Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

O2+ODAC har ju fysisk volymkontroll vilket ju är trevligt. Dessutom så lär den vara ganska mycket bättre. Men i slutändan så är det ditt val. Hegeln är ju lite mer portabel om man säger så men om man bara ska ha den på skrivbordet så vinner ju O2+ODAC.

Portabel bryr jag mig inte om eftersom jag har öppna hörlurar. Finns ett par hifiman he500 föf 1000kr på tradera(bud kommer nog högre) där vänstra elr högra delen är lite söndrig, ljudet är lika bra men man blir ju intresserad

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Svaniis:

Nu väntas en kabel sen är jag klar.

http://i.imgur.com/H9LagSL.jpg

HE-500, Lyr, Bifrost?
Hur låter dom?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Portabel bryr jag mig inte om eftersom jag har öppna hörlurar. Finns ett par hifiman he500 föf 1000kr på tradera(bud kommer nog högre) där vänstra elr högra delen är lite söndrig, ljudet är lika bra men man blir ju intresserad

Bara kosmetiska fel mao? Får man dem såpass billigt är det bara att köra på, det är mycket bra hörlurar ljudmässigt.

Permalänk
Medlem

Fick mina Fidelio X2 idag. Wow! Dessa lurar låter extremt bra. Har tidigare testat bra lurar (hd650) men dessa är de första som ger en wow-känsla. Förvånansvärt komfortabla med tanke på dess vikt.

En fråga: Jag ogillar längden på kabeln och vill därför köpa en kortare. Är det bara en vanlig 3.5mm - 3.5mm som jag ersätter den med?

Permalänk
Medlem

Var är bra ställen att sälja utrustning på? Vet bara om hifimagasinet. Ska sälja min modi/magni men pallar inte frakta utomlands så headfi och reddit funkar inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Var är bra ställen att sälja utrustning på? Vet bara om hifimagasinet. Ska sälja min modi/magni men pallar inte frakta utomlands så headfi och reddit funkar inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Prova även http://www.minhembio.com/marknad
Tradera har jag sålt hifiprylar på också. Blocket finns ju alltid...

Permalänk
Medlem

Fick hem Hegel super, men känner ingen skillnad mellan datorns ljudkort (hp 655) och Hegeln! Använder ett par skullcandy hörlurar, så det måste vara deras fel, men har provat i över 2H nu och det finns inte ens en liten skillnad. Sen är jag jävligt besviken att man inte ens får med ett kabel. Tar man över 2000 (ordinare pris), så tycker jag att de borde lagt in en kabel där! Men väntar på att mina fidelio x2 ska komma, så får då göra ett mer rättvist test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Fick hem Hegel super, men känner ingen skillnad mellan datorns ljudkort (hp 655) och Hegeln! Använder ett par skullcandy hörlurar, så det måste vara deras fel, men har provat i över 2H nu och det finns inte ens en liten skillnad. Sen är jag jävligt besviken att man inte ens får med ett kabel. Tar man över 2000 (ordinare pris), så tycker jag att de borde lagt in en kabel där! Men väntar på att mina fidelio x2 ska komma, så får då göra ett mer rättvist test.

Skriv gärna när dina x2 kommer! Är nyfiken på Hegeln

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Fick hem Hegel super, men känner ingen skillnad mellan datorns ljudkort (hp 655) och Hegeln! Använder ett par skullcandy hörlurar, så det måste vara deras fel, men har provat i över 2H nu och det finns inte ens en liten skillnad. Sen är jag jävligt besviken att man inte ens får med ett kabel. Tar man över 2000 (ordinare pris), så tycker jag att de borde lagt in en kabel där! Men väntar på att mina fidelio x2 ska komma, så får då göra ett mer rättvist test.

Inte säkert alls att den gör någon skillnad. Hifi överlag är en bransch där placebo frodas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Inte säkert alls att den gör någon skillnad. Hifi överlag är en bransch där placebo frodas.

Haha, tänkte samma sak. Om jag låtsas att det blivit mycket bättre, så blir det väl det i slutändan.

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har en liten fundering kring mitt headset, Cloud II.
Jag har haft vissa problem med den medföljande USB-dongeln, för hög volym trots volymen i princip i botten och lite sprakande ljud. Så jag funderar lite på det här med hörlursförstärkare, men som ni säkert vet så har detta headset en fyrpolig 3.5mm och inte två separata pluggar.
Jag förmodar att det inte skulle bli några problem med själva ljudbiten? Men mikrofonen skulle ju såklart inte fungera.

Någon som har något tips om hur jag kan göra för att lösa detta?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Fick hem Hegel super, men känner ingen skillnad mellan datorns ljudkort (hp 655) och Hegeln! Använder ett par skullcandy hörlurar, så det måste vara deras fel, men har provat i över 2H nu och det finns inte ens en liten skillnad. Sen är jag jävligt besviken att man inte ens får med ett kabel. Tar man över 2000 (ordinare pris), så tycker jag att de borde lagt in en kabel där! Men väntar på att mina fidelio x2 ska komma, så får då göra ett mer rättvist test.

Tror inte heller jag hör någon skillnad, kanske en liten men kan lika gärna bero på placebo effekten. Hoppas att jag har fel när jag får min x2a som jag också väntar på Man kanske bara hör skillnad på akustiska instrument? Kanske har någon felinställning? Hörlurarna är för dåliga? Vet inte, men jag hoppas att x2 ska ändra detta

Edit: Nuvarande qpad qh90

Permalänk
Medlem

För någon som uppskattar bra ljud men lägger pengarna på högtalare och förstärkare. Aldrig varit inne i hörlurs marknaden riktigt.

Vilka av följande _in ear_ är bäst?
SUPRA NiTRO
Sennheiser Momentum
Philips Fidelio S2

Tänkte beställa ikväll, om jag kan få lite input.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Vilka av följande _in ear_ är bäst?
SUPRA NiTRO
Sennheiser Momentum
Philips Fidelio S2

Bra fråga, jag är nyfiken själv
Jag har bara hört Fidelio S1, så kan inte säga mycket om lurarna tyvärr.. Det jag kan säga är att om ljudisolering är mycket viktigt så är troligen S2 fel lur för dig. S1 och S2 har samma grundkonstruktion och S1 läcker in relativt mycket ljud. (och har lite speciell passform)
Bortsett från det tror jag S2 kan vara riktigt trevlig

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Fick mina Fidelio X2 idag. Wow! Dessa lurar låter extremt bra. Har tidigare testat bra lurar (hd650) men dessa är de första som ger en wow-känsla. Förvånansvärt komfortabla med tanke på dess vikt.

En fråga: Jag ogillar längden på kabeln och vill därför köpa en kortare. Är det bara en vanlig 3.5mm - 3.5mm som jag ersätter den med?

Köp den här:

http://www.ebay.com/itm/Replacement-Headphone-Cable-For-phili...

Vilken 3,5mm-3,5mm som helst fungerar, men olika mostånd hos kablarna kan påverka ljudkaraktären. Denna kabel har jag köpt till Fidelio X1 och är oerhört nöjd med.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KKay:

Hej

Jag har en liten fundering kring mitt headset, Cloud II.
Jag har haft vissa problem med den medföljande USB-dongeln, för hög volym trots volymen i princip i botten och lite sprakande ljud. Så jag funderar lite på det här med hörlursförstärkare, men som ni säkert vet så har detta headset en fyrpolig 3.5mm och inte två separata pluggar.
Jag förmodar att det inte skulle bli några problem med själva ljudbiten? Men mikrofonen skulle ju såklart inte fungera.

Någon som har något tips om hur jag kan göra för att lösa detta?

Du skaffar en 4 pol hona till 2 x 3 pol hane adapter för headset och kopplar mikrofonen direkt till det ljudkort du vill använda till mikrofoningången ?
Typ nått sånt här:
http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/mobilte...
obs koppling för iphone headset, finns 2 olika kopplingar och jag vet inte vilket headsetet använder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Inte säkert alls att den gör någon skillnad. Hifi överlag är en bransch där placebo frodas.

Från Toms:

http://www.tomshardware.com/reviews/high-end-pc-audio,3733-19...

// Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Skriv gärna när dina x2 kommer! Är nyfiken på Hegeln

Har nu fått mina x2 och lyssnat i kanske över 3h med och utan Hegeln!

Slutsats! Det är ett jävla lurendrejeri! DET FINNS INTE ENS LITE SKILLNAD, DET SPELAR INGEN ROLL OM MAN HAR HEGEL SUPER ELLER INTE! Att de tar 2000 som original pris är ett jävla katastrof! Jag har mer respekt för Appple med sin 10 000 dollar klocka än detta fabrikat som tillverkar Hegel! Enda fördelen med denna hörlurförstärkare är att den ser riktigt snygg ut. Och alla dessa människor här på sweclockers som hyllat den, och skrivit att det är bra, det gör skillnad, är antingen betalda för att skriva det, eller känner de sig också dumma och lurade men kan inte erkänna det.

Tips till er som tänker köpa den! GÖR INTE DET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Har nu fått mina x2 och lyssnat i kanske över 3h med och utan Hegeln!

Slutsats! Det är ett jävla lurendrejeri! DET FINNS INTE ENS LITE SKILLNAD, DET SPELAR INGEN ROLL OM MAN HAR HEGEL SUPER ELLER INTE! Att de tar 2000 som original pris är ett jävla katastrof! Jag har mer respekt för Appple med sin 10 000 dollar klocka än detta fabrikat som tillverkar Hegel! Enda fördelen med denna hörlurförstärkare är att den ser riktigt snygg ut. Och alla dessa människor här på sweclockers som hyllat den, och skrivit att det är bra, det gör skillnad, är antingen betalda för att skriva det, eller känner de sig också dumma och lurade men kan inte erkänna det.

Tips till er tänker köpa den! GÖR INTE DET!

Herregud, vad väntade du dig? Guld och gröna skogar?

DAC-diskussionen kan läggas på samma hög som 320 kbps vs FLAC.

Läs Toms hardware-länken ovan också, den ger ett rätt bra perspektiv på HiFi-branschen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Herregud, vad väntade du dig? Guld och gröna skogar?

DAC-diskussionen kan läggas på samma hög som 320 kbps vs FLAC.

Skickades från m.sweclockers.com

Betalar man så mycket för en sak, så borde den väl göra skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Betalar man så mycket för en sak, så borde den väl göra skillnad?

Inte nödvändigtvis. Välkommen till HiFi-världen, tack för dina pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Har nu fått mina x2 och lyssnat i kanske över 3h med och utan Hegeln!

Slutsats! Det är ett jävla lurendrejeri! DET FINNS INTE ENS LITE SKILLNAD, DET SPELAR INGEN ROLL OM MAN HAR HEGEL SUPER ELLER INTE! Att de tar 2000 som original pris är ett jävla katastrof! Jag har mer respekt för Appple med sin 10 000 dollar klocka än detta fabrikat som tillverkar Hegel! Enda fördelen med denna hörlurförstärkare är att den ser riktigt snygg ut. Och alla dessa människor här på sweclockers som hyllat den, och skrivit att det är bra, det gör skillnad, är antingen betalda för att skriva det, eller känner de sig också dumma och lurade men kan inte erkänna det.

Tips till er som tänker köpa den! GÖR INTE DET!

Hehe samma anledning jag köpte mig ett ljudkort istället. Då fick man iaf lite surround mojs och andra features med som kan va kul för film och spel.

(behövde förövrigt dess förstärkare för att driva mina lurar ordentligt)

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Jag lade mycket pengar på hörlursförstärkare eftersom jag ville ha en allt-i-ettlösning (DAC, förstärkare, förförstärkare för högtalare). Mitt skrivbord är inte jättestort, så det var det bästa för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Herregud, vad väntade du dig? Guld och gröna skogar?

DAC-diskussionen kan läggas på samma hög som 320 kbps vs FLAC.

Läs Toms hardware-länken ovan också, den ger ett rätt bra perspektiv på HiFi-branschen.

Skickades från m.sweclockers.com

Den tar jag med en nypa salt och peppar

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av babgjyshi:

Har nu fått mina x2 och lyssnat i kanske över 3h med och utan Hegeln!

Slutsats! Det är ett jävla lurendrejeri! DET FINNS INTE ENS LITE SKILLNAD, DET SPELAR INGEN ROLL OM MAN HAR HEGEL SUPER ELLER INTE! Att de tar 2000 som original pris är ett jävla katastrof! Jag har mer respekt för Appple med sin 10 000 dollar klocka än detta fabrikat som tillverkar Hegel! Enda fördelen med denna hörlurförstärkare är att den ser riktigt snygg ut. Och alla dessa människor här på sweclockers som hyllat den, och skrivit att det är bra, det gör skillnad, är antingen betalda för att skriva det, eller känner de sig också dumma och lurade men kan inte erkänna det.

Tips till er som tänker köpa den! GÖR INTE DET!

Sen är ju Fidelio X2 med sina 30ohm och 100db i känslighet gjorda för att kunna drivas av det mesta inkl smartphones. Innebär att en extra hörlursförstärkare inte behöver göra skillnad överhuvudtaget med Fidelio X2. Mer svårdrivna hörlurar a la HD600/650, Audeze, tyngre Hifiman och andra hörlurar med höga ohm drar nytta i större skala av en hörlursförstärkare. Vissa går det knappt att få vettig volym ur med mobilen.

Betänk även att hela din signalkedja och musikens inspelning har stor påverkan. Bättre kvalitet på inspelningen, lossless filer, bitperfect signalkedja (via WASAPI, ASIO eller Fidelify till Spotify tex) ger större chans att höra skillnader när du utvärderar produkter. Gamla goda hifi-regeln skit in, skit ut gäller fortfarande.

Tycker du drar en förhastad slutsats när du sågar en produkt bara för att du inte hör skillnad med dina lättdrivna hörlurar och din musik.

Hursomhelst grattis till sparade pengar nu när du uppenbarligen inte har behov av mer är ditt inbyggda ljudkort. Hoppas du är nöjd med hörlurarna iallafall.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Sen är ju Fidelio X2 med sina 30ohm och 100db i känslighet gjorda för att kunna drivas av det mesta inkl smartphones. Innebär att en extra hörlursförstärkare inte behöver göra skillnad överhuvudtaget med Fidelio X2. Mer svårdrivna hörlurar a la HD600/650, Audeze, tyngre Hifiman och andra hörlurar med höga ohm drar nytta i större skala av en hörlursförstärkare. Vissa går det knappt att få vettig volym ur med mobilen.

Betänk även att hela din signalkedja och musikens inspelning har stor påverkan. Bättre kvalitet på inspelningen, lossless filer, bitperfect signalkedja (via WASAPI, ASIO eller Fidelify till Spotify tex) ger större chans att höra skillnader när du utvärderar produkter. Gamla goda hifi-regeln skit in, skit ut gäller fortfarande.

Tycker du drar en förhastad slutsats när du sågar en produkt bara för att du inte hör skillnad med dina lättdrivna hörlurar och din musik.

Hursomhelst grattis till sparade pengar nu när du uppenbarligen inte har behov av mer är ditt inbyggda ljudkort. Hoppas du är nöjd med hörlurarna iallafall.

Håller med starkt, AKG lyxigare serie är svåra att få vettig volym bara rakt av. Orkade inte läsa all specifikation om SUPER, däremot under 1 ohm i utgångsimpendans låter rätt bra för en produkt som är knappt lite större än en tändsticksask. Har inte riktigt förstått om det sitter en DAC i med, om det gör det så vore det ju sjukt nice för 2k, speciellt när Hegel använder sin egna clockteknik. Minst AAC i bra kvalitet måste till för det skall låta ok, utöver blir det svårt att höra skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Sen är ju Fidelio X2 med sina 30ohm och 100db i känslighet gjorda för att kunna drivas av det mesta inkl smartphones. Innebär att en extra hörlursförstärkare inte behöver göra skillnad överhuvudtaget med Fidelio X2. Mer svårdrivna hörlurar a la HD600/650, Audeze, tyngre Hifiman och andra hörlurar med höga ohm drar nytta i större skala av en hörlursförstärkare. Vissa går det knappt att få vettig volym ur med mobilen.

Betänk även att hela din signalkedja och musikens inspelning har stor påverkan. Bättre kvalitet på inspelningen, lossless filer, bitperfect signalkedja (via WASAPI, ASIO eller Fidelify till Spotify tex) ger större chans att höra skillnader när du utvärderar produkter. Gamla goda hifi-regeln skit in, skit ut gäller fortfarande.

Tycker du drar en förhastad slutsats när du sågar en produkt bara för att du inte hör skillnad med dina lättdrivna hörlurar och din musik.

Hursomhelst grattis till sparade pengar nu när du uppenbarligen inte har behov av mer är ditt inbyggda ljudkort. Hoppas du är nöjd med hörlurarna iallafall.

Fick hem mina x2or idag, herregud vad de är snygga och sköna! ljudet är bättre, inte testat utan hegel super än men blir väl en edit senare. Testade skillnaden mellan 128bit o flac och man hörde faktiskt stor skillnad! Men vart kan man hitta flac musik som man kan testa? Har bara spotify icke premium så kanske inte de bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Fick hem mina x2or idag, herregud vad de är snygga och sköna! ljudet är bättre, inte testat utan hegel super än men blir väl en edit senare. Testade skillnaden mellan 128bit o flac och man hörde faktiskt stor skillnad! Men vart kan man hitta flac musik som man kan testa? Har bara spotify icke premium så kanske inte de bästa.

Högupplöst FLAC finns bara på speciella sidor, kommer inte ihåg namnen. Annars kan du testa till exempel Dezer elite eller Wimp HIFI/Tidal=tidal är egentligen WIMP, bara det att Wimp fick inte heta wimp när man skulle lansera i andra länder, därför var wimp tvungna att byta namn. Hur som helst båda dem tjänsterna erbjuder sin musik i FLAC med 16bit/44.1 som är samma som en CD skiva. Prova helst med någon musik som du hör på ofta då vet du vad du skall lyssna efter och gärna något där du hör allt från bas till högsta diskanten

Permalänk
Medlem

Köpte en ny kul leksak idag, på tal om att slänga pengar på hifi-branschen.
http://i.imgur.com/mxzledH.jpg

Citat:

Sen är ju Fidelio X2 med sina 30ohm och 100db i känslighet gjorda för att kunna drivas av det mesta inkl smartphones. Innebär att en extra hörlursförstärkare inte behöver göra skillnad överhuvudtaget med Fidelio X2. Mer svårdrivna hörlurar a la HD600/650, Audeze, tyngre Hifiman och andra hörlurar med höga ohm drar nytta i större skala av en hörlursförstärkare. Vissa går det knappt att få vettig volym ur med mobilen.

Betänk även att hela din signalkedja och musikens inspelning har stor påverkan. Bättre kvalitet på inspelningen, lossless filer, bitperfect signalkedja (via WASAPI, ASIO eller Fidelify till Spotify tex) ger större chans att höra skillnader när du utvärderar produkter. Gamla goda hifi-regeln skit in, skit ut gäller fortfarande.

Tycker du drar en förhastad slutsats när du sågar en produkt bara för att du inte hör skillnad med dina lättdrivna hörlurar och din musik.

Hursomhelst grattis till sparade pengar nu när du uppenbarligen inte har behov av mer är ditt inbyggda ljudkort. Hoppas du är nöjd med hörlurarna iallafall.

+1. Men tycker fortfarande att det låter som personen i fråga hade alldeles för höga förväntningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Köpte en ny kul leksak idag, på tal om att slänga pengar på hifi-branschen.
http://i.imgur.com/mxzledH.jpg

+1. Men tycker fortfarande att det låter som personen i fråga hade alldeles för höga förväntningar.

NICE, hade jag inte haft en bra stereo och istället fokuserat helt på hörlurar hade jag också velat ha haft en Burson, vilken modell är det.