Automatsäkringen slår ifrån när datorn pluggas i?

Permalänk

Automatsäkringen slår ifrån när datorn pluggas i?

Varje gång jag pluggar i datorn/slår på strömbrytaren på nätagget så slår automatsäkringen ifrån i lägenheten. Dock fungerar allt som det ska om jag slår tillbaka säkringen och startar datorn.

Har testat alla olika uttag i lägenheten men det är samma visa.

Om det är nätaggregatet det är fel på, skulle datorn fungera felfritt efter att jag har slagit tillbaka säkringen?

Permalänk
Medlem

Automatsäkringar kan vara rätt känsliga. Står ett nätagg strömlöst en stund är alla kondensatorer urladdade och laddas upp direkt när du sätter på nätagget vilket gör att det blir en spik som automatsäkringen inte klarar av. Det kan hända nätagg med riktigt hög effekt.

Jag hade det problemet med ett 1000W-nätagg och fick höra att det var "normalt". Jag fick ändå byta det och med det nya likadana nätagget så försvann problemet. Så jag vet inte hur normalt det var...

Permalänk
Hedersmedlem

Ett nätagg ska inte bränna säkringar. Reklamera det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som om du har väldigt hög startström och/eller en högt belastad fas. Prova att avlasta fasen om det går, annars är det nog en trögare säkring eller att på nått sätt begränsa startströmmen som gäller, använder du den fysiska strömbrytaren så kan det ju som redan skrivits bero på laddningen av kondensatorer, men låt i så fall bli att använda den fysiska brytaren och kör bara med den normala av/på knappen i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du har en B-säkring kanske du kan byta till en C.
Men en elektriker får nog ta en titt då.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som om du har väldigt hög startström och/eller en högt belastad fas. Prova att avlasta fasen om det går, annars är det nog en trögare säkring eller att på nått sätt begränsa startströmmen som gäller, använder du den fysiska strömbrytaren så kan det ju som redan skrivits bero på laddningen av kondensatorer, men låt i så fall bli att använda den fysiska brytaren och kör bara med den normala av/på knappen i stället.

Problemet är att jag inte kan ha datorn inkopplad hela tiden pga av bristfälligt möblemang. Jag måste således använda strömbrytaren/grenuttaget och inte bara själva av/på-knappen.

Det kan inte vara något annat galet i datorn? Har plockat ihop den själv, vilket var första gången. Dock så fungerar den ju som den ska när den är igång.

Permalänk
Medlem

Se till så du inte har en massa annan utrustning som går på samma säkring.
Ett våffeljärn tex.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av blackroundpirelli:

Problemet är att jag inte kan ha datorn inkopplad hela tiden pga av bristfälligt möblemang. Jag måste således använda strömbrytaren/grenuttaget och inte bara själva av/på-knappen.

Det kan inte vara något annat galet i datorn? Har plockat ihop den själv, vilket var första gången. Dock så fungerar den ju som den ska när den är igång.

Ok, jag tror inte att det är bygget som är "fel" men det finns ju mer eller mindre bra komponenter och en annan nätdel kan ju påverka startströmmen, ev kanske man även kan bygga en "mjukstartkrets" men det är ju inget du kan köpa färdigt så vitt jag vet så det kräver ju en del kunskap i så fall, men jag har tex en dammsugare med mjukstart, den väntar alltså in rätt fasläge och varvar sedan upp motorn "lugnt" det tar typ 0,5 sekunder innan den startar.

En möjlig lösning för en dator kan ju däremot vara att ha en ups som "mjukstart" för då drar ju datorn strömmen från den och inte direkt från elnätet och du får ju även upsens andra fördelar.

Att byta säkring är ju också en tänkbar men kanske inte jättesmidig lösning men det finns ju som sagt olika karaktär på hur fort de löser ut även om de har samma maxström förutom just under mycket korta tider för att klara olika stora startströmmar

Dvärgbrytarsystem Hager
Alla Hagers modulkomponenter tillverkas enligt kvalitetsnormen ISO 9001.
Automatsäkringar 230/400V, B snabb, C trög, D extra trög.
B för belysning, uttag, kyl, frys mm.
C för motorer, mikrovågsugn, centraldammsugare samt belastningar med högre startströmmar.
D för belastningar med mycket höga startströmmar såsom tungstartade motorer och stora transformator anläggningar.

http://www.hager.se/produkter/elcentraler-och-normsystem/dvae...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kan vara så enkelt att dvärgbrytaren är gammal och sliten också.
Dvärgbrytare har inte lika bra tröghet som diazed-säkringar ens i nyskick i många fall.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Bara för att dubbelkolla. Det är säkringen som löser ut och inte jordfelsbrytaren?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Bara för att dubbelkolla. Det är säkringen som löser ut och inte jordfelsbrytaren?

Det är säkringen, inte JFB.

Permalänk
Medlem

Vad har du för automatsäkring? Har du något annat kopplat till samma säkring? Säkringen slår ut pga. av att den överbelastas så antingen har du för mycket belastning på samma säkring eller så har du någon kortslutning. Men då säkringen håller om du slår tillbaka den så rör det sig inte troligen om någon kortslutning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rally_:

Vad har du för automatsäkring? Har du något annat kopplat till samma säkring? Säkringen slår ut pga. av att den överbelastas så antingen har du för mycket belastning på samma säkring eller så har du någon kortslutning. Men då säkringen håller om du slår tillbaka den så rör det sig inte troligen om någon kortslutning.

Jag tror det rör sig om en väldigt hög startström pga kondensatorer som ska laddas upp, en del apparater kan kräva många gånger den nominella strömmen de drar vid maxlast just i startögonblicket utan att de egentligen är felaktiga, däremot kan man ju begränsa startströmmen på olika sätt så man inte riskerar att lösa ut säkringarna men det är inte så lätt att göra det på en redan färdigkonstruerad datornätdel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om TS har ett Cooler Master GX agg så skulle jag rekomendera prova med ett annat agg (PSU). GX modellerna är högst tveksamma! Byggda av Seventeam (OEM) på en riktigt gammal omodern platform/design och Suscon kondingar runtom..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Nått mysko har du kolla så inte du har överslag på jord typ..
Har själv 6 A säkring snabb den håller för mina 2 datorer + tv..
Du har troligen överslag nånstans agget ligger löst till att var boven.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Nått mysko har du kolla så inte du har överslag på jord typ..
Har själv 6 A säkring snabb den håller för mina 2 datorer + tv..
Du har troligen överslag nånstans agget ligger löst till att var boven.

Nja. Det var inte JFB som löste ut.
Om jag har förstått det rätt (jag är inte elektriker så ta inte mitt ord för det) men:
Antingen så är belastningen en bit över 1,45 ggr märkströmmen eller så blir det kortslutning mellan fas och nolla.

6A räcker absolut. Men det är skillnad mellan porslinssäkringar snabba/tröga och dvärgbrytare snabba/tröga.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Jag hade det problemet för ett tag sedan, visade sig då att stiften i en av frontkontakterna var böjda vilket gav någon form av kortslutning.
den ser ut som usb så jag antar att någon av barnen hade försökt trycka in en sån kontakt där.
Dock visade detta sig även i att datorn inte startade som den skulle. Kopplade ur lite grejer och körde med intern grafik innan jag hittade felkoden som jag via internet kunde leda till felaktig spänning i usb eller liknande.

Permalänk
Medlem

Okej, din nätdel har en märkström på 6 A. Har du också en säkring på 6 A så är det inte konstigt att den löser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Okej, din nätdel har en märkström på 6 A. Har du också en säkring på 6 A så är det inte konstigt att den löser ut.

Riktigt så fungerar det inte.

Istället är det så att om en produkt som ska anslutas till elnätet är specificerad till 10A så ska den inte säkras högre än 10A.

I fallet med detta nätagget står det i specifikationerna 6A vilket förmodligen säger att den ska säkras med minst 6A (vilket normalt är det minsta). Men det säger ju ingenting i detta fallet. Det är en ganska onödig specifikation.
6Ax230V=1380 W

En 6A dvärgbrytare ska klara 1560 W i en timme och 2000 W i någon sekund.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Startströmmar på datorer kan väl inte vara speciellt högt? Den drar inte igång allt på 100% i starttillfället som tex. en större motor gör. Processor varvar inte max, grafik varvar inte max etc. Är väl enbart fläktar som varvar upp direkt. Kanske hårddiskar? I vilket fall låter 1.5kw+ mycket.

Och om jag lärt mig detta rätt så har "fördröjningen" med hur stor spole som sitter i säkringen att göra. Spolen ökar alltså resistansen innan den bryter och därför pallar den med att grejer i hushåll drar lite extra när de slås på...

Min poäng är ialf att om du har gamla säkringar, typ att alla i ditt skåp är 10 år gamla kan en 6A brytare vara samma sak som att ha en typ 3A brytare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem

Bara en undran, det är inte så att det är jättemycket saker inkopplade samtidig, hade en vattenskada i en lgh förut och när dom torkade ur badrummet med tre byggfläktar och jag startade datorn då dog säkringen

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Systix:

Startströmmar på datorer kan väl inte vara speciellt högt? Den drar inte igång allt på 100% i starttillfället som tex. en större motor gör. Processor varvar inte max, grafik varvar inte max etc. Är väl enbart fläktar som varvar upp direkt. Kanske hårddiskar? I vilket fall låter 1.5kw+ mycket.

Och om jag lärt mig detta rätt så har "fördröjningen" med hur stor spole som sitter i säkringen att göra. Spolen ökar alltså resistansen innan den bryter och därför pallar den med att grejer i hushåll drar lite extra när de slås på...

Min poäng är ialf att om du har gamla säkringar, typ att alla i ditt skåp är 10 år gamla kan en 6A brytare vara samma sak som att ha en typ 3A brytare.

Startströmmen på primärsidan har inte så mycket lasten på sekundären att göra, det är helt skilda elsystem och startströmmen som blir på primären uppstår troligen innan något på sekundären ens har börjat matas med kraft, det är alltså nått som uppstår helt inuti nätdelen och beror på dess konstruktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

En 6A dvärgbrytare ska klara 1560 W i en timme och 2000 W i någon sekund.

Där ser man. En timme är ju en ren evighet i elektriska sammanhang.

Och varför just 1560 W? Just 13% överström känns som en udda siffra.

Skrivet av Systix:

Startströmmar på datorer kan väl inte vara speciellt högt? Den drar inte igång allt på 100% i starttillfället som tex. en större motor gör. Processor varvar inte max, grafik varvar inte max etc. Är väl enbart fläktar som varvar upp direkt. Kanske hårddiskar? I vilket fall låter 1.5kw+ mycket.

Nej, men precis när du kopplar in sladden i vägguttaget kommer nätaggregatet att dra väldigt mycket ström för att ladda upp kondensatorerna i likriktaren. Detta sker alltså långt innan du ens startar några fläktar eller kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Startströmmen på primärsidan har inte så mycket lasten på sekundären att göra, det är helt skilda elsystem och startströmmen som blir på primären uppstår troligen innan något på sekundären ens har börjat matas med kraft, det är alltså nått som uppstår helt inuti nätdelen och beror på dess konstruktion.

Skrivet av dagbro:

Nej, men precis när du kopplar in sladden i vägguttaget kommer nätaggregatet att dra väldigt mycket ström för att ladda upp kondensatorerna i likriktaren. Detta sker alltså långt innan du ens startar några fläktar eller kretsar.

Missade att det handla om när han slog på strömbrytaren och inte vid uppstart... I vilket fall så är min gissning gammalt mög till säkringar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Systix:

Startströmmar på datorer kan väl inte vara speciellt högt? Den drar inte igång allt på 100% i starttillfället som tex. en större motor gör. Processor varvar inte max, grafik varvar inte max etc. Är väl enbart fläktar som varvar upp direkt. Kanske hårddiskar? I vilket fall låter 1.5kw+ mycket.

Och om jag lärt mig detta rätt så har "fördröjningen" med hur stor spole som sitter i säkringen att göra. Spolen ökar alltså resistansen innan den bryter och därför pallar den med att grejer i hushåll drar lite extra när de slås på...

Min poäng är ialf att om du har gamla säkringar, typ att alla i ditt skåp är 10 år gamla kan en 6A brytare vara samma sak som att ha en typ 3A brytare.

Startströmmar kan vara mycket höga, speciellt hos mindre bra plattformar eller budgetagg där man sparat in på konstruktionen av kostnadsskäl. Fractals agg från ATNG brukar som jag minns ligga i topp med minst 40A+ (dvs 40*230=9200W+ i startögonblicket!). Jag vill minnas att första Newton-modellen närmade sig 100A och jag har kommenterat det i gamla trådar där folk sköt säkringar på löpande band. Jag vet inte varför så många väljer budgetagg (oavsett vad det kostar i inköp! Budgetagg kan kosta 2000kr men vara budget i konstruktionen ändå).

När primärkondensatorerna skall laddas upp vid en kallstart så är det i princip kortslutning, därför behövs strömbegränsare som PTC, men om man sätter för liten av kostnadsskäl så blir startströmmarna väldigt höga ändå.

Det är även stor påfrestning på primärsidans ingående komponenter vid kallstart så därför avråder jag alltid ifrån att slå av strömmen till ett ATX-agg, utan istället köra som det är konstruerat för, med 230V alltid ansluten. Strömförlusterna i standby med moderna agg är försumbar ändå.

Techpowerupp testar startströmmen: http://www.techpowerup.com/reviews/Fractal_Design/Newton_R3_8...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Där ser man. En timme är ju en ren evighet i elektriska sammanhang.

Och varför just 1560 W? Just 13% överström känns som en udda siffra.

Ja du. Det är någon som bestämt det. Men det är ju en kurva liksom..

Här är specs för Hager. Se markering 1. för 3600 sek.

Edit: Verkar också som att 1,45x ska gå i 60 sek.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

De där bilderna har jag sett förut. Det är inte så konstigt att exempelvis en Fractal Design Newton R3 1000W kan göra säkringarna lite ledsna eftersom den drar över 10 000 Watt när man sätter i sladden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

De där bilderna har jag sett förut. Det är inte så konstigt att exempelvis en Fractal Design Newton R3 1000W kan göra säkringarna lite ledsna eftersom den drar över 10 000 Watt när man sätter i sladden.
http://tpucdn.com/reviews/Fractal_Design/Newton_R3_800W/image...

Ja. Då räcker det helt enkelt inte med en 10 A dvärgbrytare med B-karaktäristik då den löser ut vid 30 A. En 10 A C-brytare vid 50 A blir då nödvändig.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hedersmedlem

Gamla tröga diazed var väl betydligt tåligare för dessa mycket höga, men kortvariga, kortslutningsströmmar?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Gamla tröga diazed var väl betydligt tåligare för dessa mycket höga, men kortvariga, kortslutningsströmmar?

Bra fråga. Det ska väl teoretiskt gå att köra B-13 A dvärgbrytare istället för trög 10 A diazed. Vet inte hur den praktiska funktionen blir olika.

Men jag kan säga att jag har riktiga gamla porslinssäkringar hemma och har haft många skitagg genom åren. Utan problem.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N