Permalänk
Avstängd

Vågar man starta datorn?

Tjena, Har precis byggt om hela datorn, jag är färdig men väntar bara på en liten reservdel för att kunna montera kylarn, Jag skulle hemskt gärna vilja starta upp den för att kolla så att allting står rätt till, frågan blir då, Vågar man?,Har en liten overclock på 0.8 ghz oxå, AMD Fx-6300

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Carry Potter:

Tjena, Har precis byggt om hela datorn, jag är färdig men väntar bara på en liten reservdel för att kunna montera kylarn, Jag skulle hemskt gärna vilja starta upp den för att kolla så att allting står rätt till, frågan blir då, Vågar man?,Har en liten overclock på 0.8 ghz oxå, AMD Fx-6300

Nej!
Utan kylare bränns CPUn på mindre än en sekund.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Nej!
Utan kylare bränns CPUn på mindre än en sekund.

hahahah?, seriöst?, rusar den verkligen från 22 (inner temperatur) till över 60-70 som är bränningspunkt på bara några sekunder?, låter lite orimligt, men men, Tar väl det säkra före det osäkra :/

Permalänk
Medlem

Du kan se videos på youtube så kan du se hur snabbt det går;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carry Potter:

hahahah?, seriöst?, rusar den verkligen från 22 (inner temperatur) till över 60-70 som är bränningspunkt på bara några sekunder?, låter lite orimligt, men men, Tar väl det säkra före det osäkra :/

Bör gå om du bara är i bios/uefi men inte windows. Endå inget jag skulle våga.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Vänta.
Eventuella problem undvikta.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jacobtr:

Bör gå om du bara är i bios/uefi men inte windows. Endå inget jag skulle våga.

Jag tror snarare att BIOS lägger mindre load på CPU'n än laddat windows ;), rätta mig om jag har fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carry Potter:

hahahah?, seriöst?, rusar den verkligen från 22 (inner temperatur) till över 60-70 som är bränningspunkt på bara några sekunder?, låter lite orimligt, men men, Tar väl det säkra före det osäkra :/

https://www.youtube.com/watch?v=7uBNCN6v_gk

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carry Potter:

Tjena, Har precis byggt om hela datorn, jag är färdig men väntar bara på en liten reservdel för att kunna montera kylarn, Jag skulle hemskt gärna vilja starta upp den för att kolla så att allting står rätt till, frågan blir då, Vågar man?,Har en liten overclock på 0.8 ghz oxå, AMD Fx-6300

Sätt på en tillfällig kylare kanske? Någon passande metallbit hemma?

Ett par sekunder som någon påstod tar det absolut inte att bränna chippet bara genom att ladda BIOS

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Rekordmedlem

Du måste ha cpukylning men du måste ju inte ha en fastmonterad kylare om det är det som är problemet, det går att ställa en kylare löst på cpun om du verkligen vill men ramlar den av är det inte bra, är du försiktig och villig att ta risken så ställ kylaren löst på cpun annars vänta tills du kan montera ordentligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Carry Potter:

hahahah?, seriöst?, rusar den verkligen från 22 (inner temperatur) till över 60-70 som är bränningspunkt på bara några sekunder?, låter lite orimligt, men men, Tar väl det säkra före det osäkra :/

Ok vet inte om det handlar om mindre än en sekund, men fort som fan går det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Ok vet inte om det handlar om mindre än en sekund, men fort som fan går det.

Jag skulle bli förvånad om det tog så länge som 1 sekund om cpun går för fullt utan kylare, det handlar nog snarare om hundradels sekunder till den uppnår max tillåten temp i det läget, har man tur går skydden in och stänger ner den men de kanske inte hinner reagera och då skadas cpun på riktigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag skulle bli förvånad om det tog så länge som 1 sekund om cpun går för fullt utan kylare, det handlar nog snarare om hundradels sekunder till den uppnår max tillåten temp i det läget, har man tur går skydden in och stänger ner den men de kanske inte hinner reagera och då skadas cpun på riktigt.

Okok, tar som sagt det säkra före det osäkra, tack för hjälpen boyz

Permalänk
Medlem

Moderna CPUer trottlar när de blir för varma. Jag har testat ett antal CPUer utan kylare och de har fortfarande inga märkbara men. Därmed inte sagt att det inte KAN bli dåligt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Ja, detta påminner mig om en snubbe som köpte ett halvdyrt chassi med många fläktar och trodde därmed att man kunde köra utan CPU kylare. De finns ju redan massa fläktar! Dessutom var den socket 2011 just när dessa kom. Dyrt. Processorn hann aldrig bli varm p.g.a. att moderkortet var fastskruvat direkt på plåten och kortslöts. Processorn och minnen höll men de gjorde inte moderkortet.

OT. Ingen bra idé alls att pröva utan CPU kylare precis som alla säger. Ett riktigt stolleprov!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WEBRUNNER:

Ja, detta påminner mig om en snubbe som köpte ett halvdyrt chassi med många fläktar och trodde därmed att man kunde köra utan CPU kylare. De finns ju redan massa fläktar! Dessutom var den socket 2011 just när dessa kom. Dyrt. Processorn hann aldrig bli varm p.g.a. att moderkortet var fastskruvat direkt på plåten och kortslöts. Processorn och minnen höll men de gjorde inte moderkortet.

OT. Ingen bra idé alls att pröva utan CPU kylare precis som alla säger. Ett riktigt stolleprov!

Vääänta?, Jag har precis monterat en backplate på mitt grafikkort, Kan den kortsluta grafikkortet? :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Carry Potter:

Vääänta?, Jag har precis monterat en backplate på mitt grafikkort, Kan den kortsluta grafikkortet? :/

Ja om du inte monterat rätt så kan den det, det är väl en elektriskt ledande plåt så den måste vara av rätt modell och vara rätt monterad om den inte ska riskera att kortsluta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ja om du inte monterat rätt så kan den det, det är väl en elektriskt ledande plåt så den måste vara av rätt modell och vara rätt monterad om den inte ska riskera att kortsluta.

Jag har monterat denna platta på ett GTX 970 Windforce, Jag har inte använt någon thermal-compound mellan kortet och plattan, Borde jag göra det?http://www.inet.se/produkt/5331298/ek-fc970-gtx-wf3-backplate...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Carry Potter:

Tjena, Har precis byggt om hela datorn, jag är färdig men väntar bara på en liten reservdel för att kunna montera kylarn, Jag skulle hemskt gärna vilja starta upp den för att kolla så att allting står rätt till, frågan blir då, Vågar man?,Har en liten overclock på 0.8 ghz oxå, AMD Fx-6300

DU kan lägga datorn ner så kylaren står på cpun detta är nog för att windows ska fungera men onödigt att göra om du inte måsta.

Utan kylare blir din cpu varm på några sek sedan stängs datorn av.

Permalänk
Medlem

har använt amd länge STARTA inte utan kylkropp på cpu gäller Intel med båda blir varma fort ..
sen är det bios som avgör om cpu klara det
En sak är säkert dom får en onödig värme skada

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Carry Potter:

Jag har monterat denna platta på ett GTX 970 Windforce, Jag har inte använt någon thermal-compound mellan kortet och plattan, Borde jag göra det?http://www.inet.se/produkt/5331298/ek-fc970-gtx-wf3-backplate...

Du ska nog inte använda kylpasta där men fick du inte med anvisningar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dum fråga men du ska köra vattenkylning på grafikkortet va?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du ska nog inte använda kylpasta där men fick du inte med anvisningar ?

Jo, jag ska ha små kylpast-plattor imellan plattan och grafikkortet, petade dit det nu, så att jag slipper vara rädd för kortslutning

Permalänk
Avstängd

Btw, vågar man lägga stock kylarn på prollen och sedan starta?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Carry Potter:

Btw, vågar man lägga stock kylarn på prollen och sedan starta?

Kan du inte montera den riktigt om du har en ? Men ja det borde gå bra att använda originalkylaren löst också om du inte kan montera fast den, se bara till att den ligger ann ordentligt mot cpun och se till att du inte stöter till datorn så kylaren flyttas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

nu blev man allt hungrig

Permalänk
Medlem

Han glömde ju smöra, tro fan att köttet blev bränt.

Trodde först det var denna gamla klassikern du länkade:

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Är fortfarande intresserad om varför du monterat backplate på grafikkortet. Enligt andra trådar så ska du köra Corsairs slutna vattenkylare på CPUn. Är backplaten bara till för att stadga upp eller ska du köra annan vattenkylning på grafikkortet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WEBRUNNER:

Är fortfarande intresserad om varför du monterat backplate på grafikkortet. Enligt andra trådar så ska du köra Corsairs slutna vattenkylare på CPUn. Är backplaten bara till för att stadga upp eller ska du köra annan vattenkylning på grafikkortet?

Jag kör ju med ett Gigabyte GTX 970 Windforce, kortet är 31 cm långt, så det blir lätt att det börjar svikta och konsekvenserna blir att kortet blir böjt. Mitt främsta syfte är att stödja upp kortet, Och lite passiv kylning oxå