Samsung uppges överväga köpa AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Detta projektet som aktiv och skarp gränsbevakning mellan Syd och Nordkorea gör det inte så svårt att tycka Samsung är dåligt.

https://www.youtube.com/watch?v=Oa08Gbn6iqs

LOL en sån där skulle jag vilja ha på min tomt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja se Loongson försöka slå sig in med sin MIPS processor.

Vore även kul om det äntligen började dyka upp lite ARMv8 baserade serverprocessorer, det har ju varit tal om det ett tag nu.

Skulle även vilja se RISC-V växa och bli riktigt stort och bli en kraft att räkna med.

Permalänk
Medlem

Känns som enda vägen för Amd:s överlevnad är att bli uppköpta av ett storföretag. Samsung är ju ett företag med stora resurser så det skulle nog funka bra.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Bara löjligt att jämföra Intel och Apple med Samsung. Bättre att jämföra Samsung med korrupta oljebolag.

Samsung är en stor mafia-liknande Chaebol som har sina smutsiga fingrar i alla delar av det koreanska samhället. De lägger sig bl.a. i politiken för att stödja utvalda kandidater illegalt.
http://articles.latimes.com/1996-02-01/local/me-31111_1_samsu...

Interna maktspel om kontroll över företaget.
http://www.nytimes.com/2007/05/29/business/worldbusiness/29ih...

Cancer och död i Samsungs fabriker.
http://thethreewisemonkeys.com/2012/09/02/cancer-death-and-sa...

Sen finns det hela 840 EVO debaklet och spionerande smart tvs

"Nyheter" från 1996, 2007.
Tyvärr är det så att alla företag mer eller mindre utnyttjar u-länder.
Detta för att vi skall kunna leva i ett samhället med överdriven konsumtion.

Jag använder det bästa "vapnet" mot företag jag inte gillar, min egen plånbok!

Jag har en del saker från Samsung där hemma:
- Deras mikrovågsugn är enligt mig världens bästa, 23 år och funkar fortfarande!
- Deras mobiler är inget jag är nöjd med, långsamma, "annorlulnda" gränsnitt och bloatware
- Surfplattorna är helt ok
- SSD, där är de en av de stora aktörerna
- DVD-spelaren där hemma är en (billig) Samsung, och den duger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Korrektion

Däremot har Samsung barnarbetare, självmord och cancerdrabbade arbetare i sina egna fabriker.

Även i sverige tvingas cancersjuka arbeta. Finns gott om självmord också.
På min fabrik har vi tex haft tre cancersjuka som varit tvungna att jobba tills ambulansen kom och hämta upp dom. Alla dog.

De senaste tio åren har ca tio stycken tagit livet av sig vad jag vet. Finns säkert fler man inte känner till.

Nu vet jag inte hur många det gäller på Samsung men jag tycker inte antalet är så viktigt när det gäller såna här frågor.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

"Nyheter" från 1996, 2007.
Tyvärr är det så att alla företag mer eller mindre utnyttjar u-länder.
Detta för att vi skall kunna leva i ett samhället med överdriven konsumtion.

Jag använder det bästa "vapnet" mot företag jag inte gillar, min egen plånbok!

Jag har en del saker från Samsung där hemma:
- Deras mikrovågsugn är enligt mig världens bästa, 23 år och funkar fortfarande!
- Deras mobiler är inget jag är nöjd med, långsamma, "annorlulnda" gränsnitt och bloatware
- Surfplattorna är helt ok
- SSD, där är de en av de stora aktörerna
- DVD-spelaren där hemma är en (billig) Samsung, och den duger.

Vi får ju ofta höra om Intels fulspel gentemot AMD även om det var åratal sen. Sen så tycker jag att "alla göra så" är en ytterst dålig ursäkt, för det är inte sant, det finns bättre alternativ, speciellt till Samsung. Det finns mängder av mindre aktörer som drivs mer rent än Samsung som levererar minst lika bra om inte bättre produkter. Problemet är bara att de inte har lika starka varumärken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Även i sverige tvingas cancersjuka arbeta. Finns gott om självmord också.
På min fabrik har vi tex haft tre cancersjuka som varit tvungna att jobba tills ambulansen kom och hämta upp dom. Alla dog.

De senaste tio åren har ca tio stycken tagit livet av sig vad jag vet. Finns säkert fler man inte känner till.

Nu vet jag inte hur många det gäller på Samsung men jag tycker inte antalet är så viktigt när det gäller såna här frågor.

Jag menar arbetare som drabbats utav cancer på grund av bristfällig säkerhet på Samsungs fabriker.

http://www.huffingtonpost.com/2014/05/14/samsung-apologizes-t...

De drabbade familjerna fick kämpa i flera år för att få Samsung att erkänna och be om ursäkt.

Permalänk
Medlem

Hur det än blir får man hoppas att AMD fortsätter att producera. Att ha Nvidia ensamt på marknaden vore en ren och skär katastrof.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Hur det än blir får man hoppas att AMD fortsätter att producera. Att ha Nvidia ensamt på marknaden vore en ren och skär katastrof.

Men att ha Intel ensam på marknaden är ingen katastrof?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Du har helt rätt i att grundlicensen för x86 inte påverkas av x86-64 licensen, MEN x86 licensen är idag helt värdelös utan tillägget som x86-64 ger. Skulle Samsung köpa AMD och Intel inte tillåter att de får med sig x86 licensen är de alltså i ett läge där Intel måste skrota ALLA kommande arkitekturer de arbetat på de senaste åren men som inte är lanserade än, vilket skulle innebära att de skulle vara minst 3? år från att ens kunna lansera en ny CPU med någon egen motsvarighet och då är frågan om de ens hade fått fortsätta tillverka de CPUer som redan är lanserade ens...

Är det så?
För det är inte alls så som jag har läst experter prata om det tidigare när det pratats om uppköp av AMD.
Men jag har ju ingen aning. Jag har inte läst avtalet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Jag menar arbetare som drabbats utav cancer på grund av bristfällig säkerhet på Samsungs fabriker.

http://www.huffingtonpost.com/2014/05/14/samsung-apologizes-t...

De drabbade familjerna fick kämpa i flera år för att få Samsung att erkänna och be om ursäkt.

Aha, lite skillnad. Låter som Rain Man-historien.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Om AMD går ikull så får man væl sdødja VIA istællet enkelt

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Fan va najs, det här bådar bara gott

Permalänk
Medlem

Känns lite skrämmande, just för att ja kan se hur Samsung lägger ner PC delen och enbart satsar på smarta tv, tablet, telefoner etc.
Och då blir Intel / Nvidia kvar ensamma för entusiast marknaden.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Vad är alternativet för AMD på sikt, då dom är väldigt hårt klämda i från både Nvidia och Intel.
Vill man att dom ska konka, hur blir då konkurrensen, den kommer att bli helt obefintlig.
Om AMD konkar så kommer Intel och Nvidia att köpa ut det som är intressant.
Intel kommer att styra och ställa totalt på pc marknaden, räkna med höjningar på både moderkort och cpu:er.
Även Nvidia kommer att köra sitt race.
Vem kommer att få betala för detta jo vi.
Kan vi välja, svar nej.
Tror tyvärr inte att AMD kommer att klara sig så länge till.
Man kan tycka vad man vill om Samsung, men dom är inte annorlunda än andra stora företag i den branschen.
Jag tror att detta kan bli bra för båda parter dvs Samsung och AMD, men framför allt för oss konsumenter.

Permalänk
Skrivet av Ase:

Om AMD går ikull så får man væl sdødja VIA istællet enkelt

Tyvärr så har inte VIA tillverkat något av värde på länge, dom har inget som är konkurens kraftigt och så har dom inte X86 licensen länge till, vilket är synd.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Jävligt bra gissat igår folks. Såg någon nämna detta igår

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Samsung använder en hel del oschyssta metoder och kommer undan med väldigt mycket skit tack vare sin enormt starka position på världsmarknaden.

Men vilket jätteföretag i världen gör inte det?
Samsung är kanske något smutsigare än dom flesta andra men det är tyvärr så världen ser ut.

Ahh, du menar som Intel som mutade företag att köpa P4-precott CPUer istället för AMDs 64 CPUer som var bättre, för att de skulle kunna fortsätta dominera marknaden? Något de även har dömts inom EU för, betalt ett "mindre" skadestånd, men ändå har Intel vunnit enormt på?

Eller Nvidia som fejkade 3DMark tester för att korten skulle se bättre ut än de verkligen var med 30-40%?
Eller 970 kortet som visar hur sneaken man kan vara även idag? Eller G-Sync som skulle vara så mycket bättre än den öppna tekniken?

Eller alla klädes-bolag som använder barnarbete?
Moderkortstillverkare som använder nästan slav arbete? (har visats lite reportage förr)

Bottom line.
All big companies are shit, the difference is that when competition is though, size matters.

Permalänk

Om det gynnar AMD i kampen mot Intel så är det ju kalas. Konkurrens är alltid bra.

Permalänk
Medlem

AMD kan trots allt ha en ljusare framtid än jag trodde beroende på hur Samsung tänker med köpet så klart.
Med Samsungs komponentens och resurser kan detta hända saker på riktigt.

Permalänk
Medlem

Hur går detta ihop med att "Nvidia bekräftar Samsung som partner för kretstillverkning"? Samsung skulle då skapa kretsar till sina konkurrenter också?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Santrik:

Det vore bra om dem skulle kunna köra stenhårt på utveckling tillsammans och sopa mattan med Intel.

Intels egentliga monopol är ju befängt. 3100:- för en jäkla 4790k.

Inte att jag försvarar intel men varför gör du inte en egen bättre processor som är billigare om det är så jävla enkelt? Förstår du ens vilka enorma mängder kunskap och resurser som krävs för att producera något sådant?

Sedan hjälper det förmodligen inte att de flesta här köper bara intel och nvidia som duktiga små fanboys för att sedan gnälla över hur en nära på monopolställning resulterar i höga priser (och inlåsning i Nvidias fall)...

OT: Skulle nog föredra att de blev köpta av Kineser. Litar mer på de än på Syd Korea. Tyvärr tror jag inte att det finns något kinesiskt företag som skulle kunna göra det och tillföra något annat än pengar och det är inte bara det som AMD behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Hur går detta ihop med att "Nvidia bekräftar Samsung som partner för kretstillverkning"? Samsung skulle då skapa kretsar till sina konkurrenter också?

Samsung har ju tidigare gjort processorer osv till Apples iPhone så det vore inget konstigt.

Jag tycker det är tråkigt att storföretagen bara blir större och större. Suger upp alla småföretag som har bra produkter och idéer som svarta hål.

Permalänk

Blir ju lätt att välja bort amd nu då

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Bara löjligt att jämföra Intel och Apple med Samsung. Bättre att jämföra Samsung med korrupta oljebolag.

Samsung är en stor mafia-liknande Chaebol som har sina smutsiga fingrar i alla delar av det koreanska samhället. De lägger sig bl.a. i politiken för att stödja utvalda kandidater illegalt.
http://articles.latimes.com/1996-02-01/local/me-31111_1_samsu...

Interna maktspel om kontroll över företaget.
http://www.nytimes.com/2007/05/29/business/worldbusiness/29ih...

Cancer och död i Samsungs fabriker.
http://thethreewisemonkeys.com/2012/09/02/cancer-death-and-sa...

Sen finns det hela 840 EVO debaklet och spionerande smart tvs

Vad bra att du tar upp det där, hur är Samsung värre då?
Apple styr och ställer i Kaliforniens rättsystem, de mutar sig fram därborta. Hur många tvivelaktiga och löjliga patent har inte Apple fått igenom och även vunnit rättegångar som är jävligt tveksamma mot både Google och Samsung. Rättegångar som andra parterna har vunnit i alla andra delar av världen.

Apple kinesiska fabriker är ju inte bättre, det har kommit fram rapporter om arbetsvillkoren i Apples kinesiska fabriker och de är bland de värsta i världen.

Sen fick Apple också skit för att de spionerar och samlar in data med hjälp av Siri och Ios, så jag ser inte på vilket sätt Apple är mer värdiga än Samsung. Det roliga är att artiklarna du länkar till är från länge sen jag menar 1996 var ju nästan för 20 år sen och 2007 nästan 10 år sen. Medans Apples skit har varit på senare år. Låt oss inte börja prata om hur de stjäl ideer och lägger sin logga på och påstår att de har uppfunnit något nytt

Visa signatur

Corsair Carbide 200R | Asus Strix GTX 980 | I7 4790K @4,6 Ghz | Corsair H80i | Asus Z97-A | 8GB Corsair Vengeance Pro 1866 CL9 | EVGA SuperNova G2 750W | Intel SSD 530 120 GB | Kingston SSDNow 64 GB | 1TB WD |AOC q2770Pqu (2560x1440p) | Corsair K70 | Corsair M65 RGB | Logitech Z623 THX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Då ska man nog bojkotta, Apple och Intel som är bra mycket värre på den punkten.

Beror ju på vad man syftar med. När det gäller miljö och mänskliga rättigheter så skulle jag vilja påstå att Samsung är betydligt värre än Apple till exempel:

Samsung väljer att riva upp tidigare löften om att fasa ut giftiga ämnen från sina produkter

Brasilien stämmer Samsung för brott mot arbetsvillkor

Samsung framröstat som tredje värsta företaget i världen 2012 (angående mänskliga rättigheter och miljöpåverkan)

Samsung direkt ansvariga för att arbetare inom deras fabriker (deras egna nu, inte hos deras underleverantörer) drabbade av, och dött av, cancer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Man har ett intresse, vilket innebär att jag både kritiserar och försvarar AMDs produkter ibland. Men skillnad på produkt och företag till att börja med, skillnad på att ha invändningar och bojkott. Sedan är jag ganska så mån om att rätt ska vara rätt, så jag kan diskutera saker rätt mycket. Ofta har folk en ganska ytlig kunskap i ämnen de tycker saker om, så då blir det att man får förklara varför nVidia och AMD har sina namnscheman t.ex.

Men är nyfiken. Är jag känslomässigt för AMD eller emot enligt dig? I vilken fråga har jag låtit känslomässigt engagemang grumla saklighet? Tror hur man uppfattar mig varierar helt från produkt till produkt och aspekt till aspekt förövrigt.

När det gäller grafikkort från AMD tycker jag att du historiskt sett har tenderat att försvara dem, snarare att än att diskutera det sakligt. Det vill säga, haft känslomässiga motiv istället för sakliga. Med det sagt har jag inga problem med detta, tyckte bara att det var lite komiskt att du tog upp detta med känslor

Edit: Vill bara klargöra att jag inte menar något illa med detta. Det var med glimten i ögat, då jag själv inte är helt oskyldig.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Samsung har ju tidigare gjort processorer osv till Apples iPhone så det vore inget konstigt.

Jag tycker det är tråkigt att storföretagen bara blir större och större. Suger upp alla småföretag som har bra produkter och idéer som svarta hål.

Det är ju sant... Angående att storföretagen blir större och större... AMD kanske inte har något val snart om inte deras 300-serie samt Zen-serie blir en enorm succé.

Intel har så pass mycket pengar de kan kasta på RnD jämfört med AMD. Samsung satsade mer än dubbla AMD:s totala omsättning 2014 på enbart RnD år 2014...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kilroy:

Är det så?
För det är inte alls så som jag har läst experter prata om det tidigare när det pratats om uppköp av AMD.
Men jag har ju ingen aning. Jag har inte läst avtalet...

Rätt få har nog läst detta avtal. Google får inte upp något vettigt kring detta, men om jag inte har helt fel så är just regleringen av x86/x86_64 mellan dessa företag något man senaste gjorde i uppgörelsen 2009 där AMD fick $1.25 miljarder medan Intel slapp alla advokatkostnader för all de fall dessa två företag slogs i vid tillfället.

I stort sätt kom man överens om att respektive företag får en obegränsad (i tid) licens av respektive teknik (grundläggande x86 till AMD och x86_64 till Intel), något som bara kan brytas om t.ex. Intel gör något uppenbart olagligt för att skada AMD. I fallet för AMD är x86-licensen bunden till just AMD, man fick ett undantag för själva tillverkningen i samma uppgörelse då AMD avyttrade det som blev Global Foundaries, tidigare var kravet att AMD ska tillverka all x86 CPUer i sina egna fabriker.

Om det stämmer så har AMD inga egna möjligt alls att ta ifrån Intel x86_64. Intel kan inte heller ta ifrån AMD x86-licensen så länge företaget står på egna ben (frågan är vad som händer om Intel säljs, undra om det ens regleras i avtalet?).

Inte för att någonsin kommer hända (är varken tekniskt och framförallt inte affärsmässigt vettigt), men drömscenariot vore ju om x86 lades ner och Intel började tillverka CPUer med POWER ISA i stället. Bästa ISA som designats och den är numera fri att använda via OpenPOWER. Världens bästa ISA på världens bästa tillverkningsprocess

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hoppas att IBM köper AMD, tror det vore bäst för oss konsumenter.. Samsung skulle förmodligen inte sälja processorer lösa och ha dom bara i sina egna datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W