Rykte: Microsoft lanserar Windows 10 i juli

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Microsoft lanserar Windows 10 i juli

Det blir ingen höstlansering för Windows 10. Istället siktar Microsoft på sommaren och nu framgår nya uppgifter som gör gällande att det är juli månad som gäller.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas detta stämmer!:D

Permalänk
Medlem

Ja, fast hade hoppats på juni. "Ju snabbare directx12 sprids desto snabbare implementeras det i spel" är mitt motto. Det och "en katt går bra med."

Visa signatur

Professionell sociopat.

Permalänk
Medlem

"då de ogärna vill släppa nya modeller med Windows 8.1." På ett sätt förstår jag dem i och med att Windows 8.1 är så hatat, men samtidigt vore det kanske bra i och med att man kommer kunna uppgradera till Windows 10 gratis, och de kan ju alltid sätta dit en "Windows 10 ready!"-klisterlapp så lugnar väl folk ner sig lite grann.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Dom har ju sagt innan skolan börjar hela tiden...

Permalänk
Avstängd

Undra vad kostnaden kommer bli för den som inte har en tidigare Windows-version att uppgradera ifrån...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Undra vad kostnaden kommer bli för den som inte har en tidigare Windows-version att uppgradera ifrån...

Förhoppningsvis inte alltför hög, då jag har tänkt köpa några licenser för virtuellt bruk när 10:an släpps.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ett framrushat OS, det lockar ju jättemycket att installera så fort som möjligt, right?

Visst, 10 verkar trevligare än 8.1 , men jag trivs fint med sjuan så kan vänta tills första buggrensningen är klar... Lagom till en stund efter första servicepacket kanske?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Ett framrushat OS, det lockar ju jättemycket att installera så fort som möjligt, right?

Visst, 10 verkar trevligare än 8.1 , men jag trivs fint med sjuan så kan vänta tills första buggrensningen är klar... Lagom till en stund efter första servicepacket kanske?

Microsoft har slutat släppa stora service pack. Det sista som släpptes var Windows 7 service pack 1.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ett framrushat OS, det lockar ju jättemycket att installera så fort som möjligt, right?

Visst, 10 verkar trevligare än 8.1 , men jag trivs fint med sjuan så kan vänta tills första buggrensningen är klar... Lagom till en stund efter första servicepacket kanske?

Tidsåtgången har inte så mycket med kvalitet att göra. Vista tog ju 6 år att göra och finputsa och det blev ändå skit.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fan vad taggad man är.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tidsåtgången har inte så mycket med kvalitet att göra. Vista tog ju 6 år att göra och finputsa och det blev ändå skit.

Men å andra sidan har de ju en stark tendens att släppa vartannat os bra. W7 var ju klockrent redan från beta, och har hört att även W10-betan ska vara stabil som sten.

Jag förstår inte hur de tänkte när de satte sticky-corner å sticky edges som default när du använder flera skärmar. Jag vägrar ominstallera mitt w8.1 enbart för att det är så snuskigt mycket att modda i regedit eller liknande innan man kan börja arbeta som vanligt igen, bara jag slipper det med w10 så är jag helt nöjd.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tidsåtgången har inte så mycket med kvalitet att göra. Vista tog ju 6 år att göra och finputsa och det blev ändå skit.

Vista poleras fortfarande, nu mer namnet Windows 10, och se vilken framgång de har gjort. 7an har älskats av många, och Win 10 ser ut att bli lyckad den med. Båda bygger på "skit" enligt dig dock.
Tycker personligen att tex det nya drivrutins systemet, som verkligen fungerar, och tom kan installera om GPU drivare utan omstart är helt kanon. Otroligt färre omstarter hela tiden.
Detta kan du glömma med XP och tidigare NT grund. Där fick du starta om varje gång du hade installerat något program tom. Men i vista och senare går det.

Det tog 6 år, för det var enormt mycket som gjordes om. Win 7 var en polerad Vista. Win 8.x var en polerad Win 7, och Win 10 är en polerad 8.x
Sen ska det inte glömmas att de faktiskt gjorde ett helt nytt 64-bit OS också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Microsoft har slutat släppa stora service pack. Det sista som släpptes var Windows 7 service pack 1.

Windows 8.1 kan väl ses som en samling med förbättringar och uppdateringar gentemot 8:an, liknande ett service pack?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Where should I put this thing so that it doesn't hurt anyone we know or care about?"
"Out the window, Sam. There's nobody but strangers out there."

Permalänk
Medlem

Blir det lagom till Skylake kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Dom har ju sagt innan skolan börjar hela tiden...

Jo men det kan även betyda augusti liksom, eller juni, eller juli. Det är väldigt stor skillnad på augusti och på juli. I alla fall för mig.

Skrivet av majsalle:

Windows 8.1 kan väl ses som en samling med förbättringar och uppdateringar gentemot 8:an, liknande ett service pack?

Skickades från m.sweclockers.com

Fortfarande inte ett Service Pack Men förstår din poäng dock är 8.1 inte ett Service Pack.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk

Och detta Windows 10 blir tillgängligt i Windows update/Store? i windows 8.1 ?

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem

Lagom till nya bygget.

Permalänk
Moderator
Moderator

Har kört testversionen en del och har ärligt talat svårt att se något särskilt intressant (DX exkluderat), men med tanke på priset för oss med tidigare licenser så är det väl bara att vara nöjd.

Tråden för övrigt rensad enl § 1.6, § 5 och § 7/8.
Utdrag ur reglerna:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

§ 5
Anmäl olämpliga inlägg

Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

§ 7
Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Dold text

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vista poleras fortfarande, nu mer namnet Windows 10, och se vilken framgång de har gjort. 7an har älskats av många, och Win 10 ser ut att bli lyckad den med. Båda bygger på "skit" enligt dig dock.
Tycker personligen att tex det nya drivrutins systemet, som verkligen fungerar, och tom kan installera om GPU drivare utan omstart är helt kanon. Otroligt färre omstarter hela tiden.
Detta kan du glömma med XP och tidigare NT grund. Där fick du starta om varje gång du hade installerat något program tom. Men i vista och senare går det.

Det tog 6 år, för det var enormt mycket som gjordes om. Win 7 var en polerad Vista. Win 8.x var en polerad Win 7, och Win 10 är en polerad 8.x
Sen ska det inte glömmas att de faktiskt gjorde ett helt nytt 64-bit OS också.

Ja det var ju också ett sätt att se på saken. Men jag håller inte med. Visst sanns det delar av Vista som var OK, som fick följa med över till Sjuan, men helhetsintrycket var ju ändå att det var skit. Segt och eländigt och ständiga kracher, och det här med "aldrig mer omstart" visade ju sig vara lögn rätt fort. Som sagt, det fanns bitar som var bra, men man hade förpackat det uselt.

64-bitarsvisionen ger jag för övrigt inte mycket för.. De har ju släppt 32-bitarsversioner paralellt hela tiden och det skulle inte förvåna mig om de gör det med Windows 10 också, vilket kommer innebära ännu fler trådar av karaktären "Jag råkade installera 32-bitarsversionen, vilken knapp ska jag trycka på för att byta?" Vad fan släpp det där nu liksom.. 4GB ram är ingen rolig begränsning i dagens datorer så jag fattar inte vad de håller på med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Gick snabbt, kommer nog uppgradera, win 7 börjar kännas lite gammalt nu.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Trevlig men undrar hur detta kommer att fungera, för man brukar få tillgång till Windows tidigt via DreamSpark.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Tidsåtgången har inte så mycket med kvalitet att göra. Vista tog ju 6 år att göra och finputsa och det blev ändå skit.

Mer än halva tiden jobbade man på en OS som aldrig såg dagens ljus (vissa kallar detta OS "Longhorn", råder viss debatt om vad namnet Longhorn egentligen refererade till men tror de flesta här hör talat om Longhorn). Vista var det som kom ut av den totala "reset" man fick göra efter att man insett att det man initialt jobbade på rent tekniskt inte fungerade tillfredsställande och det ansågs vara bortom räddning.

Vad man initialt försökte göra var att skapa ett OS där grundläggande funktioner bygger på s.k. "managed code" (.NET i Microsoft fall, Java är ett annat exempel).

Uttalande från den person som numera leder utvecklingen av Herb Sutter som vid den här tidpunkten var ansvarig gör .NET versionen av C++ är detta:
"Mr. Sutter referenced Windows “Longhorn”, and its attempt to push managed languages as a first class citizen in Operating Systems. He evoked a quote of the time stating that “All new Windows APIs would be managed”.

However, as the OS was being developed, they realized that managed languages didn’t have the performance, deployability or serviceability (among others) required to develop an Operating System. That’s why Windows nowadays is all C and C++ and will probably stay that way."

Så om något kan ska beskrivas som en "rush jobb" så är det Windows Vista.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

64-bitarsvisionen ger jag för övrigt inte mycket för.. De har ju släppt 32-bitarsversioner paralellt hela tiden och det skulle inte förvåna mig om de gör det med Windows 10 också, vilket kommer innebära ännu fler trådar av karaktären "Jag råkade installera 32-bitarsversionen, vilken knapp ska jag trycka på för att byta?" Vad fan släpp det där nu liksom.. 4GB ram är ingen rolig begränsning i dagens datorer så jag fattar inte vad de håller på med.

Jag ställde just denna fråga till en general manager på Microsoft och svaret var att det enligt Microsoft finns hundratals miljoner datorer där ute med 32-bitars operativsystem som är uppgraderingsbara till Windows 10. Det är anledningen till att man fortsätter göra 32-bitars versioner av Windows. Tråkigt men sant.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Microsoft har slutat släppa stora service pack. Det sista som släpptes var Windows 7 service pack 1.

Skickades från m.sweclockers.com

.1-uppdateringen till Windows 8 kan man se som ett service-pack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Microsoft har slutat släppa stora service pack. Det sista som släpptes var Windows 7 service pack 1.

Nåväl, får väl vänta till Windows 10.1 istället då (som majsalle var inne på)

Skrivet av Ozzed:

Tidsåtgången har inte så mycket med kvalitet att göra. Vista tog ju 6 år att göra och finputsa och det blev ändå skit.

Mjo, men jag menar stressen från RTM till färdig release. Det är inget gott tecken när man stressar fram de sista stegen, oberoende hur länge nu projektet rullat innan.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det var ju också ett sätt att se på saken. Men jag håller inte med. Visst sanns det delar av Vista som var OK, som fick följa med över till Sjuan, men helhetsintrycket var ju ändå att det var skit. Segt och eländigt och ständiga kracher, och det här med "aldrig mer omstart" visade ju sig vara lögn rätt fort. Som sagt, det fanns bitar som var bra, men man hade förpackat det uselt.

64-bitarsvisionen ger jag för övrigt inte mycket för.. De har ju släppt 32-bitarsversioner paralellt hela tiden och det skulle inte förvåna mig om de gör det med Windows 10 också, vilket kommer innebära ännu fler trådar av karaktären "Jag råkade installera 32-bitarsversionen, vilken knapp ska jag trycka på för att byta?" Vad fan släpp det där nu liksom.. 4GB ram är ingen rolig begränsning i dagens datorer så jag fattar inte vad de håller på med.

Vista blev ju försenat flera gånger och var verkligen inte redo. Inte heller var drivrutins skaparna för hårdvaran (minns fortfarande det huvudbryet i Win 7 när tex HP/Creative och andra inte gjort ett skit klart).
Vista SP2 var dock helt okej. Utan tvekan var Win 7 bättre, men det gick att använda utan krascher och segheten.
Håller med dig att vista RTM var riktigt uselt, men det som Win 8.0, var inte riktigt klart genomtänkt heller

De måste ju hålla 32-bit del i 64-bit, så det tar inte så otroligt mycket resurser att bara "kapa" 64-bit delen, slå på lite begränsningar och, tada, 32-bit version. Men visst, håller helt med att de borde skrota det, snarast möjligt. Dock måste våra x86 surfplattor har mer RAM och lagring då, vilket de ju vill snåla på ett tag till.

Permalänk
Medlem

Hoppas nu att de har riktigt bra kampanjpriser på lut. Under 500 kr så kommer jag att köpa på mig några licenser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Nåväl, får väl vänta till Windows 10.1 istället då (som majsalle var inne på)

Själv kommer jag att installera det dag ett. Ingen annan Windowsversion har testats så hårt innan release som Windows 10.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Själv kommer jag att installera det dag ett. Ingen annan Windowsversion av testats så hårt innan release som Windows 10.

Tyckte faktiskt Win 7 testades rätt bra.
Satt med betan av det under större delen av 2009. Lustigt nog på en sämre datorn är värstingen jag byggt för XP. Win 7 fungerade helt enkelt bättre, trots beta på sämre hårdvara.