Är Hallon en bra operatör?

Permalänk
Medlem

Funkar väl skapligt. Dock i alingsås får jag inte 3G utan endast H+.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Funkar väl skapligt. Dock i alingsås får jag inte 3G utan endast H+.

H+ (HSPA+) är bättre än vanligt 3G.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

H+ (HSPA+) är bättre än vanligt 3G.

Är det så alltså?

För väl inne i GBG så får jag 3G täckning. Måste ju vara bättre täckning i göteborg eller?

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Bara för att en operatör delar nät med tex telia eller 3 så betyder det inte att man alltid kan jämföra täckning och kapacitet rakt av, då operatörer som köpt in sig på en annan (större) operatörs nät ofta får lägre prio i det nätet. Då kan framförallt vara ett problem om man är på en plats med många människor, som en lite större stad eller vid evenemang, då dina samtal helt enkelt nedprioriteras framför abonnemang som tecknats med nätägaren, och du kan inte ringa trots att du har full mottagning från masten. En teori är helt enkelt att dessa små "billiga/off brand"- operatörer helt enkelt köper överkapaciteten och kommer ner i pris.
Detta är såklart inte en universal sanning då det är baserat på erfarenheter och hörsägen, men kanske ändå något att betänka.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Är det så alltså?

För väl inne i GBG så får jag 3G täckning. Måste ju vara bättre täckning i göteborg eller?

Vilken nättyp du blir ansluten till kan ha att göra med fler faktorer än bara täckning, särskilt när det kommer till mindre operatörer antar jag, eftersom de ofta använder de stora operatörernas nät som i sin tur bestämmer vilka master och frekvenser som får användas.

Hur som helst, i Stockholm är det så att 3G/4G täckningen generellt blir bättre (eller snarare mer stabil) om du tar dig en bit utanför stan.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Inaktiv

Hallon funkar kanon. Comviq/Halebop kan dra åt!

Har länge letat efter ett bra kontantkort. Comviq funka bra tills de börja ändra sina priser, ta bort prisplaner jag gilla och vart dyra och fula. Gick över till halebop för de kör ju över telias nät som alla älskar så mkt. MEN märkte rätt snabbt hur kasst 3g halebop har och eftersom jag struntar i 2g och har inte 4g så gick jag nu över till Hallon. 99kr för en perfekt prisplan som uppfyller mina behov (comviq 195kr samt halebop 169kr för liknande). Deras 3G nät är riktigt bra och stabilt! tog ca 4 dagar att flytta sitt nr till dem och de funkar kanon! kan verkligen rekommendera Hallon till alla som inte behöver 2G eller 4G nät.

http://imgur.com/Rm5yESU Här kan ni se skillnad i täcking och jag bor mitt inne i Linköping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

det vet jag inte, men jag tänkte på att telia och halebop har samma nät, men halebops support är värdelös medan telias är en av de bästa.

Halebops support är faktiskt jävligt bra. Men man måste vara bra i skrift efterssom det är chattsupport endast. Jag fick 6 månader spotify premium som jag inte borde ha fått egentligen när jag köpte min mobil + abonnemang.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Varning För Hallon.se värdelös support och bemötande. Problem!

Hallon.se s kundtjänst verkar inte fungera riktigt bra om det beror på personalen eller ledningen vet jag inte.

MEN jag tappade mitt kontokort i helgen, spärrade det direkt. Fick då ett sms från Hallon.se. Hej vi har inte kunnat dra pengar från ditt konto(slutet på månaden de dra pengar för min telefonräkning)(jag vet eftersom de drar pengar från kontokortet i slutet på varje månad) så vi kommer att stänga av ditt abonnemang om två dagar för utgående trafik.

Jag mailade dem.
"""
Jag har tappt mitt kontokort och har spärrat det. Det gjorde jag i lördags och kommer få ett nytt(enligt banken) 5 bankdagar först då kan jag uppdatera mina uppgifter och kontokort hos er. och nu fick jag ett sms av er att ni inte kan dra pengar och kommer stänga av mitt kort imorgon för utgående trafik.

Tycker att det är en jäkla hets att stänga av hit och dit kan ni inte skicka ett sms och fråga först varför det inte fungerar?
Eller vänta en dag eller två.

Men orkar ni vänta typ 2 dagar till så kan ni få mina nya bankkortsuppgifter?
Annars byter jag operatör.
""""

Svaret från kundtjänst blev exakt samma mail som första sms:et "eftersom vi inte kunnat dra pengar från ditt kontokort så kommer vi att spärra ditt kort"
Jag noterade inget "mvh supporten".. bara kort och gott (dra åt skogen kundjävel, )

Här börjar jag bli ganska irriterad, jag mailar och frågar varför de inte kan svara på mitt mail personligen och bara temporärt lösa problemet genom att låta mig vänta på kortet? De skickar ännu ett standard svar: "eftersom vi inte kunnat dra pengar från ditt kontokort så kommer vi att spärra ditt kort".

ok men inte ett liv från supporten. Det är ju någon som skickar detta manuellt med en copy paste

Efter många försök och lite surt kundbemötande så drog jag iväg följande brev:
"
Så jag säger som det är det här kommer jag skriva om och varna om och även kolla upp med reklamation och jag skulle vilja prata med er chef med tanke på att ni kan spärra mitt telefonkort efter två dagar försening plus att jag mailat er och förklarat vad som hänt men ni bemöter inte er kund överhuvudtaget. Samt att jag skulle vilja få uppgifter hur jag manuellt kan betala senastemånadens faktura/kostnade för samtal på 260:- via internetbanken"

Då kommer ett till mail med samma svar som tidigare men med tillägg att min faktura kommer att skickas till inkasso samt 45:- påslag för försening av betalning.

Det här är helt sjukt dåligt. Man får inte prata med kundtjänsten, kan dom kommunicera?

Jag vet att om man bytt kort så dras inte pengar detta har hänt förut men efter mycket om och men lyckades jag ge kundtjänsten mina nya kontokort och allting ordnade upp sig.

Nä jag måste verkligen varna för Hallon.se. Det är helt ok när det fungerar. Dock brukar samtal + surf och övriga avgifter ändå sluta på en fakturapris som liknar de andra operatörerna i slutändan trots att de har allting gratis för en låg fast kostnad / månad. Men med tanke på bemötande så betalar jag hellre lite extra hos en annan operatör, det kanske går jämt upp. (Det var väldigt länge sedan jag hade något problem med någon kundtjänst det känns som om de flesta kundtjänstar värnar om sina kunder nuförtiden. Det var vanligt förut att man fick sitta i 5timmar kö för att nå telia eller så men det försvinner mer och mer.)
Har sagt upp mitt abonnemang nu och försöker åter få kontakt med kundtjänst via chatten men faktiskt så har jag precis skrivit vad ärendet gäller i chatten för den har varit stängd, och väntar på att en supporttekniker skall skicka svar men det är helt dött i chatten också. Dock har jag ingen aning vad jag ska skriva det är väll att få betala in återstående belopp via internetbanken eftersom mitt kontokort inte kommit ännu.

Jag antar att dom hatar mig vid det här tillfället.

Fick faktiskt precis kontakt med supporten Den aktuella supportkonversationen
"Det går även bra att mejla till kundservice@hallon.se.
Powel: Är du kvar?
Jag: ja jag är kvar. Jag kan skriva min fråga redan nu. Jag skulle vilja få uppgifter om min senaste månadens räkning hos er så jag kan betala detta via internetbanken. Typ erat PG/BG plus antal kronor ni skall ha av mig.
Povel: Det är ej möjligt att ändra datum för dragningarna. Om du ej ännu mottagit det nya kontokortet rekommenderar jag dig att använda ett annat kontokort och registrera det på Mina Sidor ikväll så kan vi genomföra dragningen imorgon bitti. Om våra dragningsförsök ej lyckas kommer du motta en påminnelsebrev i brevlådan som du kan betala via din internetbnak.
internetbank*
Jag: Ok jag väntar på påminnelsen får dock betala avgiften på 45:- vilket jag tycker är bortkastat pga det här.

Povel: Jag förstår. Finns det någonting annat jag kan hjälpa dig med?"

Nej.

Slut konversation""

Permalänk
Medlem

Håll er borta från Hallon. Comviq är mycket bättre. Samma priser och mycket bättre kundservice. Hallon har dålig och långsam kundservice som bara kan nås via chatt, fram tills kl 16. Och mottagning saknas på många ställen, vissa affärer t ex. Det tar lång tid att koppla upp samtal. Surf är långsammare än Tele2. Jag har försökt byta till Comviq i 1 månad men Hallon håller på och strular hela tiden med att godkänna min förfrågan om portering för att jag ska fortsätta vara kund hos dem.

Permalänk
Medlem

Äh, Telia är lätt bäst i support och teckningsväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haellgren:

Äh, Telia är lätt bäst i support.

Mja, inte enligt min erfarenhet.. De är ju helt fenomenalt hopplösa.
Bästa jag gjort är att gjort mig helt fri från telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haellgren:

Äh, Telia är lätt bäst i support och teckningsväg.

Supporten är helt ok. Täckningväg, nja! På mitt kollo som jag är på då o då så har dom inte bra täckning alls

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag blev nyfiken på Hallon p.g.a. deras priser och att det är en seriös operatör som Tre som står bakom dem. Dock har era inlägg i den här tråden om deras (avsaknad av) support avskräckt mig, så jag fortsätter väl med Tele2/Comviq som jag varit trogen sen 2005 fastän de är lite dyrare. Där har jag inte haft någonting att klaga på under mina 10 år som kund.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk

Fan vad folk gnatar om support.. Gör ni ingenting annat i livet än ringer Hallon's kundtjänst? Jag har inte ringt till någon telekom kundtjänst på 10 år snart. Är det inte viktigare att det är bra pris och ett fungerande nät än att en professor från Harvard sitter och svarar i telefonen?

Har kört Hallon ett bra tag nu och jag tycker det fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorGrön:

Fan vad folk gnatar om support.. Gör ni ingenting annat i livet än ringer Hallon's kundtjänst? Jag har inte ringt till någon telekom kundtjänst på 10 år snart. Är det inte viktigare att det är bra pris och ett fungerande nät än att en professor från Harvard sitter och svarar i telefonen?

Har kört Hallon ett bra tag nu och jag tycker det fungerar utmärkt.

Får man en räkning på 1300:- som egentligen ska vara ca 200:- så ringer iaf jag. (Detta var dock felia.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorGrön:

Fan vad folk gnatar om support.. Gör ni ingenting annat i livet än ringer Hallon's kundtjänst? Jag har inte ringt till någon telekom kundtjänst på 10 år snart. Är det inte viktigare att det är bra pris och ett fungerande nät än att en professor från Harvard sitter och svarar i telefonen?

Har kört Hallon ett bra tag nu och jag tycker det fungerar utmärkt.

Kundtjänst är viktigt och betyder mycket för många vid köp. Annars kan man ju lika gärna ta och handla maten och allt till hemmet hos Pixmania på direkten.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Har nu haft Hallon Liten i drygt ett år.
Priset är bra och täckningen har varigt kanon i Skåne, har varit i fjällen utan täckning i en vecka. Men då hade ingen ur familjen med Telenor, Telia eller Wifog heller täckning.

Har bara snackat med supporten en enda gång, det var i somras och handlade om en utlandsresa. Fick svar efter 40 timmar vilket jag var nöjd med.

Överlag är jag väldigt nöjd, har aldrig strulat för mig

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk

Dålig support. Dålig service. Dålig info. Inte värd pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Får man en räkning på 1300:- som egentligen ska vara ca 200:- så ringer iaf jag. (Detta var dock felia.)

Fick en gång en på 12-13000 som skulle vara 200:D Felia strikes again!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har haft Hallon i några månader och allt funkar prima. Chattsupporten funkar kanon

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Halloj! Jag väcker liv i tråden nu när jag funderar på att gå över till Hallon. Deras mellandagsrea verkar riktigt lovande(speciellt abonnemang Liten) och jag undrar lite hur det fungerar för er andra som använder Hallon.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag betalar 249 kr och det var 5gb från början men för ca 1 år sedan fick jag 7gb varje månad istället helt gratis. alla andra företag ger typ 4gb för 300 kr

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Har haft 3 i säkert 7-8år och jag tyckte det var lite onödigt gå och betala för massa surf osv som jag inte använde och betala för så gick över till hallon för någon månad sedan.

Overall var de lite små krångel i början med beställning och övergång men jag fick ett temporärt nummer och sedan fick jag mitt nummer när nummerflytten var klar, jag kan också hålla med många andra ovan som skriver om deras support att det e nästan bättre att prata med en vägg ibland för det e nästan dator genererade svar man får tillbaka någon som sitter tittar i sin handbok som har noll koll på vad fan man snackar om.

Annat än det började jag med ett student liten jag fick ju då en kampanj på antal månader men märkte snabbt att 60 samtal i månaden räckte inte för mig speciellt eftersom jag just då höll på att flytta också jag skriver in till chatten och ber om att byta upp mig i abonnemang och hade då inte varit medlem i knappt 2V då fick jag argumentera med dom i över 20min om att jag skulle få kampanj på stor abonnemanget jag bytade upp mig till eftersom jag fortfarande under kampanj tid och inte hade använt ens halva första månaden det va tydligen något man bara gav till "nya kunder" men jag som skulle göra uppgradering efter inte ens 2V skulle betala full pris på abonnemanget.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Lånar tråden och undrar om det är någon som har Vimla, man kan snickra ihop ett fint paket för 200kr/månaden.
60 samtal/600 sms/ 7gb

Någon som har koll på hur bra deras teckningen är o.s.v, Vimla använder sig av Telenornät.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Lånar tråden och undrar om det är någon som har Vimla, man kan snickra ihop ett fint paket för 200kr/månaden.
60 samtal/600 sms/ 7gb

Någon som har koll på hur bra deras teckningen är o.s.v, Vimla använder sig av Telenornät.

Telenor och Tele2 har samma täckning gällande 2G och 4G. Dom håller nu på o bygger ut till 90% yttäckning och dom har just nu ungefär 80% yttäckning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag kör på hallon som operatör i Dalarna(Borlänge) och det fungerar hur bra som helst för mig. Supporten kan man snacka mycket om. Men operatörsmässigt och levereras av nät och sådär fungerar helt utmärkt. Billigt är de också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Lånar tråden och undrar om det är någon som har Vimla, man kan snickra ihop ett fint paket för 200kr/månaden.
60 samtal/600 sms/ 7gb

Någon som har koll på hur bra deras teckningen är o.s.v, Vimla använder sig av Telenornät.

Jag har Vimla och har aldrig varit såhär nöjd. Kundtjänsten är bland den bästa, trevlig och går snabbt att komma i kontakt med dem!
Går även att komma ner till 0kr i månadsavgift genom tipsningar. Hojta till om du behöver en tipslänk

Själv bor jag i Stockholms området och här fungerar Vimla bra täckningsmässigt.

Permalänk

Hallon använder som sagt 3 nätet främst, bra och prisvärda abonnemang helt klart.
Angående täckningen är den generellt bra, ett tips är att kika på deras täckningskarta innan du beställer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vi jämför och listar Billiga Mobilabonnemang - > www.billigamobilabonnemang.se

Permalänk
Inaktiv

Verkar funka för mig, haft i nån månad nu. Bästa priset på marknaden..

Permalänk
Medlem

Bestämde mig för att byta till Hallon för att prova 3s nät som jag läste skulle vara det bästa i östra svealand. Jag har inte märkt någon förbättring jämfört med Tele2 men det är inte heller sämre. Funkar bra och är billigt så jag blev kvar.