Permalänk
Medlem

Ska nog inte bli infrastrukturminister iallafall :DD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Ja du ser ju ut att vara i år 2065, så 50 år efter det att man börjar spela, så du lär ju ha en hel del äldre personer i din stad.

Massdöden verkar ske oftare än så, ungefär var femte år. Detta är inte något man märker av förrän man kommer upp i ca 40k invånare.

Skrivet av Bloopy:

Man kan se det som en future också.
Har du inte möjlighet att hantera trafiken så kommer dina planerade lösningar för att hämta döda kroppar slå ut staden och därmed sänks pop tills hanteringen funkar igen.

Denna massdöd har hänt mig otalig antal ggr och är enormt irriterande, men jag kan direkt relatera detta till dess trafik problem som man har haft så ett mycket väl fungerande trafik nät är ett måste!

Jag ser det som en bugg, alla ska inte dö samtidigt. Det blir omöjligt att hantera alla döda oavsett hur bra trafikflöde man har, såvida man inte ploppar ned 10 ggr fler kyrkogårdar och krematorium. Önskar att det fanns en mod som helt tog bort dödsaspekten ur spelet. Som den är nu är den otroligt dåligt implementerad.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Massdöden verkar ske oftare än så, ungefär var femte år. Detta är inte något man märker av förrän man kommer upp i ca 40k invånare..

Jag har över 100.000 invånare för tillfället, och har inte varit med om en sådan massdöd som syns på din printscreen.
Dock är jag bara i år ~2035.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Flabaliki är ju bara för underbar!

Killen får mig nästan jämt att småskratta. Som detta klipp, katastrofbygge av damm.

Någon minut in i början........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Massdöden verkar ske oftare än så, ungefär var femte år. Detta är inte något man märker av förrän man kommer upp i ca 40k invånare.

Jag ser det som en bugg, alla ska inte dö samtidigt. Det blir omöjligt att hantera alla döda oavsett hur bra trafikflöde man har, såvida man inte ploppar ned 10 ggr fler kyrkogårdar och krematorium. Önskar att det fanns en mod som helt tog bort dödsaspekten ur spelet. Som den är nu är den otroligt dåligt implementerad.

Finns mods som förlänger livslängden på cims. Är väl ingen optimal lösning, men alltid något iaf.

http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=4090702...

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort ett parkeringshus:
http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=4122595...

Permalänk
Medlem

Vad kan man göra åt vatten som inte rinner bort efter en översvämning? Verkar inte vilja försvinna.

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabo86:

Vad kan man göra åt vatten som inte rinner bort efter en översvämning? Verkar inte vilja försvinna.

Går att sätta dit vattenpumpar längs kanten, försvinner rätt fort då

Permalänk

Snyggt, har de någon praktisk funktion också? Har funderat litegran på vart alla bilarna tar vägen men tycker mest bara de försvinner.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweets589:

Snyggt, har de någon praktisk funktion också? Har funderat litegran på vart alla bilarna tar vägen men tycker mest bara de försvinner.

Parkeringshusets funktion är väll mest att synas, att fylla ut staden och göra den lite mer realistisk.

Sedan så får ju några bilar plats i det, det har några anställda och det ger lite "prydnad" som medborgarna runt om gillar.

Permalänk

Jäklar vad nöjd jag är över att ha investerat i en cargo habour och cargo train terminal så tidigt som möjligt. De flesta av mina utvecklade industriområden låg mitt i smeten (middle start tile), längs floden (särskilt farm land) så efter ett tag var det ett rent helvete att försöka bila ut varorna. Nu används floden som naturlig motorväg in och ut från stadskärnan och därifrån vidare med tåg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alex5555:

Massdöden verkar ske oftare än så, ungefär var femte år. Detta är inte något man märker av förrän man kommer upp i ca 40k invånare.

Jag ser det som en bugg, alla ska inte dö samtidigt. Det blir omöjligt att hantera alla döda oavsett hur bra trafikflöde man har, såvida man inte ploppar ned 10 ggr fler kyrkogårdar och krematorium. Önskar att det fanns en mod som helt tog bort dödsaspekten ur spelet. Som den är nu är den otroligt dåligt implementerad.

Zonar man i långsam takt sprider man ut dödsfallen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Går att sätta dit vattenpumpar längs kanten, försvinner rätt fort då

Tackar det verkar ha gjort susen. Finns det något sätt att se var ett lämpligt ställe är att sätta en damm för att minimera risken för översvämning? Mitt första försök lyckades men nu när jag skulle sätta dit en till så gick det åt skogen som sagt. Tänkte man kunde titta ifall vattennivån är ganska mycket lägre än marken runt omkring men det verkar inte ha hjälpt vid detta tillfälle.

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabo86:

Tackar det verkar ha gjort susen. Finns det något sätt att se var ett lämpligt ställe är att sätta en damm för att minimera risken för översvämning? Mitt första försök lyckades men nu när jag skulle sätta dit en till så gick det åt skogen som sagt. Tänkte man kunde titta ifall vattennivån är ganska mycket lägre än marken runt omkring men det verkar inte ha hjälpt vid detta tillfälle.

Bästa sättet är att inte bygga höga dammar, eller täppa till för stora vattenmassor. Det finns ingen bra höjdkarta i spelet, de saknas och hade varit extremt användbart när man ska bygga vattenkraftverk... Men du vill helt enkelt inte sätta ett verk som täpper till högre än kringliggande flodkuster.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Los Santos i spelet.. ser grymt ut

Permalänk
Medlem

Idag fick det bli en enkel skyskrapa:
http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=4127922...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RepZi:

Tänk kombinationen "The Sims + Sim City + GTA".

Vore ju tusan lite av det ultimata spelet.

Synd man inte är någon kodguru.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Tänk kombinationen "The Sims + Sim City + GTA".

Vore ju tusan lite av det ultimata spelet.

Synd man inte är någon kodguru.

Skippa Sims, så finns det redan sen 18 år tillbaka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Massdöden verkar ske oftare än så, ungefär var femte år. Detta är inte något man märker av förrän man kommer upp i ca 40k invånare.

Jag ser det som en bugg, alla ska inte dö samtidigt. Det blir omöjligt att hantera alla döda oavsett hur bra trafikflöde man har, såvida man inte ploppar ned 10 ggr fler kyrkogårdar och krematorium. Önskar att det fanns en mod som helt tog bort dödsaspekten ur spelet. Som den är nu är den otroligt dåligt implementerad.

Samma problem här fast det startade tidigare, runt ca 20'000 innevånare. Har testat allt jag kan komma på. Slängde ut fler sjukhus och krematorier samt fixade till infrastrukturen för att få bort några flaskhalsar så att inte ambulanser och likbilar ska sitta fast för länge men ändå sker det massutdöenden med otäckt jämna mellanrum. Det är ju inte så att det sker gradvis heller utan bara smäller till på en gång och börjar blinka över hela kartan inklusive de områden som jag byggde först och som aldrig haft problem tidigare.

Tycker som du att dödsaspekten är gräsligt dåligt implementerad överlag. De kan kalla det "deathcare" hur mycket de vill och sortera in det under samma flik som sjukhusen, men jag tror inte det undgått någon att i praktiken funkar det precis som sophanteringen, förutom att krematorierna inte producerar någon el. Tur att tillgång på mat inte är en aspekt i spelet för då hade vi väl fått Soylent Green i stället för el...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Nån som vet varför min flygplats inte vill fungera?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Nån som vet varför min flygplats inte vill fungera?

Kommer det inte några flygplan?
Vet inte om det finns flygplan på alla kartor men det verkar som man måste vänta ett tag på båtar och tåg innan de kommer så jag antar att det är samma sak för flygplan.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanou:

Finns mods som förlänger livslängden på cims. Är väl ingen optimal lösning, men alltid något iaf.

http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=4090702...

Tack Dock tror jag att jag tar en paus från spelet tills de har fixat detta. Har spelat alldeles för mycket iaf!

Skrivet av nackskägg:

Zonar man i långsam takt sprider man ut dödsfallen.

Skickades från m.sweclockers.com

Men det är ju inge kul (och det ska man inte behöva göra heller).

Skrivet av MaxWarp:

Samma problem här fast det startade tidigare, runt ca 20'000 innevånare. Har testat allt jag kan komma på. Slängde ut fler sjukhus och krematorier samt fixade till infrastrukturen för att få bort några flaskhalsar så att inte ambulanser och likbilar ska sitta fast för länge men ändå sker det massutdöenden med otäckt jämna mellanrum. Det är ju inte så att det sker gradvis heller utan bara smäller till på en gång och börjar blinka över hela kartan inklusive de områden som jag byggde först och som aldrig haft problem tidigare.

Tycker som du att dödsaspekten är gräsligt dåligt implementerad överlag. De kan kalla det "deathcare" hur mycket de vill och sortera in det under samma flik som sjukhusen, men jag tror inte det undgått någon att i praktiken funkar det precis som sophanteringen, förutom att krematorierna inte producerar någon el. Tur att tillgång på mat inte är en aspekt i spelet för då hade vi väl fått Soylent Green i stället för el...

Precis, håller med! Får hoppas att det fixas så snart som möjligt.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Kommer det inte några flygplan?
Vet inte om det finns flygplan på alla kartor men det verkar som man måste vänta ett tag på båtar och tåg innan de kommer så jag antar att det är samma sak för flygplan.

Har haft flygplatsen i ungefär 3 år och tågen, busarna eller båtarna flyter på som vanligt. Har dessutom en Space Elevator vid flygplatsen så det måste finnas nån som vill flyga till min stad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Har ett litet problem med min kloektivtrafik närmare bestämt bussarna.
Jag tog för flera år sedan bort hela systemet då jag inte vid tillfället visste hur jag editerade linjer m.m på ett smart sätt. Ett gäng år senare var det dags och nu förstår jag hur det fungerar. Har ett väl utbyggd subway system samt tåg o båt trafik. Tyvärr får jag dock inte bussarna att fungera.
Jag bygger en bussdepå. Sätter ut flera linjer som är sammanbundna. Men i bussdepån hoppar antal bussar mellan 0 till 2 i en micro sekund för att sedan bli 0 igen. Spelar ingen roll hur länge ja låter det vara så. Inga bussar. Raderat mina linjer och provat med nya hållplatser. Samma problem. Sökt efter gamla hållplatser ett dussintal gånger utan att finna några fler. Någon som har tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Men det är ju inge kul (och det ska man inte behöva göra heller).

Jag tror inte på den teorin ärligt talat. Intervallerna är alltför jämna för det och det skulle kräva att alla som flyttar in hamnar i samma fas som de som föds annars borde det jämna ut sig tycker jag.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alex5555:

Men det är ju inge kul (och det ska man inte behöva göra heller).

Det är en del av spelmekaniken - precis som att alla nyinflyttade saknar utbildning och det tar några år innan de blivit utbildade.
Byter man t ex ut många välstående low density residential till high samtidigt så kommer det klagas på låg utbildningsgrad ett tag.
Byter man däremot ut zonerna successivt så blir det inga problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Har ett litet problem med min kloektivtrafik närmare bestämt bussarna.
Jag tog för flera år sedan bort hela systemet då jag inte vid tillfället visste hur jag editerade linjer m.m på ett smart sätt. Ett gäng år senare var det dags och nu förstår jag hur det fungerar. Har ett väl utbyggd subway system samt tåg o båt trafik. Tyvärr får jag dock inte bussarna att fungera.
Jag bygger en bussdepå. Sätter ut flera linjer som är sammanbundna. Men i bussdepån hoppar antal bussar mellan 0 till 2 i en micro sekund för att sedan bli 0 igen. Spelar ingen roll hur länge ja låter det vara så. Inga bussar. Raderat mina linjer och provat med nya hållplatser. Samma problem. Sökt efter gamla hållplatser ett dussintal gånger utan att finna några fler. Någon som har tips?

Kontrollera så att bussarna har ett sätt att ta sig till området du ska ha dem så de inte är fast bakom något enkelriktat.

Visa signatur
Permalänk

Hepp! Spelar detta mycket roande spel, men likt många andra har jag massiva problem med trafiken.

En fråga har jag dock! Kan man ändra riktningen på enkelriktade vägar? Blir alltid fel när jag försöker bygga enkelriktat och kopplar ihop vägen med övriga vägnätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk
Skrivet av Humanisten:

Hepp! Spelar detta mycket roande spel, men likt många andra har jag massiva problem med trafiken.

En fråga har jag dock! Kan man ändra riktningen på enkelriktade vägar? Blir alltid fel när jag försöker bygga enkelriktat och kopplar ihop vägen med övriga vägnätet.

Välj uppgradera gata-verktyget, en enkelriktad gatvariant och högerklicka sedan på gatan du vill ändra riktning på. Kostar inget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, ibland är det lättare att dra enkelriktad väg i motsatt riktning mot vad man egentligen vill ha men då måste det ju gå att göra som föreslagits ovan.

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD