Asus MG279Q med IPS-panel och 144 Hz utrustas med AMD Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det är väl en av orsakerna till att LG endast använder sig av vita oled. På så sätt kringgår de åtminstonde åldringsproblemet.

Jo vilket uppskattas. Samsung stångar sig blodiga mot åldringsproblemet medan LG går runt det.
Men det hjälper tyvärr inte hela vägen. Även vita pixlar åldras även om de gör det uniformt. Men har du en del av skärmen som ofta är vit/ljus och en som ofta är svart/mörk kommer det med tiden bli en skillnad även med LGs teknik, om än efter längre tid och i mindre omfattning än på Samsungs paneler.
Vet inte hur livslängden på vita OLED-dioder är. Du kanske har info?

Permalänk
Medlem

Bättre att fortsätta gilla 1080p så slipper man stoppa in ett monstergrafikkort för att orka skyffla alla pixlar. Jag stannar på 1080p nåt år till.. Men, superfin skärm såklart!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pi:

Bättre att fortsätta gilla 1080p så slipper man stoppa in ett monstergrafikkort för att orka skyffla alla pixlar. Jag stannar på 1080p nåt år till.. Men, superfin skärm såklart!

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med.1080p räcker för mig med.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Bra att det händer grejer, men väldigt tråkigt att man låser in sig till GPU-tillverkare vid val av skärm. Det händer mycket mer på GPU-marknaden än på monitormarknaden. En skärm kan man lätt köra i 5+ år utan problem, då är det inte säkert att läget är lika på GPU och att man fortfarande vill ha ett AMD-kort. Sen kanske Nvidia släpper stöd för freesync också, men det är väl högst oklart i dagsläget hur det blir med den biten.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Flera IPS-Freesync skärmar tack.

Den ser sjukt intressant ut, men har inget AMD kort.

Skrivet av Mange43:

Håller med.1080p räcker för mig med.

Med tanke på vad ryktena kring DX 12 's prestanda ökning osv.
Så tror jag själv att 1440p och 4K kommer få goda prestanda ökningar nästa år när 12'an har skeppats ut. Vilket blir i slutet av 2015.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ja. Spelar själv på en IPS skärm med 4ms och jag pangar på fint i t.ex. CS Go.

Viktigare är väl input-lag?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Bra att det händer grejer, men väldigt tråkigt att man låser in sig till GPU-tillverkare vid val av skärm. Det händer mycket mer på GPU-marknaden än på monitormarknaden. En skärm kan man lätt köra i 5+ år utan problem, då är det inte säkert att läget är lika på GPU och att man fortfarande vill ha ett AMD-kort. Sen kanske Nvidia släpper stöd för freesync också, men det är väl högst oklart i dagsläget hur det blir med den biten.

Vore ju mycket märkligt om de inte släppte stöd för freesync.... det finns en gratis funktionalitet vi kan addera som skapar ett stort mervärde för våra kunder. Låt oss inte göra det utan lura på dom våra överhettande skitchip i stället.... hur tänker dom då?

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Den där var verkligen attraktiv måste jag säga... Vill ha!

Håller med! Inte alls så där typsikt gamer-designad som den skulle kunnat vara. Mycket tjusig!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Jo vilket uppskattas. Samsung stångar sig blodiga mot åldringsproblemet medan LG går runt det.
Men det hjälper tyvärr inte hela vägen. Även vita pixlar åldras även om de gör det uniformt. Men har du en del av skärmen som ofta är vit/ljus och en som ofta är svart/mörk kommer det med tiden bli en skillnad även med LGs teknik, om än efter längre tid och i mindre omfattning än på Samsungs paneler.
Vet inte hur livslängden på vita OLED-dioder är. Du kanske har info?

Vet i sjutton exakt men tror det vara runt 50k timmar för vita enligt AVSforum och blå runt 30k timmar Kommer inte ihåg vilken tråd med oled som detta avhandlades tyvärr.

Men väger mellan en IPS med freesync eller vänta på oled skärmar I för sig skulle jag vilja köpa ny Tv först (sicket ilands problem). Min ips jag har nu har riktigt fin ms och inga döda pixlar (vill inte köpa ny och ha oturen att få ett ex)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Fasas ut??

Lär ju knappast hända ..Däremot lite priskrig vore inte fel..

troligt är det väl inte, men man kan ju drömma om att Nvidia nån gång skulle göra nått bra för sina kunder och industrin

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Denna i kombot med ett 390X känns ju som lilla julafton... kanske. Nåja, blir ingen uppgradering för mig i år, blev en ny TV istället så får sukta och drömma ett tag till

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Håller med! Inte alls så där typsikt gamer-designad som den skulle kunnat vara. Mycket tjusig!

Nu syftade jag mest på specifikationerna i kombination med priset, men det är absolut inget fel på utseendet heller!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Nice.... men den jag vill ha är den här för den har 21:9, g-sync, 144 hz, 34 tum
http://www.guru3d.com/news-story/acer-predator-xr341ck-34-cur...

Lär väl kosta multum dock

Om den där hamnar på under 9999 kr så blir det nog ett köp alltså. WOW.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ser ut som en väldigt bra skärm förutom att den saknar G-Sync stöd.

Det är tack vare avsaknad av Gsync det kan bli en så fin uppsättning ingångar

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Vore ju mycket märkligt om de inte släppte stöd för freesync.... det finns en gratis funktionalitet vi kan addera som skapar ett stort mervärde för våra kunder. Låt oss inte göra det utan lura på dom våra överhettande skitchip i stället.... hur tänker dom då?

Vill de sälja G-sync så vore det dumt att ge stöd till Freesync. Folk lär köpa nvidias kort oavsett skärmteknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jo vilket uppskattas. Samsung stångar sig blodiga mot åldringsproblemet medan LG går runt det.
Men det hjälper tyvärr inte hela vägen. Även vita pixlar åldras även om de gör det uniformt. Men har du en del av skärmen som ofta är vit/ljus och en som ofta är svart/mörk kommer det med tiden bli en skillnad även med LGs teknik, om än efter längre tid och i mindre omfattning än på Samsungs paneler.
Vet inte hur livslängden på vita OLED-dioder är. Du kanske har info?

Nej, jag vet faktiskt inte. Det verkar råda en hel del olika bud om det där. Enligt LG kan man tydligen förvänta sig en halvering av ljusstyrkan efter 50 000h. Det går förmodligen att kompensera en del, med följd av kortare livslängd.

OOT: I mitt tycke så måste OLED mogna rejält innan det blir intressant. De behöver få ordning på både rörelsehantering och det faktum att OLED'arna (från LG) idag döljer detaljer i svarta partier av bilden. Finns ett sällsynt detaljerat omdöme av en av LG's OLED'ar på prisjakt om någon är intresserad. Även Anton Karmehed på Nordic hardware har recenserat sin egen OLED nu efter ett tags användning. Kan vara intressant att läsa

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2311543

http://www.nordichardware.se/Anton-Karmehed/att-leva-med-oled...

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Alltså en jättedum fråga, men fungerar freesync med Nvidia också? Eller är det standarden som det bygger på som är öppen bara?

Nej, nVidia kan inte stödja Freesync. Det är AMDs egen mjukvaru implementering av Display port standarden.
Däremot så kan nVidia göra sin egen implementering och stödja Adaptive syncen som finns i dessa skärmar.

Freesync till största del är bara en marknadsförings grej för stödet av Adaptive Sync.

Skrivet av Hardware guy:

Det är tack vare avsaknad av Gsync det kan bli en så fin uppsättning ingångar

Plus ett fungerande OSD

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Men orka.. Se segt när man inte kan köpa exakt vilken skärm man vill utan man måste ta hänsyn till sådant här.. well well. Får se, det ska ju tydligen komma flera olika modeller i denna klassen..

Du kan köpa en Freesync-skärm med ett GeForce-kort. Freesync kommer dock inte att fungera.

Skrivet av pi:

Bättre att fortsätta gilla 1080p så slipper man stoppa in ett monstergrafikkort för att orka skyffla alla pixlar. Jag stannar på 1080p nåt år till.. Men, superfin skärm såklart!

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju faktiskt tvinga ned till 1080 på en 2k-skärm ifall det skulle vara för pressande för grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Du kan köpa en Freesync-skärm med ett GeForce-kort. Freesync kommer dock inte att fungera.

Du kan ju faktiskt tvinga ned till 1080 på en 2k-skärm ifall det skulle vara för pressande för grafikkortet.

1080p på 1440p-skärm rekommenderas inte men 720p kan man köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tja... jag gjorde det utan problem när TN hade 4ms och IPS 12-20ms.

Alla IPS liknande paneler har 4ms, och anledningen varför TN har 1ms, är samma anledning till varför El-gigantens värsting dator har hela 1000GB lagring. Siffrorna ser bättre ut.

144Hz uppdatering är ca 7ms, och det som alltid påverkar mest är latency för tekniken i skärmen idag, inte kristallerna. Så även i högsta frekvensen så bör skärmen nästan hinna vrida kristallerna 2 gånger innan nästa frame. Ghosting mm, bör inte påverka så mycket, då dessa problem är otroligt små idag.

Låter rimligt! (Y)

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

1080p på 1440p-skärm rekommenderas inte men 720p kan man köra.

Tackar för rättningen. Jag har själv ingen 1440p-skärm för tillfället.

Varför rekommenderas 720p istället för 1080p på 1440p? Skalar 1080p på en 1440p mycket sämre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Tackar för rättningen. Jag har själv ingen 1440p-skärm för tillfället.

Varför rekommenderas 720p istället för 1080p på 1440p? Skalar 1080p på en 1440p mycket sämre?

2560/1280=2
1440/720=2

2560/1920=1,333333...
1440/1080=1,333333...

1080p fungerar utmärkt på 4k

3840/1920=2
2160/1080=2

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

2560/1280=2
1440/720=2

2560/1920=1,333333...
1440/1080=1,333333...

1080p fungerar utmärkt på 4k

3840/1920=2
2160/1080=2

Så låt oss alla gå ut och handla en 1440P skärm för 720k spel, och 4k skärm för 1080p.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Så låt oss alla gå ut och handla en 1440P skärm för 720k spel, och 4k skärm för 1080p.

Tro mig, vi som använder våra datorer till bild/film/musikproduktion/utveckling mer än spel har gått och väntat på att 4k ska ta över som standard i många många år nu

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Kanske borde skicka tillbaks sin BenQ XL2730Z och satsa på denna istället?
Drivrutinerna för Freesync och Crossfire är inte mogna ännu ändå.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Kanske borde skicka tillbaks sin BenQ XL2730Z och satsa på denna istället?
Drivrutinerna för Freesync och Crossfire är inte mogna ännu ändå.

Den har TN? För min del hade jag satsat på IPS (går att få dom att ha låg ms mer än vid gtg).

Min ips som dock är 60Hz klarar under 10ms att byta färger, normalfallet neråt 0,6ms (och inte bara gtg):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Den har TN? För min del hade jag satsat på IPS (går att få dom att ha låg ms mer än vid gtg).

Min ips som dock är 60Hz klarar under 10ms att byta färger, normalfallet neråt 0,6ms (och inte bara gtg):)

Ja BenQ XL2730Z har TN-panel, men detta är första gången jag faktiskt stör mig på betraktningavinklarna på en skärm, och då är jag van TN-användare.
Jag antar att 24" är för litet för att jag ska störa mig på det och av någon anledning så var det inte lika tydligt med Asus PG278Q Swift.

Jag har bara testat IPS en gång, och den åkte tillbaks. Jag störde mig på IPS-glow, men framför allt så störde jag mig på responstiden och det faktum att det bara var 60 Hz. Jag kan leva med IPS-glow, men om Asus MG279Q fixar responstiden och uppdateringsfrekvensen (vilket dom verkar göra) så är det helt klart en skärm som lockar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Ja BenQ XL2730Z har TN-panel, men detta är första gången jag faktiskt stör mig på betraktningavinklarna på en skärm, och då är jag van TN-användare.
Jag antar att 24" är för litet för att jag ska störa mig på det och av någon anledning så var det inte lika tydligt med Asus PG278Q Swift.

Jag har bara testat IPS en gång, och den åkte tillbaks. Jag störde mig på IPS-glow, men framför allt så störde jag mig på responstiden och det faktum att det bara var 60 Hz. Jag kan leva med IPS-glow, men om Asus MG279Q fixar responstiden och uppdateringsfrekvensen (vilket dom verkar göra) så är det helt klart en skärm som lockar.

Jo, har en dell U2312HM och enligt tester är den en av dom bättre IPS skärmarna man kan få tag i. I Princip obefintlig eftersläp.
Mitt ex har inte glow vid vanlig användande, men vid svart bild och släkt belysning så läcker ljus in från höger nedre kant (märks inte vid vanlig användning som sagt).

Även pratas om flimerfri belysning (som jag inte hört om när jag köpte min), denna ska inte ha flimer (enligt det jag läst mig till). Så nästa skärm jag köper bli en flimerfri med (vill inte riskera att börja störas av det). Har själv inte provat en med och utan (men jobbigt att behöva göra retur).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ja. Spelar själv på en IPS skärm med 4ms och jag pangar på fint i t.ex. CS Go.

Vilken modell?

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CreX:

Vilken modell?

Dell UH2311m

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds