Köpa nytt Grafikkort eller vänta?

Permalänk

Köpa nytt Grafikkort eller vänta?

Tjenare! Nu har jag suttit i snart en vecka och velat fram och tillbaka på att köpa nytt grafikkort. Har en budget på 2000-2500kr, Var först inne på Gtx 960 men det verkar ju inget vidare och man får ju nästan ett AMD r9 290 för samma peng.
Så min fråga är: ska man vänta tills AMD:s nya serie kommer eller försöka hitta någon billig 290 som fyndvara? Har sett en del komma och gå nämligen..

System just nu:

Gainward Nvidia Gtx 460SE
Intel(R) Core(TM) i5-3470 CPU @ 3.20GHz (4 CPUs)
8 GB ram
Cooler Master GX 650W

Gtx 460 börjar ju har några år på halsen x)

Tacksam för alla tips och råd!

Permalänk
Medlem

Inte så långt kvar till det kommer nya grejer samt att pga dollarvärdet så är det riktigt dyrt just nu så bäst vore nog att vänta till slutet av våren/sommaren i hopp om bättre priser och nya kort

Permalänk
Medlem

kan du klara dig så vänta.. när nya heta saker kommer blir det äldre billigare AMD ska komma snart

Ps lite trimning om du inte har det i med en ssd disk sen vänta kort släppen

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Ah det blir nog fan att vänta, tack för råden

Permalänk
Medlem

Medans du väntar så kan du spara ihop mer pengar.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Är du inte alltför kräsen så brukar det komma upp på swec marknaden gtx 780/780ti för 2-3,5k.

Permalänk
Inaktiv

Själv inväntar jag AMDs kommande grafikkort med uppdaterad GCN 1.3 arkitektur, DirectX 12, Vulkan och VSR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Själv inväntar jag AMDs kommande grafikkort med uppdaterad GCN 1.3 arkitektur, DirectX 12, Vulkan och VSR.

Är detta 390x?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klocker:

Är detta 390x?

360X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Ska man slå till på Skylake och ett 360x eller 390x?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimquang:

Är du inte alltför kräsen så brukar det komma upp på swec marknaden gtx 780/780ti för 2-3,5k.

3,5k är doc fantasi pris för ett beg 780ti , när det kostar 3990kr nytt med effektivare kylare och lite fabriksclock på.
Bör mer ligga på 2,5k max för ett beg 780ti

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Väntat själv ett tag på 390 nu, men köper ev Titan X om jag får tag i ett.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klocker:

Ska man slå till på Skylake och ett 360x eller 390x?

Du får mer för pengarna om du köper ett Nvidia-grafikkort (AMD lider för tillfället av drivrutin relaterade problem som stjälper prestandan och uteblivna funktioner som de har valt att skjuta på framtiden...) men som trogen masochist (AMD-fanboy) har jag inget annat val än att fortsätta köpa deras skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Du får mer för pengarna om du köper ett Nvidia-grafikkort (AMD lider för tillfället av drivrutin relaterade problem som stjälper prestandan och uteblivna funktioner som de har valt att skjuta på framtiden...) men som trogen masochist (AMD-fanboy) har jag inget annat val än att fortsätta köpa deras skräp.

Lust att utveckla ditt påstående? Nämligen inget som jag har hört tidigare. Tvärtom, jämför AMD-kort från i höstas med nuvarande prestandasiffror så ser du hur dessa har ökat markant med bara nya drivrutiner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av milo_:

Lust att utveckla ditt påstående? Nämligen inget som jag har hört tidigare. Tvärtom, jämför AMD-kort från i höstas med nuvarande prestandasiffror så ser du hur dessa har ökat markant med bara nya drivrutiner.

AMDs senaste WHQL drivrutin är ett skämt och adderar flimmer/artefakter i DX9-spel, uteblivna whql/beta uppdateringar och cfx-profiler och som jag nämnde tidigare hur man sviker sina kunder genom att skjuta upp utlovade funktioner på framtiden.

AMD Radeon Catalyst Drivers Section
http://forums.guru3d.com/forumdisplay.php?f=46

Nämnvärt är att situationen (prestanda/stabilitet) är betydligt värre för oss gamers på Linux.

18-GPU NVIDIA/AMD Linux Comparison
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=bioshock-i...

Det skadar inte att hålla sig själv uppdaterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

AMDs senaste WHQL drivrutin är ett skämt och adderar flimmer/artefakter i DX9-spel, uteblivna whql/beta uppdateringar och cfx-profiler och som jag nämnde tidigare hur man sviker sina kunder genom att skjuta upp utlovade funktioner på framtiden.

AMD Radeon Catalyst Drivers Section
http://forums.guru3d.com/forumdisplay.php?f=46

Nämnvärt är att situationen (prestanda/stabilitet) är betydligt värre för oss gamers på Linux.

18-GPU NVIDIA/AMD Linux Comparison
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=bioshock-i...

Det skadar inte att hålla sig själv uppdaterad.

Säker på att det är senaste WHQL som har orsakat flimmer/artefakter? En snabb sökning visar resultat från 2013 där det uppdagades. Har inget AMD-kort själv så att jag kan bekräfta eller förneka det.

Håller med i att det är synd att det tagit så pass lång tid att få ut en ny WHQL trots löften om datum, men likväl hade folk klagat om drivrutinen varit omogen.

Permalänk
Medlem

Angående nya serien grafikkort, när tror man att det första korten kommer släppas här i Sverige. Läste något om 390x kommer någon gång under Juni men hur är det med de "billigare" korten?
Jag sitter själv och ska köpa nytt men vet inte om jag vill vänta i 3-4månader.

Permalänk
Medlem

Ska du inte köpa topp kort så finns det ingen anledning att vänta. pris/prestandard kommer inte att ändras så mycket i mellan klassen.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det beror på vad du vill spela eller tänkt använda datorn till.
För min del har jag beslutat att vänta efter att ha köpt ett beg 570 GTX som funkar just nu (behövde nVidia), dels eftersom dollarn är hög, och dels för att jag vill vänta och se tills det kommer recensioner av de spel jag väntar på och drivrutiner som passar.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Vad räknas som ett topp kort i 300-serien? jag hade tänkt mig en budget på runt 3500kr, är det bättre att investera i ett 290x?

Permalänk
Skrivet av Tessio:

Vad räknas som ett topp kort i 300-serien? jag hade tänkt mig en budget på runt 3500kr, är det bättre att investera i ett 290x?

390x kommer vara toppkortet, men det kommer ligga på en bra bit över din budget. Finns ingen pris eller prestandainfo om de andra korten 390, 380x etc plus att det lär dröja tills minst Juni innan dessa är i butik. Så att vänta flera månader på dessa är ganska meningslöst iom att du behöver prestandan nu. Antar att du vill lira nya spel som kommer snart typ GTA V, Witcher 3 osv?

Hade lätt kört på ett:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-pci-e/asus-r9290x4gbdirectcu/199672.7064/

om du vill ha nytt, annars scouta efter ett 290, 290x, 780, 780ti i SweC marknad.