Panik! Behöver hjälp snabbt! Sapphire 290x

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Men vad har CX500 med det hela att göra?

För att alla som jag citerade förutsatte att ts hade återanvänt kablarna från CX 500 agget men det är som sagt inte modulärt, läs gärna igenom inläggen i tråden...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Puttefnasket:

För att alla som jag citerade förutsatte att ts hade återanvänt kablarna från CX 500 agget men det är som sagt inte modulärt, läs gärna igenom inläggen i tråden...

Men TS har ju inte ens nämnt ett CX500-agg... Och varför skulle han ha återanvänt kablar från ett icke-modulärt nätagg... Jaja, jag lämnar diskussionen då ni verkar ha grymt bra koll på läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Men TS har ju inte ens nämnt ett CX500-agg... Och varför skulle han ha återanvänt kablar från ett icke-modulärt nätagg... Jaja, jag lämnar diskussionen då ni verkar ha grymt bra koll på läget.

Nää och det är ju helt omöjligt för någon att titta vilka tidigare trådar TS har skapat för att få sig en uppfattning om vad som har skett tidigare, men det kanske är lika bra att du lämnar den här diskussionen till oss som vill ha koll på läget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

MR_B är inne på rätt spår då CX500 inte är modulärt alls och således kan ingen kabel ha blivit felkopplad, men det som kan ha gått på tok är om ts har kopplat fel kontakt till sitt grafikkort, det har ju hänt tidigare här i forumet att andra medlemmar har lyckats med konststycket att koppla kablarna till grafikkortet, till moderkortet och vice versa med katastrof som resultat.

En tydlig bild på hur allt är kopplat skulle hjälpa mycket i det här fallet och då inte bara på moderkortet utan även en bild på grafikkortets fram och baksida för att om möjligen kunna se anledningen till röken och den brända lukten.

Fast det finns en M version av CX500 där där kablarna är modulär. Jag har åtminstone haft problem att tyda från svar om hans CX500 också hade löstagbara kablar eller inte.

Du har rätt att vi egentligen skulle behöva en tydlig bild eller bättre beskrivning av situationen.

Jag skulle nog börja med att ta loss kablarna och hoppas att jag kände igen vilka strömkablar som tillhörde nya nätagget och vilka man fått från andra håll. Kolla alla portarna efter skador och dubbelkolla var/hur dom ska kopplas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Puttefnasket:

Nää och det är ju helt omöjligt för någon att titta vilka tidigare trådar TS har skapat för att få sig en uppfattning om vad som har skett tidigare, men det kanske är lika bra att du lämnar den här diskussionen till oss som vill ha koll på läget...

Jag förstår att du var tvungen att hävda dig. Tidigare trådar som TS skapat alternativt varit iblandad i säger inget om att han NU använder ett annat nätaggregat än det han nämner i den här tråden.

GL HF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

MR_B är inne på rätt spår då CX500 inte är modulärt alls och således kan ingen kabel ha blivit felkopplad, men det som kan ha gått på tok är om ts har kopplat fel kontakt till sitt grafikkort, det har ju hänt tidigare här i forumet att andra medlemmar har lyckats med konststycket att koppla kablarna till grafikkortet, till moderkortet och vice versa med katastrof som resultat.

Fast det katastrofala resultatet skulle fortfarande ske innan man haft en chans att starta LoL. Kopplar man ATX 12v matningen på grafikkortet har man som absolut minst en katastrofal kortslutning av ett ben med 12v direkt till jord. Det startar man inte LoL med...

Skrivet av anon195163:

Men vad har CX500 med det hela att göra?

Tydligen har killen tidigare haft ett sådant, och folk älskar att hoppa på de PSU'na för att de skulle vara källan till allt ont. Det känns inte relevant, men man ska kanske, som Putte gör, förtydliga att det inte är relevant...

Men hur som helst. Om det ryker, och luktar bränt, då är det trasigt. Det är inte frågan om att det kommer laga sig själv över natten, utan man får ta reda på vad som är trasigt, om man har gjort något fel som orsakat felet, och leta efter en lösning. Grönahundens vänstra lilltå är kanske till hjälp vid en eventuell bytesaffär, den har han j redan förlorat sina rättigheter till...

Bilder...? Inte på lilltån då. Datorn, för hjälp med felsökning.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Nää och det är ju helt omöjligt för någon att titta vilka tidigare trådar TS har skapat för att få sig en uppfattning om vad som har skett tidigare, men det kanske är lika bra att du lämnar den här diskussionen till oss som vill ha koll på läget...

du kan fortfarande skada grafikkort X med nätagg Y byter du sen ut nätagg Y till nätagg Z sen dör grafikkort X. var i ligger då felet ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Men sluta tjata om cx500, de aggen håller. Det är inte så att felprocenten är ace of sweden direkt.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Om du använde sladdarna som kom med EVGA G2 nätaggregatet så är det inget fel i sig. En 8-pins sladd är ofta 6+2 piggar, så att man ska kunna sätta in den även i kort som bara kräver 6st. Jag förstår inte varför folk bablar om Corsair agg? TS säger ju att han använde alla sladdar som kom med hans nya (EVGA G2) agg.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av rinosaur:

Men sluta tjata om cx500, de aggen håller. Det är inte så att felprocenten är ace of sweden direkt.

nån källa på det ? ja har själv frågat Corsair med har inte fått något svar

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Lägg upp bilder så vi kan se vad som är fel.

Permalänk

Här är en bild på grafikkortets pin ingångar samt ett kort på kabeln som går från nätaggregatet till grafikkortet. Jag var förbi webhallen idag och frågade om det var fel kabel men dom sa att den ska vara rätt o att det inte spelar nån roll om pinsen som är rundade går in på de som är formade som fyrkanter, om ni förstår hur jag tänker.

Permalänk

Ja som sagt ovan så är det ett EVGA Supenova g2(750w)som jag använder mig utav.

Permalänk

Vill även tillägga att jag nu startade upp min dator utan något grafikkort för o prova om något annat är sönder o då är det den intigrerade grafiken som körs då, o allt funkar perfekt. Det betyder att felet ligger någonstans mellan nätaggets->ström->grafikkortet det här problemet med att de börja lukta bränt o ryka har inte hänt innan, allt har körts felfritt med grafikkort nätagg osv i 2-3veckor. Någon som vet om jag använde mig av fel kabel eller inte?

Permalänk
Skrivet av gibellini:

Vill även tillägga att jag nu startade upp min dator utan något grafikkort för o prova om något annat är sönder o då är det den intigrerade grafiken som körs då, o allt funkar perfekt. Det betyder att felet ligger någonstans mellan nätaggets->ström->grafikkortet det här problemet med att de börja lukta bränt o ryka har inte hänt innan, allt har körts felfritt med grafikkort nätagg osv i 2-3veckor. Någon som vet om jag använde mig av fel kabel eller inte?

ja det är troligen nånting mellan nätagg>grafikkort som är problemet. en sån här kan visa om det är fel på ditt nätagg. det är betydligt billigare köpa nätaggstestare från Ebay/ kina om du nu har tiden.

den kabel du fotade av går inte att blanda ihop med nån annan den närmast är 4+4pin till moderkortet.
i andra änden där du kopplar i kabeln i nätagget är det ju uppmärkt med vad som går vart också så borde inte vara några problem.

du borde hitta något liknande denna bränt på grafikkortet

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

ja det är troligen nånting mellan nätagg>grafikkort som är problemet. en sån här kan visa om det är fel på ditt nätagg. det är betydligt billigare köpa nätaggstestare från Ebay/ kina om du nu har tiden.

den kabel du fotade av går inte att blanda ihop med nån annan den närmast är 4+4pin till moderkortet.
i andra änden där du kopplar i kabeln i nätagget är det ju uppmärkt med vad som går vart också så borde inte vara några problem.

du borde hitta något liknande denna bränt på grafikkortet
http://www.discovercircuits.com/dc-mag/2012/01-Jan-2012/Photo...

http://www.dfinews.com/sites/dfinews.com/files/styles/large/p...

Så du menar att om jag inte hittar någon synlig skada på kortet så kan den vara värd att testa igen? Då måste jag öppna fläkten som såhär för att se innuti med förmodar jag?

för på utsidan(undersidan) av grafikkortet ser jag ingen brännskada.

Permalänk
Skrivet av gibellini:

Så du menar att om jag inte hittar någon synlig skada på kortet så kan den vara värd att testa igen? Då måste jag öppna fläkten som såhär för att se innuti med förmodar jag? http://www.hardwareheaven.com/reviewimages/amd-radeon-r9-290/...

för på utsidan(undersidan) av grafikkortet ser jag ingen brännskada.

det kan vara bränt på insidan av ett kretskort då dom kan innehålla flertalet lager med ledningsbanor.
men om det nu luktar bränt så vore det ytterst märkligt om det inte finns synbara skador på grafikkort, kablar, eller nätagg.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gibellini:

Så du menar att om jag inte hittar någon synlig skada på kortet så kan den vara värd att testa igen? Då måste jag öppna fläkten som såhär för att se innuti med förmodar jag? http://www.hardwareheaven.com/reviewimages/amd-radeon-r9-290/...

för på utsidan(undersidan) av grafikkortet ser jag ingen brännskada.

Om det kom rök så måste något ha smällt eller brunnit så du ska nog kunna hitta nått som är synligt skadat om du letar noga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gibellini:

Såhär är det, jag köpte detta grafikkort på blocket dock var personen jag köpte det av en bekant, min förra granne, o han sa att han inte har pillat på kortet o så, så jag antog att grafikkortet var felfritt men det kanske inte var så trots allt.. Lärt mig lite mer om detta grafikkort o hur det ska se ut, o det visa sig att det är som en metallskena som saknas på grafikkortet om ni ser det vit ramade området på kretskortet. Kan detta vara anledningen till att grafikkortet blivit paj? http://i58.tinypic.com/vg6050.jpg
Vad vet jag det kanske inte har med det o göra överhuvudtaget med tanke på att grafikkortet faktiskt kördes felfritt i nästan en månads tid.

Att den saknas ( om det ska sitta nått där, nån kanske känner till detaljerna för den modellen ? ) förklarar inte att det rök från kortet, det måste ju vara nått som blivit rejält varmt nånstans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Att den saknas ( om det ska sitta nått där, nån kanske känner till detaljerna för den modellen ? ) förklarar inte att det rök från kortet, det måste ju vara nått som blivit rejält varmt nånstans.

Ja kortet var super varmt i samband med att det luktade bränt o så. Har svårt att få loss kretskortet från dess gpu fläkt just nu dock då vissa skruvar satt så jävla hårt får nog ta o köpa en annan skruvmejsel som passar bättre..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Att den saknas ( om det ska sitta nått där, nån kanske känner till detaljerna för den modellen ? ) förklarar inte att det rök från kortet, det måste ju vara nått som blivit rejält varmt nånstans.

NEJ ska inte sitta ngn platta där..

Permalänk
Skrivet av makn:

Jag såg en youtube video där det var en platta som satt där o då var det ett r9 290x men om du säger det så då är det nog så. Så det är väl uteslutet
https://m.youtube.com/watch?v=995MEvFdumc kollar du 3:26 minuter in i videon ser du när han skruvar loss metallskenan jag talar om.

Permalänk
Medlem

TS, ta inte bort någon cover till ditt kort om där finns något. Beroende på återförsäljarens villkor så kan det voida deras garanti. Kontakta supporten och fråga. Det låter som om du har fått en rejäl strömspik mot grafikkortet eller att något lättantändligt landat där då AMD's kort ofta blir väldigt varma, speciellt högpresterande kort som 290. Det kan vara helt ofarligt eller så kan det ha förstört kortet och i värsta fall bränt annan känslig elektronik/ skadat den.

OBS Kan givetvis hända med viket grafikkort som helst från vilken tillverkare som helst, jag är inget fanboy och letar heller ingen start till ett flamewar!.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Rekordmedlem

Go morron... kom att änka på att fråga om du kollat om det kan ha varit glapp i nån av elkontakterna så att det är där det blivit varmt, satt kontakterna ordentligt så det inte gnistrat i dem, har du kollat om det finn sot i dem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Go morron... kom att änka på att fråga om du kollat om det kan ha varit glapp i nån av elkontakterna så att det är där det blivit varmt, satt kontakterna ordentligt så det inte gnistrat i dem, har du kollat om det finn sot i dem ?

Godmorgon, för o svara på din fråga så nej inget sot allt hade suttit väldigt ordentligt inkopplat då jag var väldigt noggrann med det. Tänkte komma med en update här, så ivrig som jag är kunde jag ju inte låta bli att ge detta grafikkort en andra chans så ja körde det med min dator nu imorse och det funkade helt vanligt. Vill dock påpeka att det kommer en plastig lukt från grafikkortet, kan inte påstå att det luktar bränt som det gjorde innan. Och att efter att jag körde datorn i ungefär 1-2minuter Max, så släckte jag ner den o kände på grafikkortet, det var ljummet. Vet inte om det ska bli så varmt på den korta tiden riktigt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gibellini:

Godmorgon, för o svara på din fråga så nej inget sot allt hade suttit väldigt ordentligt inkopplat då jag var väldigt noggrann med det. Tänkte komma med en update här, så ivrig som jag är kunde jag ju inte låta bli att ge detta grafikkort en andra chans så ja körde det med min dator nu imorse och det funkade helt vanligt. Vill dock påpeka att det kommer en plastig lukt från grafikkortet, kan inte påstå att det luktar bränt som det gjorde innan. Och att efter att jag körde datorn i ungefär 1-2minuter Max, så släckte jag ner den o kände på grafikkortet, det var ljummet. Vet inte om det ska bli så varmt på den korta tiden riktigt?

Komponenter blir varma väldigt fort så det är normalt, det kan ju vara nått som gått sönder även om det fungerade, tex nått i strömförsörjningen som påverkar stabiliteten, hittar du inga uppenbara fel så är det svårt att säga om det är vettigt att köra vidare eller om det i så fall finns risker för värre skador.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Komponenter blir varma väldigt fort så det är normalt, det kan ju vara nått som gått sönder även om det fungerade, tex nått i strömförsörjningen som påverkar stabiliteten, hittar du inga uppenbara fel så är det svårt att säga om det är vettigt att köra vidare eller om det i så fall finns risker för värre skador.

Jag håller helt och hållet med i det du säger och kommer därför inte fortsätta köra detta grafikkort, hur surt det än är. Kommer gå förbi o köpa ett nytt grafikkort idag förmodligen ett gtx. Från butik denna gång då jag vill känna att jag har en säker garanti.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gibellini:

Jag håller helt och hållet med i det du säger och kommer därför inte fortsätta köra detta grafikkort, hur surt det än är. Kommer gå förbi o köpa ett nytt grafikkort idag förmodligen ett gtx. Från butik denna gång då jag vill känna att jag har en säker garanti.

Du fick inget originalkvitto av säljaren?

Kanske höra med Sapphire om de kan hjälpa dig på något sätt även om du köpt det begagnat, det kan ju inte vara så gammalt?

Himla synd att skrota ett 290X.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går ju ev att köra nått stresstest på grafikkortet via en "skräpdator" en del servicefolk har ju delar för att våga testa med och då kan man pina kortet utan att riskera så mycket mer än att kortet dör, det är svårt att säga hur du bör göra...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det går ju ev att köra nått stresstest på grafikkortet via en "skräpdator" en del servicefolk har ju delar för att våga testa med och då kan man pina kortet utan att riskera så mycket mer än att kortet dör, det är svårt att säga hur du bör göra...

Jag var förbi inet och pratade med han i kassan och han sa att jag skulle köra furmark på grafikkortet och se om det klarar av det eller inte, det är som den sortens stresstest du beskriver. Han sa att även om grafikkortet skulle vara eller gå sönder så är det ytterst liten chans att det skulle skada de andra komponenterna, i värsta fall moderkortet vilket aldrig hade hänt dom på inet när de gör testet på kunders grafikkort som de får in som är sönder, o de får in väldigt många.

Med andra ord det blev inget nytt grafikkort kommer gå hem och köra ett test på mitt grafikkort nu.