Kräsen mor: Liten och lätt laptop för film och serier (13" FHD, max 2 kg & SSD/hybrid)

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Testa en Ipad så får du se.

Jag fick en gratis genom en politisk organisation (jag är fritidspolitiker) men lämnade snart tillbaka den till tjänstemännen; Jag behöver inte någon iPaD för att läsa lite PDF-handlingar, det är mycket smidigare att läsa på min Kindle Paperwhite, och vill jag kunna redigera också så äger ju min ultrabook med riktigt tangentbord.
För övrigt är det lite galet att dela ut IpAdS med SIMkort till ledamöter för att de skall kunna läsa PDFer som finns på en lösenordsskyddad webbsida, när alla redan har en laptop och / eller smarttelefon.

Permalänk
Medlem

Skulle ändå rekommendera Mac. Det verkar vara det mest logiska om man ser till hennes krav.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk

Jag hade satsat på en 13,3" Mbpr enkel att använda, snabb, bra betraktningsvinklar och skärpa/upplösning, känns gedigen och välgjord OS X som är gratis jämfört med Micro$oft´s utgåvor.

För surfplatta vet jag inte. Har aldrig gillat surfplattor, så jag ser bara förbi det skräpet.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Skulle ändå rekommendera Mac. Det verkar vara det mest logiska om man ser till hennes krav.
/Lifooz

Inte svindyr var ett av hennes krav dock, så Full HD, 13", under 2kg, 250gb SSD och inte typ 13-14 tusen.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacobjulin:

Hon accepterar inte mindre än 250gb. Och vägrar betala 14k för något hon ska ladda ner och se serier på. ><

Denna borde vara helt duglig för filmkollande i HD.
Samt en Nexus 9 Surfplatta.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk

Tack för hjälpen, blir nog någon variant av Lenovos yoga eller flex, alt asus transformer.

Ska leta runt lite mer innan jag bestämmer mig för platta, men som sagt ruskigt låga krav på plattan så nexus 9 kanske är overkill.

Permalänk
Skrivet av Jacobjulin:

Tack för hjälpen, blir nog någon variant av Lenovos yoga eller flex, alt asus transformer.

Ska leta runt lite mer innan jag bestämmer mig för platta, men som sagt ruskigt låga krav på plattan så nexus 9 kanske är overkill.

Vet när jag leta laptops och var rent omöjligt att hitta över 128Gb, som inte kosta hur mycket som helst. 128Gb räcker för visso långt om man streamar film och serier.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

För att det är Apple så klart /s

Kan tänkta mig att Ipad lirar bra ihop för dem som har Iphone, Macbook, Apple TV, Apple Watch, och iMac. Då är den kanske oslagbar? Enda anledningen jag kan tänka mig.

Kvalitetskänslan samt mycket användarvänligt OS skulle jag gissa är huvudskälen...

Men ja, grymt smidigt när man kör Apple-tv och andra AirPlay produkter - stabilt och fin prestanda!
Jag var själv lite anti-iPad tills jag själv fick en i knät, grymt smidig med bra skärm och grym färgåtergivning, men framförallt får du vettigt ljud ut i dina lurar jämfört med de flesta konkurrenter - riktigt trevlig att ha med för surf/film på resan.
Sen att den är 6mm tjock kan vi se som en bonus...

Permalänk
Skrivet av mr_gear:

Kvalitetskänslan samt mycket användarvänligt OS skulle jag gissa är huvudskälen...

Men ja, grymt smidigt när man kör Apple-tv och andra AirPlay produkter - stabilt och fin prestanda!
Jag var själv lite anti-iPad tills jag själv fick en i knät, grymt smidig med bra skärm och grym färgåtergivning, men framförallt får du vettigt ljud ut i dina lurar jämfört med de flesta konkurrenter - riktigt trevlig att ha med för surf/film på resan.
Sen att den är 6mm tjock kan vi se som en bonus...

Tycker folk att iOS 7 och ännu sämre iOS 8 är kvalite? (Sarkastisk)
Vad jag märkt så har min Motorola Moto E bättre output än min iPhone 5/4s och 4a.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Nja, HD är också vad man kallar/kallade det. Eftersom bokstäverna representerar första bokstaven i varje ord (orden är sammanslagna), hårddisk eller harddrive på engelska

Hard Disk Drive. HDD alltså. HD brukar stå för High Definition alltså 720p.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Skillnaden här är att Macbook slåss i samma prisklass och prestandaklass som XPS13, vilket gör att man kan direkta jämföra dem - Och ser man till specs finns det absolut ingen anledning att välja MacBook'en över Dell'en, om man nu inte är ute efter OSX.

Som du själv säger, om man tittar på specs då tittar man inte ens på Macbook i första hand. Man tittar då möjligtvist på en Macbook Pro, som har ~ prestanda som Dell XPS 13.

Jag håller med dig om att man kan jämföra Macbook med Dell XPS 13, inget fel med det, men ganska onödigt om man vill ha specs.

Permalänk
Medlem

Lenovo x1 carbon gen 3 alt Surface pro 3

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hard Disk Drive. HDD alltså. HD brukar stå för High Definition alltså 720p.

Ja, sa aldrig att HDD inte funkar, men HD användes eller används (en del säger det fortfarande). HD står för 720p också givetvis, det är väldigt många förkortningar som har flera olika betydelser.

Permalänk
Medlem

Funderar på om denna vore något för henne.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Jacobjulin:

Tack för hjälpen, blir nog någon variant av Lenovos yoga eller flex, alt asus transformer.

Ska leta runt lite mer innan jag bestämmer mig för platta, men som sagt ruskigt låga krav på plattan så nexus 9 kanske är overkill.

Kika på LG's G pad 7 kanske? Hade en sådan tidigare, riktigt bra platta för under 2000kr (1400kr idag tror ja)!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_gear:

Kvalitetskänslan samt mycket användarvänligt OS skulle jag gissa är huvudskälen...

Men ja, grymt smidigt när man kör Apple-tv och andra AirPlay produkter - stabilt och fin prestanda!
Jag var själv lite anti-iPad tills jag själv fick en i knät, grymt smidig med bra skärm och grym färgåtergivning, men framförallt får du vettigt ljud ut i dina lurar jämfört med de flesta konkurrenter - riktigt trevlig att ha med för surf/film på resan.
Sen att den är 6mm tjock kan vi se som en bonus...

Alltså det där med att skärmen och ljudet osv. är bra.. Det är bara om du jämför med plattor som kostar under 4k, som iPad är mycket bättre. Plattor över 4k matchar eller överträffar iPads egenskaper inom de här områdena, testa en 2014 Samsung Galaxy S 10,5" om du inte tror mig. Och ja det finns plattor som är lika tunna etc också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Skulle ändå rekommendera Mac. Det verkar vara det mest logiska om man ser till hennes krav.
/Lifooz

Bland kraven ingår att det inte skall vara Mac. Alltså är det mest logiska att välja Mac, om man ser till hennes krav.

Fanboy-förklaring
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Bland kraven ingår att det inte skall vara Mac. Alltså är det mest logiska att välja Mac, om man ser till hennes krav.

Det jag menade på är att Livslängden är bra, och dom tål väldigt mycket användning, till-skillnad från alla plastiga lapplisor på marknaden, även kallade PC.
Skall det vara PC skall det vara stationärt, så som burken jag sitter vid nu.
Vad jag fattade för så är TS mor den som knappast låter apparaten ligga som prydnad, därför föreslog jag en MAC trots allt.
/Lifooz

Tagit bort fanboytrams i citat
Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Alltså det där med att skärmen och ljudet osv. är bra.. Det är bara om du jämför med plattor som kostar under 4k, som iPad är mycket bättre. Plattor över 4k matchar eller överträffar iPads egenskaper inom de här områdena, testa en 2014 Samsung Galaxy S 10,5" om du inte tror mig. Och ja det finns plattor som är lika tunna etc också.

Ja eller snart lika tunna iallafall... Samsung ska ju få nya processorer som tillåter att de kan bygga lika tunt.
Jag försöker inte övertala någon, det är inte lätt att se skogen för alla träd... Jag försökte bara förklara att vilken surfplatta som är "bäst" är väldigt subjektivt, och allt hänger alltså på användarens upplevelse av produkten. Så för 99% av kunderna så är det inte produktens rena specifikationer som avgör vilken de föredrar, och att på det området har Apple raggat många kunder då deras produkter andas kvalité och är väldigt trevliga att använda.
Sen går ju smaken isär, som sagt - det är helt Subjektivt.

Sen är ju priserna löjliga, jag hade aldrig kostat på mig en helt ny iPad om jag pyntade den själv...
Men man måste förstå deras marknadsstrategi - för en liten jämförelse så kan Audi ta mer betalt för en A6 än vad VW kan ta för en passat, man betalar extra för en produkt som uppfattas/ger intrycket/känslan av att vara mera premium.

Permalänk

Surface pro?

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jacobjulin:

Tack för hjälpen, blir nog någon variant av Lenovos yoga eller flex, alt asus transformer.

Ska leta runt lite mer innan jag bestämmer mig för platta, men som sagt ruskigt låga krav på plattan så nexus 9 kanske är overkill.

Jag skulle utan tvekan kika på denna.http://www.anandtech.com/show/9104/asus-zenbook-ux305-review

Passar behoven perfekt, till ett mycket trevligt pris. Kika igenom recensionen.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad enligt §1*

Tagit bort flamebait/meningslösa inlägg och fanboy-snack. Vänligen håll diskussionen på en saklig nivå. Passade även på att ändra rubriken enligt §3.1.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oldskool:

Jag fick en gratis genom en politisk organisation (jag är fritidspolitiker) men lämnade snart tillbaka den till tjänstemännen; Jag behöver inte någon iPaD för att läsa lite PDF-handlingar, det är mycket smidigare att läsa på min Kindle Paperwhite, och vill jag kunna redigera också så äger ju min ultrabook med riktigt tangentbord.
För övrigt är det lite galet att dela ut IpAdS med SIMkort till ledamöter för att de skall kunna läsa PDFer som finns på en lösenordsskyddad webbsida, när alla redan har en laptop och / eller smarttelefon.

Dina åsikter är mycket märkliga. Så du tycker att det går att läsa stora handlingar på en liten mobil? Och nej, många har inte en fungerande bärbar och framför allt inte kontakt med nätet. Men vad annars kan man vänta sig av den förvirrade extremvänstern?

Sedan att det spara massor av miljoner att dela ut paddor mot att skriva ut och skicka papper, är inget du heller har insett? Nej, avsäg dig din plats till någon mer kompetent politiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacobjulin:

Mor min har lyckats slita ner både platta och laptop.
Köpte skit till henne först, men hon spenderar väldigt mycket tid med sina leksaker så det är dags för lite bättre prylar denna gången.

Hon vill ha en lätt(under 2kg), liten(13") laptop för film och serier.
Min input är att den borde ha SSD(eller iallafall någon typ av hybridlösning) och full HD.

Plattan måste i princip bara slå hennes nexus 7 för att hon skall vara nöjd. Spelar ändå bara candycrush och wordfeud.

Pengar är det minsta av hennes problem, men hon är Göteborgare.. Så jag måste iallafall kunna motivera kostnaden.

Tack på förhand!

Sett till dina krav så skulle jag absolut kolla in Lenovo Yoga 3 Pro som jag ser som bästa alternativet just för de behoven, köpte en själv rätt nyligen som reservdator vid resor och annat. Främst då flexibiliteten och att prestandan faktiskt inte alls är så pjåkig som många recenssioner hävdar (med det är absolut ingen prestandadator). Att streama 1080p videos från YouTube är inga som helst problem. Dock är batteritiden, i sammanhanget, inte nån höjdare. Visst, man får väl ut en 5-6 timmar men med en Core M i borde man kunna klämma ut något mer.