Trasig Ethernet del på moderkortet beror på felaktigt installerad CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det Intels sockelbyte innebär är i praktiken en mycket mer ömtålig lösning men att problemet flyttas från cpun, Intel förvärrade alltså problemen men de slipper hantera dem eftersom de numera uppstår på moderkorten.
Intel tjänar med pengar > Intel glada.

Ofta billigare att byta ut moderkortet än processorn p.g.a böjda pins... dessutom är pinsen skyddade i sockeln mer än vad de är ifall de skulle sitta på CPU

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Väljer man att bygga själv är det fortfarande en skyldighet att lära sig vad som gäller om man vill kunna utnyttja garantier eller reklamationsrätt.

Jag kom på att det dessutom säkert står i manualen som man förväntas läsa.

Men eftersom forumdelen heter konsumenträtt och inte konsumentfel så tycker jag det är bättre att hitta det som talar för konsumenten.

Jag kan tycka att man ska ha lite förståelse för såna här komponenter innan man väljer att bygga en dator men samtidigt skulle Inet kunna försöka böja tillbaka pinnen för att hjälpa sin kund även om de då visserligen skaffar sig ett ansvar de inte behövde ha enligt lag. Men det är inte raketforskning för dem som kallar sig själva proffs.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dannesthlm:

Jo, men hur vet dom att TS skadat den? Dom kan likagärna gjort det själva, sedan skylla på kunden.

Min egna erfarenhet av inet och pins är att jag beställt en AMD processor med böjd pin. Den gled inte ner av sin egen tyngt i sockeln som den borde göra och den var börj från början. Jag tog kontakt med deras kundservice, dom sa att pins aldrig var böjda från början vid leverans... hur dom nu skulle kunnat garantera det. Speciellt med tanke på att det numera är fritt fram för kunder att skicka tillbaka använda grejer, dvs processorn kunde ju till och med använts av någon innan mig.

Jag lyckades böja de ca 5-6 pinsen tillräckligt rätt med nageln, tog en jävla kraft. Hårda som satan, inte direkt att jag skulle ha böjt den då jag stoppade ner den.

Tillverkarna brukar optiskt kontrollera sockeln, dessutom har TS bekräftat att han returnerade moderkortet utan att ha monterat dit sockelskyddet.
När det gäller cpuer så brukar de levereras i plomberade lådor.

Dessutom så verkar det vara oerhört lite problem med böjda pinnar hos de professionella datorbyggarna, det var uppe i en annan tråd där det kommenterades att de aldrig sett en böjd pinne från fabrik fastän de byggt tusentals datorer, men böjda pinnar är inte så ovanligt hos hembyggarna, jag tror att de flesta böjda pinnar beror på handhavandefel, Intels socklar är ömtåligare än de flesta hembyggare verkar tro men cpuerna tål ganska mycket efter omdesignen.

Man behöver nästan ha ett specialverktyg för att montera en Intelcpu på ett helt riskfritt sätt, det är oerhört lätt att lägga dem lite snett och böja pinnarna genom att röra cpun i sidled när man ska rätta till den eller lyfta lite snett vid demonteringen. Nån version på en ic lyftare som passade cpuer hade varit bra att ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Så länge inte TS satt på plast-skyddet, så har TS ansvar för alla skador, då det inte packats väl för transport.
Ingen moderkortstillverkare accepterar något garantiärenden, oavsett vad, om inte detta skyddet varit på eller om pinnarna är skadade pga oförsiktighet.

Thats life, live with it.

TS lyckades förhandla sig fri från felsökningskostnaden, och det hade jag varit nöjd med i hans fall.
Det blir till att bita i det sura äpplet, och ordna nytt kort, eller om han hellre vill, försöka böja rätt dessa med extrem precision, och riskerar skada CPUn istället.

Tacksam för att slippa Felsökningsavgiften ?!?!? De har ju redan sagt att de vägrat felsöka kortet !

Felsökningsavgiften debiteras mycket sällan och då endast efter upprepade och felaktiga inskick (Enligt Inet.se service chef).
Avgiften är till för att avskräcka från inskick även om Inet säger något annat. ( Min SSD var 100% felfri enl. Inet.se )
Att slippa avgiften i samband med nekandet till garanti byte skall då anses vara ett plåster på såret.

Hade du varit i hans skor så hade du banne mig inte varit nöjd med att bara slippa straffavgiften.
Du behöver inte "Live with it".

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Tacksam för att slippa Felsökningsavgiften ?!?!? De har ju redan sagt att de vägrat felsöka kortet !

Felsökningsavgiften debiteras mycket sällan och då endast efter upprepade och felaktiga inskick (Enligt Inet.se service chef).
Avgiften är till för att avskräcka från inskick även om Inet säger något annat. ( Min SSD var 100% felfri enl. Inet.se )
Att slippa avgiften i samband med nekandet till garanti byte skall då anses vara ett plåster på såret.

Hade du varit i hans skor så hade du banne mig inte varit nöjd med att bara slippa straffavgiften.
Du behöver inte "Live with it".

Faktum kvarstår att hans kort var trasigt på ett sätt som inte täcks av garantin. Oavsett om det tidigare felet beror på det eller inte så har kunden gjort sönder sitt kort och därmed förverkat garantin på egen hand.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Tacksam för att slippa Felsökningsavgiften ?!?!? De har ju redan sagt att de vägrat felsöka kortet !

De har sagt att de ha hittat ett fel (en böjd pin) och att vidare felsökning inte är möjlig. Dvs Inet har fått en arbetskostnad pga. ett fel de inte ansvarar för. Så ja, lite tacksamhet finns det utrymme för.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tillverkarna brukar optiskt kontrollera sockeln, dessutom har TS bekräftat att han returnerade moderkortet utan att ha monterat dit sockelskyddet.
När det gäller cpuer så brukar de levereras i plomberade lådor.

Dessutom så verkar det vara oerhört lite problem med böjda pinnar hos de professionella datorbyggarna, det var uppe i en annan tråd där det kommenterades att de aldrig sett en böjd pinne från fabrik fastän de byggt tusentals datorer, men böjda pinnar är inte så ovanligt hos hembyggarna, jag tror att de flesta böjda pinnar beror på handhavandefel, Intels socklar är ömtåligare än de flesta hembyggare verkar tro men cpuerna tål ganska mycket efter omdesignen.

Man behöver nästan ha ett specialverktyg för att montera en Intelcpu på ett helt riskfritt sätt, det är oerhört lätt att lägga dem lite snett och böja pinnarna genom att röra cpun i sidled när man ska rätta till den eller lyfta lite snett vid demonteringen. Nån version på en ic lyftare som passade cpuer hade varit bra att ha.
http://www.smcelectronics.com/PICTURES/PLCCTOOL-L.JPG

Jo, fast vad gör inet ex om de får tillbaka en CPU i retur i bruten förpackning? Man får ju trots allt lämna tillbaka sådana. Plomberas förpackningen på nytt för ny kund?

Permalänk
Skrivet av iFraja:

De har sagt att de ha hittat ett fel (en böjd pin) och att vidare felsökning inte är möjlig. Dvs Inet har fått en arbetskostnad pga. ett fel de inte ansvarar för. Så ja, lite tacksamhet finns det utrymme för.

Kalla det gärna uppackningsavgift i så fall eftersom de direkt letat efter den typen av garantiförbehåll.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Eftersom TS säger att moderkortet är en månad gammalt så måste Inet bevisa att TS gjort skadan. Har han skickat in moderkortet utan skyddet så är det tillräckligt som bevis eftersom skyddet ska sitta på vid transport. Det är surt, men jag tror inte att det är mycket att göra i detta fallet.

Nej Inet måste inte bevisa något när det är en skada på kortet som kommer från kund, hade kortet varit oskadat är det en annan sak

Permalänk
Medlem

Jag kanske missar något i tråden.. men...

Citat:

"Dagar senare så kontaktar de mig och säger att de inte kan felsöka moderkortet pga böjda pins i CPU sockeln, de kommer mest troligt inte ens få bild berättar han som felsökt."

De har alltså packat upp moderkortet, tittat på det och konstaterat att det förmodligen inte startar, och inte gjort något?

Felsökning Deluxe?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |