Slut på virtuellt minne (MAC)

Permalänk
Medlem

Slut på virtuellt minne (MAC)

Jag har haft min skoldator sedan sjuan och jag går nu i åttan. Den har blivit blåst en gång och det var under sommarlovet.
När jag öppnar nya projekt i PS CC eller om jag ska spara en större film i iMovie kommer det upp en ruta där det står att mitt virtuella minne är fullt.

Jag har försökt att fixa det genom att rensa min dator på onödiga filer så som bilder och dokument, jag har fört över andra saker till ett USB och jag använder även Dropbox för att spara skolsaker. Jag har även gått in i startskivan och rensat med hjälp av en guide på Macs hemsida.

När det gäller PS har jag också testat att tilldela det mer minne (den hade 70% innan) så jag höjde till 100% men detta hjälpte inte heller.

Jag lämnade in min dator till IT killarna på skolon men dom verkade inte veta någonting. Vad ska jag göra för att få mer (eller iallafall rensa) virtuellt minne? Eller är det så att det inte finns något sätt och att jag måste blåsa den igen?

Permalänk
Medlem

Hur mycket RAM har du i din Mac?

Försök se till att bara använda Photoshop när du jobbar, inga andra program. Webbläsarflikar t.ex. använder mängder av minne.

Du bör ju ha minst 10-20 GB ledigt på hårddisken så att det virtuella minnet ska kunna expandera om det behövs.

I Aktivitetskontroll (Program - Verktygsprogram - Aktivitetskontroll) kan du hålla koll på minnesanvändningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Hur mycket RAM har du i din Mac?

Försök se till att bara använda Photoshop när du jobbar, inga andra program. Webbläsarflikar t.ex. använder mängder av minne.

Du bör ju ha minst 10-20 GB ledigt på hårddisken så att det virtuella minnet ska kunna expandera om det behövs.

I Aktivitetskontroll (Program - Verktygsprogram - Aktivitetskontroll) kan du hålla koll på minnesanvändningen.

Jag har 4 GB RAM i min dator. Men varför skulle vi i skolan behöva använda PS CC och iMovie med större projekt om RAM minnet i datorerna inte räcker till? Så här ser mitt minne ut just nu.

Permalänk
Medlem

För lite RAM / full hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

För lite RAM / full hårddisk.

Men det måste ju finnas något sätt som man kan rensa startskivan?

Permalänk
Medlem

Äpple -> Om denhär macen -> Lagring

Hur mycket har du ledigt? Hur stora är filerna du arbetar med?

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Äpple -> Om denhär macen -> Lagring

Hur mycket har du ledigt? Hur stora är filerna du arbetar med?

Har 61,41 GB ledigt av 120 GB.
Filerna jag arbetar med i PS är från 1 GB upp till 3 GB kanske? I iMovie har jag dock ingen aning. Men det har fungerat innan i PS med en bild som var 1920x1080 och upplösningen 150. Nu fungerar detta inte längre pga minnet.

Permalänk
Medlem

Ok, det skall vara tillräckligt ledigt på disken.

Får du felmeddelandet från OS X eller Photoshop?

Prova kör Disk Utility och reparera disken / rättigheter.

Tanka ned onyx: http://www.titanium.free.fr/onyx.html och kör genom den.

Se till att uppdatera Oset och creative cloud om det är det du har.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Ok, det skall vara tillräckligt ledigt på disken.

Får du felmeddelandet från OS X eller Photoshop?

Prova kör Disk Utility och reparera disken / rättigheter.

Tanka ned onyx: http://www.titanium.free.fr/onyx.html och kör genom den.

Se till att uppdatera Oset och creative cloud om det är det du har.

Det kommer upp en ruta i photoshop där det står att jag inte har tillräckligt med virtuellt minne och sedan en till ruta från OS X där det står att min startskiva nästan är full.

När jag körde Onyx stod det att allt var okej och inget mer hände. Likadant när jag reparerade skivan i utility disk

Permalänk
Medlem

Konstigt att den säger om du har lite ledigt på disken, när du inte har det. Får mig att tänka på et eventuellt diskfel kanske.. Svårt att säga.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Oavsett alldeles alldeles för lite RAM för att jobba med så stora filer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du mycket i papperskorgen? Se till att töm den för filerna tar fortfarande fysiskt upp plats fast Finder visar att det som ledigt. Använder du iPhoto, se till att tömma papperskorgen i det med då det har en egen "intern" papperskorg, tror även att iMovie kan ha det, kolla och töm.

Permalänk
Medlem

Du kan testa att gå in i skivverktyg, gå till system disk och radera allt ledigt utrymme, kanske hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool Runnings:

Har du mycket i papperskorgen? Se till att töm den för filerna tar fortfarande fysiskt upp plats fast Finder visar att det som ledigt. Använder du iPhoto, se till att tömma papperskorgen i det med då det har en egen "intern" papperskorg, tror även att iMovie kan ha det, kolla och töm.

Tömmer papperskorgen dagligen. iPhoto använder jag inte och iMovie har ingen egen papperskorg

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Skulle behövas ett Screenshot på den där minneshanteraren när programmen börjar klaga.

Läser man lite här så verkar det ju som att virtuella minnet ska kunna käka upp till och med allt ledigt utrymme på bootdisken?
https://developer.apple.com/library/mac/documentation/Perform...

Vore ju intresant att se om "virtuellt mine" ökar bortom 4GB om så behövs, eller om det stannar på 4+4 gb och sen skriker virtuellminnesbrist?

Hur som helst så är det ju som Agile sa ett problem om ett enskilt program vid ett enskilt tillfälle behöver mer minne än det fysiska ram som finns, för då måste ju den datan man för tillfället arbetar med börja swappas ut på disk och det lär gå segt....

Det enkla svaret är väl helt enkelt att skolan lowballade minnesmängd i burkarna för att spara dineros.
Frågan är om det är en modell du själv kan byta minne i eller om det är fastlött?