EA Origin i blåsväder efter uppdaterat DRM

Permalänk
Medlem

Det är därför jag bara köper spel från gog nu för tiden. Då slipper man denna DRM skit.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk

EA är ett skämt och dom kommer altid att vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Se dig omkring när du är ute och går, där har du anledningen. Många kan helt enkelt inte skilja på rätt och fel. Det är allas ansvar att på ett eller annat sätt att motverka det, dock ligger den största makten hos politikerna.

Vad har detta med rätt och fel att göra?
DRM går att plocka bort men då bryter man mot regler, DRM ställer nästan bara till problem för dom som vill använda det lagligt.
Det är ju inte så att det är det enda sättet att "skydda" spelet och omöjligt att plocka bort.

Skrivet av Rajat:

Fast egentligen köper du inte spelet i sig, du köper rätten att få spela det på deras villkor och du väljer själv ifall du accepterar deras villkor eller inte.

Sant, men det är det jag menar att jag inte förstår folk som accepterar dessa villkor.
Jag betalar för att använda det och då skall dom ge fan i hur ofta och mycket jag byter HW.
Så länge jag inte ger andra möjligheten att spela det gratis skall dom vara glada om jag vill sponsra deras företag.

Permalänk
Medlem

Vafan... Vad händer när man uppgraderar då?

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Fast egentligen köper du inte spelet i sig, du köper rätten att få spela det på deras villkor och du väljer själv ifall du accepterar deras villkor eller inte.

Jo och det är tack vare dumskallar som inte ser några bekymmer med att spelarnas villkor begränsas mer och mer.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vi0lat0r:

Vafan... Vad händer när man uppgraderar då?

Om du uppgraderar fem gånger inom 24 timmar så måste du vänta tills 24 timmar för den första konfigurationen löpt ut.
Det är inte som med vissa operativsystem där det inte går att använda mer efter x antal byten.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Snusfri

Siter som Swec borde helt sonika bojkotta EA's titlar i tester av GPU's.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Såhär skal ni göra sweclockers:

Vid varje recension skal ni ha en stor disclaimer överst där ni länkar till en förklararning varför ni INTE har med EA spel i era recensioner. Jag tror inte ni skal vara rädda för att ni missar besökande och eventuella annonsinkomster på grund av det. Snarare tvärt om, det kommer öka. Det skulle vara så otroligt bra om en såpass stor hårdvarusida skulle kunna sätta ned foten, ta en ståndpunkt och säga: Nu får det fan i mig vara nog. Samt alliera er med andra hårdvarusidor? Få ALLA till att bojkotta EA.

Det finns MÅNGA andra spel som kan visa ett grafikkorts prestanda. Ni behöver inte Origin.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Klar med EA/Origin.

Jag slutade spela spel från EA/Origin efter BF3 och SWTOR. Alldeles för mycket strul och tristess. Deras spel, som jag mot förmodan, vill spela kommer i framtiden att piratkopieras tills de lägger ned dessa dumheter och Origin.

Permalänk
Medlem

Jag ser egentligen bara fördelar med detta:

Förhoppningsvis köper färre personer EA-spel nu, och varje persons vinst på det blir:
- Färre rushade och buggiga spel
- Färre fuskare eftersom EA skiter i att patcha
- Inget origin-skit
- Mer utrymme för andra utvecklare som faktiskt försöker göra nåt som konsumenterna kommer uppskatta
- Mindre huvudvärk och bättre gamingstund

Även världen i stort tjänar på att färre ger EA sina pengar - nu kanske de inte har råd att köpa upp och förstöra lika många utvecklarstudios.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Såhär skal ni göra sweclockers:

Vid varje recension skal ni ha en stor disclaimer överst där ni länkar till en förklararning varför ni INTE har med EA spel i era recensioner. Jag tror inte ni skal vara rädda för att ni missar besökande och eventuella annonsinkomster på grund av det. Snarare tvärt om, det kommer öka. Det skulle vara så otroligt bra om en såpass stor hårdvarusida skulle kunna sätta ned foten, ta en ståndpunkt och säga: Nu får det fan i mig vara nog. Samt alliera er med andra hårdvarusidor? Få ALLA till att bojkotta EA.

Det finns MÅNGA andra spel som kan visa ett grafikkorts prestanda. Ni behöver inte Origin.

Kan bara hålla med dig det är så man måste göra.
Kommer inte dom som testar hårdvara använda deras spel som kommer även vissa spel inte vara så intressant för folk.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Hur smart är det att konfa en DRM som bara slår mot hårdvarurecensenter?

Öh, va? Ett konto som kringgår antalet hårdvaruförändringar givetvis, vad trodde du?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att vissa företag envisas med att år efter år jäklas med sina kunder. Dom enda som inte bryr sig är förstås piraterna...

Sweclockers får väl helt enkelt testa så många konfigurationer som möjligt och sedan skriva "ej kompatibelt" på resten och skicka länk på testet till EA.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Detta var väll inte första gången nämde ni inte detta eller ett liknande problem för ett tag sen också. Konstigt att dem inte löser detta

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Såhär skal ni göra sweclockers:

Vid varje recension skal ni ha en stor disclaimer överst där ni länkar till en förklararning varför ni INTE har med EA spel i era recensioner. Jag tror inte ni skal vara rädda för att ni missar besökande och eventuella annonsinkomster på grund av det. Snarare tvärt om, det kommer öka. Det skulle vara så otroligt bra om en såpass stor hårdvarusida skulle kunna sätta ned foten, ta en ståndpunkt och säga: Nu får det fan i mig vara nog. Samt alliera er med andra hårdvarusidor? Få ALLA till att bojkotta EA.

Det finns MÅNGA andra spel som kan visa ett grafikkorts prestanda. Ni behöver inte Origin.

Helt rätt! Om någon pissar på er, fyll en hink och kasta tillbaka det.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Fire_Ice:

Skyddet tycker jag ska vara kvar men hårdvarurecensenter borde få speciella licenser. Win-win.

Skrivet av Rajat:

Allt jag läser är "Nej, jag kan eventuellt inte kunna spela spel på 24h om jag byter 5 saker i min dator, världen kommer att gå under och jag kommer att dö!!!"
Byter man 5 saker så har man antagligen uppgraderat hela sin dator och sitter då antagligen och gör en ominstallation av den och kommer inte ha mycket tid kvar att spela innan det är sängen som kallar, när man vaknar har man antagligen jobb eller skola att gå till så när man kommer hem så är det bara att tuta och köra.

Skrivet av cider123:

Håller med. Jag fattar inte att folk gråter över detta, vem bryr sig liksom - särskilt nu när man kan kontakta EA och lösa detta s.k. problemet!

Tycker det är lika märkligt varje gång jag läser ett sånt här inlägg. Ni legitimerar ju svineriet och öppnar upp för EA att fortsätta värma upp vattnet i grodgrytan. Vad kommer härnäst? Tre konfigurationer, sedan låser sig spelet i 72 timmar?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

EA gör fortfarande bra spel, till skillnad ifrån Ubisoft.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Den här DRM grejen är ju inte så farligt, hur ofta spelar man på 5 olika datorkonfigs på ett dygn? Ja jo tråkigt för sweclockers o andra benchmarksidor men för vanliga svenssons är det skit samma imo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Allt jag läser är "Nej, jag kan eventuellt inte kunna spela spel på 24h om jag byter 5 saker i min dator, världen kommer att gå under och jag kommer att dö!!!"
Byter man 5 saker så har man antagligen uppgraderat hela sin dator och sitter då antagligen och gör en ominstallation av den och kommer inte ha mycket tid kvar att spela innan det är sängen som kallar, när man vaknar har man antagligen jobb eller skola att gå till så när man kommer hem så är det bara att tuta och köra.

Så du gillar inte att sweclockers testar nya spel?Med olika grafikkort.Så att alla som vill köra ett nytt spel vet vilken hårdvara dom bör investera i?
Trolla mera for gods sake:(

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Den här DRM grejen är ju inte så farligt, hur ofta spelar man på 5 olika datorkonfigs på ett dygn? Ja jo tråkigt för sweclockers o andra benchmarksidor men för vanliga svenssons är det skit samma imo

Så varför ens ha det?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv

Hela problemet borde förenklas genom att hårdvarutester helt utesluter EA's bibliotek av spel. En fin känga och en ordentlig markör vad det tycks om detta DRM-skydd.

Det värsta är väl egentligen att det bara drabbar den ärliga konsumenten medan piraten helt går fri från dessa skydd. Lite oriniskt, får man väl tycka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lifooz:

Alltid lika underbara inlägg från dig Rajat. Vi två är sannerligen Sweclockers enda rebeller.
/Lifooz

Du borde not slå upp order rebell för det betyder inte vad du tror. På sin höjd är ni underbara konsumenter som tolererar vilket skit som helst från bolagen.

Lösningen på sådant beteende är att bojkotta företagen som gör så. Det är den enda makten ni har i livet (röstandet på politiker är bara på skoj då de styrs av lite andra än de som röstar). EA kommer ändra sig ordentligt om folk slutar köpa deras skit. Ingen här kommer dö om de inte spelare senaste från EA så försök att ha lite principer i stället för att tolerera allt skit som bolagen kommer med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

EA gör fortfarande bra spel, till skillnad ifrån Ubisoft.

Japp till skillnad mot Ubisoft (farcry 4 det enda bra från förra året) så har EA fortfarande bra spel och sen påverkar inte spärren mig men gör det för tex Sweclockers redaktör men jag gillar att får ett gratis spel i månaden men fortfarande arg insert bad word

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tycker det är lika märkligt varje gång jag läser ett sånt här inlägg. Ni legitimerar ju svineriet och öppnar upp för EA att fortsätta värma upp vattnet i grodgrytan. Vad kommer härnäst? Tre konfigurationer, sedan låser sig spelet i 72 timmar?

Det största svineriet står INTE spelföretagen för!
Det står dom som laddar ner piratkopior och dom som crackar dessa piratkopior.

Det är ENBART på grund av piratkopiorna dessa typ av skydd överhuvudtaget existerar.

Det är lite som att vissa skulle bli arga för att banker sätter upp galler för deras kassavalv. Det blir ju jobbigt att gå in där för man måste låsa upp gallerdörren.
Eller bli arga för att det finns lås på bilen. Eller lås på ytterdörren. Eller möjligheter att låsa sitt kontokort om det blir stulet. etc etc etc.

Om du vill få bort sådant som DRM-skydd med mera så för du skälla ut dina vänner som laddar ner piratkopior.
Tack vare tjänster som Steam m.m. så är det dock fler som orkar köpa sina spel.
Att dom sätter in en sådan här DRM-spärr är ju för att dom förmodligen har sett att många inloggningar från samma konto sker över fem gånger på olika datorer, och även från olika IP-nummer. Är nog inte alls ovanligt att folk delar på sina konton för att kunna köpa spel tillsammans.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knashatt:

Det största svineriet står INTE spelföretagen för!
Det står dom som laddar ner piratkopior och dom som crackar dessa piratkopior.

Det är ENBART på grund av piratkopiorna dessa typ av skydd överhuvudtaget existerar.

Det är lite som att vissa skulle bli arga för att banker sätter upp galler för deras kassavalv. Det blir ju jobbigt att gå in där för man måste låsa upp gallerdörren.
Eller bli arga för att det finns lås på bilen. Eller lås på ytterdörren. Eller möjligheter att låsa sitt kontokort om det blir stulet. etc etc etc.

Om du vill få bort sådant som DRM-skydd med mera så för du skälla ut dina vänner som laddar ner piratkopior.
Tack vare tjänster som Steam m.m. så är det dock fler som orkar köpa sina spel.
Att dom sätter in en sådan här DRM-spärr är ju för att dom förmodligen har sett att många inloggningar från samma konto sker över fem gånger på olika datorer, och även från olika IP-nummer. Är nog inte alls ovanligt att folk delar på sina konton för att kunna köpa spel tillsammans.

Så jävla sant,har sett läst och hört i olika chattar hur snorvalpar/p12 älskar att tanka och fuska i alla möjliga spel så man blir ju bara ledsen.Därför finns denna skiten för att lipsillar som inte ens orkar plocka lite jordgubbar som sommarjobb ens och köpa sina spel på laglig väg.Satans lata idioter.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Och som vanligt drabbar det bara dem som väljer att betala. Underbart :/

Här har dock hårdvarusiter likt Sweclockers ett guldläge att göra skillnad. Bojkottar ni Origin-titlar på grund av för tidskrävande testning lär både spelstudios och grafikkortstillverkare och CPU-makare lacka ur på EA, vilket kan få dem att tänka om.

Och återigen.. Man biter sig i svansen. De man försöker komma åt med sådanna här begränsningar märker ju aldrig av dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte riktigt problemet. Inga vanliga användare byter delar tillräckligt mycket för att påverkas av detta, och EA har redan sagt att webbsidor, tidningar etc. kan skicka ett mail tilll dem för att få begränsningen borttagen.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Och som vanligt drabbar det bara dem som väljer att betala. Underbart :/

Här har dock hårdvarusiter likt Sweclockers ett guldläge att göra skillnad. Bojkottar ni Origin-titlar på grund av för tidskrävande testning lär både spelstudios och grafikkortstillverkare och CPU-makare lacka ur på EA, vilket kan få dem att tänka om.

Och återigen.. Man biter sig i svansen. De man försöker komma åt med sådanna här begränsningar märker ju aldrig av dem.

Tyvärr är det så med generation gratis:-(1990-...........

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Öh, va? Ett konto som kringgår antalet hårdvaruförändringar givetvis, vad trodde du?

Jag syftade alltså på grafikkortsbegränsningen, och inte ditt förslag, som även om gott menat, blir ett plåster och en onödig kompromiss på ett egentillverkat problem.

Jag tänker att denna inställning, så kallade skydd (eller idiotbegränsning om jag får välja namn fritt ) är bara ett långfinger i ansiktet på en mindre andel utvalda kunder offer, och det inte finns något i vågskålen på andra sidan än en hånskrattande EA som skiter på sina kunder.

Tankarna vandrar tillbaka till senaste Sim City town spelet där EA försöker inbilla sina kunder att det slopade offline läget är en fördel (???) och det fanns någon teknisk begränsning bakom det och att städerna är stora som en medelklass villa i Norrland.

#scumbagea

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Tyvärr är det så med generation gratis:-(1990-...........

Största delen av problemet är dock att spelindustrin tacklar det helt fel. "En pirat är en pirat är en pirat". Du kan aldrig utveckla ett DRM-skydd mot "gratis-attityden", så det vore långt vettigare att helt strunta i DRM och lägga pengarna på att höja kvaliteten på spelen, så att fler vill köpa. Ellerr på att sänka priserna, så att fler vill köpa. Den endra grupp man "kommer åt" med DRM är de som inte vill betala egentligen, men inte känner till att en knäckt kopia är 2 klick bort, och den gruppen är det väl ingen som tror är särskillt stor?

Däremot känner jag folk som har slutat betala för spel därför att det är för bökigt att vara laglig, även om de rent tekniskt har råd, och inte har något emot att betala för sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.