Benq XL2730Z med AMD Freesync

Permalänk
Melding Plague

Benq XL2730Z med AMD Freesync

Till testlabbet anländer nya Benq XL2730Z, som inte bara lockar med WQHD-upplösning och 144 Hz uppdateringsfrekvens utan även är tidigt ute med stöd för AMD Freesync.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen kom det här efterlängtade testet!
Ser med spänning fram emot att få läsa

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Väntar hellre på Asus MG279Q och m.m.

Den är en IPS överklassar denna.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Som många andra säkerligen kommer säga så är det en ganska ointressant produkt, TN-paneler känns bara inte relevant något mer. Åtminstone inte för de här priserna.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Den här skärmen var efterlängtad tills acer släppte sin 144 Hz IPS. Visst freesync, men jag vill ha IPS också

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Om priset sjunker till runt 5k så är det verkligen en intressant skärm.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

Hinner bara skumma igenom testet nu, men på Inet står det att den här skärmen stödjer 3D, specifikt 3D Vision 2. Då blir det ju intressant om den fungerar med HD3D och AMD, och om isf FreeSync funkar även i 3D. Kan iofs vara låst till Nvidia, men borde gå att stoppa in Tomb Raider och testa...
http://www.inet.se/produkt/2341011/benq-27-xl2730z-144hz-3d-a...

Permalänk
Medlem

Så tacksam att ni gör mycket skärmrecensioner, och vilket jobb därpå! Riktigt grymt

Permalänk
Medlem

Jepp, TN är totalt ointressant. IPS+144hz är det som gäller. Skärmen är svindyr, men ska man betala 6000kr kan man lika bra lägga till lite för IPS.

Permalänk
Medlem

Mest utförliga recension man sett!

Mer av sådant!

Permalänk
Avstängd

Off topic: "Benq XL2730Z för tankarna till Asus populära ROG Swift PG278Q" Undrar vad som är grunden till att SC säger att den är populär? Pratade med igår som nyligen slutat som säljare på ASUS och han sa att den varit väldigt svårsåld och det har mest berott på sitt höga pris för att vara en TN panel (hans ord men även samma sak jag alltid sagt om den), att folk pratar om den mycket är inte detsamma som att den är populär.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Off topic: "Benq XL2730Z för tankarna till Asus populära ROG Swift PG278Q" Undrar vad som är grunden till att SC säger att den är populär? Pratade med igår som nyligen slutat som säljare på ASUS och han sa att den varit väldigt svårsåld och det har mest berott på sitt höga pris för att vara en TN panel (hans ord men även samma sak jag alltid sagt om den), att folk pratar om den mycket är inte detsamma som att den är populär.

Anar väl att de när populär i sammanhanget, det är ju en gaminginriktad skärm för ett riktigt högt pris (för professionellt yrke så är det ju bara att satsa), speciellt när den förmodligen vanliga spelsvensson inte ens vet vad g-sync betyder eller helt enkelt lirar CS i 4:3 ratio;)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Köpte min för 4890:-, men 6000:- hade jag inte gett för den.

Stör mig på betraktningsvinklarna dock (mer än vad jag gjorde med Asus PG278Q).
Lutar åt att satsa på en Asus MG279Q framåt senvåren istället. Drivrutinerna för Freesync är inte mogna än ändå.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curemylife:

Anar väl att de när populär i sammanhanget, det är ju en gaminginriktad skärm för ett riktigt högt pris (för professionellt yrke så är det ju bara att satsa), speciellt när den förmodligen vanliga spelsvensson inte ens vet vad g-sync betyder eller helt enkelt lirar CS i 4:3 ratio;)

Som sagt, den har varit svårsåld, men andra ord inte sålt bra alls och då är den inte populär, inte ens proffs gamers använder den om inte ASUS har sponsrat dem med den, den skulle knappast vara deras eget val, men även om dessa fått dem i spons så gör det den inte populär då dessa inte räknas in i statistiken då de bara är levande reklampelare.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Off topic: "Benq XL2730Z för tankarna till Asus populära ROG Swift PG278Q" Undrar vad som är grunden till att SC säger att den är populär? Pratade med igår som nyligen slutat som säljare på ASUS och han sa att den varit väldigt svårsåld och det har mest berott på sitt höga pris för att vara en TN panel (hans ord men även samma sak jag alltid sagt om den), att folk pratar om den mycket är inte detsamma som att den är populär.

Man kan vända på det, även om den är populär behöver det inte vara en storsäljare. Prisjakt har den som nr 10 i populäritetslistan bland bildskärmar.

TNs främsta försäljningsargument har varit priset. Denna storlek/upplösning/Hz har dock aldrig haft TN-pris då det inte funnits alternativ. Nu efter att AUO äntligen lanserat motsvarande egenskaper i AHVA (IPS) panel kommer dessa skärmar tvingas ner till priser som verkligen antyder att det är TN-panel. Antingen det eller försvinna från marknaden.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Rajat:

Off topic: "Benq XL2730Z för tankarna till Asus populära ROG Swift PG278Q" Undrar vad som är grunden till att SC säger att den är populär? Pratade med igår som nyligen slutat som säljare på ASUS och han sa att den varit väldigt svårsåld och det har mest berott på sitt höga pris för att vara en TN panel (hans ord men även samma sak jag alltid sagt om den), att folk pratar om den mycket är inte detsamma som att den är populär.

För att det är samma skärmpanel som används.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Som sagt, den har varit svårsåld, men andra ord inte sålt bra alls och då är den inte populär, inte ens proffs gamers använder den om inte ASUS har sponsrat dem med den, den skulle knappast vara deras eget val, men även om dessa fått dem i spons så gör det den inte populär då dessa inte räknas in i statistiken då de bara är levande reklampelare.

Vad jag har för mig var den väldigt svår att få tag på initialt, sålde slut överallt vilket låter som att den vore populär. Sen om bristen på skärmar berodde på att så många returnerade felaktiga låter jag vara osagt

Håller dock med andra i tråden, nu när IPS kommer med samma uppdateringsfrekvenser och upplösningar så kommer nog dessa TN-baserade skärmar krypa ner i pris något, vågar dock inte hoppas på så mycket men någon tusenlapp låter väl rimligt..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rajat:

Off topic: "Benq XL2730Z för tankarna till Asus populära ROG Swift PG278Q" Undrar vad som är grunden till att SC säger att den är populär? Pratade med igår som nyligen slutat som säljare på ASUS och han sa att den varit väldigt svårsåld och det har mest berott på sitt höga pris för att vara en TN panel (hans ord men även samma sak jag alltid sagt om den), att folk pratar om den mycket är inte detsamma som att den är populär.

En av de mest lästa skärmtesterna någonsin på Sweclockers.com, hög rankning på prisjakt samt en flitigt besökt tråd på forumet är mitt mått av populär. Eller kanske impopulär ifall man följer den tråden.

Hur Swiften säljer har jag inte den blekaste om. Det som är typiskt för den här typen av högprofilprodukter är att de är tongivande. Många drömmer om produkten men majoriteten köper det sämre alternativet som har halva prislappen. Jag kan tänka mig att Swiften har bidragit till ökad försäljning av såväl ASUS som konkurrenternas enklare och billigare gamingskärmar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av bopp:

Hinner bara skumma igenom testet nu, men på Inet står det att den här skärmen stödjer 3D, specifikt 3D Vision 2. Då blir det ju intressant om den fungerar med HD3D och AMD, och om isf FreeSync funkar även i 3D. Kan iofs vara låst till Nvidia, men borde gå att stoppa in Tomb Raider och testa...
http://www.inet.se/produkt/2341011/benq-27-xl2730z-144hz-3d-a...

Freesync och 3D låter som en synnerligen icke-mixbar kombination på samma sätt som Blur Reduction/strobing backlight inte lär kunna fungera inom någon överskådlig framtid, om ens någonsin. Till att börja med måste glasögonen också Freesynca, så redan där är det stopp.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför ni tar med betraktningsvinklar när ni gör ett prestandatest på en skärm som är tänkt för att spela på.
Har väldigt svårt att se att något ska stå vid sidan om skärmen med trådlöst tangentbord när man spelar.
Hade varit en TV hade jag förstått varför, men detta tycker jag känns löjligt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify - Asus Z370-P - I59600K - 16gb Corsair Vengeance - GTX 2070 - Samsung M2 500GB - ASUS 24" VG248QE 144Hz - QPAD MK80 - Qpad 5k - Qpad CT XL

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Blixtah:

Jag förstår inte varför ni tar med betraktningsvinklar när ni gör ett prestandatest på en skärm som är tänkt för att spela på.
Har väldigt svårt att se att något ska stå vid sidan om skärmen med trådlöst tangentbord när man spelar.
Hade varit en TV hade jag förstått varför, men detta tycker jag känns löjligt.

Jag tror jag skrev svaret på den frågan i texten. Men det blev väldigt mycket text, så jag kan minnas fel. Gjorde till och med en liten graf som förklarar hur betraktningsvinkeln vid två fullt normala scenarion för skrivbordsanvändning ger helt olika bild och kräver olika inställningar på bildreglagen. Och då talar vi om den TN-panel som har kanske minst problem med detta.

Den enda gången du inte påverkas av betraktningsvinkeln hos XL2730Z är ifall du har skärmen två meter framför dig och sitter i perfekt rät vinkel mot skärmen med huvudet fäst i ett skruvstäd eller liknande. Ifall det är så du använder skärmar behöver du inte alls bry dig om tester av betraktningsvinklar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimestam:

För att det är samma skärmpanel som används.

Det är det säkert, men jag tror du missförstod vad jag menade, vad jag egentligen ifrågasatte var hur ROG SWIFT kan benämnas som populär då försäljningen av den varit väldigt sval, är något populärt i min värld så säljs det otroligt bra.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den enda gången du inte påverkas av betraktningsvinkeln hos XL2730Z är ifall du har skärmen två meter framför dig och sitter i perfekt rät vinkel mot skärmen med huvudet fäst i ett skruvstäd eller liknande. Ifall det är så du använder skärmar behöver du inte alls bry dig om tester av betraktningsvinklar.

Så du påstår alltså (jag säger inte att du har fel då jag inte testat produkten själv) att bilden på något sätt blir bättre två meter ifrån skärmen, än vad den blir om du sitter vid den? En betraktningsvinkel är väl ändå från vilka grader i sidled/höjdled som skärmen kan betraktas och har ingenting att göra med avståndet till skärmen?

Visa signatur

Fractal Design Meshify - Asus Z370-P - I59600K - 16gb Corsair Vengeance - GTX 2070 - Samsung M2 500GB - ASUS 24" VG248QE 144Hz - QPAD MK80 - Qpad 5k - Qpad CT XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixtah:

Jag förstår inte varför ni tar med betraktningsvinklar när ni gör ett prestandatest på en skärm som är tänkt för att spela på.
Har väldigt svårt att se att något ska stå vid sidan om skärmen med trådlöst tangentbord när man spelar.
Hade varit en TV hade jag förstått varför, men detta tycker jag känns löjligt.

Det där håller jag verkligen inte med om. Köpte en skärm med TN-panel som var helt underbar. Allt var verkligen 'perfekt' med den, men betraktningsvinklarna knäckte mig totalt. Så fort man tittade på skärmen när man inte satt precis framför var den gulaktig (eller värre!) och det såg verkligen för jävligt ut. Så det åkte tillbaka dit den kom ifrån illa kvickt. Nej aldrig mer TN.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Thomas! Har du sett något av den eftersläpning (ghosting) som PC Perspective skriver om?

https://youtu.be/-ylLnT2yKyA

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixtah:

Så du påstår alltså (jag säger inte att du har fel då jag inte testat produkten själv) att bilden på något sätt blir bättre två meter ifrån skärmen, än vad den blir om du sitter vid den? En betraktningsvinkel är väl ändå från vilka grader i sidled/höjdled som skärmen kan betraktas och har ingenting att göra med avståndet till skärmen?

Ju längre bort du är från något desto mindre påverkar dina förflyttningar i sidled vinkeln mellan dig och objektet.

Sitter du 50cm från objektet och förlyttar dig 10cm så har du ändrat vinkeln: arctan(10/50) = ca 11,3 grader.
Sitter du däremot 2meter från objektet: arctan(10/200) = ca 2.9 grader.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Blixtah:

Så du påstår alltså (jag säger inte att du har fel då jag inte testat produkten själv) att bilden på något sätt blir bättre två meter ifrån skärmen, än vad den blir om du sitter vid den? En betraktningsvinkel är väl ändå från vilka grader i sidled/höjdled som skärmen kan betraktas och har ingenting att göra med avståndet till skärmen?

Nu är jag inget mattesnille men avståndet påverkar naturligtvis vinkeln. Flyttar du huvudet en decimeter (till exempel rätar upp din kroppshållning) och sitter 0,5 från skärmen förändras vinkeln mer jämfört med ifall du sitter två meter bort och genomför samma rörelse. Den skillnaden har enormt genomslag hos TN-paneler.

Det är först vid två meters avstånd och positionerad exakt vinkelrätt mot mitten av skärmen som betraktningsvinklarna inte längre har någon synbar effekt på bilden hos XL2730Z. Sedan kan säker någon med bättre koll på matematiken räkna ut vilka vinklar det är mot hörnen på en 27-tummare på två meters avstånd jämte 0,5 meter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bascule666:

Thomas! Har du sett något av den eftersläpning (ghosting) som PC Perspective skriver om?

https://youtu.be/-ylLnT2yKyA

Nej, kan inte säga att jag märkt något där. Men Freesync stänger alltså av overdrive hos XL2730Z vilket öppnar för mer eftersläp och den tredje skärmen i jämförelsen ovan, LG 34UM67 har med sin typ av IPS-panel betydligt sämre responstid till att börja med.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av adzer:

Sitter du 50cm från objektet och förlyttar dig 10cm så har du ändrat vinkeln: arctan(10/50) = ca 11,3 grader.
Sitter du däremot 2meter från objektet: arctan(10/200) = ca 2.9 grader.

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Varsegod.

Observera att detta är förändringen när du flyttar dig relativt en punkt på skärmen när du tittar rakt fram. Det är inte absolutvinkeln mot hörnen för den varierar ju med storleken på skärmen så man måste faktorisera in den också isf. Alla har inte heller blicken i mitten på skärmen så avståndet till nedre och övre hörnen behöver inte var den samma.
Förändringen är enklare att räkna på så jag gjorde det istället