Permalänk
Medlem

Söker efter JRPG

Hej!

Jag har länge varit sugen på spela JRPG spel. Jag har svårt att hitta ett bra spel. Hoppas ni kan ge råd.

Jag har PC, Wii U och en PS3 hemma.

Tack!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Vad står J för ska det vara på Japanska ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Vad står J för ska det vara på Japanska ?

Ja som tex Final Fantasy spelen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

kan rekommendera Ni no kuni till ps3 köpte det själv väldigt billigt på playstation store. Det kostade kanske 100-200 kr när jag köpte det. Mycket trevligt spel.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Chrono Trigger.

Permalänk

http://www.gamasutra.com/view/feature/3581/a_japanese_rpg_pri...

Är själv väldigt sugen på att släppa lite tid i ett bra jrpg. Har nu klämt i mig typ 4 timmar anime per dag de senaste veckorna så #weeaboo here I come..

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

kan rekommendera Ni no kuni till ps3 köpte det själv väldigt billigt på playstation store. Det kostade kanske 100-200 kr när jag köpte det. Mycket trevligt spel.

Spelet har fått dåligt betyg från många sidor. Tror jag avstår

Skrivet av Tommy:

Chrono Trigger.

Väldigt gammalt spel. Vill ha modernare spel. Bättre grafik.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Disgaea, Dragon Quest

Permalänk
Medlem

Här är någon som slängt ihop en lång lista med olika spel.
Du kan ju ta en kik och se om du hittar någonting som passar?
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Japanese_role-playing_ga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Spelet har fått dåligt betyg från många sidor. Tror jag avstår

Väldigt gammalt spel. Vill ha modernare spel. Bättre grafik.

Du ville ha tips på ett bra JRPG, och det fick du. Om du inte spelat Chrono Trigger har du missat ett av de bästa JRPG som någonsin gjorts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Disgaea, Dragon Quest

Tack. Ska kika!

Skrivet av Sarynoth:

Här är någon som slängt ihop en lång lista med olika spel.
Du kan ju ta en kik och se om du hittar någonting som passar?
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Japanese_role-playing_ga...

Oj det var lång lista! Kommer ta en tid att hitta rätt. Tack!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Legend of Heroes: Trails in the Sky till PC. Jag har inte spelat igenom hela spelet men det jag har spelat har varit bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Spelet har fått dåligt betyg från många sidor. Tror jag avstår

Väldigt gammalt spel. Vill ha modernare spel. Bättre grafik.

...
Okej så du vill inte spela Chrono Trigger som ofta bedöms vara bland ett av de bästa JRPG spelen som någonsin gjorts? för att det är gammalt? okej spela FFXIII då det är relativt nytt (det suger men hey det är nyttt)

Om du använder ålder för att bedöma om ett spel är bra kommer du missa några av de bästa spel som någonsin gjorts

om du faktiskt är intresserad av bra spel så
Chrono Trigger
Final Fantasy V
Final Fantasy VI
Lufia 2
Earthbound
Final Fantasy IX
Grandia 2
Kingdom Hearts

Och var har ni no kuni fått dåligt betyg?
enligt metacritic (visserligen inte det bästa stället men ändå) så har 81 Recension siter bedömt det som "bra" och 8 dömt det som "mixat" Så jag är inte helt säker varifrån du har fått iden att det har fått dåligt betyg från "många" sidor

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Ni No Kuni är bästa spelet som släppts till PS3 enligt mig! Har retail-utgåvan där man kan köra med både engelskt och japanskt tal. Ett måste om man gillar Studio Ghibli och Miyazaki.

http://www.ign.com/games/ni-no-kuni/ps3-14284017

Blundar man för det spelet, så är det nog inte JRPG man är ute efter

Bland lite äldre spel är Suikoden I & II samt Wild Arms mina JRPG-favoriter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

...
Okej så du vill inte spela Chrono Trigger som ofta bedöms vara bland ett av de bästa JRPG spelen som någonsin gjorts? för att det är gammalt? okej spela FFXIII då det är relativt nytt (det suger men hey det är nyttt)

Om du använder ålder för att bedöma om ett spel är bra kommer du missa några av de bästa spel som någonsin gjorts

om du faktiskt är intresserad av bra spel så
Chrono Trigger
Final Fantasy V
Final Fantasy VI
Lufia 2
Earthbound
Final Fantasy IX
Grandia 2
Kingdom Hearts

Och var har ni no kuni fått dåligt betyg?
enligt metacritic (visserligen inte det bästa stället men ändå) så har 81 Recension siter bedömt det som "bra" och 8 dömt det som "mixat" Så jag är inte helt säker varifrån du har fått iden att det har fått dåligt betyg från "många" sidor

Okej jag ger upp. Får prova gamla spel också. Tror jag börjar med Final Fantasy VI.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Dragon soul 1, 2 och bloodbourne (ps4)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Absolut bästa är väl FF VI och IX!!! Sedan så finns väl JARPG som Demons souls och Dark Souls och även till PS4, Bloodborne men vänta lite med det för jag iaf lider av dålig frame-time.

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

Utöver vad som redan nämnts, baserat på dina system:

Ps3:
Final Fantasy X/X-2 HD remake
Tales of Xillia
Tales of Xillia 2
Tales of Symphonia Chronicles (HD remake av gamecube/wii spel)
Tales of Graces F

Wii (som väl fungerar på Wii U?):
Xenoblade Chronicles
The Last Story

och innan någon frågar det uppenbara, så ja, jag är en stor fan av Tales Of... spelen

Permalänk
Medlem

Spel som jag inköpte till Xbox360 är, och finns säkert på PS3 dessutom.

Tales of Vesperia
Magna Carta 2
Resonance of Fate
Star Ocean: The Last Hope
Final Fantasy XIII (13)

Har inte ett Wii själv, men de två spelen jag skulle ha spelat skulle definitivt vara Xenoblade(viss säger att det är ett av de bästa JRPG som gjorts) och sedan Monster Hunter, men jag klassar inte Monster Hunter som ett klassiskt JRPG.

Annars om du letar äldre spel så kan du köra Xenogears på en PS1 emulator på din pc, som t.ex ePSXe, det är en riktig klassiker om du kan få tag på det, Suikoden serien är också bra på PS1.

Permalänk
Medlem

Final Fantasy Tactics
Final Fantasy 1-10
Breath of Fire 1-4
Suikoden serien
Secret of Mana

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Ni No Kuni

Många har missat detta underbara spel i den absoluta toppen av alla jrpg. Ser ut som en animerad gibli film. Bedårande. Fantastisk story. Extremt roligt stridssystem.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Breath of Fire 1-4
Suikoden serien
Secret of Mana

+1 På dessa, framförallt Suikoden var kul som jag minns det

Permalänk

Vet inte om det går att spela Gamecube spel på Wii U? Men om det gör det: Skies of Arcadia, Riktigt bra spel, Finns även på Dreamcast

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Om du gillar att mumsa siffror:
Disgaea!!!
Testa Disgaea D2, det är lite mer streamlinat än tidigare versioner.
Agarest Generations of war (samt Zero och 2)
Cross edge delar en hel del med dessa spel också.

Annars har jag nyligen spelat om FFX och FFXII, på emulator för den bättre grafiken

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Suikoden 2 går nu att köpa till PS3 på PSN i Europa så rekommenderar det starkt. Det bästa JRPG:et jag spelat. Sen om du gillar det kan du spela resten av serien.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Final Fantasy VII är enligt mig det bästa FF-Spelet.
Har kommit i en remake med bättre grafik och att det fungerar på nya datorer.

Permalänk
Medlem

Xenogears och Xenosaga ska inte glömmas. Framförallt inte Xenogears... det är ett fantastiskt spel!

Men eftersom det inte blivit nämnt ännu och det är lite modernare så får jag nämna Valkyria Chronicles som ett wild card. Det är inte direkt ren JRPG, det är snarare en blandning mellan ett squad baserat strategispel och ett RPG. Typ blanda Xcom med JRPG och du får vad Valkyria Chronicles är. Finns på PS3 och PC, rekommenderar det starkt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

Spelet har fått dåligt betyg från många sidor. Tror jag avstår

Väldigt gammalt spel. Vill ha modernare spel. Bättre grafik.

Vill du ha bättre grafik så kan du glömma alla konsolspel tyvärr,även om det finns många bra spel på konsol:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Final Fantasy VII är enligt mig det bästa FF-Spelet.
Har kommit i en remake med bättre grafik och att det fungerar på nya datorer.

Länka till denna remake? Har kollat efter detta för någon månad sen, och det enda som fanns då var i alla fall buggiga moddar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Länka till denna remake? Har kollat efter detta för någon månad sen, och det enda som fanns då var i alla fall buggiga moddar.

http://store.steampowered.com/app/39140/

Here u go!

//Hcz