Samsung uppges överväga köpa AMD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av El_Raspberry:

Skulle vara mycket trevligt. Väljer själv Intel CPU:s och AMD GPU:s när jag har relevanta val, och det är nog bara att inse att om AMD går under, vilket de antagligen kommer göra förr eller senare, så har varken Intel eller nVidia egentlig konkurrens. Vill inte tänka på vilka priser och försämrad utvecklingstakt det skulle föra med sig.

Det skulle aldrig ske då både Intel och nVIDIA skulle bli tvingade att stycka upp sina företag, så dessa vill minst av allt att AMD går under.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Det vore bra om dem skulle kunna köra stenhårt på utveckling tillsammans och sopa mattan med Intel.

Intels egentliga monopol är ju befängt. 3100:- för en jäkla 4790k.

Jag köpte min Phenom II 955BE för ~3500:- när den kom ut så priset för Intel'n du pratade om är inte så farligt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Feeku:

Bara löjligt att jämföra Intel och Apple med Samsung. Bättre att jämföra Samsung med korrupta oljebolag.

Samsung är en stor mafia-liknande Chaebol som har sina smutsiga fingrar i alla delar av det koreanska samhället. De lägger sig bl.a. i politiken för att stödja utvalda kandidater illegalt.
http://articles.latimes.com/1996-02-01/local/me-31111_1_samsu...

Interna maktspel om kontroll över företaget.
http://www.nytimes.com/2007/05/29/business/worldbusiness/29ih...

Cancer och död i Samsungs fabriker.
http://thethreewisemonkeys.com/2012/09/02/cancer-death-and-sa...

Sen finns det hela 840 EVO debaklet och spionerande smart tvs

SARKASM ON: Givetvis kommer det moraliskt högstående & änglavita Apple att omedelbart avbryta alla kontrakt med Samsung http://www.macrumors.com/2014/11/26/samsung-iphone-6-apple-wa...: SARKASM OFF Eller gör man som företag vanligen gör? dvs att man tar den leverantör som är billigast och skyller allt skumrask som ev. uppdagas på 'att man ingen viste'? Bra att man gräver fram oegentligheter och sätter press på företagen men att Apple & Intel skulle vara några slags moraliska vita duvor tror jag knappast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Är försiktigt positiv, bättre än att Nvidia dominerar marknaden i alla fall.

Bättre än Nvidia (grafikkort) och Intel (CPU) monopol, men håller helt klart med.
Det vore trevligt om AMD fick lite bättre förutsättningar för att kunna vara med och konkurera.
Det kan dom garanterat få om dom blir uppköpta av Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Plot twist: Intel köper AMD.

fast nej finns lagar som motverkar monopol

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan förklara vad x86 licensen betyder? Och alla de andra licenserna?

Permalänk
Medlem

För folk som undrar varför samsung är dåliga. För det första lägger dom ner majoritet an pengarna på reklam vilket slutar med att kvaliten på mobilen är skit (är ägare av en s4) Dom mjölkar även ut mobilerna för snabbt . Amd är kända för att göra tvärtom dom lägger ner väldig mycket pengar på processorerna och inte reklam så hade inte påstått att de ett bra samarbete .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

SARKASM ON: Givetvis kommer det moraliskt högstående & änglavita Apple att omedelbart avbryta alla kontrakt med Samsung http://www.macrumors.com/2014/11/26/samsung-iphone-6-apple-wa...: SARKASM OFF Eller gör man som företag vanligen gör? dvs att man tar den leverantör som är billigast och skyller allt skumrask som ev. uppdagas på 'att man ingen viste'? Bra att man gräver fram oegentligheter och sätter press på företagen men att Apple & Intel skulle vara några slags moraliska vita duvor tror jag knappast.

Varför citerar du mig? Jag har inte påstått att Apple eller Intel är änglar, det enda jag påstår är att Samsung är värre. Vilket du inte verkar motsätta?

Permalänk
Skrivet av jonasies:

Samsung har ju tidigare gjort processorer osv till Apples iPhone så det vore inget konstigt.

Jag tycker det är tråkigt att storföretagen bara blir större och större. Suger upp alla småföretag som har bra produkter och idéer som svarta hål.

Fast det blir de inte. Kolla upp stordriftsnackdelar etc. Faktum är att medelvärdet på antal anställda i ett enskilt företag faktiskt sjunkit de senaste decennierna...

Ett bra exempel på den minskade flexibiliteten ett stort företag har är ju IBM, inte så Big Blue där inte. Snarare Lil' Blue numera.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lexius:

För folk som undrar varför samsung är dåliga. För det första lägger dom ner majoritet an pengarna på reklam vilket slutar med att kvaliten på mobilen är skit (är ägare av en s4) Dom mjölkar även ut mobilerna för snabbt . Amd är kända för att göra tvärtom dom lägger ner väldig mycket pengar på processorerna och inte reklam så hade inte påstått att de ett bra samarbete .

Kollar man på Bulldozer så håller jag inte med, där la de ner väldigt mycket tid på att inte åstadkomma i närheten av vad hypade att den skulle klara.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Cancer och död i Samsungs fabriker.
http://thethreewisemonkeys.com/2012/09/02/cancer-death-and-sa...

Sen finns det hela 840 EVO debaklet och spionerande smart tvs

Det här är varför jag bojkottar Samsung. Jag kände inte till de andra.

Jag tror att Samsung mest är intresserade av att få AMD att göra CPU och GPU till deras mobiltelefoner och tablets.
Samsung tillverkar redan System-On-Chips, men själva kärnorna kommer från ARM eller från Imagination Technologies.
Apple designar sina egna CPU-kärnor: de köpte upp ett företag som gjorde PowerPC-kärnor för många år sedan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd

Det är den ända sättet att rädda AMD jag vet att Samsung kommer göra något bra av det här.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vad får dig att tro att ett företag som sålt av ALLT sitt eget ens skulle tänka tanken på att köpa AMD?

Jag hoppas bara. Mest för att IBM har en hel del erfarenhet inom processorer och det känns som att dom skulle kunna utveckla mycket bra produkter att konkurrera med intel. Sen är det sant att dom sålt en hel del så chansen är låg att dom får för sig att köpa något.
Men jag skulle hellre vilja se AMD i IBMs ägo än Samsung. Annars är det kanske dags att gå över till POWER ISA.

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meckoman:

Jag hoppas bara. Mest för att IBM har en hel del erfarenhet inom processorer och det känns som att dom skulle kunna utveckla mycket bra produkter att konkurrera med intel. Sen är det sant att dom sålt en hel del så chansen är låg att dom får för sig att köpa något.
Men jag skulle hellre vilja se AMD i IBMs ägo än Samsung. Annars är det kanske dags att gå över till POWER ISA.

IBM har väl fortfarande egna serverdatorer IBM System Z tror jag. Men är nog mycket högre marginaler på Enterprise prylar.
IBM verkar ju lagt ner allt med konsument datorer. Sålt hårddiskarna till Samsung som senare köptes av Seagate. Sålt PC divisionen till Lenovo.

Därav tveksam till att IBM ens skulle vara intresserad.

Permalänk
Medlem

Bra för AMD och konsumenter. Lite konkurrens håller Intels priser nere.
Dåligt för Samsung. Då Intel dominerar CPU sidan totalt.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Skulle det vara aktuellt med en försäljning är nog Samsung den mest troliga köparen, IBM som jag sett någon nämna har under en längre tid gjort sitt allra bästa för att skifta inriktning från hårdvara mot tjänster. Man har dock kvar en hel del grundforskning så man skall aldrig säga aldrig men IBM är enligt mig inte en trolig köpare.
Apple vet man aldrig var man har då man har så mycket pengar att man inte verkar veta vad man skall göra utav dem, förutom att hitta på intrikata system för att slippa betala skatt och hålla domstolsväsendet med arbete;)

Frågan om Intel behöver AMD för att slippa hamna i en situation där man behöver dela företaget är numera inte lika självklar som den var för säg 10 eller tom 5 år sedan då vi nu har lösningar från ARM i stort sett alla typer av enheter.
Under 2014 såldes 12 miljarder enheter med ARM kretsar vilket är 2 miljarder fler än vad som såldes 2013.

Intel sålde under kvartal tre 2014 över 100 miljoner kretsar vilket var ett rekord men jämfört med den volym ARM kretsar som säljs är det relativt lite, man skall dock tänka på att marginalen på Intels kretsar är betydligt högre så det saknas inte ekonomiska muskler hos Intel.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meckoman:

Jag hoppas bara. Mest för att IBM har en hel del erfarenhet inom processorer och det känns som att dom skulle kunna utveckla mycket bra produkter att konkurrera med intel. Sen är det sant att dom sålt en hel del så chansen är låg att dom får för sig att köpa något.
Men jag skulle hellre vilja se AMD i IBMs ägo än Samsung. Annars är det kanske dags att gå över till POWER ISA.

Där håller jag med dig helt och hållet, men tyvärr är det promillechanser att det skulle ske.

Off topic
Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Där håller jag med dig helt och hållet, men tyvärr är det promillechanser att det skulle ske.

Jag håller helt med det låter bättre om IBM hade köpt AMD (men dom vill inte sälja varken PC burkar eller komponenter längre).

Lite lustigt att en så stor aktör bara drar sig ur (andra företag brukar ju försöka växa sig större). Men kanske var den mest realistiska långsiktiga planen kanske, för marginalerna är inte stora på konsument försäljning.

Off topic
Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XPerion:

Bra för AMD och konsumenter. Lite konkurrens håller Intels priser nere.
Dåligt för Samsung. Då Intel dominerar CPU sidan totalt.

Dåligt för Samsung? Samsung har pengarna och AMD har kompetensen. Ser detta som något bra (om det skulle hända) för Samsung att få in sin fot på x86 och GPU marknaden.

Off topic
Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort en off topic-diskussion. Vill man diskutera bilar/bensinekonomi/placeringen av tändningsnyckeln går det bra att skapa en tråd i Hobby, fritid och livsstil
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

IBM har väl fortfarande egna serverdatorer IBM System Z tror jag. Men är nog mycket högre marginaler på Enterprise prylar.
IBM verkar ju lagt ner allt med konsument datorer. Sålt hårddiskarna till Samsung som senare köptes av Seagate. Sålt PC divisionen till Lenovo.

Därav tveksam till att IBM ens skulle vara intresserad.

IBM sålde sin hårddisktillverkning till Hitachi som i sin tur köptes upp av WD.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Dåligt för Samsung? Samsung har pengarna och AMD har kompetensen. Ser detta som något bra (om det skulle hända) för Samsung att få in sin fot på x86 och GPU marknaden.

Kvittar hur mycket pengar Samsung har, Intels R/D ligger långt före än alla andra vad gäller CPU och även Samsung inblandning kan inte vända på det. Det är AMDs licens portföljen som Samsung är mest intresserad av och använder det för vidare utveckling på ARM som intresserar Samsung mest. Mobile enheter är det som ger mest lönsamhet för Samsung och tror knappt dom bryr sig om CPU/GPU marknaden som dominerar just nu av Intel/Nvidia.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Kvittar hur mycket pengar Samsung har, Intels R/D ligger långt före än alla andra vad gäller CPU och även Samsung inblandning kan inte vända på det. Det är AMDs licens portföljen som Samsung är mest intresserad av och använder det för vidare utveckling på ARM som intresserar Samsung mest. Mobile enheter är det som ger mest lönsamhet för Samsung och tror knappt dom bryr sig om CPU/GPU marknaden som dominerar just nu av Intel/Nvidia.

Å andra sidan får dom ordning på amd´s ekonomi och fixar reklam för produkterna, kan det bli en sidoinkomst för Samsung förutom patenten.

Men omöjligt att helt veta vad samsung tänkt göra med amd. Om det blir som google där dom ville ha patenten och sålde företaget vidare sen.
Sen är detta ett ryckte precis som 2007, vem som spridit detta och om Samsung ens funderat på detta inofficiellt får man säkert ingen klarhet i.
Man får helt enkelt se lite längre fram, om Samsung eller AMD säger något om ryktena.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Bara löjligt att jämföra Intel och Apple med Samsung. Bättre att jämföra Samsung med korrupta oljebolag.

Samsung är en stor mafia-liknande Chaebol som har sina smutsiga fingrar i alla delar av det koreanska samhället. De lägger sig bl.a. i politiken för att stödja utvalda kandidater illegalt.
http://articles.latimes.com/1996-02-01/local/me-31111_1_samsu...

Interna maktspel om kontroll över företaget.
http://www.nytimes.com/2007/05/29/business/worldbusiness/29ih...

Cancer och död i Samsungs fabriker.
http://thethreewisemonkeys.com/2012/09/02/cancer-death-and-sa...

Sen finns det hela 840 EVO debaklet och spionerande smart tvs

Hmm... Hur mycket ska vi ta och goggla fram om Inhell och vad som hänt i och runt deras företagskultur?

Säger inte att Samsung, Apple med flera är bättre eller sämre.
Men snälla, innan det sista strået dras för att försvara Inhell med smutskastning.
Goggle är perfekt även att hitta det man tycker är obekvämt

Lovar att det är trevligare att själv plocka fram det obekväma!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Detta projektet som aktiv och skarp gränsbevakning mellan Syd och Nordkorea gör det inte så svårt att tycka Samsung är dåligt.

https://www.youtube.com/watch?v=Oa08Gbn6iqs

Då bör man nog veta bakgrunden, eller kanske inte ens bo i Korea. Även om allt som blir för automatiskt kanske är skrämmande, så är det ändå mycket mer skrämmande att bo granne med en psykopatisk granne. En granne som kanske skulle kunna genomföra ett fullt anfall som sitt personliga fredagsnöje!

Lite bakgrund:
It has a largely conscripted military of 655,000 against Pyongyang's 1.2 million-strong force, but a falling birth rate means Seoul will struggle in the future to maintain troop numbers.
Från : http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/southkorea/788...

Och lite om DoDAMM och vapen, gräns m.m.: http://www.gizmag.com/korea-dodamm-super-aegis-autonomos-robo...

Skulle nog vilja säga att Samsungs positiva bedrifter borde väga ännu högre om man beaktar det ständiga hot som syd Korea och då indirekt även Samsung, LG med flera företag inkluderat anställda ständigt lever under.
Starkt!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

För folk som undrar varför samsung är dåliga. För det första lägger dom ner majoritet an pengarna på reklam vilket slutar med att kvaliten på mobilen är skit (är ägare av en s4) Dom mjölkar även ut mobilerna för snabbt . Amd är kända för att göra tvärtom dom lägger ner väldig mycket pengar på processorerna och inte reklam så hade inte påstått att de ett bra samarbete .

Hur kommer det sig då att de ofta har haft mobiler som av många utsetts till årets bästa om kvaliteten är skit (vilket borde innebära att de aldrig är i närheten av sådana diskussioner)? Jag hoppas det finns ett vettigt resonemang med en någorlunda objektiv syn här och inte någon tonårsmentalitet där löjliga överdrifter används för att försöka få ens egen åsikt att bli fakta.

I övrigt vet jag inte om jag skulle hålla med om att Samsung är sämre på utveckling än AMD. Samsung har drivit utvecklingen på ganska många områden, medan AMD tyvärr konstant tappar på utvecklingsfronten. Jag har inte sett några siffror på vad AMD lagt på utveckling men uppenbarligen är det inte nog, vilket gör din kommentar om det ganska irrelevant i slutändan. AMD behöver något nytt för de halkar efter Intel mer och mer och bidrar inte med den nivå av konkurrens som vi kunder skulle kunna hoppas på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Kvittar hur mycket pengar Samsung har, Intels R/D ligger långt före än alla andra vad gäller CPU och även Samsung inblandning kan inte vända på det. Det är AMDs licens portföljen som Samsung är mest intresserad av och använder det för vidare utveckling på ARM som intresserar Samsung mest. Mobile enheter är det som ger mest lönsamhet för Samsung och tror knappt dom bryr sig om CPU/GPU marknaden som dominerar just nu av Intel/Nvidia.

Inte för att jag tycker Samsung är ett "bra" företag, men tror du bör kolla upp lite info.

Samsung spenderar MER på forskning än Intel gör.

Samsung utvecklar, RAM, NAND, CPUer och GPU (mobil), LCD paneler, OLED paneler och för inte länge sedan även hårddiskar. De har även egen 14nm 3D-Finfet tillverkning som tex Apple och nu troligen Nvidia använder. Det enda de saknar mot Intel är x86 licens. De har utan tvekan pengarna och musklerna samt tekniken att ge Intel en jädra konkurrens. Vad gör Intel? De gör CPUer, Chipset, Nätverks chip och gjorde NAND (och ska nu åter göra det med Mtron och 3D NAND). Ser man till vidden, är Intel väldigt små.

Mobila enheter är enormt begränsad inkomst, vilket Samsung vet, men eftersom de kan tillverka alla delarna till dem (allt från minne till lagring och CPU/GPU) så har de marginalen. Intel måste gå med förlust för att kunna tävla med x86 på samma marknad, vilket de gjort på senaste tiden för att slå sig in på marknaden.

Så tro inte Intel är oslagbara. De är dock de enda med x86 som kan konkurrera idag.

Permalänk
Medlem

Som jag ser det är det tveksamt om Samsung skulle använda sina resurser till att utveckla CPU-er för konsumentmarknaden. I princip samtliga av deras huvudprodukter innehåller en inbyggd processor som drivs på batteri, samtidigt som de inte själva äger och utvecklar kärntekniken. Det gör dem sårbara, och hindrar dem från att utveckla processorer anpassade för sina egna nutida och framtida behov. Ungefär som en biltillverkare som får förlita sig på andras motorer. Samtidigt är konsumentmarknaden för CPU-er en krympande marknad där andra produkter mer och mer tar över det vi alla gjorde på persondatorer förr, och till råga på allt är AMD bara tvåa på den marknaden. Nog skulle Samsung kunna ge Intel en match även utan x86-licensen (i framtiden) eller utan att bryta mot licensen (idag), AMDs forskning- och utvecklingsbudget ligger ungefär på 238 miljoner dollar per kvartal och Intels ligger inte mycket högre. Historiskt har AMD och Intels forskningsbudgetar legat relativt nära varandra, så den som påstår att någon av dem ligger milsvida före i teknikutveckling är förmodligen partisk. Det är alltså ingen större utmaning för en jätte som Samsung att matcha konkurrentens utvecklingsbudget, om man skulle vilja det. Tur för oss att det inbyggda processorer behöver är ungefär det konsumentmarknaden också efterfrågar idag, energisnåla och svala processorer som klarar att bearbeta data bara marginellt snabbare än tidigare.

I grunden vore det förmodligen bra om AMD köptes upp av ett kapitalstarkt företag, men det gäller att företagen har samma visioner om framtiden också. Jag tror inte på några större synergieffekter av ett uppköp, det spekuleras alltid om sådana innan mergers and acquisitions, men efteråt visar de sig ofta svåra att förverkliga. Att lägga om enorma mängder nedplöjt kapital så att man inte gör samma sak två gånger fast lite olika tar tid och är förmodligen inte möjligt förrän nästa eller nästnästa teknkgeneration då nya investeringar i utrustning, teknik och kompetens görs. Dessutom måste företagens kulturer stämma, det går i princip inte att implementera den egna företagskulturen i en redan existerande organisation och om de krockar kommer kostsamma konflikter att uppstå. Summa summarum hade nog ett uppköp varit positivt för båda parter, förutsatt att man inser att fördelarna kommer att ta lång tid att förverkligas och att det är en investering på mycket lång sikt.

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white