Permalänk
Medlem

Amazon Kindle

Har haft ett antal olika e-ink baserade läs-plattor genom åren men numera är det nästan endast Amazon Kindle kvar som driver utvecklingen framåt.

Har införskaffat deras senaste modell som heter Kindle Voyage och tänkte bjuda på lite bilder:

På mitt arbete har jag tillgång till ett mikroskop med möjlighet till att ta bilder - har tagit jämförelse-bilder på bokstäver jämfört med Kindle:s tidigare toppmodell Paperwhite:

Kindle Paperwhite detalj

Kindle Voyage detalj

Permalänk
Medlem

Vilka har du haft mer?
Fungerar epub?

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk
Medlem

Ursäkta för dum fråga, men är den svartvit eller bara jag som ser konstigt ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolle1:

Vilka har du haft mer?
Fungerar epub?

Jag har haft Iriver, Nook samt ett flertal andra Kindle.

Kobo ska ju vara bra också - men jag inte testat dem.

Epub fungerar inte direkt på Kindle men jag använder Calibre - http://calibre-ebook.com/ för alla mina böcker som sköter konverteringen och då slipper man tänka på formaten.

Skrivet av Batman:

Ursäkta för dum fråga, men är den svartvit eller bara jag som ser konstigt ?

Nej, du ser inte konstigt - den är svartvit

Kindle och andra läs-plattor använder sig av e-ink skärmar som är svartvita - det är alltså inte en traditionell datorskärm.

E-ink skärmar har en mängd fördelar: De fungerar perfekt i direkt starkt solljus (som en vanlig bok). De förbrukar ingen energi när de har målat upp en sida (man kan läsa på en sida länge utan att något batteri förbrukas) och kan fungera i flera veckor på en laddning - de är bättre för ögonen än att läsa på en datorskärm.

Det är alltså mer som att läsa en traditionell pappersbok än att läsa från skärm.

Förr hade dessa läsplattor varken bakgrundsbelysning eller touchfunktion - men numera fungerar detta bra (skärmen belyses från sidorna men det ser ut som bakgrundsbelysning) - det är dock inte alla modeller som har touch och belysning.

Samtidigt betyder denna skärm att plattan endast är bra för en enda sak: läsa böcker - man ska inte missta det för en surfplatta.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom kommer i färg snart..

Edit: Det verkar faktiskt finnas i färg Ectaco JetBook Color e-reader.
http://www.engadget.com/2012/01/10/ectaco-jetbook-color-e-rea...

"The problem with Kindle is formats. Amazon deliberately lock out a lot of free content. An important issue."
Hur är detta är det fortfarande ett problem ?? Går det att ladda in och öppna säg doc/docx/txt/pdf etc ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Hoppas dom kommer i färg snart..

Edit: Det verkar faktiskt finnas i färg Ectaco JetBook Color e-reader.
http://www.engadget.com/2012/01/10/ectaco-jetbook-color-e-rea...

Det har funnits prototyper i många år, men jag vet inte om någonting har kommit ut på marknaden - uppenbarligen är det någonting som inte fungerar riktigt. Rörlig bild som film mm måste ju innebära problem. Qualcomm har en skärm som heter mirasol - Google bild sökning

Skrivet av Alpha77:

"The problem with Kindle is formats. Amazon deliberately lock out a lot of free content. An important issue."
Hur är detta är det fortfarande ett problem ?? Går det att ladda in och öppna säg doc/docx/txt/pdf etc ?

Pdf fungerar så vitt jag vet (men är lite "otympliga" - svårt att zooma mm), men det är möjligt att andra format är spärrade.

Jag använder det enbart för renodlade romaner och det är det den fungerar bäst för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Hoppas dom kommer i färg snart..

Edit: Det verkar faktiskt finnas i färg Ectaco JetBook Color e-reader.
http://www.engadget.com/2012/01/10/ectaco-jetbook-color-e-rea...

"The problem with Kindle is formats. Amazon deliberately lock out a lot of free content. An important issue."
Hur är detta är det fortfarande ett problem ?? Går det att ladda in och öppna säg doc/docx/txt/pdf etc ?

Det mesta går att konvertera till MOBI format i Caibre som det tipsas om av Pulver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Det mesta går att konvertera till MOBI format i Caibre som det tipsas om av Pulver.

Konvertera filer verkar som ett onödigt krångel.. ungefär som att köpa en mp3 spelare och konvertera fast man har sin skivsamling i flac.

Permalänk
Medlem

Har Amazon kindle app till telefonen, fungerar kalasbra vad kostar en sådan platta?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

vad kostar en sådan platta?

Kindle Paperwhite 2 kostar idag 1290:- i Sverige och Kindle Voyage kostar 2390:-

Även om man kan se skillnaden i mikroskop-bilderna ovan är skillnaden inte så stor vid vanlig användning.

Jag skulle rekommendera Kindle Paperwhite 2 som det mest prisvärda alternativet:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2863359

Amazon ska etablera sig i Sverige - när det händer kommer det vara billigare att köpa plattan och så kommer det antagligen att finnas svenska böcker i amazon-butiken.

Än så länge verkar ingen veta exakt när de kommer till Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Konvertera filer verkar som ett onödigt krångel.. ungefär som att köpa en mp3 spelare och konvertera fast man har sin skivsamling i flac.

Dock är konverteringen i calibre (som även är ett sorterings/biblioteksverktyg för e-böcker) från alla format utom pdf Lossless
så din jämförelse haltar betänkligt.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Har Amazon kindle app till telefonen, fungerar kalasbra vad kostar en sådan platta?

Jag köpte en Paperwhite från Amazon.de för 99€.

I övrigt extremt nöjd med den!

//L

Permalänk
Hedersmedlem

Får jag fråga er hur ni gått tillväga för att beställa Kindle från Amazon?

När jag försökte beställa en voyage från Amazon.co.uk fick jag följande meddelande:
Kindle Voyage, 6" High-Resolution Display (300 ppi) with Adaptive Built-in Light, PagePress Sensors, Wi-Fi cannot be shipped to the selected address. To shop for an Amazon device available to ship to you, please visit the product page on Amazon.com (intl.)

Försökte gå ill deras (intl) sida,men samma fel...

Andra produkter går bra, men just denna slår stopp.

Även försökt beställa från Amazon.de.

Utbudet här i Sverige är uruselt, endast två återförsäljare på Kindle Voyage.

Edit: Verkar som att vissa Kindle-modeller går att beställa från Amazon, men ej Voyage... :S

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Jag köpte själv min från Webhallen som jag tror gråimporterar dem på något sätt.

Tyvärr är det lite krångligt att beställa vissa saker från amazon till sverige - Kindle Voyage blir det stopp på liksom deras FireTV.

(men andra modeller av Kindle går bra)

De verkar ha medvetna begränsningar när det gäller internationella beställningar på vissa varor.

Tidigare modeller har jag handlat på plats i USA - de säljs bla på Bestbuy.

Sedan ska ju Amazon lanseras i Sverige och då borde vi givetvis kunna köpa både Kindle Voyage och FireTV utan problem, men ingen vet när det sker - har tydligen varit på gång i över ett år nu.

Ett alternativ är att titta på Ebay också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pulver:

Jag köpte själv min från Webhallen som jag tror gråimporterar dem på något sätt.

Tyvärr är det lite krångligt att beställa vissa saker från amazon till sverige - Kindle Voyage blir det stopp på liksom deras FireTV.

(men andra modeller av Kindle går bra)

De verkar ha medvetna begränsningar när det gäller internationella beställningar på vissa varor.

Tidigare modeller har jag handlat på plats i USA - de säljs bla på Bestbuy.

Sedan ska ju Amazon lanseras i Sverige och då borde vi givetvis kunna köpa både Kindle Voyage och FireTV utan problem, men ingen vet när det sker - har tydligen varit på gång i över ett år nu.

Ett alternativ är att titta på Ebay också.

Tack för input.

Ja, vissa modeller av Kindle går ju bra, men denna slår tvärstopp när man ska checka ut.

Hur är reklamen som man får på plattan? Antar att denna behövs då Amazon säljer dessa plattor med förlust (?).

Dustin ska få in samma Voyage utan reklam för samma pris som på Webhallen, men har skjutit fram datumet hela tiden...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Hur är reklamen som man får på plattan? Antar att denna behövs då Amazon säljer dessa plattor med förlust (?).

Det lilla jag såg av reklamen var inte störande - endast erbjudande på böcker som dök upp på skärmsläckaren när man inte använde läsplattan.

Men eftersom de var riktade till amerikanska köpare är det bara att skicka ett mail till amazon:s support och berätta att man använder plattan i Sverige så stänger de av reklamen utan kostnad

Annars så stämmer det säkert det du säger att de säljer med förlust - precis som med vissa andra produkter så räknar de med att tjäna pengar på försäljningen av böcker så att de subventionerar priset på plattan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pulver:

Men eftersom de var riktade till amerikanska köpare är det bara att skicka ett mail till amazon:s support och berätta att man använder plattan i Sverige så stänger de av reklamen utan kostnad :).

Ah - vad bra!

Då får det bli till att beställa på Webhallen då.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pulver:

Jag har haft Iriver, Nook samt ett flertal andra Kindle.

Kobo ska ju vara bra också - men jag inte testat dem.

Epub fungerar inte direkt på Kindle men jag använder Calibre - http://calibre-ebook.com/ för alla mina böcker som sköter konverteringen och då slipper man tänka på formaten.

Nej, du ser inte konstigt - den är svartvit

Kindle och andra läs-plattor använder sig av e-ink skärmar som är svartvita - det är alltså inte en traditionell datorskärm.

E-ink skärmar har en mängd fördelar: De fungerar perfekt i direkt starkt solljus (som en vanlig bok). De förbrukar ingen energi när de har målat upp en sida (man kan läsa på en sida länge utan att något batteri förbrukas) och kan fungera i flera veckor på en laddning - de är bättre för ögonen än att läsa på en datorskärm.

Det är alltså mer som att läsa en traditionell pappersbok än att läsa från skärm.

Förr hade dessa läsplattor varken bakgrundsbelysning eller touchfunktion - men numera fungerar detta bra (skärmen belyses från sidorna men det ser ut som bakgrundsbelysning) - det är dock inte alla modeller som har touch och belysning.

Samtidigt betyder denna skärm att plattan endast är bra för en enda sak: läsa böcker - man ska inte missta det för en surfplatta.

Ytterligare en fråga: När man konverterat från ePub till Amazons eget format, t.ex. med hjälp av Calibre, blir det då några kvalitetsmässiga skillnader?

Har en del böcker i ePub-format och har tänkt att läsa dem i min Kindle, men vill ju ha samma upplevelse som om jag skulle ha läst dem i Amazons eget format för Kundle.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Ytterligare en fråga: När man konverterat från ePub till Amazons eget format, t.ex. med hjälp av Calibre, blir det då några kvalitetsmässiga skillnader?

Har en del böcker i ePub-format och har tänkt att läsa dem i min Kindle, men vill ju ha samma upplevelse som om jag skulle ha läst dem i Amazons eget format för Kundle.

Det är som att läsa på papper.

Permalänk
Medlem

Har Pocketbook Inkpad. En 8" skärm som är utmärkt och tar alla önskade format. Klarar även PDF bra med zoom med pinch. Har även micro SD kort så det är lätt att lägga till böcker. Den klarar också av att låna böcker på biblioteket. Tror inte den är lika vit som de senaste Kindle men upplösningen är bra. Den kör Linux och det går att lägga till egna program och modda. Pris strax under 2kSEK.

Permalänk
Medlem

Jag har använt Kindle Paperwhite över 200 timmar, innan dess många fler timmar med föregångaren Kindle 2 (tror jag väl den heter).

Mina 2 cent är precis som TS, Paperwhite håller mycket hög kvalité vad det gäller batteritid och upplevelse av att läsa. Jag köpte min direkt från Amazon UK och fick betala ett mindre pris än det generella svenska priset, dessutom köpte jag när svenska kronan var en aningen starkare än den är nu.

Just nu läser jag mest böcker på grund av tillgången till bibliotek (studerar). Främsta anledningen till Kindle är vikten och smidigheten av att den håller en laddning riktigt riktigt länge. Jag laddar min kanske vart annan månad.

Utbudet är stort gällande böcker, på Engelska. Utbudet på svenska är mediokert och då är jag generös tycker jag. Men som många sagt, det går att konvertera, bökigt för nybörjarna men det går!

Jag läser endast Engelska böcker på min Kindle. Jag läser nästan uteslutande Engelska böcker överlag, även innan Kindle och läsplattorna blev verklighet. Det kan vara en god idé att se över ens läsvanor och språkpreferenser i valet mellan ePub-läsare och Amazons Kindle (mobi). Känner till att utbudet på e-böcker i Sverige främst riktar sig mot e-Pub men Amazon är kanske på gång?

Det finns dock forskning som pekar på att läsplattorna är sämre gällande inlärning än vanliga böcker, kanske är bäst att överlåta läsplattorna till deckare eller romaner som i slutändan inte är så viktiga att komma ihåg?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Som grav Kindle-missbrukare så kan jag bara varmt rekommendera Voyage-plattan för den som läser mycket. Definitivt inget som man ska skaffa som första läsplatta, då är helt klart Paperwhite 2 det man ska välja.

Själv är jag inne på min fjärde Kindle. Hade den första med tangentbordet, sen den efter, fast innan PW, sen en PW och nu Voyagen.

Kör också med Calibre, precis som Pulver, funkar perfekt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Scuttle:

Som grav Kindle-missbrukare så kan jag bara varmt rekommendera Voyage-plattan för den som läser mycket. Definitivt inget som man ska skaffa som första läsplatta, då är helt klart Paperwhite 2 det man ska välja.

Själv är jag inne på min fjärde Kindle. Hade den första med tangentbordet, sen den efter, fast innan PW, sen en PW och nu Voyagen.

Kör också med Calibre, precis som Pulver, funkar perfekt.

Detta blir min första renodlade läsplatta jag kommer att köpa.
Dock läser jag mycket, och pendlar en del med tåg varför den kommer att användas varje dag, flera gånger.

Visst är det en avsevärd prisskillnad mellan Voyage och de underliggande modellerna, men anser du det vara värt dessa pengar?

Ligger på köpknappen nu... :S

Skrivet av xtQ:

Det finns dock forskning som pekar på att läsplattorna är sämre gällande inlärning än vanliga böcker, kanske är bäst att överlåta läsplattorna till deckare eller romaner som i slutändan inte är så viktiga att komma ihåg?

Den där undersökningen känner jag till. Mycket intressant det de lyfter fram det faktum att du inte känner att du gör framsteg i form av att du bläddrar på fysiska sidor som ett problem för kindlen

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Vad tror ni, ska jag köpa vanliga kindleplattan eller vänta på den nya kindle paper white some släpps sista Juni?

Jag har inte för vana att läsa böcker på elektroniska enheter, åtminstone har jag inte gjort det tidigare, men vad jag behöver är nånting simpelt och batterisnålt som jag kan samla alla dokument, pdf filer på.

Är det högre priset värt det man får, när man jämför kindle, kindle voyager och kindle paperwhite ?

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem

Har inte koll på den nya paperwhite som kommer men sitter på en 2-3 år gammal paperwhite. är extremt nöjd med den. Kan ev uppfattas som lite långsam vid sidvändning, men det är eg inget problem, mer något som man reflekterar över om man verkligen försöker hitta brister.

Det kan inte gå fel, oavsett vilken PW du väljer. Är det samma pris på den som kommer sista juni så skulle jag utan tvekan väntat dock. Nytt är alltid roligare!

Permalänk
Medlem

Håller med - Nya paperwhite får samma högupplösta skärm som Voyage utan att prislappen höjs, klart bästa köpet

http://www.engadget.com/2015/06/17/amazon-kindle-paperwhite-2...

Permalänk
Skrivet av Hutter:

Har inte koll på den nya paperwhite som kommer men sitter på en 2-3 år gammal paperwhite. är extremt nöjd med den. Kan ev uppfattas som lite långsam vid sidvändning, men det är eg inget problem, mer något som man reflekterar över om man verkligen försöker hitta brister.

Det kan inte gå fel, oavsett vilken PW du väljer. Är det samma pris på den som kommer sista juni så skulle jag utan tvekan väntat dock. Nytt är alltid roligare!

Oki, men hur kan dom egentligen kosta upp till 1200kr?
För en svartvit platta som endast går att läsa på?
Jag förstår inte riktigt det där :S

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Oki, men hur kan dom egentligen kosta upp till 1200kr?
För en svartvit platta som endast går att läsa på?
Jag förstår inte riktigt det där :S

En androidplatta med färgskärm är så klart mer hårdvara för pengarna. Men om du vill läsa e-böcker så är den sämre att läsa på. Mycket kortare batteritid, fungerar dåligt i direkt solljus och är mer ansträngande för ögonen.

Det blir helt enkelt konstigt att jämföra androidplattan mot en eboksläsare, det är lite som att ifrågasätta någon som köper en gamingmus för 500kr när han kunde köpt en trådlös xbox 360-kontroll för 350kr. Du skulle kunna styra musmarkören med en joystick, men är det lika bra? Är det något du hade velat använda om du skulle sitta uteslutande med program för musanvändning?

Jag har haft iPad, androidplatta och olika eboksläsare. Det tog emot att betala vad som kändes relativt mycket för eboksläsaren, jag gjorde precis samma jämförelse som du. Men nu i slutänden så är det eboksläsaren som jag valt att behålla, den som jag är mest nöjd med.

En eboksläsare är ingen fullvärdig platta, men till sådant har jag min telefon och en laptop.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Håller med - Nya paperwhite får samma högupplösta skärm som Voyage utan att prislappen höjs, klart bästa köpet

http://www.engadget.com/2015/06/17/amazon-kindle-paperwhite-2...

Funderar på att köpa en sådan här till min sambo i födelsedagspresent. Såg att de har Amazon Kindle Paperwhite 2 inne på Webhallen i gbg. Nu till frågan. Hur dum är jag som köper den här gamla versionen istället för att vänta på att kunna köpa nya som kommer ut i slutet av månaden? Födelsedagen är på lördag så det hade varit roligt med något att ge då därav min iver.

Permalänk
Medlem

Har läst på Kindle i crika fem års tid, använder en Paperwhite nu.
Jag kan knappt läsa en vanlig pocket längre, stör mig så mycket på klumpigheten det är med en vanlig bok jämfört med ebok. Enda nackdelen är att man inte kan låna ut sina kindle-böcker.