Permalänk

Frakta En ATX Dator

Hej alla.
Det är så att jag ska sälja en ATX dator. Jag har fått en intresserad som vill köpa datorn men han vill att datorn ska skickas till honom. Jag bor i Stockholm och han i Kalmar, så det är ju ganska långt mellan oss. Min fråga är vad är det jag bör tänka på, samt hur ska man skicka och packa ? Uppskattar verkligen info då jag vill att båda av oss ska vara nöjda.
Mvh

EDIT : Ska man skicka med grafikkort installerat ? Chassit är ett Corsair 650D.

Permalänk
Medlem

Om kylaren är stor och tung bör du plocka av den från moderkortet och lägga den i en låda brevid annars riskerar du att
knäcka moderkortet samma med ett tungt grafikkort.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Skrivet av Hagis2k:

Om kylaren är stor och tung bör du plocka av den från moderkortet och lägga den i en låda brevid annars riskerar du att
knäcka moderkortet samma med ett tungt grafikkort.

Kylaren är en Cooler Master TX3 som inte alls väger mycket. Sen är grafikkortet ett Asus 7870 Direct CUII som inte heller har så mycket vikt. Men hur kan man skicka utan att frakten kostar skjortan ?
Mvh

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Melinho2895:

Kylaren är en Cooler Master TX3 som inte alls väger mycket. Sen är grafikkortet ett Asus 7870 Direct CUII som inte heller har så mycket vikt. Men hur kan man skicka utan att frakten kostar skjortan ?
Mvh

Då väger nog grafikkortet för mycket, kan du släppa lådan från en halvmeter utan att något knäcks av? Posten hävdar en meter, schenker är värre med hanteringen.

Tror bussfrakt fungerar bättre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Bussgods är bästa alternativet, 600 cirka och de har rätt bra garantier. Men montera av grafikkort och skicka i medföljande låda.

Permalänk
Skrivet av hermanlange:

Bussgods är bästa alternativet, 600 cirka och de har rätt bra garantier. Men montera av grafikkort och skicka i medföljande låda.

600:- säger du. Tar inte Schenker runt 300:- ?

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Då väger nog grafikkortet för mycket, kan du släppa lådan från en halvmeter utan att något knäcks av? Posten hävdar en meter, schenker är värre med hanteringen.

Tror bussfrakt fungerar bättre.

Okej. Har du något tips om hur man ska packadatorn på bästa möjliga sätt ?
Har ej original lådan till chassit kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Okej. Har du något tips om hur man ska packadatorn på bästa möjliga sätt ?
Har ej original lådan till chassit kvar.

Plocka bort CPU kylare om den är stor och grafikkortet, är ändå väldigt enkelt att sätta i igen. Förpackning så gäller väl en låda som är lite större än chassit och packa det tight med frigolit och/eller tidningspapper. Tänk att chassit inte ska ha kontakt med själva papplådan utan det bör vara något emellan överallt.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Plocka bort CPU kylare om den är stor och grafikkortet, är ändå väldigt enkelt att sätta i igen. Förpackning så gäller väl en låda som är lite större än chassit och packa det tight med frigolit och/eller tidningspapper. Tänk att chassit inte ska ha kontakt med själva papplådan utan det bör vara något emellan överallt.

Hmm ok. Tack för tips. Vågar man skicka med Schenker eller ska man köra bussgods ?

Permalänk

Jo bussgods lå¨ter dyrare, men det dyraste blir ju om schenker inte leverar en oskadad dator.

Permalänk
Medlem

Packar du bra, kan du skicka med vem som helst.

Permalänk
Skrivet av dabman:

Packar du bra, kan du skicka med vem som helst.

Okej. Men tror du att en stor kartong fylld med bubbelplast och tidning skulle räcka ?

Permalänk
Skrivet av hermanlange:

Jo bussgods lå¨ter dyrare, men det dyraste blir ju om schenker inte leverar en oskadad dator.

Haha jo det är ju sant

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Posten hävdar en meter, schenker är värre med hanteringen.

Schenker är bättre. Iallafall enligt mitt omdöme som postombud i affär.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Slaktardej:

Schenker är bättre. Iallafall enligt mitt omdöme som postombud i affär.

Var det inte schencker som kastade en massa paket, blev ju mediauppståndelse kring hanterandet av paketen, där de sparkar omkring dem istället.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

CPU-kylaren är visst tung i sammanhanget. Mer eller mindre alla tornkylare är för tunga, mycket för att tyngdpunkten är en bit ut. Samma vikt hade itne varit så stort problem om det var tätt mot moderkortet, nu blir det hävstångseffekt.

Så montera ur både kylare och grafikkort. Se till att allt annat sitter ordentligt och packa chassiet bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Var det inte schencker som kastade en massa paket, blev ju mediauppståndelse kring hanterandet av paketen, där de sparkar omkring dem istället.

DHL.

Permalänk
Medlem

Cooler Master TX3 EVO väger endast 379 gram, dessutom är den inte så hög och då blir brytkraften på moderkortet inte så stor http://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

600:- säger du. Tar inte Schenker runt 300:- ?

Du vill inte ha Schenker för något så dyrt:
http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1347665-fysiskt-s...

De är billiga av en anledning, och max försäkring är tydligen 1500kr.

Tror inte jag hade litat på NÅGON av fraktbolagen om du skickar den i "en del".

Ta ut kort, kylare mm, ta bort "ALLT" som kan utföra "hävarm", packa kort+kylare i egen låda.
Annars kommer det att gå sönder.

Alt får du anlita en special leverans där man vet att de hanterar det bättre.

Permalänk
Medlem

Jag hade lagt det i bakluckan och kört dit, bensingpengar plus lagom betalning typ. Enda sättet att vara säker...

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || EVGA RTX 3070 XC3 Ultra || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Samsung 970 EVO 500GB && OZC Trion 480GB || Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|MSI MAG341CQ
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Cooler Master TX3 EVO väger endast 379 gram, dessutom är den inte så hög och då blir brytkraften på moderkortet inte så stor http://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo

Det är inte så lite egentligen, dessutom en onödig risk att ta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hagis2k:

Om kylaren är stor och tung bör du plocka av den från moderkortet och lägga den i en låda brevid annars riskerar du att
knäcka moderkortet samma med ett tungt grafikkort.

ett moderkort är rätt så hållbart, du kan knappt böja av det för hand, försökte hitta en video med det, har för mig att det har varit tal om det tidigare, att moderkort kan böjas av tunga grafikkort/kylare.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Var det inte schencker som kastade en massa paket, blev ju mediauppståndelse kring hanterandet av paketen, där de sparkar omkring dem istället.

Det var som tidigare nämnt DHL. En kille jag jobbar med som står i postavdelningen ofta säger att om han ska skicka något så gör han det med Schenker, då de är absolut bäst på att hantera paketen.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Det var som tidigare nämnt DHL. En kille jag jobbar med som står i postavdelningen ofta säger att om han ska skicka något så gör han det med Schenker, då de är absolut bäst på att hantera paketen.

Är detta sant ?

Permalänk
Skrivet av Melinho2895:

Är detta sant ?

Det är min erfarenhet. Det kan stämma, men du får nog läsa mer.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Entusiast

Personligen så hade jag plockat ur grafikkort och CPU-kylare förutsatt att det inte är stockkylaren, och lagt dessa separat.
Både Posten och Schenker har haft skit om sitt pakethanterande i press, så jag tror inte att det spelar så stor roll vad man väljer, men mitt personliga val är Posten för viktiga paket.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är främst att DU sköter din packning! Så att det håller för lite ompaketering här och där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Är detta sant ?

yes. DHL ska du akta dig för när du ska skicka något du sålt eller köpt.. om du vill undvika problem..
på mitt förra jobb gick de till och med så långt att vi bytte till Postnord och Schenker asap vi kunde..

ca 100tal trasiga arkivlådor (med material) stod DHL's dåliga hantering för...

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"