Tänkte köpa nytt grafikkort - Linuxkompatibilitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

AMDs open source-drivrutiner kräver stängd mjukvara för att fungera så Nvidias öppna drivare är helt klart ett bättre alternativ om man vill stödja eller bevara frihet.

Vilken stängd mjukvara?

Jag har bättre erfarenhet av öppna drivers på AMD än stängda på Nvidia. Förlorar lite prestanda men värt det för att slippa strul med stängda drivrutiner. Det finns ganska många som har liknande erfarenheter om du kollar på askubuntu och liknande sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellapa:

Vilken stängd mjukvara?

Jag har bättre erfarenhet av öppna drivers på AMD än stängda på Nvidia. Förlorar lite prestanda men värt det för att slippa strul med stängda drivrutiner. Det finns ganska många som har liknande erfarenheter om du kollar på askubuntu och liknande sidor.

Problemet är som han säger att drivrutinen är "öppen" men den förlitar sig bland annat på proprietär microcode för GPU:n för acceleration. Så ja även AMD's opensouce drivrutin förlitar sig på proprietär mjukvara i grunden vilket inte alltid är helt oproblematiskt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Free_and_open-source_graphics_d...
http://hardware.slashdot.org/comments.pl?sid=6546445&cid=4868...

Det är tyvärr ett problem med många bitar hårdvara under linux. Nätverkskort tex laddar ofta en firmwaren som måste finnas installerad på systemet innan modulen laddas.
Utan den så är drivrutinen värdelös då hårdvaran helt enkelt är obrukbar.
Har det problemet med mitt intel 7260 wifi som är AC 867Mbit kapabelt men intel har spärrat firmwaren kernel laddar så man kan inte låsa upp frekvenser efter region eller för den delen skapa 5Ghz AC accesspunkter. Har pratat med intel deven själv och han sa att det kommer aldrig på tal heller att överlåta den möjligheten till användaren. Så spelar igen roll hur mycket en drivrutin är opensource i vissa lägen då den är begränsad av firmwares och liknande som är stängd.
Hade firmwaren eller microkoden varit öppen hade säkert någon sett till att jag kunde köra mitt nya fina AC wifi kort i 5Ghz på AC bandet i AP lägen men icke. Är fast i 2.4Ghz N standarden. Klagar inte mycket dock det skiljde 40Kr mellan 7260 och 7260 AC modellen så och bygger kostade nog 4K så skit samma egentligen men det är synd när hårdvaran fins där och drivrutinerna är opensource men intel låser ner firmwaren bara för att slutanvändaren inte ska göra nåt "otillåtet" som att sända på fel frekvens i fel land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

AMDs open source-drivrutiner kräver stängd mjukvara för att fungera så Nvidias öppna drivare är helt klart ett bättre alternativ om man vill stödja eller bevara frihet.

Knappast. Den mjukvaran du pratar om är firmware som laddas in i GPUn. Den firmwaren har ingen kod som körs på processorn.

Både amd och nvidia har stängd firmware för sina kort. Firmwaren är uppdelad i minst två delar. Den första är i vbios som exekveras av det vanliga bios när datorn bootar. Vbios gör minimal initiering för att få igång en vga terminal och vesa. Vbios körs av processorn och är stängd mjukvara hos både amd och nvidia. Det finns verktyg t.ex. atomdis för att disassembla atom bios instruktionerna i radon kort men det hjälper inte så mycket egentligen.

Vbios ligger i ett flashminne på kortet men flashminne är dyrt. Vbios är så litet som möjligt så både amd och nvidias drivrutiner måste ladda mer firmware när den riktiga drivrutinen startar. Denna firmwaren körs bara på grafikkortet. Båda nvidia och amd har denna firmware stängd men amd tillåter redistribution av den. Nouveau drivrutinerna behöver denna firmware för att använda kortet och har lyckats göra reverse engineering av vissa delar. Om nvidia hade tillåtit redistribution hade denna reverse engineering aldrig behövt göras. Vissa kort går inte stabilt med nouveau drivrutinerna och det antas bero på att den reverse engineerade firmwaren inte sätter upp kortet helt korrekt.

Anledningen till att amd inte vill öppna firmwaren är att de inte anser att det hjälper open source drivrutinerna och det kan finnas hårdvaruspecifik information i den som de inte vill avslöja.

Mycket av firmwaren är microcode till command processorn i korten. Command processorn initierar andra delar av kortet t.ex. ddr5 kontrollern och läser kommandon from operatisystemet över dma och översätter dessa kommandon till interna registerskrivningar. Om man inte har god förståelse för dessa interna register är microcode värdelös. Amd använder samma firmware på alla sina drivrutiner och operativsystem för att microcoden har validerats av hårdvaruteamet och de anser att bara hårdvaruteamet har och bör ha tillräcklig kunskap för det.

Tidigare ansåg amd att även de kommandon command processorn läser från operativsystem är så hemliga att de inte kan avslöjas. Nvidia anser fortfarande det för sina kort men har på senaste tiden börjat öppna endel. Kanske kommer amd helt öppna sin hårdvara och släppa hardware description language kod för hela gpun, men det är inte så troligt.

Permalänk
Medlem

Köp inget som är Nvidia om du tänkt att flitigt använda ditt grafikkort i Linux miljö. Jag har inte haft något annat än problem med Nvidia kort på min Debian samt Fedora burk. Bytte till R9 280X förra året och det fungerar utmärkt. Har även hört från andra Linux användare att AMD ger en smidigare upplevelse på Linux. Men om du verkligen behöver ett Nvidia kort för till exempel 3D simulering eller realtime OpenGL samt PhysX så kommer du stöta på problem och borde egentligen köra Windows, antingen direkt på datorn eller i virtuell miljö.

Visa signatur

Reason keeps escaping.

Permalänk
Medlem

En konklusion av era svar säger med andra ord att det är strunt samma om jag kör Nvidia proprietärt eller AMD med Open Source. Tackar för info.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

En konklusion av era svar säger med andra ord att det är strunt samma om jag kör Nvidia proprietärt eller AMD med Open Source. Tackar för info.

De öppna drivrutinera hos AMD är stabilare än NVIDIA, dock är de långsammare och stödjer mindre features. Kräver du prestanda så kör NVIDIA, kräver du stabilitet och inte tänker spela så kör AMD, eller ännu hellre Intel.

Permalänk
Medlem

Bara en tanke, eftersom du ändå inte spelar i linux kan du inte köpa ett billigt grafikkort tex ett gammal matrox och så kör du dubbla grafikkort och kör linux på matrox kortet tex. Och sen använder du ditt 660 till windows och spel.

Permalänk
Medlem

Skulle inte AMD i o med vulcan ordna officiellt stöd med drivare?
Bästa alternativet kanske är då att vänta (om TS kan) tills dess Vulcan, och då "mantle grunden" förhoppningsvis får en linux väg.

Permalänk
Medlem

Om man inte spelar i Linux och har problem med nvidia så kan det vara värt att testa med noveau (de öppna nvidia-drivarna) för att se om det funkar stabilare innan man skaffar extra grafikkort för Linux. Jag trodde dock att TS ville spela även i Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Problemet är som han säger att drivrutinen är "öppen" men den förlitar sig bland annat på proprietär microcode för GPU:n för acceleration. Så ja även AMD's opensouce drivrutin förlitar sig på proprietär mjukvara i grunden vilket inte alltid är helt oproblematiskt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Free_and_open-source_graphics_d...
http://hardware.slashdot.org/comments.pl?sid=6546445&cid=4868...

Både Nouveau och Radeon kräver extern firmware för full funktionalitet, förutom kortets egna firmware/bios som redan finns där. I Nvidias fall är det för att videoacceleration ska fungera. Eller blobs i annan lingo. I Nvidias eller Nouveaus fall så kan inte den externa firmwaren distribueras, kontentan blir att det oftast fungerar bättre med fria Radeon-drivrutinen där upphovsrättsläget är klart, och det är tillåtet att använda med öppna drivrutiner och distribuera hela paketet. Vilket gör att distributionerna kan innehålla allt som behövs för Radeon redan från början medan du måste mecka och extrahera FW från Nvidias proprietära drivrutiner för att använda Nouveau, även om det säkert finns ett paket som gör detta. Blobs finns lite överallt och intern FW är alltid proprietär. T.ex. kör du en proprietär BIOS/UEFI-implementation på 99.9% av alla moderkort.

Permalänk
Medlem

Har jag påstått nåt annat? Ända jag sa att allt i kedjan är inte "öppet" som folk tror och det kan orsaka problem. Tex nämnde du själv nvidia och deras microkod. Jag nämnde intel även om deras får fritt delas vitt jag vet så ställer det fortfarande till problem i vissa lägen där man kunde önska mer funktionalitet hårdvaran har men som begränsas av olika orsaker av frimwaren.

Själv är jag inte ett dugg intresserad av tex nouveau då jag vill ha full prestanda, stöd får så mycket som möjligt.
Men vist är det tråkigt att nvidia inte är mer öppna, det hade gett bättre öppna drivrutiner och det hade varit bra och då kunde dom varit intresanta. Den dagen AMD's Catalyst presterar lika bra som Nvidia så anser jag nog att det är hugget som stucket förutsatt att dom är lika snabba ut med stöd för nya kort och fuktioner sedan blir dom öppna också lika bra så varför inte köra dom då.

Sedan vet jag inte var folk fått det från att Nvidias drivrutiner är instabila i gämförelse med AMD. Min erfarenhet är raka motsattsen om än att det är rätt liten skillnad nu att dom flesta drivrutiner för grafik, Intel AMD och Nvidia oftast är stabila nog att det aldrig är ett problem.
Visst har folk bra och dåliga erfarenheter från alla tillverkare och det kan finnas olika orsaker.
Några av dom svårare problem att lösa jag haft med både Nvidia och ATI under linux men även windows var relaterade till moderkortets bios/inställningar sedan trivdes korten bra i maskinerna oavset OS.
Inte alltid drivrutinernas fel heller att man får problem med grafiken.

Men som sagt AMD är klart bättre nu och deras APU:er är intressanta för laptops, HTPC mm och sedan då HSA på det så alla har sina områden där dom är bra val.

Gäller att göra ett val som passar ens användningsområde, alla andra val är sämre helt enkelt.
Så ett kort/tillverkare passar inte alla.

Permalänk
Medlem

Har fått lite tycke för spelet Stunt Rally men för att få flyt med mitt AMD HD6670 grafikkort med open source drivare får jag gå ner till 1280x720 upplösning och köra på ganska låga grafikinställningar vilket är tråkigt för man ser inte så långt framför bilen (det blir svart istället för terräng på sidan om vägen en bit bort). Dessutom är min skärm inställd att inte skala upp bilden så bilden blir ju ganska liten i den upplösningen.

Första jag skulle kunna testa är att köra in Catalyst istället. Men om det inte räcker så kanske jag skaffar mig något begagnat nvidia-kort istället (för om jag ändå måste köra proprietära drivare kör jag hellre nvidias), alternativt om det finns något bättre AMD-kort för open source drivare.
Några tips vad jag kan tänkas behöva för att få fint flyt i 1920x1080, gärna prisvärt?

Detta spelet är det:
http://stuntrally.tuxfamily.org/

Verkar som GTX 560Ti ska räcka:
http://stuntrally.tuxfamily.org/wiki/doku.php?id=running
Men det står inte vid vilken upplösning han får 60 fps.