Samsung uppges överväga köpa AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av eqquattro:

Vad bra att du tar upp det där, hur är Samsung värre då?
Apple styr och ställer i Kaliforniens rättsystem, de mutar sig fram därborta. Hur många tvivelaktiga och löjliga patent har inte Apple fått igenom och även vunnit rättegångar som är jävligt tveksamma mot både Google och Samsung. Rättegångar som andra parterna har vunnit i alla andra delar av världen.

Apple kinesiska fabriker är ju inte bättre, det har kommit fram rapporter om arbetsvillkoren i Apples kinesiska fabriker och de är bland de värsta i världen.

Sen fick Apple också skit för att de spionerar och samlar in data med hjälp av Siri och Ios, så jag ser inte på vilket sätt Apple är mer värdiga än Samsung. Det roliga är att artiklarna du länkar till är från länge sen jag menar 1996 var ju nästan för 20 år sen och 2007 nästan 10 år sen. Medans Apples skit har varit på senare år. Låt oss inte börja prata om hur de stjäl ideer och lägger sin logga på och påstår att de har uppfunnit något nytt

Mutar Apple domstolarna? Källa tack! Däremot har jag hört talas om att Samsung har haft lite tveksamma metoder, till exempel anställt en domare som dömde till Samsungs fördel gentemot Apple.

Apple har inga fabriker i Kina. De använder sig dock utav underleverantörer, till exempel av Foxconn. Även Microsoft, Nintendo, Google, Amazon, Dell, Sony, Nokia, Blackberry, HP med flera använder sig utav Foxconn.

Vad var det för data som Apple samlade in med hjälp av Siri och iOS?

Permalänk
Medlem

Plot twist: Intel köper AMD.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Mutar Apple domstolarna? Källa tack! Däremot har jag hört talas om att Samsung har haft lite tveksamma metoder, till exempel anställt en domare som dömde till Samsungs fördel gentemot Apple.

Apple har inga fabriker i Kina. De använder sig dock utav underleverantörer, till exempel av Foxconn. Även Microsoft, Nintendo, Google, Amazon, Dell, Sony, Nokia, Blackberry, HP med flera använder sig utav Foxconn.

Vad var det för data som Apple samlade in med hjälp av Siri och iOS?

Hittade heller inget på att Apple skulle ha mutat någon.

Med Siri menar han nog att Apple sparar alla kommandon man sänder med Siri, (även om de anonymiseras efter ett tag).
Med iOS menar han nog att iPhone sparade (pga av en bugg) ens position lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meckoman:

Hoppas att IBM köper AMD, tror det vore bäst för oss konsumenter.. Samsung skulle förmodligen inte sälja processorer lösa och ha dom bara i sina egna datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Det hade varit bra om nu "Eye Beam" har resurserna som krävs. Känns som de inte är i samma skala som Samsung men jag kan ha fel.

Köpte inte Global Foundries IBMs fabriker? Minns kanske fel där med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Rätt få har nog läst detta avtal. Google får inte upp något vettigt kring detta, men om jag inte har helt fel så är just regleringen av x86/x86_64 mellan dessa företag något man senaste gjorde i uppgörelsen 2009 där AMD fick $1.25 miljarder medan Intel slapp alla advokatkostnader för all de fall dessa två företag slogs i vid tillfället.

I stort sätt kom man överens om att respektive företag får en obegränsad (i tid) licens av respektive teknik (grundläggande x86 till AMD och x86_64 till Intel), något som bara kan brytas om t.ex. Intel gör något uppenbart olagligt för att skada AMD. I fallet för AMD är x86-licensen bunden till just AMD, man fick ett undantag för själva tillverkningen i samma uppgörelse då AMD avyttrade det som blev Global Foundaries, tidigare var kravet att AMD ska tillverka all x86 CPUer i sina egna fabriker.

Frågan är ju vad man menar med "bundet" och "AMD". AMD är ju ett börsnoterat aktiebolag.
http://ir.amd.com/phoenix.zhtml?c=74093&p=irol-ownershipsumma...
http://www.nasdaq.com/symbol/amd/ownership-summary

Om licensen är bunden till AMD betyder det antagligen att de inte bara kan sälja den vidare till någon som är intresserad när de får ont om pengar. Det betyder antagligen också att ett företag inte kan köpa hela AMD och integrera alla tillgångar i sitt eget företag (som AMD gjorde med ATI för att ta ett exempel).

Men om man nu blir av med x86-licensen om man gör det, vad hindrar någon från att köpa upp en aktiemajoritet och behålla företaget som en separat enhet om man nu behöver det? Det är ju bara juridik och bokföring, typ.

Antingen finns inte avtalet eller det säger det något helt annat än vad folk i allmänhet har uppfattat det som.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

Samsung använder en hel del oschyssta metoder och kommer undan med väldigt mycket skit tack vare sin enormt starka position på världsmarknaden.

Men vilket jätteföretag i världen gör inte det?
Samsung är kanske något smutsigare än dom flesta andra men det är tyvärr så världen ser ut.

Hur insatt är du i det avtal som gäller kring x86-licensen?
Jag har själv ingen som helst aning, men det jag har läst av riktigt insatt branschfolk så ger avtalet Intel väldigt mycket makt vid en eventuell försäljning av AMD.
x86-64 licensen åt andra hållet är separat och fristående och påverkar inte alls grundlicensen för x86.
Detta är ju vad jag har läst ifrån insatta experter, jag har ingen aning själv.

Det som däremot talar för att det inte ska bli några problem är isåfall konkurrenslagstiftningen i USA och EU som inte skulle låta Intel ha monopol vilket det isåfall skulle bli tänker jag.

Ja det stämmer säkert att licensen om x86 som intel givit till AMD inte gäller om AMD köps upp. Så du har helt rätt i att det intel har en massa makt över x86 och kan häva allt om AMD köps upp.

Men det jag menar är att om Intel nu förhindrar andra att tillverka x86 så kommer det ta hus i helvete och x64licensen som intel inte äger kommer troligtvis också att dras in om ett sådant cenario nu skulle inträffa.
Visst, de är säkert skilda per avta, men det hade i mina ögon varit märkligt om man inte hade använt den licensen tillbaka mot intel på något sätt.

Men du har rätt i att jag inte är nå vidare påläst exakt hur dehär licensernas avtal egentligen ser ut. Så jag vet inte om det ens är möjligt för en eventuell framtida annan ägare av AMD att använda x64licensen mot Intel offensivt även om intel först skulle ha strypt x86licensen...

Aja, den som lever får se. Som du säger så finns det väl oavsett fler krafter som talar emot att Intel skulle få egen makt över x86-processorerna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av md7:

Mutar Apple domstolarna? Källa tack! Däremot har jag hört talas om att Samsung har haft lite tveksamma metoder, till exempel anställt en domare som dömde till Samsungs fördel gentemot Apple.

Apple har inga fabriker i Kina. De använder sig dock utav underleverantörer, till exempel av Foxconn. Även Microsoft, Nintendo, Google, Amazon, Dell, Sony, Nokia, Blackberry, HP med flera använder sig utav Foxconn.

Vad var det för data som Apple samlade in med hjälp av Siri och iOS?

http://www.bbc.com/news/business-30532463 Det spelar ingen roll om andra företag använder sig av foxconn , du säger att Apple är så mycket bättre än Samsung och Google och jag vill veta varför du tycker det? De är minst lika smutsiga och om inte värre än resterande

http://www.computerworld.com/article/2475119/data-privacy/app... De samlar in data och sparar den längre än någon annan och varför skulle ett företag som Apple behöva spara data? Jag skulle förstå om Google gjorde det eftersom de utvecklar webbtjänster och jobbar med reklam men Apple har inget behov av detta mer än att faktiskt spionera på sina kunder

http://www.cnet.com/news/samsung-raises-jury-misconduct-in-bi... det har framkommit även att vissa av domarna som dömde i Kalifornien hade relationer till Apple chefer och de flesta om inte alla äger även iPhones. Målet tog ovanligt kort tid att prövas och, de nekade till alla Samsungs patent och även la till patent som Apple inte ens hade stämt Samsung för.

Visa signatur

Corsair Carbide 200R | Asus Strix GTX 980 | I7 4790K @4,6 Ghz | Corsair H80i | Asus Z97-A | 8GB Corsair Vengeance Pro 1866 CL9 | EVGA SuperNova G2 750W | Intel SSD 530 120 GB | Kingston SSDNow 64 GB | 1TB WD |AOC q2770Pqu (2560x1440p) | Corsair K70 | Corsair M65 RGB | Logitech Z623 THX

Permalänk
Medlem

Är försiktigt positiv, bättre än att Nvidia dominerar marknaden i alla fall.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Mutar Apple domstolarna? Källa tack! Däremot har jag hört talas om att Samsung har haft lite tveksamma metoder, till exempel anställt en domare som dömde till Samsungs fördel gentemot Apple.

Apple har inga fabriker i Kina. De använder sig dock utav underleverantörer, till exempel av Foxconn. Även Microsoft, Nintendo, Google, Amazon, Dell, Sony, Nokia, Blackberry, HP med flera använder sig utav Foxconn.

Vad var det för data som Apple samlade in med hjälp av Siri och iOS?

Jag tror inte Apple mutat någon för att de helt enkelt inte behöver. Apple slåss ju i domstolar på hemmaplan med alla fördelar som det innebär. Alla är patrioter i US oavsett om de är vänster eller höger så de skyddar sina egna från hot från yttre krafter.

Det var snack om att den amerikanska myndigheter kan tillfälligt stänga av iphone kameror, i alla fall på Iphone 5 som det "skojades" om när den kom. Säkert så är de flesta andra tillverkare med på de noterna med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eqquattro:

Vad bra att du tar upp det där, hur är Samsung värre då?
Apple styr och ställer i Kaliforniens rättsystem, de mutar sig fram därborta. Hur många tvivelaktiga och löjliga patent har inte Apple fått igenom och även vunnit rättegångar som är jävligt tveksamma mot både Google och Samsung. Rättegångar som andra parterna har vunnit i alla andra delar av världen.

Apple kinesiska fabriker är ju inte bättre, det har kommit fram rapporter om arbetsvillkoren i Apples kinesiska fabriker och de är bland de värsta i världen.

Sen fick Apple också skit för att de spionerar och samlar in data med hjälp av Siri och Ios, så jag ser inte på vilket sätt Apple är mer värdiga än Samsung. Det roliga är att artiklarna du länkar till är från länge sen jag menar 1996 var ju nästan för 20 år sen och 2007 nästan 10 år sen. Medans Apples skit har varit på senare år. Låt oss inte börja prata om hur de stjäl ideer och lägger sin logga på och påstår att de har uppfunnit något nytt

Du snackar bara dynga, precis allt du säger är nonsens utan saklig grund.

Skrivet av Meckoman:

Hoppas att IBM köper AMD, tror det vore bäst för oss konsumenter.. Samsung skulle förmodligen inte sälja processorer lösa och ha dom bara i sina egna datorer.

Vad får dig att tro att ett företag som sålt av ALLT sitt eget ens skulle tänka tanken på att köpa AMD?

Skrivet av eqquattro:

http://www.bbc.com/news/business-30532463 Det spelar ingen roll om andra företag använder sig av foxconn , du säger att Apple är så mycket bättre än Samsung och Google och jag vill veta varför du tycker det? De är minst lika smutsiga och om inte värre än resterande

http://www.computerworld.com/article/2475119/data-privacy/app... De samlar in data och sparar den längre än någon annan och varför skulle ett företag som Apple behöva spara data? Jag skulle förstå om Google gjorde det eftersom de utvecklar webbtjänster och jobbar med reklam men Apple har inget behov av detta mer än att faktiskt spionera på sina kunder

http://www.cnet.com/news/samsung-raises-jury-misconduct-in-bi... det har framkommit även att vissa av domarna som dömde i Kalifornien hade relationer till Apple chefer och de flesta om inte alla äger även iPhones. Målet tog ovanligt kort tid att prövas och, de nekade till alla Samsungs patent och även la till patent som Apple inte ens hade stämt Samsung för.

Det spelar stor roll då Apple är det enda företag som använder sig av Foxconn som gjort något för att förbättra arbetsvillkoren för de anställda där.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ahh, du menar som Intel som mutade företag att köpa P4-precott CPUer istället för AMDs 64 CPUer som var bättre, för att de skulle kunna fortsätta dominera marknaden? Något de även har dömts inom EU för, betalt ett "mindre" skadestånd, men ändå har Intel vunnit enormt på?

Eller Nvidia som fejkade 3DMark tester för att korten skulle se bättre ut än de verkligen var med 30-40%?
Eller 970 kortet som visar hur sneaken man kan vara även idag? Eller G-Sync som skulle vara så mycket bättre än den öppna tekniken?

Eller alla klädes-bolag som använder barnarbete?
Moderkortstillverkare som använder nästan slav arbete? (har visats lite reportage förr)

Bottom line.
All big companies are shit, the difference is that when competition is though, size matters.

AMD 64 cpu var knappt /snabbare æn precsott dæremot så drog prescott mer kræm & genererade mer værme tror tom att intel precott Extreme var snabbare æn amd s snabbaste processor, hade båda. Gillade AMD på den tiden sen dess ,har det blivit Intel eftersom AMD inte levererat sen AMD 64 Athlon
Sen ska man komma ihåg att Intel sjælva gett mer pengar till AMD æn vad dom genererar i vinst sjælva så ie kan man sæga att det ær intel som sett till att inte AMD gått om kull redan.
Annars håller jag med dig om att føretag gør allt før att tjæna pengar
P.S var det physx du tænkte på i 3d mark.
Det ær bara att hoppas att AMD blir kvar.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av eqquattro:

http://www.bbc.com/news/business-30532463 Det spelar ingen roll om andra företag använder sig av foxconn , du säger att Apple är så mycket bättre än Samsung och Google och jag vill veta varför du tycker det? De är minst lika smutsiga och om inte värre än resterande

Det jag reagerade över var att du påstod att Apple hade fabriker i Kina, vilket de inte har. De använder sig utav underleverantörer vilket Apple inte har någon makt över, de kan försöka påverka men det är också allt. Underleverantörerna är fortfarande egna företag och gör precis som de själva vill (mer eller mindre). Detta är stor skillnad mot exempelvis Samsung som använder sig utav sina egna fabriker men kan likväl inte upprätthålla mänskliga rättigheter i sina egna fabriker.

Här är några länkar till varför jag anser att Apple är bättre än Samsung när det gäller miljö och mänskliga rättigheter:

Samsung väljer att riva upp tidigare löften om att fasa ut giftiga ämnen från sina produkter

Brasilien stämmer Samsung för brott mot arbetsvillkor

Samsung framröstat som tredje värsta företaget i världen 2012 (angående mänskliga rättigheter och miljöpåverkan)

Samsung direkt ansvariga för att arbetare inom deras fabriker (deras egna nu, inte hos deras underleverantörer) drabbade av, och dött av, cancer

Sen är inte Apple heller perfekta, men jag anser att de är betydligt bättre än Samsung.

Förövrigt så har jag inte påstått att Apple skulle vara bättre än Google, däremot när det gäller Samsung så är Apple bättre, enligt min åsikt.

Skrivet av eqquattro:

http://www.computerworld.com/article/2475119/data-privacy/app... De samlar in data och sparar den längre än någon annan och varför skulle ett företag som Apple behöva spara data? Jag skulle förstå om Google gjorde det eftersom de utvecklar webbtjänster och jobbar med reklam men Apple har inget behov av detta mer än att faktiskt spionera på sina kunder

Ok, och hur kan du vara så säker på att Apple inte har något behov av att spara datan? I de flesta fall så vill man utveckla sina tjänster (till exempel Siri) och då behöver man ett underlag för att kunna förbättra tjänsterna. Sen är ju datan tydligen även anonym så ser inte riktigt problemet.

Skrivet av eqquattro:

http://www.cnet.com/news/samsung-raises-jury-misconduct-in-bi... det har framkommit även att vissa av domarna som dömde i Kalifornien hade relationer till Apple chefer och de flesta om inte alla äger även iPhones. Målet tog ovanligt kort tid att prövas och, de nekade till alla Samsungs patent och även la till patent som Apple inte ens hade stämt Samsung för.

Ser fortfarande inte att Apple skulle ha mutat några domare enligt den artikeln. Däremot så verkade Samsung rätt gnälliga, men det är ju rätt självklart när de förlorade målet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Detta projektet som aktiv och skarp gränsbevakning mellan Syd och Nordkorea gör det inte så svårt att tycka Samsung är dåligt.

https://www.youtube.com/watch?v=Oa08Gbn6iqs

Där är den, den jag letat efter. Den som en gång för alla kan utplåna dammråttorna här hemma. Fast kanske billigare med en robotdammsugare

Men för att hålla mig till Topic så kan jag inte påstå att jag är speciellt varken för eller mot Samsung, har inga emotionella kopplingar till tillverkare idag. Var väl värre när man var yngre, tänker på Amiga vs Atari, Sgi vs Sun och det där.

Personligen så tycker jag det vore bra om AMD fick större ekonomisk frihet. Även om man ibland kanske gör sina bästa jobb med snaran runt halsen, så tror jag man gör sitt bästa, mest kreativa, i uppmuntrande miljöer/ tidsaspekter. Om det är Samsung som kan ge AMD detta så spelar det ingen roll egentligen, rent tekniskt. Men om ryktet stämmer och köp genomförs, vilka är Samsungs egentliga planer? Kanske inte de vi hoppas på.

Sen att många företag uppför sig oetiskt är ju dock bekymrande, och det är rätt kul/intressant att folk börjat få ökat medvetande och börjat rösta med sina plånböcker. Tyvärr tror jag det är naivt att tro att det gör skillnad, för majoriteten bryr sig inte/tänker inte i den banorna. Men man vet aldrig. Samma med överkonsumtionen, måste man köpa ny mobil varje/vart annat år som exempel?

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aloysius:

Frågan är ju vad man menar med "bundet" och "AMD". AMD är ju ett börsnoterat aktiebolag.
http://ir.amd.com/phoenix.zhtml?c=74093&p=irol-ownershipsumma...
http://www.nasdaq.com/symbol/amd/ownership-summary

Om licensen är bunden till AMD betyder det antagligen att de inte bara kan sälja den vidare till någon som är intresserad när de får ont om pengar. Det betyder antagligen också att ett företag inte kan köpa hela AMD och integrera alla tillgångar i sitt eget företag (som AMD gjorde med ATI för att ta ett exempel).

Men om man nu blir av med x86-licensen om man gör det, vad hindrar någon från att köpa upp en aktiemajoritet och behålla företaget som en separat enhet om man nu behöver det? Det är ju bara juridik och bokföring, typ.

Antingen finns inte avtalet eller det säger det något helt annat än vad folk i allmänhet har uppfattat det som.

Ingen aning vad det exakta betydelsen är att något är bundet till AMD, men någon definition har man ju haft efter som x86-licensen som AMD haft alltid haft restriktionen på sig att alla x86-baserade kretsar måste tillverkas av AMD själv. Är en av spekulationerna kring ett köp av AMD av Samsung just att det mer eller mindre kräver ett upplägg där det Samsung köper får fortsätta tillverka x86-kretsar. Ett sätt vore ju då att behålla företaget "AMD" intakt men att Samsung köper i praktiken alla aktier, rent affärsjuridisk är ju AMD då fortfarande ett separat företag.

Handlar nog mest här om att kunna dra väldefinierade gränser exakt kring vad/vart x86 licensen får användas. Även om Samsung helt ägde alla aktier är det ändå rätt glasklart att andra delar av Samsung inte kan använda x86-licensen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hur är det, x64 är väl bara ett tillägg till x86? Jag menar skulle det teoretiskt gå att tillverka AMD x64- processorer utan x86-biten? Visst man kan alltid kompilera om programvaror om man har tillgång till källkoden men jag har för mig det egentligen heter x86-64 eller något sådant. De hör liksom ihop.

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Är det någon som ens prövat nya Touchwiz?
Inte för det är min favorit direkt, men det är fruktansvärt mycket snabbare och responsivare nu än innan.

Vad har mjukvaran som används av företaget Samsung Mobile ens att göra med saken?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lessismore:

Då har jag köpt min sista AMD-processor!

Du vet väl att Samsung gör komponenter redan till AMDs (och Nvidias) grafikkort va? Vem tror du gör minnena? Inte är det då TSCM.

Skrivet av talonmas:

Snart släpper nya sAMDsung grafikkortet Radeon Galaxy S.

Nvidia kontrar med sitt GTX Titan TI MX UBERPEWPEW TEGRA X3 BLACK EDITION 3G.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av md7:

Det jag reagerade över var att du påstod att Apple hade fabriker i Kina, vilket de inte har. De använder sig utav underleverantörer vilket Apple inte har någon makt över, de kan försöka påverka men det är också allt. Underleverantörerna är fortfarande egna företag och gör precis som de själva vill (mer eller mindre). Detta är stor skillnad mot exempelvis Samsung som använder sig utav sina egna fabriker men kan likväl inte upprätthålla mänskliga rättigheter i sina egna fabriker.

Här är några länkar till varför jag anser att Apple är bättre än Samsung när det gäller miljö och mänskliga rättigheter:

Samsung väljer att riva upp tidigare löften om att fasa ut giftiga ämnen från sina produkter

Brasilien stämmer Samsung för brott mot arbetsvillkor

Samsung framröstat som tredje värsta företaget i världen 2012 (angående mänskliga rättigheter och miljöpåverkan)

Samsung direkt ansvariga för att arbetare inom deras fabriker (deras egna nu, inte hos deras underleverantörer) drabbade av, och dött av, cancer

Sen är inte Apple heller perfekta, men jag anser att de är betydligt bättre än Samsung.

Förövrigt så har jag inte påstått att Apple skulle vara bättre än Google, däremot när det gäller Samsung så är Apple bättre, enligt min åsikt.

Ok, och hur kan du vara så säker på att Apple inte har något behov av att spara datan? I de flesta fall så vill man utveckla sina tjänster (till exempel Siri) och då behöver man ett underlag för att kunna förbättra tjänsterna. Sen är ju datan tydligen även anonym så ser inte riktigt problemet.

Ser fortfarande inte att Apple skulle ha mutat några domare enligt den artikeln. Däremot så verkade Samsung rätt gnälliga, men det är ju rätt självklart när de förlorade målet.

Glöm heller inte dessa

These Samsung Factories Sound as Bad as Foxconn

Young Samsung LCD-Factory Worker Suicide -- Second in Two Weeks

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Blir ju som att välja mellan pest eller kolera sen om detta skulle ske. Sorgligt att "the bad guys" vinner.

Men som flera sagt är det väl AMD:s enda chans om de ska kunna vara med på banan.

Skrivet av Söderbäck:

Jag ser inte riktigt problemet med x86-licensen.
Om AMD bli uppköpt så kommer AMDs x64-licens följa med i köpet.
Vill inte Intel dela med sig av x86-licensen till den nya ägaren så kommer intel inte heller få tillgång till x64-licensen.
Hållhaken går ju åt båda hållen... Beroendet av varandras licenser finns ju kvar även om ett ägarbyte görs på ena sidan.

Med tanke på asiaters lite respektlösa inställning till patent är det nog ingen vild spekulering i att Samsung inte hade varit rädd för att ta den striden

Skrivet av Kilroy:

Samsung använder en hel del oschyssta metoder och kommer undan med väldigt mycket skit tack vare sin enormt starka position på världsmarknaden.

Men vilket jätteföretag i världen gör inte det?
Samsung är kanske något smutsigare än dom flesta andra men det är tyvärr så världen ser ut.

Hur insatt är du i det avtal som gäller kring x86-licensen?
Jag har själv ingen som helst aning, men det jag har läst av riktigt insatt branschfolk så ger avtalet Intel väldigt mycket makt vid en eventuell försäljning av AMD.
x86-64 licensen åt andra hållet är separat och fristående och påverkar inte alls grundlicensen för x86.
Detta är ju vad jag har läst ifrån insatta experter, jag har ingen aning själv.

Det som däremot talar för att det inte ska bli några problem är isåfall konkurrenslagstiftningen i USA och EU som inte skulle låta Intel ha monopol vilket det isåfall skulle bli tänker jag.

Folk överskattar konkurrenslagarna i framför allt USA. De är väldigt generellt formulerade. Inget bolag får ha mer än hälften av marknadsandelen i en bransch, men vad som definieras som en bransch är väldigt vitt. Typ "electronik", alltså verkligen hela elektronikbranschen. Kanske finns det mer som jag inte känner till, men jag tror ändå att inget kommer ske nu när ARM är på frammarsch.

Skrivet av anon5930:

Trist om det skulle bli Samsung, smutsigt företag som jag personligen undviker så gott jag kan. Samtidigt så hade man fått välja mellan Pest och Kolera med Intel och AMD-Samsung så det kanske kvittar.

Personligen hade jag hellre sett en Europeisk köpare. Sedan är min gamla favorit i dessa scenariot Apple. Apple kan bredda sitt utbud, har bravresurser för R&D och tillverkning och dessa borde kunna slippa Intel och fortfarande designa x86. Jag förutsätter att Intel lär få problem med att frånta AMD/ny ägares x86 tillgång.

AMD och Nvidia har runt 15% var, Intel tokdominerar på grafikkretsar. Nvidia har ett stort övertag med separata grafikkort men även det är en krympande marknad. Nvidias framtidsutsikter är inte så goda i dagsläget.

EDIT: Om AMD skulle kunna drivas relativt fristående men med resurser från Samsung i form av pengar och fabriker/allmän tillverkning så ser jag inget större fel med Samsung som ägare. Skulle AMD försvinna i Samsung-röran så vore det smått tragiskt.

Tänkte just skriva detta Blir det för mycket krångel med licenserna kan ju Samsung istället betala AMD för att ta fram produkterna de vill ha i stor eller större omfattning

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Du vet väl att Samsung gör komponenter redan till AMDs (och Nvidias) grafikkort va? Vem tror du gör minnena? Inte är det då TSCM.

Säker på det? Hynix har större tillverkning av VRAM till både NVIDIA och AMD än vad Samsung har, mitt 680 har t.ex VRAM från Hynix.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Det skulle vara bra om denna affär gick igenom Intel behöver en stark konkurrent. I dagsläget då AMD har en forsknings/utvecklings budget som är den lägsta på 10 år så bådar det inte gott för AMD's framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Varför är Samsung dåligt?

Skulle inte säga att Samsung i sig är dåligt, även om alla så stora företag har några extremt oetiska sidor. Vad jag däremot inte riktigt gillar är HUR stora företagen är, de köper upp mindre företag och blir jättelika och är omöjliga att rasera. Därför är de också immuna mot attacker för de oetiska saker de gör. Typ, anställer barnarbetare "NEJ FY, 25 000 DOLLAR BUMS I STRAFF!"

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Kan bli spännande, om Samsung vill kunna konkurrera med Intel på servermarknaden så betyder det troligen en stor planerad forskningsbudget, vilket i sin tur leder till bra saker för konsument-prollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

AMD 64 cpu var knappt /snabbare æn precsott dæremot så drog prescott mer kræm & genererade mer værme tror tom att intel precott Extreme var snabbare æn amd s snabbaste processor, hade båda. Gillade AMD på den tiden sen dess ,har det blivit Intel eftersom AMD inte levererat sen AMD 64 Athlon
Sen ska man komma ihåg att Intel sjælva gett mer pengar till AMD æn vad dom genererar i vinst sjælva så ie kan man sæga att det ær intel som sett till att inte AMD gått om kull redan.
Annars håller jag med dig om att føretag gør allt før att tjæna pengar
P.S var det physx du tænkte på i 3d mark.
Det ær bara att hoppas att AMD blir kvar.

Tror du missat en del då.

Kolla recensioner på dessa CPUer:
http://techreport.com/review/8295/amd-athlon-64-x2-processors...
(finns flera sidor med olika test)
AMD 64 CPU fullständigt spöar P4 Extreme Edition 3,73Ghz versionen i många tester. Trots mindre värme och kostnad. Intel gjorde det de gjorde för att folk skulle köpa CPUerna ändå, och ingen förutom de som kunde datorer, visste vad AMDs nya leksak kunde göra.

Det var så illa att tom tidiga gen av Core2Duo CPUerna kunde inte ta tillbaka tronen riktigt:
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core2-Duo-E6300-vs-AMD-Athlon-6...

Du var tvungen att ha highend Core2Duo för att kunna slå en 1-2 gen gammal AMD 64 CPU.
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core2-Duo-E6600-vs-AMD-Athlon-X...

Detta är bevisat i domstol att Intel gjorde vad de gjorde.
http://www.nordichardware.se/Arkiv/intel-d-att-betala-rekordb...

Och ang Nvidia:
http://www.geek.com/games/futuremark-confirms-nvidia-is-cheat...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gibbe:

Tänkte just skriva detta Blir det för mycket krångel med licenserna kan ju Samsung istället betala AMD för att ta fram produkterna de vill ha i stor eller större omfattning

Precis. Jag tror nog att Samsung är smart nog att inse att AMD är världens näst bästa CPU tillverkare och kommer få bra produkter att konkurrera med om de får bättre resurser. Det finns troligen mycket pengar att tjäna här.

Sedan tror jag att Intel gjort ett enormt misstag när de genom åren aktivt kämpat med att vara ensam med x86 instruktionerna. Nvidia försökte länge men blev tillslut tvungen att ta ARM istället. PC försäljningen dyker men mobila enheter växer, ett område som i dagsläget gynnar ARM-tillverkarna. Intel har kraftigt subventionerat Atom SoCar för att försöka konkurrera på denna marknad. Dyrt och inte speciellt effektivt.

Tänk istället om Intel kanske redan när AMD gjorde världens bästa CPUer under Pentium 4 tiden istället intresserat sig för att knyta samarbetspartner i en x86-grupp. Intel, AMD, VIA, Nvidia och förmodligen någon mer aktör.

Jag tror Intel kommer pressas hårt de närmaste åren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Samsung använder en hel del oschyssta metoder och kommer undan med väldigt mycket skit tack vare sin enormt starka position på världsmarknaden.

Men vilket jätteföretag i världen gör inte det?
Samsung är kanske något smutsigare än dom flesta andra men det är tyvärr så världen ser ut.

Apple, Nvidia och Intel alla fulspelar. Själv tycker jag inte att Samsung är värre än nån av dom 3.
Sen tror jag det skulle vara väldigt bra för CPU marknaden om AMD fick tillgång till Samsungs R&D.
Samsung har ju inte direkt så mycket pengar så dom kan bara köra över Intel så jag tror inte det skulle vara negativt för oss konsumenter.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Det vore bra om dem skulle kunna köra stenhårt på utveckling tillsammans och sopa mattan med Intel.

Intels egentliga monopol är ju befängt. 3100:- för en jäkla 4790k.

Dock beror ju priset mer på den äckligt svaga kronan vilket pressar upp priserna på det mesta inklusive datorkomponenter. I höstas låg en 4790k på 2500-2600 vilket jag tycker är helt okej pris.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror du missat en del då.

Kolla recensioner på dessa CPUer:
http://techreport.com/review/8295/amd-athlon-64-x2-processors...
(finns flera sidor med olika test)
AMD 64 CPU fullständigt spöar P4 Extreme Edition 3,73Ghz versionen i många tester. Trots mindre värme och kostnad. Intel gjorde det de gjorde för att folk skulle köpa CPUerna ändå, och ingen förutom de som kunde datorer, visste vad AMDs nya leksak kunde göra.

Det var så illa att tom tidiga gen av Core2Duo CPUerna kunde inte ta tillbaka tronen riktigt:
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core2-Duo-E6300-vs-AMD-Athlon-6...

Du var tvungen att ha highend Core2Duo för att kunna slå en 1-2 gen gammal AMD 64 CPU.
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core2-Duo-E6600-vs-AMD-Athlon-X...

Detta är bevisat i domstol att Intel gjorde vad de gjorde.
http://www.nordichardware.se/Arkiv/intel-d-att-betala-rekordb...

Och ang Nvidia:
http://www.geek.com/games/futuremark-confirms-nvidia-is-cheat...

Orkar inte ge mig in i långrandig diskussion om AMD, Intel vilken som är bäst, som sagt hade en opteron den snabbaste då & en p4a alla mätningar jag gjorde så var dom ungefär lika snabba. Gillade AMD då men efter det så har dom inte gjort nåt intressant ska bli intressant när zen dyker upp dock men dom ska leverera också inte bara hyllas av fan-boys. (inte pekande mot dig)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

Då har jag köpt min sista AMD-processor!

Jag antar att du inte tycker om Samsung. Det vore helt klart bättre att då faktiskt köpa produkter från AMD så de får in pengar och slipper bli uppköpta, eller hur?

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Inaktiv

Skulle vara mycket trevligt. Väljer själv Intel CPU:s och AMD GPU:s när jag har relevanta val, och det är nog bara att inse att om AMD går under, vilket de antagligen kommer göra förr eller senare, så har varken Intel eller nVidia egentlig konkurrens. Vill inte tänka på vilka priser och försämrad utvecklingstakt det skulle föra med sig.