Permalänk
Medlem

Dator låter illa vid spel

Hej,

Jag har nyligen byggt ihop min första stationära dator. Jag tror att det är grafikkortet som låter skumt, lite svårt att höra precis vart ifrån ljudet kommer. Det är ett surrande ljud som endast uppkommer vid spelande, när man minimerar spelet låter det ingenting, se gärna videon nedan.

Om man använder EVGA PrecisionX som är ett program som styr grafikkortets fläktar och ökar fläktarnas hastighet utan något spel igång låter det inte på detta sätt. Coilwhine verkar låta på ett annat sätt än detta, enligt youtubeklipp på fenomenet. Prestandan verkar det inte va några problem med. Nedan finns en video på problemet, tyvärr hörs det väldigt lite så kanske inte hjälper något alls.

Operativsystem: Microsoft Windows 8.1
Processor: Intel Core i5-4690K
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ASUS Z97-A ATX
Minne: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Grafikkort: EVGA GeForce GTX970 SC ACX 2.0
Hårddisk: 1TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB
Nätaggregat: Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär
Övrig kylning: 1x120mm insug och 1x120mm utblås i lådan
Temperaturer: 70C processor med full belastning, kring 34C i lådan

Permalänk
Medlem

Låter som vanligt fläktljud. Missar jag något?
Testa att stoppa grafikkortsfläktarna en kort kort stund (för hand alltså) så att du hör vilket ljud som finns kvar.

Permalänk
Medlem

före du drog upp spelet stod fläktarna på grafikkortet stilla, efter du drog på spelet så snurrar dom... kan vara det?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Avstängd

hmm, vid load som vid spel så snurrar fläktarna snabbare - alla fläktar - beroende på din fläktstyrning, inklusive nätaggfläkten., har du ett semipassivt grafikkort så låter det ingenting då du inte är under load som syns i videon då fläktarna står stilla då..
Vet inte, är ljudet överdrivet högt? Kan inte höra att det skulle vara det på din video.
Annars så är det helt normalt att det låter bra mycket mer under t.e.x. krävande spel än då man inte belastar datorn..precis som det ska vara.
Att du inte har en SSD lär annars vara det som låter mest då din HDD belastas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Låter som vanligt fläktljud. Missar jag något?
Testa att stoppa grafikkortsfläktarna en kort kort stund (för hand alltså) så att du hör vilket ljud som finns kvar.

Det är inte det vanliga fläktljudet, prövade som sagt att ställa upp fläktarna utan spel igång, som jag skrev i andra stycket.

Skrivet av pellski87:

före du drog upp spelet stod fläktarna på grafikkortet stilla, efter du drog på spelet så snurrar dom... kan vara det?

Prövade som sagt att ställa upp fläktarna utan spel igång, som jag skrev i andra stycket.

Skrivet av retro123:

hmm, vid load som vid spel så snurrar fläktarna snabbare - alla fläktar - beroende på din fläktstyrning, inklusive nätaggfläkten., har du ett semipassivt grafikkort så låter det ingenting då du inte är under load som syns i videon då fläktarna står stilla då..
Vet inte, är ljudet överdrivet högt? Kan inte höra att det skulle vara det på din video.
Annars så är det helt normalt att det låter bra mycket mer under t.e.x. krävande spel än då man inte belastar datorn..precis som det ska vara.
Att du inte har en SSD lär annars vara det som låter mest då din HDD belastas...

Det är inte överdrivet högt men det låter surrande och är lite störande, låter inte som fläktljud. Kan helt klart leva med det men skulle va intressant att veta om det är något fel. Är medveten om att det är väldigt svårt att beskriva ljud med ord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wredas:

Det är inte överdrivet högt men det låter surrande och är lite störande, låter inte som fläktljud. Kan helt klart leva med det men skulle va intressant att veta om det är något fel. Är medveten om att det är väldigt svårt att beskriva ljud med ord.

Att ta reda på om det är fläktljud är inte speciellt svårt - bromsa ner fläkten du misstänker med ett finger, misstänker dock att ljudet du stör dig på kommer antingen från nätagget eller hårddisken.
edit:
Såg att du har ett ASUS Z97-A, du kan styra chassiefläktarna dels från bios eller från asus mjukvara i windows så att utesluta eller se om det är de som låter bör inte vara något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wredas:

Hej,

Jag har nyligen byggt ihop min första stationära dator. Jag tror att det är grafikkortet som låter skumt, lite svårt att höra precis vart ifrån ljudet kommer. Det är ett surrande ljud som endast uppkommer vid spelande, när man minimerar spelet låter det ingenting, se gärna videon nedan.

Om man använder EVGA PrecisionX som är ett program som styr grafikkortets fläktar och ökar fläktarnas hastighet utan något spel igång låter det inte på detta sätt. Coilwhine verkar låta på ett annat sätt än detta, enligt youtubeklipp på fenomenet. Prestandan verkar det inte va några problem med. Nedan finns en video på problemet, tyvärr hörs det väldigt lite så kanske inte hjälper något alls.

https://www.youtube.com/watch?v=kENWauTqiBE&feature=youtu.be

Operativsystem: Microsoft Windows 8.1
Processor: Intel Core i5-4690K
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ASUS Z97-A ATX
Minne: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Grafikkort: EVGA GeForce GTX970 SC ACX 2.0
Hårddisk: 1TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB
Nätaggregat: Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär
Övrig kylning: 1x120mm insug och 1x120mm utblås i lådan
Temperaturer: 70C processor med full belastning, kring 34C i lådan

Eftersom du säger att du testat att dra upp fläktarna till max utan spel igång och inget ljud hörs, kan detta vara ett PSU problem. Eftersom när du sätter belastning på kortet så kommer det kräva mer ström, CX aggen är väl inte de bästa i klassen. En ide iaf.

Permalänk
Medlem

Det kan vara annat än att fläktarna varvar som händer när systemet belastas. Därför kan det ändå vara intressant att stoppa fläktarna under belastning.

edit: typo

Permalänk

Om man vill stoppa in fingret där vill säga Hade en kompis som skulle flytta nå sladdar som låg för nära cpufläkten och sen tokblödde han från fingertoppen

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Om man vill stoppa in fingret där vill säga Hade en kompis som skulle flytta nå sladdar som låg för nära cpufläkten och sen tokblödde han från fingertoppen

Ja, man får vara försiktig. Bromsa rotationen genom att trycka på navet, eller vad man kallar det, är en variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det kan vara annat än att fläktarna varvar som händer när systemet belastas. Därför kan det ändå vara intressant att stoppa fläktarna under belastning.

edit: typo

Skrivet av juniorjesper:

Om man vill stoppa in fingret där vill säga Hade en kompis som skulle flytta nå sladdar som låg för nära cpufläkten och sen tokblödde han från fingertoppen

Skrivet av lorgix:

Ja, man får vara försiktig. Bromsa rotationen genom att trycka på navet, eller vad man kallar det, är en variant.

Prövade starta spelet direkt och det surrar före grafikkortets fläktar startat. Jag vet inte hur man tar reda på om det är nätaggregatet som inte ger tillräckligt med ström, ge mig gärna tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wredas:

Prövade starta spelet direkt och det surrar före grafikkortets fläktar startat. Jag vet inte hur man tar reda på om det är nätaggregatet som inte ger tillräckligt med ström, ge mig gärna tips.

Fenomenet som orsakar s.k. "coil whine" behöver inte alltid ge det välkända tjutande ljudet. Det kan vara spolar som låter även i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Har provat med ett annat spel och det låter betydligt mer nu. Kolla gärna i HD annars verkar det knappt höras. Vid 0.26 börjar det. Jag vet inte vad som orsakar det eller hur det skall åtgärdas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wredas:

Har provat med ett annat spel och det låter betydligt mer nu. Kolla gärna i HD annars verkar det knappt höras. Vid 0.26 börjar det. Jag vet inte vad som orsakar det eller hur det skall åtgärdas...

Skulle gissa på grafikkortet då jag har upplevt samma fenomen med mitt 970
Mitt är ett EVGA GeForce GTX970 SSC 4GB ACX2.0+

Edit tog bort videon från citat
Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.