Proxmox - pfSense och andra virtuella serverar

Permalänk
Medlem

Proxmox - pfSense och andra virtuella serverar

Hej!
Som rubruken lyder så tänkte jag göra om min nuvarandra server och köra Proxmox i grunden och sedan köra enbart virtuella serverar på den. En av dom kommer vara pfSense.

Har nätverksuttag på moderkortet och sedan har jag två PCI-kort med varsitt nätverksuttag. (Kommer bara använda ena av dom).
Jag tänkte då om det är möjligt att köra från bredbandsuttaget in i moderkortet, den porten ska vara WAN, sedan köra all trafik via virtuella pfsense och sedan ska nätverkskabel gå till min router som ska dela ut Wi-Fi samt ha mina enheter som är kopplade med kabel sitta.
Hur blir det då med Proxmox? Hur får den IP om jag kör virtuell pfSense?

Hoppas inte jag gjort detta allt för rörigt.

WAN->Proxmoxserver med virtuella serverar så som pfSense som all nätverk ska gå genom->LAN ut till router som är AccessPoint samt där man kopplar in enheter med kabel.

Tack på förhand

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem

Du sätter en fast adress på Proxmox under installationen.
Denna adress når du ju sedan via LAN.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Glöm inte stänga av router funktionen på din router bara, låt pfsense sköta det, om du nu inte rdan hade koll på detta:-) Jag kör virtualiserat pfsense på proxmox, fungerar utmärkt!!

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Du sätter en fast adress på Proxmox under installationen.
Denna adress når du ju sedan via LAN.

Aah, okey. Så virtuella pfSense-servern kommer att ge Proxmox sin ip när man väl installerat pfsense? Och all trafik kommer gå genom pfSense eftersom alla enheter kommer ha den som Gateway om jag tänker rätt?

Skrivet av Chichin:

Glöm inte stänga av router funktionen på din router bara, låt pfsense sköta det, om du nu inte rdan hade koll på detta:-) Jag kör virtualiserat pfsense på proxmox, fungerar utmärkt!!

Mjo, precis. Ska ställa om den som Accesspunkt som Wifi-enheter kan ansluta till samt mina trådbundna enheter ska kopplas in på så den blir som en switch/AP

Okey, då blir det försöka ge sig på det

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Inaktiv

Lånar tråden lite. Ger pfSense ut interna ip nummer?
Tänkte installera det på min esxi. Från väggen in till moderkortets nätverkssport för att sedan koppla det andra nätverkskortet ut till switchen (Väggen -> Esxi -> Switch)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeMM:

Lånar tråden lite. Ger pfSense ut interna ip nummer?
Tänkte installera det på min esxi. Från väggen in till moderkortets nätverkssport för att sedan koppla det andra nätverkskortet ut till switchen (Väggen -> Esxi -> Switch)

Japp, pfsense är router programvara, du bestämmer själv vilka IP adresser som pfsense ska dela ut. Sätt ett DHCP range på te.x 192.168.1.50 till 192.168.1.100 så kommer alla som kopplar upp sig på nätet få någon adress däremellan, andra adresser som inte ligger mellan .50 och .100 kan du ge ut statiskt.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chichin:

Japp, pfsense är router programvara, du bestämmer själv vilka IP adresser som pfsense ska dela ut. Sätt ett DHCP range på te.x 192.168.1.50 till 192.168.1.100 så kommer alla som kopplar upp sig på nätet få någon adress däremellan, andra adresser som inte ligger mellan .50 och .100 kan du ge ut statiskt.

Tack för dit svar. Jag testade denna guiden men fick inte det att fungera. Jag har inte kopplat sladden till routern så jag fick inget internt ip nummer, misstänker att det var det som strulade. Jag testade stänga av firewallen men fick fortfarande inte det till att fungera.

Ska testa mer grundligt en natt när jag har tid, just nu vågar jag inte pilla för mycket eftersom jag kör webbradio med en massa medlemmar online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeMM:

Tack för dit svar. Jag testade denna guiden men fick inte det att fungera. Jag har inte kopplat sladden till routern så jag fick inget internt ip nummer, misstänker att det var det som strulade. Jag testade stänga av firewallen men fick fortfarande inte det till att fungera.

Ska testa mer grundligt en natt när jag har tid, just nu vågar jag inte pilla för mycket eftersom jag kör webbradio med en massa medlemmar online.

i teorin kan du ju sätta upp två nya vswitchar och ansluta ett nic per vswitch till pfsensemaskinen utan att det stör din vardagliga drift. Vswitcharna i detta fall är inte anslutna till något "fysiskt".

Sen kan du ju boota uppe en maskin med ett nic mot samma vswitch som du sätter som LAN så kan du konfa och pilla runt.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av qhrizz:

i teorin kan du ju sätta upp två nya vswitchar och ansluta ett nic per vswitch till pfsensemaskinen utan att det stör din vardagliga drift. Vswitcharna i detta fall är inte anslutna till något "fysiskt".

Sen kan du ju boota uppe en maskin med ett nic mot samma vswitch som du sätter som LAN så kan du konfa och pilla runt.

Ska testa det! tack!