Permalänk
Medlem

Dator som pajar om och om igen.

Först spec.

Operativsystem: Win 8+blandade linux varianter
Processor: Intel Core i7 4790K (inte överklockad)
Processorkylare: Noctua NH+U9B SE2
Moderkort: ASUS Maximus gene VII
Minne: 2x 4 GB Corsair Vengeance LP 1 600 MHz
Grafikkort: ASUS gtx 970 strix
Hårddisk: samsung 850 pro
Nätaggregat: Corsair cs 750m ->ax760
Övrig kylning: 5x fläktar
Övriga komponenter: nätverkskort TP link
Temperaturer: lite höga men normala ~70 i load, ~35 idel.

Min dator har massa problem och det fortsätter trots massa bytta delar, om jag tar det från början.

När jag byggde datorn (ca 6 månader sedan) startar den några gånger, sen slutade den fungera. Kom inte ens in i BIOS och moderkortets CPU varnings lampa lyste (fläktarna gick igång). Skickar in minnena, processorn och moderkortet till inet som testar dom och byter moderkortet (samma minnen och CPU dvs). Allt fungerar bra i några månader.

Problem 2 datorn krashar efter någon timmes användning/när de belastas lite, efter krash så varnade bios att Asus anti-surge triggade. Låter Inet kolla på nätagget, de hittar inget fel men går med på att byta det. Passar på att byta till ett corsair ax760, litar inte på CS modellen. Allt fungerar i ca en månad.

Nuvarande problem: Samma som första problemet, datorn startar inte, fläktarna går i gång och moderkortets CPU varnings lampa lyser ( kommer inte in i bios).

Jag har försökt hitta problemet, resetat cmos, har kört med bara ett minne, kopplat bort nätverkskortet, testat att köra utan start/reset sladdarna inkopplade. Har dock inte testat att plocka ut allt och köra med så få komponenter som möjligt än. Tänkte att jag frågar först om någon har något som jag ska passa på att testa om jag kör moderkortet utanför datorn, så jag slipper montera ned den flera gånger.

Är lite konstigt med att den pajar igen och igen, speciellt med samma problem första gången, vad tror in det kan bero på?

Har lite teorier, antingen så har jag jävligt med otur eller :

Det är något litet fel med min CPU ( det är ändå det som moderkortet varnar för), förklara både fel 1 och 3, men inet har undersökt den utan att hitta några fel ( ingen aning om vad de testat, antagligen så testad det i ett annat moderkort).

Eller första PSU skickade kass ström som har sönder moderkort, förklarar alla fel, men inet hittade inget fel på den och det kräver också att den skulle orsaka skador som märks långt efter, är det rimligt?

Eller jag pajar datorn när jag bygger ihop den, kanske möjligt men konstigt att jag skulle lyckas orsaka samma fel flera gånger i rad när den ändå fungerar felfritt i månader mellan felen ( har alltid ESD-armband när jag ska fixa något med datorn, så det borde inte beror på det )

Vad tror in är fel? och vad borde jag testa för att för att hitta felet?

(sen ska Inet ha en eloge för bra hjälp och att jag har fått nya delar utan krångel)

Permalänk
Hedersmedlem

Sitter det moderkortsdistanser på rätt ställen, enbart vid monteringshålen i moderkortet?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Sitter det moderkortsdistanser på rätt ställen, enbart vid monteringshålen i moderkortet?

De borde sitta rätt, men jag ska dubbel kolla det.