar

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

För att SLI är hopplöst..

Hopplöst på vilket sätt?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Det kommer nog inte räcka för att hålla emot 390X som antagligen kommer prestera precis lika bra eller bättre för halva priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

hahah 11K för ett skrotet kort som ger 30-40 fps mer än 970 när 970x2 kostar 6k och presterar bättre?? nvidia fail pengar k*ta j*vlar

Vad hade du förväntat dig? Kortet leverar precis som väntat, priset styrs av dollarn som står högt just nu. Köp du 2st 970 och kör SLI, igen som säger att du måste köpa Titan X. Köra SLI med lite vram är fan inte mycket att hänga i granen om du spelar på 1440p+

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Intressant. Kan eventuellt bli ett köp till sommaren då skatteåterbäringen kommer. Vill dock se hur 390X presterar först innan jag bestämmer mig

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Överklocka denna 100mhz så ligger den på lika prestanda som gtx 970 SLI

Otroligt synd att det inte blir några 3eparts kylare..tänk er EVGA GTX TITAN X CLASSIFIED

riktigt trist att det inte blir några tredjepartsmodeller av TITAN X men EK & EVGA släpper vattenblock iallafall (:

http://www.ekwb.com/news/579/19/EK-releases-NVIDIA-GeForce-GT...
http://www.evga.com/articles/00918/EVGA-GeForce-GTX-TITAN-X/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad är "rimlig prislapp" i detta fall? Har man en produkt som står i en klass för sig så finns ytterst sällan någon större koppling av pris till relativ prestandaskillnad mot mer "normala" produkter. Så läge man saknar konkurrens handlar detta mer om PR i form av uppvisande av ingenjörskunnande på högsta nivå, det är viktigaste är att produkten faktiskt finns. Tillverkaren har inga förväntningar om större försäljningar, det kan vara rent positivt för de enklare modellerna att toppmodellen förblir något som väldigt få skaffar sig.

Då bilar nästan alltid kommer upp, jämför med Mercedes AMG-serie, BMW M-serie eller ännu hellre olika former av "supersportbilar". Dessa modeller är inte rimligt prissatt i förhållande till deras prestandaövertag mot de bättre standardmodellerna. Dessa produkter finns enbart för att man ska kunna läsa specifikationen och drömma, samt att personer som Jeremy Clarkson (Top Gear) ska köra runt i den och säga att det är en fantastisk bit ingenjörskonst. Där denna jämförelse till stor del haltar är att 11k är en summa som rätt många som jobbar och har datorer som hobby egentligen kan lägga ut utan att behöva suga på ramarna speciellt mycket, supersportbil förblir en dröm för de flesta.

håller med till 100%, bra skrivet!

Permalänk
Snusfri

Ni som säger att det är synd att det inte kommer 3'e partskylare verkar ha missat denna texten på sidan 3.

Citat:

Precis som med tidigare kort i Titan-familjen kommer Geforce GTX Titan X endast att säljas i referensutförande och partnertillverkarna tillåts därmed inte släppa modeller med egna kylardesigner. Tidigare har detta dock kunnat kringgåtts genom att tillverkarna skickar med sin kylare separat och det återstår att se om detta sker även ihop med detta kort.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro