Permalänk

PWM styrning fungerar dåligt.

Ja mitt moderkort vill köra mina fläktar alldeles för fort och när jag ändrar så märks det ingen skillnad. Monterade ihop en dator åt polaren förra veckan och hans ASUS kort ställde in fläktarna perfekt medans mitt MSI kort känns helt värdelöst i jämförelse.
Är tillverkarnas fläkt-styrning så olika eller är mitt moderkort defekt?

Tips & tricks mottages gärna! ^^

PS. Jag har försökt med speedfan men där hittas inte mina fläktar så kommer ingen vart där..

Permalänk
Medlem

Dom är så olika.
Just fläktstyrningen är en stor anledning att jag handlar ASUS numera.
Det och deras offset voltage justering.

Permalänk
Medlem

har ingen egen erfarenhet av msis fläktstyrning men så dåligt kan det väl inte vara? vad menar du med att det inte märks någon skillnad, samma rpm oavsett kurva? om det är så dåligt är jag glad att jag har asus, dock lite tråkigt att mitt moderkort inte tillåter 0 rpm i kurvan, endast när man ställer in rpm manuellt i ai suite. jag använder dock enbart CPU_FAN då jag har ett phanteks-chassi. när jag skulle använda den hubben och sätta några chassifläktar på en CHA_FAN så satt de envist fast i max rpm så det blev inget med det.

Permalänk

Sinnes ju! Ok att det ser annorlunda ut men att styra fläktar måste ju va bland det lättaste som finns för en programmerare.

Permalänk
Skrivet av versions:

har ingen egen erfarenhet av msis fläktstyrning men så dåligt kan det väl inte vara? vad menar du med att det inte märks någon skillnad, samma rpm oavsett kurva? om det är så dåligt är jag glad att jag har asus, dock lite tråkigt att mitt moderkort inte tillåter 0 rpm i kurvan, endast när man ställer in rpm manuellt i ai suite. jag använder dock enbart CPU_FAN då jag har ett phanteks-chassi. när jag skulle använda den hubben och sätta några chassifläktar på en CHA_FAN så satt de envist fast i max rpm så det blev inget med det.

Det finns ju mätare och allt man kan pilla på, även en fläktkurva. Men det påverkar inte fläktarna som dundrar på för fullt.

Permalänk
Medlem

Kolla så att du har slagit på den funktionen i bios så att fläktarna går att styra med mjukvaran
Heter nåt som "CPU Smart FAN Control
CPU Smart FAN Mode
System Smart FAN Control" eller dylikt har jag för mig

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Sinnes ju! Ok att det ser annorlunda ut men att styra fläktar måste ju va bland det lättaste som finns för en programmerare.

Beror helt på vilken hårdvara man har att jobba med. På en bra hårdvara kan det vara skitenkelt, på en sämre kan det vara ett rent helvete.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Du måste ha 4-pin kontakter om PWN ska funka.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Skrivet av ch1llone:

Du måste ha 4-pin kontakter om PWN ska funka.

Tack, men det har jag...

Permalänk
Medlem

välj rätt pwm kontroller med fanspeed och ställ dina fläktar på lägsta i bios... sen får du ställa in kurvorna själv så gör jag.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Skrivet av ch1llone:

välj rätt pwm kontroller med fanspeed och ställ dina fläktar på lägsta i bios... sen får du ställa in kurvorna själv så gör jag.

Du får gärna berätta hur man gör det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Du får gärna berätta hur man gör det!

advacned -> hitta rätt chip -> ställ pwm mode till manual på alla och remember it. OK.

fanspeed heter prog

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Dom är så olika.
Just fläktstyrningen är en stor anledning att jag handlar ASUS numera.
Det och deras offset voltage justering.

Har ASUS gått och blivit blitt bättre nu?
Har tre mobo's från tre följande generationer från dom, och alla har sådana löjliga begränsningar på minsta ställbara hastighet.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Har ASUS gått och blivit blitt bättre nu?
Har tre mobo's från tre följande generationer från dom, och alla har sådana löjliga begränsningar på minsta ställbara hastighet.

bara i bios... jag kör mina fläktar i off tills det blir varmt med ett 3 år gammalt ASUS mobo. Z77.
60% i bios.

tog reda på hur man gjorde på google och jag har skrivit hur man gör i tråden man kan även haxxa config-filer i asus fanspeed, det funkade när jag testade också.

det är så för att asus/msi/gigabyte inte ska bli stämda för folk stänger av sina fläktar

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Har ASUS gått och blivit blitt bättre nu?
Har tre mobo's från tre följande generationer från dom, och alla har sådana löjliga begränsningar på minsta ställbara hastighet.

gjorde själv en tråd om det här för ett tag sedan: http://www.sweclockers.com/forum/146-asus/1319773-z87-passiv-...

jag har full kontroll av mina fläktar i det manuella läget men AI Suite låter mig inte stänga av fläktarna. kan dock välja auto fan-stop för chassifläktar men inte för cpu. då jag har ett enthoo primo (och därmed alla fläktar i datorn på CPU_FAN) så hjälper det dock inte så mycket. är dock ganska nöjd med 450 rpm (eller 0 om jag orkar gå in och stänga av).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Just fläktstyrningen är en stor anledning att jag handlar ASUS numera.
Det och deras offset voltage justering.

ASUS offset är ju det sistnämnda skälet i världshistorien man skall använda sig av, när man köper från dom.
Innan jag satte manuellt så körde jag offset, och aldrig mer, antingen så ströp brädan pisset ur proppen så det haglade blåskärmar.
Annars så sköt volten upp så att jag hade kunnat elda diamant på processorn. >_>
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

ASUS offset är ju det sistnämnda skälet i världshistorien man skall använda sig av, när man köper från dom.
Innan jag satte manuellt så körde jag offset, och aldrig mer, antingen så ströp brädan pisset ur proppen så det haglade blåskärmar.
Annars så sköt volten upp så att jag hade kunnat elda diamant på processorn. >_>
/Lifooz

Bästa sättet att justera spänningen på CPU'n utan att samtidigt tvinga den till samma spänning även i idle.
Kanske inte optimalt för extreme överklockarna men för oss som inte jagar dom sista MHz'en så är det helt överlägset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Bästa sättet att justera spänningen på CPU'n utan att samtidigt tvinga den till samma spänning även i idle.
Kanske inte optimalt för extreme överklockarna men för oss som inte jagar dom sista MHz'en så är det helt överlägset.

adaptive använder jag för det

Permalänk
Skrivet av ch1llone:

bara i bios... jag kör mina fläktar i off tills det blir varmt med ett 3 år gammalt ASUS mobo. Z77.
60% i bios.

tog reda på hur man gjorde på google och jag har skrivit hur man gör i tråden man kan även haxxa config-filer i asus fanspeed, det funkade när jag testade också.

det är så för att asus/msi/gigabyte inte ska bli stämda för folk stänger av sina fläktar

Fortfarande hopplöst alltså. Man kan ju tycka att en så basic sak som fläktstyrning ska kunna fungera vettigt utan att förlita sig på att ja igång en hopplös mjukvara som Fanspeed.

Synd att det inte finns nåt hårdvaruinterface på mobo't som rapporterar temperaturen vidare, då hade man kunnat bygga en riktig styrning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Fortfarande hopplöst alltså. Man kan ju tycka att en så basic sak som fläktstyrning ska kunna fungera vettigt utan att förlita sig på att ja igång en hopplös mjukvara som Fanspeed.

Synd att det inte finns nåt hårdvaruinterface på mobo't som rapporterar temperaturen vidare, då hade man kunnat bygga en riktig styrning

Skickades från m.sweclockers.com

En fulvariant vore att bara läsa av pwm från mobo med en microcontroller och sedan bara halvera eller experimentellt bestämma vilket pwm du vill ha för d olika pwmen som ditt mobo matar ut... Borde vara en ganska sak och finns fina guider via google

Permalänk
Skrivet av Romoes:

En fulvariant vore att bara läsa av pwm från mobo med en microcontroller och sedan bara halvera eller experimentellt bestämma vilket pwm du vill ha för d olika pwmen som ditt mobo matar ut... Borde vara en ganska sak och finns fina guider via google

Det har du rätt i. Den modellen har jag tänkt tänkt på att använda flera gånger, men glömmer av nån anledning alltid bort innan jag hinner komma igång.
Sparka på mig om du ser mig skriva samma sak om nåt år igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Fanspeed har aldrig nånsin låst sig och fungerar bra och jag har kört det sedan 2003.

s¨här ser min ut

BL = blow, SU = suck

programmerat perfekta kurvor för varje fläkt,i så väl on/off state, och även programmerat chassifläkten.
progget mäter tempen perfekt samma some coretemp, och jag kan välja att exempelvis styra chassifläkten med gpu-tempen t.e.x

ett klockrent program!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Skrivet av ch1llone:

Fanspeed har aldrig nånsin låst sig och fungerar bra och jag har kört det sedan 2003.

s¨här ser min ut
http://s13.postimg.org/xifimtmtj/image.png

BL = blow, SU = suck

programmerat perfekta kurvor för varje fläkt,i så väl on/off state, och även programmerat chassifläkten.
progget mäter tempen perfekt samma some coretemp, och jag kan välja att exempelvis styra chassifläkten med gpu-tempen t.e.x

ett klockrent program!

Speedfan, menar du.
Sist jag testade det, i höstas nån gång, hade det inne stöd för nåt av mina moderkorts chipsets, trots att det äldsta är över 4 år.

Och nej, det fungerar skitdåligt all tid man inte har windows igång. Att tvinga en lokal användare att köra en förgrundsprocess i ett specifikt operativsystem för att sköta kylning är knappast en lösning som räknas
Asus har försämrat sin regleringsmöhlighet av chassifläktar sedan dom gick över till PWM, så är det bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

En lokal användare? Förgrundsprocess? Herregud du ska styra dina fläktar inte bygga en rymdraket åt nasas

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U