Får inte ut rätt hastighet. Vad kan man göra? (ADSL med Bredbandsbolaget)

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Det är asymmetrisk hastighet, dvs det är inte lika mycket åt båda riktningarna. Precis på samma sätt som fiber 100/10 är asymmetrisk.
Och självklart är adsl full duplex - du kan sända samtidigt som du tar emot.

Och ditt resonemang om upp- och nedladdning är jättefel.
Du kan utan några som helst problem skicka 1Mbps samtidigt som du tar emot 24 Mbps.

Nja, när vi hade Telia 8mbit och laddade upp vad linan gick för fullständigt crashade internet. Allt gick jättesegt. Direkt man använda allt som fanns på upload gick ingenting...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Du kan utan några som helst problem skicka 1Mbps samtidigt som du tar emot 24 Mbps.

Detta stämmer tyvärr inte i praktiken...

Vad det sen beror på är en annan fråga.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av madtop:

ADSL är självklart full duplex - du kan sända och ta emot samtidigt.

Att nedladdningen sjunker om du har en full upplänk beror på TCP - det har ingenting med ADSL att göra.
Faktum är att det blir exakt samma resultat med fiber.

Okej? Är det något de fixat det senaste åren? När jag körde ADSL för 10 år sedan så var det inte full duplex, iaf inte enligt Telia som jag hade då.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FatherOfThree:

Detta stämmer tyvärr inte i praktiken...

Vad det sen beror på är en annan fråga.

Om man fyller upplänken så tar det i praktiken längre tid för servern att få order om vad den ska skicka från klienten eftersom kommandona kommer att få vänta när de ska passera genom den maxade upplänken, bandbredden neråt finns där men den högre latensen uppåt gör att trafiken uppför sig som att bandbredden sjunkit. Hade det däremot bara handlat om att "mata på" helt utan behov av dubbelriktad kommunikation så hade man inte märkt nån skillnad. Problemet beror alltså mer på hur kommunikationsprotokollen fungerar än att bandbredden påverkats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ja att man får betala dåliga kablar i det egna hemmet är helt självklart.

Jag har haft BBB i 6 år och har bara positiva erfarenheter från deras support. Trevliga, kunniga och de lägger ner tid på att försöka lösa problemet på ett bra sätt. BBB är huindra gånger bättre än Felia som jag hade i flera år innan jag bytte.

Större delen var faktiskt utanför min lägenhet, så jag tycker att föreningen kunde ha stått för större delen av summan som jag fick betala när dom gjorde kabeldragningen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Hade BBB i nåt år innan jag bytte till telia, hade bara problem med dom. Så fort jag bytte till telia funkade det perfekt!

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeMM:

ADSL är dessutom inte full duplex, så tankar någon från dig tex så sänks din nerladdningshastighet.

Oj, sen när då?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Ja dom skulle förmodligen upplysa dig om att dom då stänger av din tjänst samt skickar dig till inkasso. Ja, ungefär så. Det är deras villkor och du väljer att tacka ja till dessa genom att bli deras kund. På gott och ont.

Är det sant?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Nja, när vi hade Telia 8mbit och laddade upp vad linan gick för fullständigt crashade internet. Allt gick jättesegt. Direkt man använda allt som fanns på upload gick ingenting...

Jodå, du kunde utan problem ta emot 8Mbps av UDP-trafik.
Däremot så fick du problem med TCP-trafik men det berodde på att dina TCP-ACK inte kunde skickas uppåt.

Skrivet av FatherOfThree:

Detta stämmer tyvärr inte i praktiken...

Vad det sen beror på är en annan fråga.

Visst stämmer det i praktiken - så länge du skickar UDP.

Faktum är att fiber fungerar på exakt samma sätt.
Fyller man upplänken kommer hastigheten på nedströms TCP att sjunka.

Permalänk
Medlem

Jag laddade ner en ubuntu-dist precis med 90 Mbps.
Vid denna nerladdning användes 2 Mbps i upplänken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Detta stämmer tyvärr inte i praktiken...

Vad det sen beror på är en annan fråga.

Skrivet av madtop:

Visst stämmer det i praktiken - så länge du skickar UDP.

Då drar jag slutsatsen att man vid blandade internetaktiviteter,
i praktiken inte använder UDP i erforderlig omfattning.

OCH, i din post som jag ursprungligen citerade,
skrev du absolut inget om att några begränsningar existerade. (tex pga protokoll)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeMM:

Okej? Är det något de fixat det senaste åren? När jag körde ADSL för 10 år sedan så var det inte full duplex, iaf inte enligt Telia som jag hade då.

Nopp, ADSL har alltid varit full duplex.

Skrivet av FatherOfThree:

Då drar jag slutsatsen att man vid blandade internetaktiviteter,
i praktiken inte använder UDP i erforderlig omfattning.

OCH, i din post som jag ursprungligen citerade,
skrev du absolut inget om att några begränsningar existerade. (tex pga protokoll)

Vilka överliggande protokoll du använder och vad de kräver för förutsättningar är helt ointressant.
ADSL är och har alltid varit full duplex - modemet kan skicka och ta emot data samtidigt.

DSL använder sig av "frequency-division duplexing", dvs upp- och nedkanal skickas på olika frekvenser.
http://en.wikipedia.org/wiki/Duplex_%28telecommunications%29#...

I nedan bild så ser ni de olika frekvenserna. Som ni kan se så krockar INTE de röda och gröna frekvenserna utan dessa är aktiva samtidigt.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:ADSL_annex_overview.svg

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Nopp, ADSL har alltid varit full duplex.

Vilka överliggande protokoll du använder och vad de kräver för förutsättningar är helt ointressant.
ADSL är och har alltid varit full duplex - modemet kan skicka och ta emot data samtidigt.

DSL använder sig av "frequency-division duplexing", dvs upp- och nedkanal skickas på olika frekvenser.
http://en.wikipedia.org/wiki/Duplex_%28telecommunications%29#...

I nedan bild så ser ni de olika frekvenserna. Som ni kan se så krockar INTE de röda och gröna frekvenserna utan dessa är aktiva samtidigt.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:ADSL_annex_overview.svg

på telias supportsida så får man detta till svar när man söker på duplex:
Adsl är en så kallad halv duplex-tjänst vilket innebär att upp- och nedströmstrafiken samsas om en och samma förbindelse. Detta innebär i praktiken att om du försöker skicka och ta emot stora mängder information samtidigt kommer du att uppleva en markant sänkning av hastigheten på bredbandet. Hastigheten fylls snabbt upp och anslutningen blir trög i båda riktningarna. Detta är en teknisk begränsning i tjänsten och gäller för alla adsl-tjänster.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: gäller iof kanske bara Telia. Gammal information som ligger och skräpar?

Permalänk
Medlem

Har för mig att gammal aDSL var halv duplex, men då pratar vi vanligt och inte aDSL2+ t.ex då man fick typ en 400Kbit anslutning av Telia. Men idag är det som Madtop skriver och de använder olika frekvenser eller pulser på den fysiska linan. Det samma skall även gälla för coaxial anslutning som comhem erbjuder även om många kör halv-duplex på det.

Permalänk
Rekordmedlem

Operation
Currently, most ADSL communication is full-duplex. Full-duplex ADSL communication is usually achieved on a wire pair by either frequency-division duplex (FDD), echo-cancelling duplex (ECD), or time-division duplex (TDD)

http://en.wikipedia.org/wiki/Asymmetric_digital_subscriber_li...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Lego Master

Men allvarligt. "Bredbandsbolaget förstör mitt liv" genom att ha dålig nedlänk på ditt ADSL? Snyt dig och kom ut i verkligheten för helvete.
Ja, deras avtal säger att de ska leverera bättre, och det bör de göra. Men om dåligt ADSL "förstör ditt liv" har du större problem än så.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av StolpeN98:

Tjena, jag bor i Karlskrona, ganska centralt, har bredbandsbolaget 24mb/s via telejacket. VI betalar för 24mb/s men det är knappast något jag når upp till.. Jag sitter på en ny dator för 9k och kör med ethernetkabel. När jag gör bredbandskollen tar jag emot filer på 1.51mbit/s (!!!!) och skickar på 2mbit/s .. Detta är så sjukt dåligt och mitt hat till bredbandsbolaget går inte att beskriva. Och fiber, nä , bara 32% vill ha fiber i mitt område så det kommer ej bli nåt fiber här.
Med denna hastigheten förstår ni ju att en gamingdator på 9k inte knappt är värd att ha. Kan inte ens spela wow eller H1Z1 utan att disconnecta 24/7. Måste buffra ett youtubeklipp i en timme för att kunna titta på det. Vad ska jag göra ens?

Har inte läst alla posts men ett förslag är att inte lägga tid på att ringa till dom.
Jag har haft tele2 i typ 4 år, hade bbb innan det och bytte när jag flyttade och pga att Telenor köpte bbb. Tele2 har fungerat klockrent för mig från dag ett, men sen så kommer bbb och tar över tele2s kunder på fasta bredbandssidan. Efter 14-17 dagar så slutar det fungera... (sa upp det första dagen jag kunde)
Ringer deras support och knappar in mitt nummer för att dom ska ringa, detta gör jag runt 18-19.
Dom ringer tillbaka runt 21.30.........

Jag föreslår att du skriver till dom på FACEBOOK(japp du läser rätt, vi lever i ett mordernt samhälle tydligen), där fick jag svar på ynka 10 minuter.

Glhf, eller något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Såhär hade jag gjort.
1. Frikoppla ditt första telejack ifall du har fler jack hemma och koppla in modemet där. Busenkelt, bara googla.
2. Testa med två datorer. Ja, din dyra speldator är inte ofelbar.
3. Ring supporten och be dem kolla vad du får ut för hastighet mot modemet. Be dem även om de kan mäta avstånd mellan lägenhet och telestation. Mer än 5km är oftast aldrig bra. Förklara också att du frikopplat telejacket.
4. Be dem testa med olika syncprofiler. Betalar man för 24 ska man minst ha 12. Lägre hastighet ger stabilare lina. 12-15mbit kan fungera bra.
5. Fungerar fortfarande inte? Lägg felanmälan.

Visa signatur

AMD X4 965 BE | Corsair 750w | Gigabyte 790XTA-UD4 | Sapphire 280X OC | DDR3 1333mhz 16gb | SSD:120gb + SSHD:1TB | CM HAF 932 | Bra & Billig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Men allvarligt. "Bredbandsbolaget förstör mitt liv" genom att ha dålig nedlänk på ditt ADSL? Snyt dig och kom ut i verkligheten för helvete.
Ja, deras avtal säger att de ska leverera bättre, och det bör de göra. Men om dåligt ADSL "förstör ditt liv" har du större problem än så.

Jag bor också i Karlskrona, och för två månader sen bytte vi från BBB till Telia p.g.a. Att de inte levererade var de lovade. Men när vi bytte till Telia märkte jag stor skillnad på två saker:
1. Bredbandet gick till 25Mbit från 10-13
2. Svarstiden gick från 10 till 40ms på BBK(bredbandskollen)

När vi bytte till Telia fick vi VDSL istället för ADSL, och de har ju sina för och nackdelar som ni ser...

Men affärsverken i Karlskrona bygger ju ut fiber nu i hela kommunen så du kan ju haka på det! För 8k får vi det installerat o allt!

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av StolpeN98:

Tjena, jag bor i Karlskrona, ganska centralt, har bredbandsbolaget 24mb/s via telejacket. VI betalar för 24mb/s men det är knappast något jag når upp till.. Jag sitter på en ny dator för 9k och kör med ethernetkabel. När jag gör bredbandskollen tar jag emot filer på 1.51mbit/s (!!!!) och skickar på 2mbit/s .. Detta är så sjukt dåligt och mitt hat till bredbandsbolaget går inte att beskriva. Och fiber, nä , bara 32% vill ha fiber i mitt område så det kommer ej bli nåt fiber här.
Med denna hastigheten förstår ni ju att en gamingdator på 9k inte knappt är värd att ha. Kan inte ens spela wow eller H1Z1 utan att disconnecta 24/7. Måste buffra ett youtubeklipp i en timme för att kunna titta på det. Vad ska jag göra ens?

Låter som att BBB har satt din bandbredd till 24 Mbit/s trots att linan är för dålig. Om de ställer ner bandbredden till säg 20 Mbit/s så är det möjligt att det synkar bättre med ditt modem och då får du den bandbredden. Den kan vara nödvändigt att strypa bandbredden mer än så men börjar ni komma ner mot 12 Mbit/s så är det något som är fel. En klassiker är att telekabeln in i huset, som kan vara från typ 60-talet, inte orkar med.

Edit: Kanske ska förtydliga att det är bara är ISP:n som har behörighet att ställa bandbredden. Så du får ringa supporten, be dom strypa bandbredden till typ 10-12 Mbit/s och starta om modemet. Kontrollera sen med bredbandskollen att det fungerar. Sen "äter" ni er uppåt mot högre bandbredd tills ni märker att det börjar jävlas. Där har du ditt max.

Varför man själv inte har behörighet att ratta mellan 0-24 Mbit/s fattar jag inte. Numera får man ju inte administrera routern överhuvudtaget hos BBB. De måste älska att bli överösta med onödiga småjobb på den supporten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av StolpeN98:

Tjena, jag bor i Karlskrona, ganska centralt, har bredbandsbolaget 24mb/s via telejacket. VI betalar för 24mb/s men det är knappast något jag når upp till.. Jag sitter på en ny dator för 9k och kör med ethernetkabel. När jag gör bredbandskollen tar jag emot filer på 1.51mbit/s (!!!!) och skickar på 2mbit/s .. Detta är så sjukt dåligt och mitt hat till bredbandsbolaget går inte att beskriva. Och fiber, nä , bara 32% vill ha fiber i mitt område så det kommer ej bli nåt fiber här.
Med denna hastigheten förstår ni ju att en gamingdator på 9k inte knappt är värd att ha. Kan inte ens spela wow eller H1Z1 utan att disconnecta 24/7. Måste buffra ett youtubeklipp i en timme för att kunna titta på det. Vad ska jag göra ens?

En av dom bättre rubrikerna jag läst!

Skämt och sido. Jag har BBB 24 adsl nu också. Hade för några år sedan enorma problem med dataförluster och konstiga hastigheter, ner mot 6-7 mbit
Jag felanmälde självklart. Problemet med deras kundtjänst är att dom inte bryr sig, man talar med olika personer varje gång och dom är dålig på att föra informationen vidare. Efter 6-7 veckors bråkande satt jag med 6 (!!) Zyxelmodem hemma. Verkar vara deras standardlösning på alla problem -skicka nytt modem. Trots att jag påpekade detta, skickade dom ändå modem.
Hur som helst, fick tjata dit en tekniker. Mycket ritkgit var det dåliga kablar i huset men han lyckades koppla om min lgh på en annan kabelstam så slutlugen fick jag ut typ 17-18mbit. Helt ok.
Kontentan är, du måste tjata till dig hjälp. Ligg på kundtjänst, kräv ersättning för förkorad tid etc.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Jag tycker man kan rensa upp i sitt eget bås först...

För några år sen skaffade jag Telia ADSL 24 Mbit, fick ut 0.5 Mbit.
Då jag precis flyttat in i en lägenhet var det första jag gjorde att öppna första telejacket, det såg ut som ett riktigt ormbo.
Drog ut samtliga trådar och kopplade in endast de två inkommande på nedre plintarna, vips, 19 Mbit.

Ta en koll på ditt interna nät.

Permalänk
Medlem

Du ska ju ha 12. Så stå på dig. Kunden har rätt. Sluta gnäll här och säg ifrån istället. Kundtjänsten är värdelös på de flesta företagen nu för tiden det är bara vänja sig.

Kan dom inte fixa 12 så ska du ju få reducerat pris?
Så var det för mig när jag hade 24 en gång i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiane:

på telias supportsida så får man detta till svar när man söker på duplex:
Adsl är en så kallad halv duplex-tjänst vilket innebär att upp- och nedströmstrafiken samsas om en och samma förbindelse. Detta innebär i praktiken att om du försöker skicka och ta emot stora mängder information samtidigt kommer du att uppleva en markant sänkning av hastigheten på bredbandet. Hastigheten fylls snabbt upp och anslutningen blir trög i båda riktningarna. Detta är en teknisk begränsning i tjänsten och gäller för alla adsl-tjänster.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: gäller iof kanske bara Telia. Gammal information som ligger och skräpar?

Är ungefär som att alla säger "internet är nere", även om det bara är DNS servrarna som är överlastade eller nere. Internet i sig själv är väldigt udda lösning, som är uppbyggt, lager på lager.
Vill minnas att tex radio/video strömmar är UDP, så du kan fylla dem upp och ner, utan att påverka motsatt riktning.
Men eftersom folk + teknik är som olja + vatten så "dummar man ner" förklaringar så att folk inte klagar på något de ändå inte förstår. Därför får du sådana "svar" från telia.

ADSL, tekniken i sig själv, är fullduplex, men det är så lite uppstream att du märker av bekräftelse paketen när du laddar ner mycket med TCP protokollet. Sen har du rätt halvdan ping (ibland) att det verkligen "känns" segt.

Finns några saker man kan göra för att förbättra dessa upplevelser. Ordna en DNS relay själv. Sätt en uppladdnings/nerladdningsgräns på ca 90% av bandbredden.
Dessa 2 saker, och du bör kunna surfa relativt snabbt samtidigt som du laddar ner, streamar, spelar...

TS: Står där hastighet 12-24, och du har uppmätt direkt enligt deras angivelser, så stå på dig. De ska leverera detta, eller så ska du få ersättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Nopp, ADSL har alltid varit full duplex.

Vilka överliggande protokoll du använder och vad de kräver för förutsättningar är helt ointressant.
ADSL är och har alltid varit full duplex - modemet kan skicka och ta emot data samtidigt.

DSL använder sig av "frequency-division duplexing", dvs upp- och nedkanal skickas på olika frekvenser.
http://en.wikipedia.org/wiki/Duplex_%28telecommunications%29#...

I nedan bild så ser ni de olika frekvenserna. Som ni kan se så krockar INTE de röda och gröna frekvenserna utan dessa är aktiva samtidigt.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:ADSL_annex_overview.svg

Och jag har inte skrivit ett ord om duplex.

Jag har kommenterat att det nedanstående generella uttalandet av dig, tyvärr inte stämmer i praktiken.

Läsförståelse?

Skrivet av madtop:

Du kan utan några som helst problem skicka 1Mbps samtidigt som du tar emot 24 Mbps.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”