Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Angående vattenkylning så håller jag helt och hållet med versions, det är väl bra men bra vattenkylning är dyr och dina komponenter behöver det absolut inte.
Vill du ändå veta lite om vad det innebär bara för skojs skull så passar den här videon bra https://www.youtube.com/watch?v=xC-vseAhJoo

ska kollas! tack!

Permalänk
Skrivet av versions:

så varför vattenkyler man då? för att man vill, helt enkelt. det kyler riktigt bra, kan vara mycket tyst, det är ändå lite häftigare än luft och jag tycker att det ser riktigt snyggt ut (oftast i alla fall ). om man är medveten om nackdelarna (främst priset och tiden som krävs) och ändå vill så är det bara att köra på även om någon annan tycker att det är onödigt. det var inte längesedan någon gjorde en tråd här på forumet för att få hjälp med sin första loop och han skulle vattenkyla ett 750 ti. onödigt? ja, det kan man lugnt tycka. skulle jag säga emot? absolut inte, vill man så vill man.

jag har redan betalat mer än normala system för att få allt tyst... vid lga 775 hade jag scythe rätt så dyra kylare vid båda datorerna...
hittills har jag inte satsat på de bättre grejerna då jag trodde att det blir svårt med ljudet, men nu vet jag att det är möjligt!

just nu är jag mycket nöjd, men vad vet man om 2-3 år... men då vet jag vem jag ska fråga först

Permalänk
Medlem

Sorry orkar inte läsa hela tråden. Spel som funkar skit på dual core är crysis 3, watch dogs o fc4. Då konsolerna fått flera svaga kärnor nu lär framtida spel bli bättre trådade och en dual core få problem.

Idag funkar det dock utmärkt till majoriteten av spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Kul att du e nöjd med det du har, men så fort du testar spel som är sämre optimerade kommer din dator bli kvävd ned till knäna och be om nåd. som t.ex. arma2-3, farcry3-4, assasins creed unity osv. Men tror det mest handlar om vad du anser är spelbart.

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarr3n:

Kul att du e nöjd med det du har, men så fort du testar spel som är sämre optimerade kommer din dator bli kvävd ned till knäna och be om nåd. som t.ex. arma2-3, farcry3-4, assasins creed unity osv. Men tror det mest handlar om vad du anser är spelbart.

Sorry men kör han en g3258? Ok ser nu det är en g3258. Den funkar klockrent i arma spelen som är väldigt beroende av singel core performance pga dålig optimering och trådning. Kvittar hur många kärnor man kastar på det spelet så gör det ingen skillnad.
Spel han får problem med är bra trådade spel som utnyttjar flera kärnor men har svårt att gå bra på två. I dagsläget fc4 som du nämner och crysis 3 o watch dogs.

Annat val i lågbudget är AMD 860k som är quad core så funkar bra med trådade spel men den funkar sämre i arma pga sämre singel core perfoemance och att fler kärnor inte gör ngn skillnad i den motorn.

Har själv föregångaren till 860k dvs 760k. I arma 3 får jag 30-40 fps på den och med min i5-4670k får jag 50-60+ fps. I alla andra spel jag testat skiljer det knappt något i fps mellan de två processorerna. Däremot var 4670k nästan 3gg så dyr som 760k...

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

60fps utan problem, ibland sjunker det lite. har bara testat med bottar snabbt

Lät ju ganska bedrövligt. Min AMD Athlon X2 7750, 4Gb ram och HD 4670 pallar ju det..

Kompis har Intel 4670, 8 GB ram och 270x och han har nästan hela tiden 299 fps spikat

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Sorry men kör han en g3258? Ok ser nu det är en g3258. Den funkar klockrent i arma spelen som är väldigt beroende av singel core performance pga dålig optimering och trådning. Kvittar hur många kärnor man kastar på det spelet så gör det ingen skillnad.
Spel han får problem med är bra trådade spel som utnyttjar flera kärnor men har svårt att gå bra på två. I dagsläget fc4 som du nämner och crysis 3 o watch dogs.

Annat val i lågbudget är AMD 860k som är quad core så funkar bra med trådade spel men den funkar sämre i arma pga sämre singel core perfoemance och att fler kärnor inte gör ngn skillnad i den motorn.

Har själv föregångaren till 860k dvs 760k. I arma 3 får jag 30-40 fps på den och med min i5-4670k får jag 50-60+ fps. I alla andra spel jag testat skiljer det knappt något i fps mellan de två processorerna. Däremot var 4670k nästan 3gg så dyr som 760k...

g3258 overklockad till 4,2 ghz presterar ca. 15% sämre än en 4670k i stock i arma 3 om du sen börjar klocka din i5'a så får du mer gratis prestanda. jag tvekar inte att G3258 är en bra budget prolle, men TS undrade varför folk har bättre datorer så där har du svaret.

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dual-Tjur:

grymt!!! då börjar jag lära mig om vattenkylning

är det svårt? kanske kan du ge tips på bra länkar som man kan börja med? vad skulle de kosta att få bra vattenkylning till processorn? grafikortet tror jag inte jag behöver kyla..

Det är inte något en "nybörjare" ska börja handskas med direkt sedan så är ju din processor och din GPU långt ifrån värt att vattenkyla speciellt när vattenkylningen kommer att gå för en ganska stor summa (relativt). Ser absolut ingen orsak att köra med vattenkylning bara för att få "ned ljudet". Speciellt när ett vattensystem (gissar på att du menar custom loop) inte direkt är mycket tystare än en normal rigg.

Skrivet av Dual-Tjur:

Nej, inte tänkte jag vattenkyla min g3258

jag tänkte bara på framtiden, då jag skulle byta till flera kärnor... i5/i7.., eller bli tokig i spelandet å vilja ha 3x4k
hur bra är en sådan då tycker du?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2993323

Det krävs mer än ett GTX 960 för att kunna spela i 4K med någorlunda inställningar kan jag ju säga dig. Slutna lösningar är sällan värda pengarna man lägger ut skulle jag säga. De är sällan tystare eller bättre presterande än luftkylare som dessutom går att hitta för någon hundring billigare.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ett 960 räcker inte ens till dom tyngsta spelen i 1080p med allt på max, och absolut inte om du ska ha "stabila 60fps".

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Sorry orkar inte läsa hela tråden. Spel som funkar skit på dual core är crysis 3, watch dogs o fc4. Då konsolerna fått flera svaga kärnor nu lär framtida spel bli bättre trådade och en dual core få problem.

Idag funkar det dock utmärkt till majoriteten av spel.
---------------------------------------------------------------------------------
Kul att du e nöjd med det du har, men så fort du testar spel som är sämre optimerade kommer din dator bli kvävd ned till knäna och be om nåd. som t.ex. arma2-3, farcry3-4, assasins creed unity osv. Men tror det mest handlar om vad du anser är spelbart.

ska testa demo om det finns! tack för infon!

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Lät ju ganska bedrövligt. Min AMD Athlon X2 7750, 4Gb ram och HD 4670 pallar ju det..

Kompis har Intel 4670, 8 GB ram och 270x och han har nästan hela tiden 299 fps spikat

problemet just nu jag har nämnt är att jag får inte grafikortet att gå för fullt, förutom performance test

alla spel kör på 60, quake 120 exakt ffast jag har inställt på 250.

jag är nybörjare. det kan vara GPU Tweak, video options, eller andra options.

Både GPU och CPU under 20%! men 120fps är max jag får ut! varför just 120??? jag har ju ställt in det på 250 och auto men 120 fps är max

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Det krävs mer än ett GTX 960 för att kunna spela i 4K med någorlunda inställningar kan jag ju säga dig. Slutna lösningar är sällan värda pengarna man lägger ut skulle jag säga. De är sällan tystare eller bättre presterande än luftkylare som dessutom går att hitta för någon hundring billigare.

joo, men få se läget om 2-3 år... då kommer jag att vattenlösningar som ett alternativ...jag skrev inte att det är något jag har bestämt mig för! jag har tänkt att lära mig lite om det, ty hittills det enda erfarenhet jag har är att det se coolt ut i SC galleri

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

Ett 960 räcker inte ens till dom tyngsta spelen i 1080p med allt på max, och absolut inte om du ska ha "stabila 60fps".

bättre än HD6450, svårt att få stabila 20 i 1600-900
och bättre än 750ti passivt som jag tänkte att köpa först...

varför ska man vara endast nöjd, då man kan köra alla spel stabilt? min bror är nöjd med 24+++.

själv är ja överraskande jävligt nöjd!! har ju inte spelat på 10 år och just nu 3-4 år gamla spel är ju som himmelriket för mig!

Permalänk

såna här grafikinställningar har jag på CS:Go....då får jag stadiga "låsta" 60fps.....
grafikortet går på 30% och processorn 70-90%

tar jag bort vertikal synkning så blir det 100+ istället.

nån kunnig skulle kunna förklara de 7 sista alternativ? eller nån av dessa?
och vad lönar sig sen att välja då hårdvaran inte räcker till?

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

såna här grafikinställningar har jag på CS:Go....då får jag stadiga "låsta" 60fps.....
grafikortet går på 30% och processorn 70-90%

tar jag bort vertikal synkning så blir det 100+ istället.

nån kunnig skulle kunna förklara de 7 sista alternativ? eller nån av dessa?
och vad lönar sig sen att välja då hårdvaran inte räcker till?

http://i62.tinypic.com/oruiow.jpg

Förstår inte hur din processor kan ha så hög usage i 60 fps :S
Min 2500k får knappt 40% load med lockat på stabil 120 fps..

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Förstår inte hur din processor kan ha så hög usage i 60 fps :S
Min 2500k får knappt 40% load med lockat på stabil 120 fps..

har du provat stänga av 2 av 4 kärnor??

näää, det kan nog bli lite olika beroende på inställningar... märkte att om man kör Vsync och (60fps) så kör processorn på 70-90%.och GPU på 35%..nån nytta att köra Vsync??

stänger jag av Vsync får jag då istället 100-130fps. då sjunker CPU till 60-70% och GPU ökar till 50%
Skulle vara intressant om du skulle få liknande då du har Vsync på..

Är det annars nångon nytta att inte köra Vsync?? I need for speed SHIFT får jag 200+fps men då kör processorn och GPU nästan för fullt...MEed Vsync på och 60fps så sjunker det till 40% och 20%....

60FPS är ju jävligt bra?? är det dumt att steka sin dator om man stänger av Vsync?? dvs köra 200+fps på en 60hz skärm??

Permalänk
Medlem

VSYNC gör att du får perfekt jämnt flyt och ingen tearing, men lägger på input lag, så inte att rekommendera i FPS där man spelar mot andra människor. (Du kommer reagera märkbart långsammare).

Du kan stänga av vsync och istället sätta en fps limiter till 60fps i onlinespel så går inte datorn så varm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

VSYNC gör att du får perfekt jämnt flyt och ingen tearing, men lägger på input lag, så inte att rekommendera i FPS där man spelar mot andra människor. (Du kommer reagera märkbart långsammare).

Du kan stänga av vsync och istället sätta en fps limiter till 60fps i onlinespel så går inte datorn så varm.

Men hur e det med input lag. Är det inte bara när fpsen går under fastsatt vsync fps? Dvs så länge datorn klarar mata 60fps så är där inget lag men droppar den ner under så blir det?
Ngn vänlig själ får gärna berätta hur det ligger till.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av JBE:

VSYNC gör att du får perfekt jämnt flyt och ingen tearing, men lägger på input lag, så inte att rekommendera i FPS där man spelar mot andra människor. (Du kommer reagera märkbart långsammare).

Du kan stänga av vsync och istället sätta en fps limiter till 60fps i onlinespel så går inte datorn så varm.

Tearing... visste inte vad det var först men jag märkte det i payday2 att "vertikala box" hoppade irriterande ojämnt.. trodde att grafikortet höll på att gå sönder först

tänkte just på detta...men finns det limiter i CS:GO??? försökte hitta det

EDIT: men det kan jag göra i GPU TWEAK.... om jag har detta i GPU TWEAK på 60 har man nån nytta av Vsync då`spelets video options?? Eller som i quake live... man kan ha auto eller 60fps...någon skillnad då vad man väljer?

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Men hur e det med input lag. Är det inte bara när fpsen går under fastsatt vsync fps? Dvs så länge datorn klarar mata 60fps så är där inget lag men droppar den ner under så blir det?
Ngn vänlig själ får gärna berätta hur det ligger till.

tänkte också på detta. hittills har jag inte spelat så krävande spel så 60fps har flytit bra

Permalänk
Medlem

Vid 60fps vsync i directx är det alltid 2 frames input lag, 33ms. 3 frames om man kör triple buffering.

Permalänk
Skrivet av JBE:

Vid 60fps vsync i directx är det alltid 2 frames input lag, 33ms. 3 frames om man kör triple buffering.

hela 3 frames???? det var som fan, viktigaste jag lärt mig idag!

då kan jag förstå att de flesta kör OFF??? körde just CS:GO utan och då var det lite tearing men inte så farligt....

EDIT: I Quake så märkte jag dock stor skillnad!