Intel Core i7-5775C och Core i5-5675C enda Broadwell för LGA 1150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vad är fel på de rätt igenom logiska 5500K och 5700K? 5 för i5 och 7 för i7. Men nej, namnen måste vara så krångliga som möjligt, tydligen. Saknar Sandy Bridge-tiden.

Fast på Sandy Bridge-tiden så var det 2500K och 2600K. 2700K kom långt senare och hade bara 100MHz högre frekvens.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Precis som tidigare kommer väl prestandan vid samma klock vara nästan samma, det som ökar varje generation är ju prestanda/watt snarare än prestanda/kärna/klock

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Fire_Ice:

Fast på Sandy Bridge-tiden så var det 2500K och 2600K. 2700K kom långt senare och hade bara 100MHz högre frekvens.

Jag vet, men med 2700K nåddes perfektion, och redan 2600K var ändå ett OK namn. Sedan kom 3570K och 3770K med rätt andrasiffror, men helt onödiga, fula "70". Och sedan nåddes botten med 4670K och 4770K, där 6 som andrasiffra nu hade gått från att betyda i7 till att betyda i5. Och nu har de alltså lyckats göra det ännu värre.

Undrar hur Intel tänker egentligen. 4500K och 4700K. 5500K och 5700K. Problem solved.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

C står för (over)clocker såklart vem vet kanske är de helt magiska och gör 5ghz på stock volt?

Suck, jobbigt när de går över till Engelska. Tyckte Svenska "överKlockningsbar" var lättare att förstå

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Namnschemat var rostigt på modellerna, inte konstigt, jag väntar hellre på Skylake.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Inte hänt så mycket med singeltrådprestandan kanske, men det har hänt mycket under huven och med energiförbrukningen.

Jo, fast under 100W på desktop tycker jag det inte spelar så stor roll längre samtidigt. Det mesta händer väl på de mer mobila kretsarna men det känns ändå som att desktop mer och mer glöms bort.

Iallafall jag saknar de där CPU-lanseringarna där det faktiskt har hänt märkbart mycket och man genast får ett uppgraderingssug. Senast för mig var väl just när 2500K och 2600K kom 2011. Men vem vet, Skylake och Zen kanske blir lite intressantare.

Skrivet av Sisyfos:

Dock så har väl det så som jag förstår det att göra med ämnena som används till att göra processorer (bland annat kisel) och att vi har nått lite av ett tak för just det ämnet men att det kan komma att ändras på inom en snar framtid?

Jag upplever det mer som att Intel antingen prioriterar andra (växande) marknader mer eller att de känner att de inte behöver göra mer med tanke på hur långt efter AMDs processorer är i dagsläget.

Samtidigt så får man väl vara tacksam, pengarna som hade gått åt till CPU, moderkort och minnen kan istället läggas på vassare grafikkort och rymligare lagring.

Permalänk
Skrivet av Alling:

Vad är fel på de rätt igenom logiska 5500K och 5700K? 5 för i5 och 7 för i7. Men nej, namnen måste vara så krångliga som möjligt, tydligen. Saknar Sandy Bridge-tiden.

Jag håller väl med dig på sätt och vis att namnen inte är helt enkla att komma ihåg bara sådär, men de säger däremot ganska mycket om produkten. Intel strukturerar sina namn som följande (utifrån vad jag själv har förstått då): <versionsnummer av core-arkitekturen><i3/i5/i7 serie><prestanda inom sin serie><0-4 steppings, 5-9 steppings med kraftfullare integrerad grafikkrets><ev. bokstav för utökad funktionalitet>. I fallet med i7-5775C blir det då: Version 5 (Broadwell), i7, ganska kraftfull men det finns utrymme för att släppa en bättre, bra integrerad grafik (Iris Pro) innan någon stepping, samt "clockable" (?).

EDIT: Inser att core i3/i5/i7 inte stämmer då vi har 4670K idag och den nya i5:an heter 5675C. Kan faktiskt inte svara på vad den siffran står för... Enligt Intel själva ska siffrorna inte tolkas på det sättet jag sa heller: http://www.intel.com/content/www/us/en/processors/processor-n...

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

Nyfiken på hur dessa klockar Hoppas det kommer ett ordentligt test här på swec snart. Kanske kan vara värt att satsa på en 1150 plattform precis innan/efter skylake har kommit då de har gått ner i pris och man inte orkar punga ut för DDR4

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Frågan för oss är väl om de blir överklockningsmonster eller inte Jag känner mig aningen pessimistisk. 4790K lär prestera bättre "out of the box" pga dess mer aggressiva stock-klock.

Tror inte många köper K/C prollar för att köra "out of the box".

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

C är inte nya K.
C är för lägga plåster på såren hos befintliga 1150 z97 ägare.

Hur då menar du?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Snusfri

Man gjorde ett bra köp när man uppgraderade från en E6600 till i7-2600K känns det som
Hoppas att Skylake får en att vilja uppgradera igen

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Man gjorde ett bra köp när man uppgraderade från en E6600 till i7-2600K känns det som
Hoppas att Skylake får en att vilja uppgradera igen

Gick visserligen från en Q9550, men visst fan var 2600K den bästa uppgraderingen man kunde göra

Har redan börjat se över pengarna för att bygga en S1151-dator Skylake ska ju komma med flera olika roliga finesser

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Tror inte många köper K/C prollar för att köra "out of the box".

Nästan ingen köper dem om man ska tro diverse statistik, sedan undrar jag hur många som köper dem för att de "hört att de är bäst" och sedan inte överklockar en enda MHz.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Snacka om att de som köpte en i5 2500k eller en i7 3930k for 3 år sedan gjorde att bra köp, om man överklockar dessa så får man "likvärd" prestanda i spel jämfört med nuvarande och kommande intel cpu. Mina 2 cent.

Sitter med en 2500k som fortfarande gör ett mer än dugligt jobb.

Dock har mitt moderkort börjat ha lite spöken i sig så att det blir snart dags att byta ut det och då tvingas jag ju tyvärr pensionera min 2500k på samma gång.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Sitter med en 2500k som fortfarande gör ett mer än dugligt jobb.

Dock har mitt moderkort börjat ha lite spöken i sig så att det blir snart dags att byta ut det och då tvingas jag ju tyvärr pensionera min 2500k på samma gång.

Inte nödvändigtvis - det finns många billiga och bra moderkort från Ivybridge-generationen som har rätt sockel. Jag gjorde ett liknande byte för någon månad sen när moderkortet till min 2600K började konstra.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjornS:

Inte nödvändigtvis - det finns många billiga och bra moderkort från Ivybridge-generationen som har rätt sockel. Jag gjorde ett liknande byte för någon månad sen när moderkortet till min 2600K började konstra.

Då är nästa trassel att det måsta va M-atx och ha plats till både Grafikkort och Ljudkort på pci-e.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

hmm jag undrar varför de har skalat ner både i5an och i7ans l3 cache med 2 mb vardera, är det för att sänka latency? och väger det upp emot att ha 2 mb extra i sådanfall? eller försöker de bara spara pengar?

Permalänk
Avstängd

Det är intel vi pratar om ett av dom girigaste företagen i världen så hade ni räknat med nått annat än att byta moderkort vilket man måste göra hela tiden med dom ..inte pga av nödvändighet utan girighet då man ska sälja ungefär samma cpu och samma moderkort 3 gånger och då dom tjänar pengar även på moderkorten så byter man sockel hela tiden för att mjölka maximalt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag har ett 1150 kort liggandes just för att jag ville ha ett specifikt moderkort. Tänkte att jag väntar på Broadwell istället för Skylake då. Dessa är alltså de vanliga prestanda i5 och i7:orna? Och kan man fortfarande köra 1333MHz DDR3 1.5v minnen på dessa, när de "kräver" 1600MHz DDR3L?

Tänker inte överge moderkortet jag köpt, är det då bättre att bara köpa en 4690k då istället för 5675C (fyfan vilket namn..)?

Skrivet av Sirme:

hmm jag undrar varför de har skalat ner både i5an och i7ans l3 cache med 2 mb vardera, är det för att sänka latency? och väger det upp emot att ha 2 mb extra i sådanfall? eller försöker de bara spara pengar?

Någon som har svar på detta?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Klen lansering. De kunde åtminstone ha givit stöd för DDR3 i 1866 eller 2133MHz..

Permalänk
Medlem

Bara sex meg cache och 700 mhz lägre base än Devil's Canyon.
SUUUUG!

Permalänk
Medlem

Misstänkte att dessa Broadwell CPU:er inte skulle vara mycket att hänga i granen. Krympt yta på CPU:n kan också leda till värme problem. Låga frekvenser gör en misstänksam. Man får vänta på en recension innan man vet hur lyckad den blev...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Snacka om att de som köpte en i5 2500k eller en i7 3930k for 3 år sedan gjorde att bra köp, om man överklockar dessa så får man "likvärd" prestanda i spel jämfört med nuvarande och kommande intel cpu. Mina 2 cent.

Själv tänkte jag gå tillbaka till 1366 (köpt en x5650 för en spottstyver och hade moderkort liggandes som jag köpte 2009) tänkte sälja min 2500k I väntan på skylake, cpu världen går verkligen framåt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sirme:

hmm jag undrar varför de har skalat ner både i5an och i7ans l3 cache med 2 mb vardera, är det för att sänka latency? och väger det upp emot att ha 2 mb extra i sådanfall? eller försöker de bara spara pengar?

Så vitt jag vet finns ingen dokumentation som beskriver den faktiska latensen för modeller med 1.0, 1.5, 2.0 resp 2.5MB cache-slice storlek. Försöker man dra några slutsatser från saker som SiSoft Sandras cache-latens mätning (och ser verkligen ut som SiSoft förstår cache-design när man ser vad/hur de testar) så lutar det åt att latensen är den samma oavsett storlek på cache-slice (vilket verkar rätt rimligt sett ur design av CPUn från Intels sida).

6MB cache är en ju 4st (en per kärna) cache-slices med storlek 1.5MB, 8MB är 4st med storlek på 2.0MB. Dessa "slices" sitter på en ring-buffert, så fler CPU-kärnor ökar latensen. Men det har ju ingen relevans här då din fråga rör två 4-kärniga modeller.

Det är ändå så att i praktiken så kommer 6MB cache ha marginellt lägre latens jämfört med 8MB cache. Anledningen heter TLB. x86 CPUer cachar endast "fysiska" adresser medan program i moderna OS jobbar med "virtuella" adresser, finns en översättning från alla giltiga virtuella adresser till underliggande fysisk adress och TLB är en cache för denna uppslagning.

TLB är extremt prestandakritisk, vilket gör att den blir väldig liten. Storleken har relativt sätt ökat rätt mycket ungefär var annan "core" revision, i Haswell/Brodwell kan ändå inte L2-TLB cacha mer än motsvarande 4MB (L1-TLB täcker bara 256kB). Så vid helt slumpmässig användning av RAM som ligger i L3 kommer se något högre latens ju längre från 4MB man går. (Finns speciella TLB-poster som täcker in 2MB alt. 1GB (bara Xeon) men ignorera detta nu).

Så det är 6MB för att minska antal transistorer, det finns ju trots allt 64/128MB L4-cache då det handlar om en Iris Pro utrustad CPU.

Skrivet av lord_vasagos:

Det är intel vi pratar om ett av dom girigaste företagen i världen så hade ni räknat med nått annat än att byta moderkort vilket man måste göra hela tiden med dom ..inte pga av nödvändighet utan girighet då man ska sälja ungefär samma cpu och samma moderkort 3 gånger och då dom tjänar pengar även på moderkorten så byter man sockel hela tiden för att mjölka maximalt

Om det är girighet som driver Intel att konstant byta sockel lär de vara usel på den grenen då kretsarna för moderkort är en (undantaget servers) extremt lågmarginalrörelse som man måste utföra bara för att ha en komplett plattform.

Lättar man lite på foliehatten så är en av det mest bidragande orsakerna till konstant förändring av sockel racet mot extremt låg strömförbrukning. Införande av en lång rad nya "sleep-state" och andra tricks för att minska främst "idle"-förbrukning kräver att nya funktioner görs tillgängliga via nya CPU-ben. Kan se att de som kör desktop-CPUer kanske inte bryr sig speciellt mycket av dessa funktioner, men för både mobilsidan och även server-sidan är perf/W prio#1 för tillfället och båda dessa segment är betydligt mer lukrativ än desktop.

Skrivet av m0rk:

Klen lansering. De kunde åtminstone ha givit stöd för DDR3 i 1866 eller 2133MHz..

En 4-kärning Intel "core" CPU har mer än tillräcklig bandbredd med 2-kanalers DDR3 1600, framförallt i detta fall när det handlar om en modell med Iris Pro då det också finns eDRAM som främst är tänkt att hjälpa GPU-delen men det fungerar också som L4-cache för CPU-delen. För att vara Intel har L4-cachen rätt hög latens, men jämfört med typiska L3-cache implementationer från AMD och server-modeller av ARM så ligger denna L4-cache lägre (ca 50% lägre räknat i klockcykler jämfört mot L3-cache i FX-8350).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

De som vill ha bra CPU prestanda och ok grafikprestanda. De är väl tänkta att vara Kaveri-dödare (DDR3) känns det som. Kul att Intel erkänner AMD på det här sättet.

För workstation utan grafikkort t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så vitt jag vet finns ingen dokumentation som beskriver den faktiska latensen för modeller med 1.0, 1.5, 2.0 resp 2.5MB cache-slice storlek. Försöker man dra några slutsatser från saker som SiSoft Sandras cache-latens mätning (och ser verkligen ut som SiSoft förstår cache-design när man ser vad/hur de testar) så lutar det åt att latensen är den samma oavsett storlek på cache-slice (vilket verkar rätt rimligt sett ur design av CPUn från Intels sida).

6MB cache är en ju 4st (en per kärna) cache-slices med storlek 1.5MB, 8MB är 4st med storlek på 2.0MB. Dessa "slices" sitter på en ring-buffert, så fler CPU-kärnor ökar latensen. Men det har ju ingen relevans här då din fråga rör två 4-kärniga modeller.

Det är ändå så att i praktiken så kommer 6MB cache ha marginellt lägre latens jämfört med 8MB cache. Anledningen heter TLB. x86 CPUer cachar endast "fysiska" adresser medan program i moderna OS jobbar med "virtuella" adresser, finns en översättning från alla giltiga virtuella adresser till underliggande fysisk adress och TLB är en cache för denna uppslagning.

TLB är extremt prestandakritisk, vilket gör att den blir väldig liten. Storleken har relativt sätt ökat rätt mycket ungefär var annan "core" revision, i Haswell/Brodwell kan ändå inte L2-TLB cacha mer än motsvarande 4MB (L1-TLB täcker bara 256kB). Så vid helt slumpmässig användning av RAM som ligger i L3 kommer se något högre latens ju längre från 4MB man går. (Finns speciella TLB-poster som täcker in 2MB alt. 1GB (bara Xeon) men ignorera detta nu).

Så det är 6MB för att minska antal transistorer, det finns ju trots allt 64/128MB L4-cache då det handlar om en Iris Pro utrustad CPU.

Om det är girighet som driver Intel att konstant byta sockel lär de vara usel på den grenen då kretsarna för moderkort är en (undantaget servers) extremt lågmarginalrörelse som man måste utföra bara för att ha en komplett plattform.

Lättar man lite på foliehatten så är en av det mest bidragande orsakerna till konstant förändring av sockel racet mot extremt låg strömförbrukning. Införande av en lång rad nya "sleep-state" och andra tricks för att minska främst "idle"-förbrukning kräver att nya funktioner görs tillgängliga via nya CPU-ben. Kan se att de som kör desktop-CPUer kanske inte bryr sig speciellt mycket av dessa funktioner, men för både mobilsidan och även server-sidan är perf/W prio#1 för tillfället och båda dessa segment är betydligt mer lukrativ än desktop.

En 4-kärning Intel "core" CPU har mer än tillräcklig bandbredd med 2-kanalers DDR3 1600, framförallt i detta fall när det handlar om en modell med Iris Pro då det också finns eDRAM som främst är tänkt att hjälpa GPU-delen men det fungerar också som L4-cache för CPU-delen. För att vara Intel har L4-cachen rätt hög latens, men jämfört med typiska L3-cache implementationer från AMD och server-modeller av ARM så ligger denna L4-cache lägre (ca 50% lägre räknat i klockcykler jämfört mot L3-cache i FX-8350).

Tack som alltid yoshman för att du bidrog med ditt tekniska kunnande!

jag antog nog bara att iris pro endast gällde de fastlödda cpu modellerna och inte de nya K modellerna, eller C modellerna som det heter nu, så att de inte skulle utrustas med iris pro för stationära hemma byggare då det låter väldigt kostsamt, men jag hade tydligen fel:)

förmodligen därför dessa kommer med lägre bas frekvenser än devils canyon för att hålla effekt förbrukningen nere.

Permalänk
Medlem

Vad menas med RAM specifikationerna? Att det krävs 1600MHz DDR3L, eller går det bra med 1333MHz DDR3?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sirme:

Tack som alltid yoshman för att du bidrog med ditt tekniska kunnande!

jag antog nog bara att iris pro endast gällde de fastlödda cpu modellerna och inte de nya K modellerna, eller C modellerna som det heter nu, så att de inte skulle utrustas med iris pro för stationära hemma byggare då det låter väldigt kostsamt, men jag hade tydligen fel:)

förmodligen därför dessa kommer med lägre bas frekvenser än devils canyon för att hålla effekt förbrukningen nere.

Tja, innan modellerna finns på Intel ARK så är det ju ren spekulation, bilden i artikeln säger i alla fall Iris Pro 6200
"Pro" delen i GPU-namnet ha för Haswell alltid inkluderat eDRAM, så en rimligt gissning. Ser inte att den extra kretsen för L4-cache skulle göra det omöjligt att ha den på LGA-sockel.

Rent tekniskt är det intressant att se något likt Iris Pro, men praktiskt sett begriper jag inte vad målgruppen skulle kunna vara. Hur många finns det som klarar sig med Iris Pro men inte klarar sig med vanliga HD-graphics? Samt hur stor är gruppen som inte klara sig med HD-graphics och där dGPU är totalt uteslutet (ok för laptops, men stationära...)?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Yoshman:

Tja, innan modellerna finns på Intel ARK så är det ju ren spekulation, bilden i artikeln säger i alla fall Iris Pro 6200
"Pro" delen i GPU-namnet ha för Haswell alltid inkluderat eDRAM, så en rimligt gissning. Ser inte att den extra kretsen för L4-cache skulle göra det omöjligt att ha den på LGA-sockel.

Rent tekniskt är det intressant att se något likt Iris Pro, men praktiskt sett begriper jag inte vad målgruppen skulle kunna vara. Hur många finns det som klarar sig med Iris Pro men inte klarar sig med vanliga HD-graphics? Samt hur stor är gruppen som inte klara sig med HD-graphics och där dGPU är totalt uteslutet (ok för laptops, men stationära...)?

Det handlar nog mer om att Intel plikttroget uppfyller löftet till moderkortstillverkarna om att femte generationens Core även kommer till LGA 1150 för att inte riskera dålig stämning.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dimestam:

Det handlar nog mer om att Intel plikttroget uppfyller löftet till moderkortstillverkarna om att femte generationens Core även kommer till LGA 1150 för att inte riskera dålig stämning.

Låter rimligt då det ger en skälig förklaring till 65W TDP: det är mobil-CPUn (som i Haswell-utförande hade ~50W TDP) där man bara gjort vad som tekniskt krävs för att få ner den i LGA-sockel.

Vill man absolut köpa Broadwell så går det ju rent teoretiskt motiverade det genom att bara till på saker som har nytta av en stor L4-cache, i praktiken är det typ inget men går ju alltid att skapa "rätt" problem

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer