Windows 10 blir inte gratis för pirater

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 blir inte gratis för pirater

Att Microsoft planerar ta ett nytt grepp i kampen mot piraterna får en tvär vändning när bolaget förtydligar att Windows 10 inte blir gratis för olicensierade användare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

It was always too good to be true

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem

Så -exakt- som det är nu MAO.
Varför i hela fridens namn slösar MS vår tid med att babbla om det som om det vore något viktigt.

När man ser detta och bilder på "nya" ikoner (wow ! /sarkasm) så undrar man ju lite hur det verkligen är ställt med MS i stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så -exakt- som det är nu MAO.
Varför i hela fridens namn slösar MS vår tid med att babbla om det som om det vore något viktigt.

När man ser detta och bilder på "nya" ikoner (wow ! /sarkasm) så undrar man ju lite hur det verkligen är ställt med MS i stort.

Uppenbarligen tycker ju folk att ikoner är jätteviktigt av någon anledning...

...och att alla ikoner som inte ser ut exakt som i W7 är fula.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

LURADE! Gick vi på den lätta?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig? De får ju bara köra pirat version som vanligt?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Alltså vad betyder det?

Att det kommer stå "non-genuine" i ens licensruta i kontrollpanelen, och bara det.
Eller att OS'et låser sig tills man har pröjsat?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Alltså vad betyder det?

Att det kommer stå "non-genuine" i ens licensruta i kontrollpanelen, och bara det.
Eller att OS'et låser sig tills man har pröjsat?

Lär väl bli så att piraterna tänker att man kan uppgradera till win 10 och dom inte kommer göra något åt det, men sen kommer det dyka upp en ruta som säger att man inte kommer in utan att köpa en licens. Det kommer nog inte hända direkt utan dom vill nog ha fler och fler, så någon månad eller två efteråt, kanske?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Det jag skulle vilja ha förtydligat är om den kostnadsfria uppgraderingen från Windows 7 till Windows 10 bara gäller i ett år, eller får Windows 10 permanent?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2GHz | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz XMS3 + Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz | AMD Radeon HD6850 OC 1GB | Windows 10 Pro 64-bit | BenQ G2420HDBL + Dell 1907FP | Samsung SSD Desktop 830-Series 128GB + 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ + WD Green WD20EARX 64MB 2TB

Permalänk
Medlem

Stackars Jack Sparrow.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av zawaq:

Det jag skulle vilja ha förtydligat är om den kostnadsfria uppgraderingen från Windows 7 till Windows 10 bara gäller i ett år, eller får Windows 10 permanent?

Om du uppgraderar inom ett år så kommer du ha en gratis windows 10 licens tills det att den enheten går sönder.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av zawaq:

Det jag skulle vilja ha förtydligat är om den kostnadsfria uppgraderingen från Windows 7 till Windows 10 bara gäller i ett år, eller får Windows 10 permanent?

Det är permanent om du nyttjar erbjudandet inom ett år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så -exakt- som det är nu MAO.
Varför i hela fridens namn slösar MS vår tid med att babbla om det som om det vore något viktigt.

När man ser detta och bilder på "nya" ikoner (wow ! /sarkasm) så undrar man ju lite hur det verkligen är ställt med MS i stort.

Ja, det är ju bara fel på MS och inte folket som väljer att spendera sin tid på att diskutera/tycka till om ikonerna. MS borde inte få visa upp nya ikoner om de gjort dem!

Permalänk

Blir lite blandade nyheter :/

http://www.nordichardware.se/Mjukvara/windows-10-blir-gratis-...

Edit:

Citat:

Alla kan uppgradera gratis till Windows 10

I ett mail till ZDNet har nu talespersoner för Microsoft bekräftat att detta inte bara omfattar den kinesiska marknaden, alla pirater och användare världen över kommer få möjlighet att uppgradera till Windows 10 helt utan kostnad. De tidigare uppgraderingsreglerna som talar om en gratis uppgraderingsväg under det första året efter Windows 10-lanseringen ser fortfarande ut att stå fast. Men med en fri uppgraderingsväg för alla användare som fått tag på en olicensierad eller licensierad version av Windows 7 och Windows 8 bör krossa alla tidigare rekord inom utbredningen av nya Windows-versioner.

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Om du uppgraderar inom ett år så kommer du ha en gratis windows 10 licens tills det att den enheten går sönder.

Uppgraderingen är inte begränsad till OEM vad jag förstår så det låter osannolikt att den bara är gilitg tills enheten går sönder. Har du källa?
Hittar inget på MS sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

Bra, det hade gett ganska dåliga signaler till de av oss som faktiskt betalar för deras licenser.

Permalänk

Microsoft är Microsoft och pengar ska de ha för sin mjukvara. Varför kunde de inte bara varit tydliga från början?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Vad händer om man har en nyckel som har blivit bunden till en gammal dator som jag inte använder längre? som jag hade tänkt använda för att uppgradera till win10 med.

Permalänk
Medlem

Mycket tråkigt. Här missar Microsoft sin chans att få över miljarder användare på rätt sida lagen så att de kanske köper appar eller en Windows Phone. Det var då själva fan rent ut sagt. Jävla skit.

Edit: Vid närmare eftertanke är de nog funktionsvarierade.. PC håller på att dö, och att Windows 8 inte lyckats bra trotts fördelaktiga priser i början visar ju att folk inte är så värst intresserade av PC, så att då inte ta den här chansen att se till att Windows 10 får rejält fäste på riktigt är bara drygt och kortsiktigt tänkt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur detta är så fruktansvärt? Jag förstår att det hade varit bra om så många som möjligt använt senaste OS:et, men ska man använda en produkt så ska man betala för den. Det är som att sno en bil och sedan få gratis uppgradering av biltillverkaren till den nyare versionen. Det spelar ingen roll om det är fysiskt eller virtuellt, det är ändå massvis med arbetare som skapat produkten som ska få sin lön.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Detta är bättre tycker jag. Som det lät innan så skulle de ge äkta windows gratis till pirater medan de som är ärliga får betala. Nu ger det ändå något mervärde om man betalar för sig. Alternativet är att alla får det gratis utan någon särbehandling av pirater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Jag förstår inte hur detta är så fruktansvärt? Jag förstår att det hade varit bra om så många som möjligt använt senaste OS:et, men ska man använda en produkt så ska man betala för den. Det är som att sno en bil och sedan få gratis uppgradering av biltillverkaren till den nyare versionen. Det spelar ingen roll om det är fysiskt eller virtuellt, det är ändå massvis med arbetare som skapat produkten som ska få sin lön.

Fast grejen är ju att de som inte betalat tidigare knappast lär göra det nu. De kan spendera tid och pengar på kopieringsskydd och SLP-algoritmer och allt vad det är, och det är knäckt på en kvart av de som kan, och resten kan ladda ner. Det är helt enkelt utbota korkat, och rentav omodernt att ta betalt för operativsystemsuppgraderingar nuförtiden. Apple Gör det inte, Google gör det inte, Linux har aldrig gjort det. Det är Omodernt helt enkelt, och Microsoft framstår som omoderna när de verkligen är i behov av att framstå som moderna och innovativa. Det är "fet medelålders gubbe med slips"-fasoner de håller på med nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SirLagsalot:

De uppdaterade nyheten strax efter ditt inlägg, med samma citat som SweC publicerade.

Citat:

Uppdatering: Microsoft har förtydligat situationen ytterligare. Piratkopierade versioner av Windows kommer fortsätta att klassas som icke genuina. Vad som kommer att vara skillnaden mellan genuina och icke genuina versioner av Windows 10 återstår dcok att se. (19 mars 18:11)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Om dom släpper det för 500 är jag på
redan köpt licenser men för andra datorer :'(

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Om dom släpper det för 500 är jag på
redan köpt licenser men för andra datorer :'(

Skickades från m.sweclockers.com

Windows 8 var ju billigare från början så köpte det för 178kr eller vad det var. Sjukt värt

Permalänk
Medlem

Otydlighet har alltid varit en dygd hos Microsofts PR-team.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Windows 8 var ju billigare från början så köpte det för 178kr eller vad det var. Sjukt värt

Jag kan ju säga att jag hade inte ens tagit emot Windows 8 om jag fått betalt för att ha det som primärt OS, men gärna Windows 10 för 178Kr. Det är väl ungefär den nivån som känns rimlig om man ska betala alls.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Men frågan är fortfarande... vad kommer Windows 10 att kosta?

Jag ser inte detta som nåt problem om Win10 full kostar kanske runt 3-500kr. Men kommer det kosta lika mycket som Windows 7/Windows 8 gör idag, dvs 2000kr+ (1200kr+ för OEM)? Situationen kommer ändras väldigt lite. Win10 kommer säkert vara crackad inom 24 timmar av release (eller innan).

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att även pirater kommer att kunna uppgradera till Windows 10 direkt från sin piratkopierade Windowsinstallation.

Dom borde få betala som alla andra.
Microsoft bör spärra så att inte dom kan få uppdateringen.

Om dom inte gillar sin piratkopierade Windowsversion så kan dom köpa Windows 10 eller köra Linux istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast grejen är ju att de som inte betalat tidigare knappast lär göra det nu. De kan spendera tid och pengar på kopieringsskydd och SLP-algoritmer och allt vad det är, och det är knäckt på en kvart av de som kan, och resten kan ladda ner. Det är helt enkelt utbota korkat, och rentav omodernt att ta betalt för operativsystemsuppgraderingar nuförtiden. Apple Gör det inte, Google gör det inte, Linux har aldrig gjort det. Det är Omodernt helt enkelt, och Microsoft framstår som omoderna när de verkligen är i behov av att framstå som moderna och innovativa. Det är "fet medelålders gubbe med slips"-fasoner de håller på med nu.

Apple tar betalt för OS genom datorer, Google tar betalt genom reklam. Vilken av dessa varianter tycker du att MS borde ta? Du lurar dig själv något rejält om du inte tror att vissa personer betalar för Windows för att de inte orkar hålla på med kopieringsskydd och grejer. Om det inte fanns kopieringsskydd och det bara var att köra på som en vanlig installation utan att betala så skulle dessa kunder försvinna. Kolla på Steam som ett exempel på detta. Många slutade piratkopiera för att Steam plötsligt kom med en tjänst där det var extremt enkelt och smidigt där man kunde köpa spel. Ännu smidigare än att piratkopiera. Gör det exakt lika smidigt att piratkopiera och så är dessa personer tillbaka och piratkopierar igen. Det här snacket om att man ska få saker gratis bara för att det är digitalt(piratpartiet) är vad som är omodernt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell